|   15:07:40
  אלישיב רייכנר  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

מסכת עיכובין

למדת דיינות עשר שנים. הקדשת חודשים לשינון הררי החומר לקראת הבחינה. ואז, רגע לפני הרגע האחרון, מודיעים לך שהבחינה הגדולה נדחית לשנת הלימודים, כשכבר יהיו לך מחויבויות אחרות. אם אתה מאלה שכבר נבחנו – תחכה שנתיים לתוצאות. שלומיאליות ברבנות הראשית, או אולי הצקה מכוונת למועמדים הלא-חרדים?
20/07/2010  |   אלישיב רייכנר   |   מאמרים   |   מקור ראשון   |   תגובות
"איך יכולה מחלקה של הרבנות הראשית לישראל לזלזל כך בלומדי תורה?" [צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

הרב ח' עומד בראש מוסד תורני ללימודים גבוהים. עד לפני שנים אחדות הוא למד בכולל ציוני דתי מוכר ללימודי דיינות. לפני שלוש שנים וחצי ניגש לבחינה גדולה בחלק ב' של 'חושן משפט'. לתשובות הוא חיכה במשך לא פחות משנתיים, ואז גילה לאכזבתו שנכשל בבחינה. הוא החליט לגשת לבחינה שוב, ובמשך למעלה משנה חזר פעם נוספת על החומר הרב, במקביל לעבודתו החינוכית. ח' הוא גם אב לשישה ילדים. המשפחה כולה נרתמה למאמץ ומיעטה בנסיעות משפחתיות ובחופשות, כדי שח' יוכל להתמסר ללימודיו. הבחינה הייתה אמורה להתקיים בשבוע הבא. לפני כשבועיים הודיעה מחלקת הבחינות של הרבנות הראשית לכולל הדיינות שח' למד בו על דחיית הבחינה לחודש חשוון. בעוד כחודשיים אמור הרב ח' להתחיל בעבודה חדשה שתיטול ממנו את מרבית זמנו. אין לו מושג כיצד יתמודד עם דחיית הבחינה בשלושה חודשים, ואיך ישלים את לימודי הדיינות שבהם הוא משקיע כעשר שנים.

ברבנות הראשית מנמקים את דחיית הבחינות לדיינות ברצון לסיים את בדיקת הבחינות שהתקיימו בעבר. מזה כמה שנים שוררת אנדרלמוסיה גדולה בתחום הבחינות לרבנות ולדיינות. לפני כחודש וחצי נידון הנושא בוועדת הכנסת לענייני ביקורת המדינה, לבקשתם של חברי הכנסת אורי אורבך ויעקב כ"ץ.

במהלך הדיון הקריא ח"כ כ"ץ מכתב שכתבה אשתו של אחד הנבחנים בבחינות לדיינות. "כיצד ייתכן שמזמנים אנשים למבחן שאורכו שמונה שעות ולא דואגים לשולחן לכל נבחן?", שאלה האישה. "כיצד ייתכן שהבחינה מתחילה באיחור רב ולא דואגים לתוספת הזמן שאבד? כיצד ייתכן שטופס הבחינה לא עובר הגהה ומלא בשגיאות כתיב? כיצד ייתכן שהשאלות מנוסחות בצורה לא ברורה, והרב הבוחן מעיד שהוא לא יודע לענות כי הוא לא כתב את השאלה? כיצד ייתכן שבדיקה של מבחן לוקחת שנתיים או יותר, ומי יודע אם נבדקו בכלל? כיצד ייתכן שהנבחן לא מקבל את הבחינה בחזרה, שלא ניתן ציון מדויק, שלא פורסם סטנדרט מחייב, ושאין אפשרות לגשת למועד ב' בזמן סביר? איך יכולה מחלקה של הרבנות הראשית לישראל לזלזל כך בלומדי תורה? איך גוף ציבורי כפוף להלכה ולחוקי המדינה יכול להתנהג בצורה כזו?"

ח"כ אורי אורבך סיפר על תלונות שהגיעו אליו גם בתחום הבחינות לרבנות. "היו עיכובים מעבר לרגיל בקבלת תוצאות הבחינות לרבנות", אמר. "אחת התלונות מדברת על עשרה חודשים בעת התלונה, והבנתי מתלונות שהגיעו גם בעל פה שזה לא מקרה יחיד, אלא תופעה נפוצה".

