|   15:07:40
  חננאל ובר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

איש בחטאו - יומתו או יומת?

דיון בפסוק השגוי לכאורה "איש בחטאו יומתו" פנינים לפרשת השבוע "כי תצא"
19/08/2010  |   חננאל ובר   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת 'כי תצא' הינה פרשה רוויית משפטים - יש בה עשרים ושבע מצוות עשה ולא פחות מארבעים ושבע מצוות לא תעשה, על-פי ספר החינוך.

בין אותם משפטים ישנו משפט אניגמתי ביותר: "לא-יומתו אבות על-בנים ובנים לא-יומתו על-אבות איש בחטאו יומתו" [דברים כ"ד, ט"ז]. לאותו משפט בתורה יש וריאציה "קצת" שונה בנ"ך. בספר מלכים, שנכתב על-ידי הנביא ירמיהו, מתועד שאמציהו מלך יהודה "יך את-עבדיו המכים את-המלך אביו: ואת בני המכים לא המית ככתוב בספר תורת-משה אשר-צוה ה' לאמר לא-יומתו אבות על-בנים ובנים לא-יומתו על-אבות כי אם-איש בחטאו יֻמות" [מלכים ב', י"ד, ה'-ו'].

הדבר המדהים הוא שספר מלכים מתיימר לצטט את "ספר תורת משה", הוא ספר דברים, אך אינו עושה זאת בנאמנות, כי בתורה הקדושה כתוב "איש בחטאו יומתו", ושם כתוב, ועוד בשמה של התורה, ש"איש בחטאו יומת". האם זה מצב של מה בכך? האם נוכל לעבור לסדר היום על הטעות הגסה שהתגלתה בספר שכתב נביא בישראל?

הבה ננסה ראשית להבין את פרשנותם של חז"ל למשפט הנידון כפי שהוא כתוב בתורה, ואחר-כך ננסה להבין את הרקע האפשרי ל"טעות" שנעשתה, כביכול, על-ידי כותב הספר בנ"ך. חז"ל בגמרא, ובעקבותיהם רש"י, מפרשים את הרישא של המשפט בתורה כמתייחס לנושא קבלת עדים, וקובע שאין לקבל עדות מאדם קרוב. את הסיפא הם מפרשים במישור אחר לגמרי - בבית דין של מעלה, על-פי רש"י, "הקטנים מתים בעוון אבותם בידי שמים".

הרשב"ם והספורנו אינם מקבלים את הגישה הזו, שהרישא מתייחס לכללי עדות, אלא טוענים שהוא מתייחס לכללי פסיקה. קרי, שאין להעניש בשום מקרה אבות על חטאי בנים, ובנים על חטאי אבות, אפילו לא את הבנים על מרדות במלכות על-ידי אבותם, כפי שהחליט אמציהו לגבי בניו של הורגי אביו. יותר מזה, על-פי הרשב"ם והספורנו, למעשה יש להעניש איש אך ורק על חטאיו שלו - איש בחטאו יומת, בדיוק כפי שכתוב בספר מלכים ב'. וכל זה בא כמסקנה של הרישא של הפסוק שבתורה. ולכן, מה משמעותו של הסיפא שבתורה - איש בחטאו יומתו? לדעתם של רש"י, הרשב"ם והספורנו הוא מתייחס לבית דין של מעלה. ומדוע? כדי שכל אדם ידע, שבנוסף לצדק שנעשה על-ידי בית הדין של מטה, יש מערכת נוספת, ששם הצדק בא לידי שלמות, שם ישנה מערכת חוקים אחרת, והכלל המדריך אותה הינו "איש בחטאו יומתו" - קרי, שם בניו של אותו איש וגם אחרים שאינם קרובים אליו ימותו בעוונותיו.

בניגוד למערכת המשפט של העולם הזה, שאינה יכולה לכפות על האדם לבצע מצוות עשה (כדוגמת צדקה או הוכחת עמית) אלא מוגבלת לענישת עבירות של מצוות לא תעשה, מערכת המשפט של בית הדין של מעלה משלימה את אכיפת החוקים והמשפטים שבתורה. מערכת זאת היא המבוססת על ערבות זה בזה וערבות זה לזה, ולכן היא זו שבה איש, בחטאו יומתו. הכיצד זה נעשה טכנית? דבר זה הינו מעבר להישג שכלנו המקובל ויישאר בתחומו של הקב"ה, "כי-גבהו שמים מארץ כן גבהו דרכי מדרכיכם ומחשבֹתי ממחשבֹתיכם" [ישעיה נ"ה, ט'].

אולי לרמב"ם ישנה התשובה הטובה ביותר לשאלה: מדוע וכיצד דורש מאתנו הקב"ה רמה מוסרית של ערבות זה לזה? בהלכות תשובה מסביר הרמב"ם את דרכי הענישה של הקב"ה לגבי היחיד, המדינה והעולם כולו - כמובן בבית דין של מעלה. בלשונו של הרמב"ם בפרק ג' הלכה ב' הוא כותב: אדם שעוונותיו מרֻבין על זכויותיו, מיד הוא מת ברשעו, שנאמר: 'על רֹב עונך'. וכן מדינה שעונותיה מרֻבין -- מיד היא אובדת, שנאמר: 'זעקת סדֹם ועמֹרה כי רבה וגו'.' וכן כל העולם כֻלו -- אם היו עוונותיהם מרֻבין מזכיותיהן, מיד הן נשחתין, שנאמר: 'וירא ה' כי רבה רעת האדם בארץ'. בהלכה ד' מסביר הרמב"ם שיחיד יכול על-ידי חטא כלשהו, להכריע את עתידו של עצמו, של עמו ושל עולמו, כולם בבת אחת. אלה דבריו: "לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו...כאילו חציו זכאי וחציו חייב; וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב: חטא חטא אחד - הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כֻלו לכף-חובה וגרם לו השחתה".