ביורוקרטיה מבית משרד האוצר
וינר. בעיות משפטיות שאינן תלויות בנו [דו"צ]

הרב יוסף כרמל, ראש כולל הדיינוּת 'ארץ חמדה': "תארו לעצמכם שאיזו אוניברסיטה תודיע לסטודנטים בסוף הסמסטר 'תראו, המבחנים שלכם יהיו באמצע הסמסטר הבא'. הרי המדינה תיכנס פה למהומות סטודנטים"

מנכ"ל הרבנות הראשית עודד וינר טען בדיון שבתחום הבחינות לרבנות הבעיה כבר טופלה, ושכל העיכובים בבדיקת הבחינות לרבנות ולדיינות היו טכניים בלבד. וינר סיפר שעד לפני כעשר שנים ניגשו לבחינות רק מאות נבחנים בשנה, ולעומת זאת בשלוש השנים האחרונות בלבד, נבחנו ברבנות הראשית מעל 11 אלף נבחנים. כוח האדם שלנו לא גדל, טען וינר, למעט תוספת של שלושה חצאי משרות של סטודנט. באשר לתנאי קיום הבחינה, דיווח וינר על מעבר מאולם הרבנות הראשית שהכיל כ-180 מקומות בלבד, לאולמות בבנייני האומה המכילים יחד למעלה מאלף מקומות. "כיום יש שולחן לכל נבחן", פסק.

את העיכוב במתן התוצאות לבחינות נימק וינר גם בדרישה של סגן החשב הכללי במשרד האוצר לקיים מכרזים לתפקידי הבוחנים. לדבריו, בשנת תשס"ח שלחה הרבנות מכתב לכל הנבחנים בדיינות ובו התריעה על העיכוב הצפוי בקבלת התוצאות, בשל מה שהוגדר כ"בעיות משפטיות שאינן תלויות בנו". הוא סיפר שבתחילה רצתה הרבנות לדחות את הבחינות לדיינות כדי לא לגרום עוגמת נפש לנבחנים שייאלצו להמתין זמן רב לתוצאות, אבל בעקבות לחץ מראשי הכוללים, שטענו שהדחייה תגרום סבל רב לנבחנים, הבחינות התקיימו במועדן – וזה מה שגרם להמתנה הארוכה לתוצאות.

דבריו של וינר לא הניחו את דעתם של הנוכחים בדיון. הרב יוסף כרמל, ראש כולל הדיינוּת 'ארץ חמדה', תקף במילים חריפות את התנהלות הרבנות. "כל התירוצים האלה", אמר כרמל לווינר, "שאני מאמין שהם אמיתיים, וכל הביורוקרטיה הזאת, השורה התחתונה היא שאתה סובל מזה, והרבנים הראשיים סובלים, ויש חילול השם נורא. לכל התלמידים שלי יש פסיכומטרי 700 ומעלה. הם יכולים להתקבל לכל פקולטה. אבל הם באים ללמוד תורה. הם מחליטים לתרום את עצמם לעם ישראל בתחום הרוחני. ולבסוף הם מקבלים סטירה נוראה מהמערכת כשהם מחכים למעלה משנתיים לקבלת תשובה על מבחן.

"הם לא יודעים היום, בחודש סיוון, מתי יהיו המבחנים. אם אתם דוחים את המבחן עכשיו לחשוון, אתם גורמים נזק עצום לנבחנים. אנשים צריכים להתחיל לעבוד בא' באלול. צריכים להתחיל ללמד בישיבה. אי-אפשר לגשת למבחנים האלה אם אתה עובד. המבחנים של הדיינות הם מבחנים קשים. מי שלא לומד 12, 14, 16 שעות ביום לפני המבחנים האלה, לא יעבור אותם. זה מה שהאנשים האלה עושים. הם צוללים במשך חצי שנה. הרעיה לא רואה אותם. הילדים לא רואים אותם. הם לא עושים שום דבר אחר. בסוף אומרים להם: עוד חודשיים יהיה המבחן. מה הם יעשו?"

"תארו לעצמכם", המשיך, "שהאוניברסיטה העברית תודיע לסטודנטים בסוף הסמסטר 'תראו, המבחנים שלכם יהיו באמצע הסמסטר הבא'. הרי המדינה תיכנס פה למהומות סטודנטים. זה שלא צועקים פה עד לב השמיים, זה בגלל שרוצים את כבודה של הרבנות הראשית. גם האנשים הצעירים שיושבים פה רוצים את כבודה של הרבנות הראשית. לכן הם לא צועקים ברחוב. לא פונים לעיתונות".

הזדמנות אחרונה לרבנות
ח"כ עתניאל שנלר [צילום: פלאש 90]

ח"כ עתניאל שנלר, הוועדה לביקורת המדינה: "הנבחנים מעלים בצדק קול זעקה. הם תכננו את עבודתם, ובוודאי שהם ניזוקים. אבל אם לא יתקנו את הליקויים הם שוב ייאלצו לחכות שנתיים לתוצאות המבחנים. זו שאלה של יחיד מול רבים, ויחיד מול רבים הלכה כרבים"

למרות דבריו הנרגשים של הרב כרמל, הרבנות לא שינתה את החלטתה בנושא דחיית הבחינות. ח"כ עתניאל שנלר, ממלא-מקום יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, סיכם את הדיון בוועדה בדרישה מהרבנות להציג עד ראש חודש אלול מערכת של 'תקינה' בכל נושא הבחינות, שתכלול כללים ברורים בנושא קיום הבחינות ובדיקתן. שנלר לא דרש מהרבנות לקיים את הבחינות של חודש אב במועדן.

בשבוע שעבר ביקש שנלר להסביר את עמדתו: "יש כאן מתח בין שתי תפיסות אפשריות ושתיהן לגיטימיות. האחת היא לתקן את הליקויים תוך כדי תנועה, כלומר לקיים את הבחינות במועדן ואז לא יסתיים הטיפול בכל הליקויים. אפשרות אחרת היא לומר בואו נדחה את הבחינות בשלושה חודשים, נצא לדרך באופן חדש, ואז הדרך הארוכה תהיה הקצרה".

אבל יש נבחנים שכבר סובלים פעמיים. הם חיכו למעלה משנתיים לתוצאות ועכשיו גם דוחים להם את הבחינה.

"הנבחנים מעלים בצדק קול זעקה. הם תכננו את עבודתם, ובוודאי שהם ניזוקים. אבל אם לא יתקנו את הליקויים הם שוב ייאלצו לחכות שנתיים לתוצאות המבחנים. זו שאלה של יחיד מול רבים, ויחיד מול רבים הלכה כרבים. בכל שינוי ארגוני יש ניזוקים. מישהו חושב שאפשר לעשות שינויים ארגוניים בלי שמישהו יינזק?"

שלושה חודשים של דחייה יצילו את המערכת?

"אני המערכת המפקחת ולא המערכת המבצעת. אותי מעניין שבסופו של יום המערכת של הרבנות תפעל על-פי תקינה מבוקרת ממלכתית ואחידה. יש חשיבות שכולם ידעו מתי יש בחינות, שאי-אפשר יהיה להזיז אותן, ושכולם יידעו את התנאים שלהן, את החומר, איך בודקים את הבחינות, מתי מקבלים תוצאות, איך מערערים והאם יודעים בכלל מה הליקוי בכל אחד מהמבחנים על-מנת שיידעו מה לתקן. לצורך כל זה הקצבתי זמן למערכת עד ראש חודש אלול. אם ברבנות חושבים שעד אז הם צריכים להימנע מקיום בחינות חדשות כי לדעתם זה מונע מהם לעמוד בזמנים, מבחינתי זו החלטה לגיטימית. בכל מהלך יש נפגעים ואי-אפשר לרצות את כולם".

מה יקרה אם גם בראש חודש אלול המערכת לא תהיה מסודרת?

"במקרה כזה אני אפעיל את התוכנית השנייה שעומדת על הפרק, והיא להוציא את כל סוגיית המבחנים מידי הרבנות לידי גורם חיצוני. מכיוון שהרבנות חושבת שהיא תפתור את הבעיות במערכת, אני רוצה לתת לה הזדמנות לתקן את הליקויים".

למה בעצם לא להוציא את הבחינות מידי הרבנות?

"ברגע שאפריט את הרבנות, אני בעצם אומר שאין יותר רבנות ממלכתית אלא רק בד"ץ ורבנות של חצרות וכתות. מבחינתי, כציונות דתית, הרבנות הראשית היא הביטוי לסמכות ההלכתית העליונה והיחידה כלפי הציבור ומדינת ישראל, וצריכים לשמור אותה. דבר שני, מי אמר שבחלופה הדברים יהיו יותר טובים? קודם כול צריך לתת הזדמנות לאנשים לתקן את הליקויים. זה נכון גם בתחומי הכשרות ומערך הנישואין, ובכל תחום אחר. נוסף על כך, תהליך של שינוי ארגון על-ידי הקמת מערכת חלופית הוא תהליך מורכב וארוך הרבה יותר מאשר ארגון מערכות קיימות. ההחלטה איך הגוף החדש ייראה, המכרזים והתקצובים – כל זה לוקח יותר זמן, ולא בהכרח צריך להשקיע בדשא של השכן. יכול להיות שעדיף לשים קצת דשן בדשא שלך, שיהיה ירוק יותר וטוב יותר, וגם יהיה שלך".

נבדוק את הקודמת ונעבור לבאה
עו"ד אביעד הכהן

עו"ד אביעד הכהן: "יש בלגן במערכת, אבל בהחלט יכול להיות שגם רוצים למנוע כניסה של דיינים חדשים. לחלק מהדיינים החרדים יש פטור מהבחינות, ומי שנחסם כשאין בחינות אלה רק המועמדים של הציבור הדתי-לאומי"

גם הרב רפאל מזרחי, מנהל מחלקת הבחינות ברבנות הראשית, משוכנע שאין מנוס מדחיית הבחינות. "הודענו והסברנו שאנחנו רוצים לגמור את כל הבדיקות עד ראש השנה ואז נוכל לפתוח מחדש את המערכת טובה ונקייה. לפני כשנתיים היה אסור לנו לבדוק בחינות, כי החשב הכללי של האוצר אמר שבלי מכרזים לבודקים אסור לנו לבדוק. באו ראשי כוללים ואמרו, 'בגלל זה לא תעשו בחינות? מה מעניין אותנו עכשיו התוצאות? תעשו את הבחינות בזמן'. עשינו בחינות, הייתה סחבת של המכרזים ואחר כך בעיות עם החוזים, ואז התקיפו אותנו: איך אתם עושים בחינות במצב כזה. נוצרו דחיות כפולות ואנשים היו במתח ועצבים על שאין תוצאות גם אחרי שנתיים, למרות שכתבנו להם שאנחנו לא יודעים מתי יהיו תוצאות. עכשיו הוועדה החליטה שעד שהבחינה האחרונה לא תצא עם תשובה, אנחנו לא פנויים לבחינות חדשות".

למה שלא תודיעו שאתם מקיימים בחינות, אבל מקפיאים אותן ולא מתחילים לבדוק אותן עד חודש חשוון?

"אנחנו רוצים לעשות סדר בכל המערכת. יש הרבה פרוצדורות. אנחנו לא רוצים לחזור על אותן טעויות. להכין בחינות זה לא דבר שעושים מהשרוול. זה תהליך שדורש הרבה עבודה ולכן זה משבש את העניינים. עכשיו כל הבודקים יושבים כדי לגמור לבדוק את כל הבחינות".

בעקבות ההודעה על דחיית הבחינות שקלו כמה נבחנים וראשי כוללים לדיינות לפנות לבג"צ. עו"ד אביעד הכהן הסביר לראשי הכוללים שגם פנייה כזו לא תועיל. "דיברתי עם אחד מראשי הכוללים ואמרתי לו שגם אם נלך לבית משפט, אין סיכוי שהוא יתערב כשמדובר בפרק זמן קצר כל כך. זה יהיה אולי מהלך צודק אבל לא יעיל. בחינות זה תמיד נושא רגיש מבחינה משפטית. בית משפט לא יתערב במקרה שבו הפער בין המועדים הוא שלושה חודשים. אנחנו לא הולכים למלחמה לשם מלחמה, אלא כדי להשיג תוצאה".

שלא לציטוט, נבחנים לדיינות וגם ראשי כוללים סבורים שהאנדרלמוסיה באגף הבחינות של הרבנות הראשית נועדה למנוע את כניסתם של דיינים חדשים למערכת, בעיקר מהציונות הדתית. בציבור החרדי יש עשרות רבנים המקבלים פטור מהבחינות לדיינות עקב הגדרתם כ'גדולים בתורה', והעיכובים בקיום הבחינות ובבדיקתן אינם משפיעים עליהם.

עו"ד אביעד הכהן מסכים שייתכן שהרשלנות אינה הסיבה היחידה לעיכובים. "זה יכול להיות שילוב של כמה גורמים. אם זו הייתה פעם ראשונה, אז הייתי אומר שמישהו התרשל. שאלתי את הרבנות שאלות ברורות – אצל מי היו בחינות שלא נבדקו, למה הן לא נבדקו, ומה הסיבות שלא בדקו אותן. הם לא נתנו לי תשובות, וזה כבר מעורר חשד. יש בלגן במערכת, אבל בהחלט יכול להיות שגם רוצים למנוע כניסה של דיינים חדשים. לחלק מהדיינים החרדים יש פטור מהבחינות, ומי שנחסם כשאין בחינות אלה רק המועמדים של הציבור הדתי-לאומי".

ח"כ עתניאל שנלר דוחה את התיאוריות הללו. "זה שטויות במיץ עגבניות. אין בזה מילה אחת של אמת, ואני אומר לך את זה כחבר הוועדה למינוי דיינים. מיינו לאחרונה למעלה ממאה מועמדים לדיינים, ואנחנו אמורים למנות כתשעה דיינים בקרוב. יש היום עודף היצע דרמטי, זאת עובדה, ומי שלומד דיינות יודע שלא בהכרח הוא יוכל לשמש דיין".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/07/2010   |   עודכן:  21/07/2010
אלישיב רייכנר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מסכת עיכובין
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
משקע דלוח נשאר
21/07/10 07:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ח"כ רונית תירוש יזמה חוק שנועד לחסל את הסחר בפרוות בישראל. המשמעות של ייבוא פרוות לארץ היא שישראל, אור לגויים כפי שמזכירה תירוש, תומכת בצער בעלי חיים, במעשה המכוער של הרג חיות רק כדי להתהדר בפרוותיהן.
20/07/2010  |  חגית ריטרמן  |   מאמרים
ושוב חוזרת החטיבה היהודית בשב"כ אל הנורמה שהוקעה בוועדת שמגר אחרי רצח רבין.
20/07/2010  |  הלל ויס  |   מאמרים
אני מהרהר על המאורעות הנוראיים שהביאו לחורבן בית המקדש, ירושלים עיר הקודש שהועלתה באש ונשרפה עד היסוד. בניה, שעונו ונרצחו, והנותרים שנמכרו לעבדים ונשלחו מושפלים ומוכים לגלות ארוכה של אלפיים שנה - והכל בגלל שנאת חינם.
20/07/2010  |  נועם בדין  |   מאמרים
לאחרונה מישהו דוחף להכרעה אלימה בסכסוך בין הבדואים בנגב לבין המדינה. נשמעים קולות של "עליהום" רבתי נגד הבדואים. צצות עמותות מתנחלים הפועלות נגדנו, כ"רגבים", והפרקליטות יוצאת נגד אקדמאים "שמשתפים פעולה עם הבדואים". מבצבץ קמפיין מתוזמן לעקירת הכפרים "הבלתי-מוכרים". משמיצינו לא מסתפקים הפעם במתקפה נגד ה"פלישה לשטחי הלאום" - המתקפה יוצאת חוצץ גם נגד רשויות המדינה: נטען, כי זו "חילקה קרקע בנדיבות ואפשרה לבדואים לעשות ככל העולה על רוחם".
20/07/2010  |  עוואד אבו פריח  |   מאמרים
כמה זמן דרוש לוועדות המקומיות והמחוזית בתל אביב כדי לאשר תוכנית לבניית בנין בן 12 קומות, 60 דירות, או לכל היותר תוכנית גדולה במקצת, לבניית 74 דירות? התשובה: יותר מחמש שנים, וזה רק לחלק מההליכים, שלא רואים את סופם.
20/07/2010  |  אלעזר לוין  |   מאמרים
השאמאנים של הריקנות  /  חגית כהן
מיליון שקל על 3.5 חדרים בבניין ישן  /  גדעון דוקוב
נא להכיר: יועצי חלומות  /  חגית כהן
חיזור אחר קולות ההיספאנים?  /  עמיאל אונגר
צחי צח לא מלוכלך  /  סופיה רון-מוריה
תחושת הקיום המתפוגגת  /  יעל רובינשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il