אולי הסבר נוסף "לאיש בחטאו יומתו" טמון במילה 'יותמו'. הרי יש לאיש גוף ונשמה, ויש לו חיים בעולם הזה וחיים, בעזרת ה', בעולם הבא. הוא, במעשיו, יזכה לחיים או למוות בשני העולמות - איש בחטאו יומתו.

מה שנותר לנו הוא להבין מדוע ציטט הנביא ירמיהו את הפסוק בתורה בצורה שגויה. ואכן, הנביא ציין שהמלך אמציהו עשה את הדבר הנכון על-פי המצווה שבתורה באותו נושא, ולא הרג את הבנים לחטאי אבותם. ובכל זאת המלך עיוות את מלא הפסוק שבתורה, והנביא, בתפקידו כהיסטוריון של אותה תקופה, ציטט את המלך כפי שהוא דיבר... עם הטעות השגורה בפיו.

האם היה מחיר היסטורי לציטוט השגוי הזה? נענה עם סיפור אחר: כידוע, כאשר גר פנה להלל הזקן ללמדו את כל התורה על רגל אחת, ענה לו הלל: "מה ששנוא עליך לא תעשה לחברך". בכך הוא ניסה לתמצת את המשפט הגדול מן התורה, שהוא עצמו מתמצת עד מאוד את התורה כולה: "ואהבת לרעך כמוך, אני ה'". ברם, כאשר מותחים את החבל עד נקודת הקריעה שלו, מסתכנים בסכנה גדולה. "ואהבת לרעך כמוך", ללא "אני ה'", מאבד את הקשר האורגני והרוחני בין אהבת ה' ואהבת האדם, ואת האוטוריטה האלוקית לכל מערכת המוסר של האנושות. ללא ה', יכול האדם ליצור מערכות "מוסר" מפלצתיות ממש, כפי שראינו רק לפני כשבעים שנה באירופה ה"נאורה". לכן, כל עיוות שבתורה, בסופו של דבר יגרום לאי-הבנה שגדלה וגדלה עם הדורות.

ולכן, יהי רצון שנלמד את תורתנו הקדושה באהבה גדולה ובהקפדה מלאה על כל תו ותו, וכל אות ואות, כי רק כך נדע שהקשר שלנו עם אבינו שבשמים - דרך תורתנו הקדושה - יישאר טהור ועל-פי רצונו, ודרך תורתו נזכה לכל הטוב שאבינו מאחל לנו.

תאריך:  19/08/2010   |   עודכן:  19/08/2010
חננאל ובר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בפרשתנו, פרשת כי תצא, אנו מצווים למחוק את זכר עמלק. זָכוֹר, אֵת אֲשֶׁר-עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק, בַּדֶּרֶךְ, בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם. אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ, וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל-הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ, וְאַתָּה, עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא יָרֵא אֱלֹהִים. וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה' אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל-אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב, בָּאָרֶץ אֲשֶׁר ה' אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ - תִּמְחֶה אֶת-זֵכֶר עֲמָלֵק, מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם; לֹא תִּשְׁכָּח [דברים, כ"ה].
19/08/2010  |  מני ישי  |   מאמרים
הרמטכ"ל גבי אשכנזי, אחד הלוחמים והאמיץ שבחיילינו, נאלץ בימים אלה להתמודד לא רק עם המהומה סביב ה"מסמך" אלא גם עם לשון הרע המסתחרר סביבו מכל כיוון אפשרי, שהרי הישראלי הממוצע חובב שליפות הוא וממהר לקטול בלשונו, הדלה בדרך-כלל, כל מה ומי שרק ניתן.
19/08/2010  |  רות פורסטר  |   מאמרים
השבוע נרתמה העיתונות ונרתם התיאטרון הקאמרי לחגוג את יום הולדתו ה-87 של שמעון פרס. אפילו אין מדובר ביום הולדת עגול. ובכל זאת היו מי שמצאו לנכון להתחכך זה בזה בהנאה ובצהלה בהצגה ההזויה של תיאטרון זה.
19/08/2010  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בתוך פחות מחודש השלימו ראשי הממשלות של ישראל ויוון ביקורים רשמיים הדדיים. כל אחד מהביקורים היה ראשון מסוגו. קשה למצוא תקדימים בתולדות הדיפלומטיה הישראלית לצמידות ביקורים כזו.
19/08/2010  |  עודד ערן  |   מאמרים
כותרות העיתונים זועקות, מהדורות החדשות ברדיו ובטלוויזיה ממחזרות סרטונים מן הארכיון. הפרשנים, המומחים, אנשי צבא בדימוס ופוליטיקאים שכוחי-אל מוצאים מהנפטלין. כולם על הקצה. הארץ רועשת וגועשת: נבלה בצמרת, מדינת בננות, פוטש, ומה לא. הביטויים החריפים נשפכים אל מי הנהר העכורים. יורים לכל כיוון, לא בבודדות אלא בצרורות! מדוע אתם מופתעים כל-כך? מסמך אחד, חמור ככל שיהיה, הוא שהוציא אתכם מדעתכם? כישלונות בלתי נתפסים שמחירם בחיי אדם לא הזיז לכם! מנהיגים שמזמן שכחו מה שליחותם אינם מרגיזים אתכם במיוחד. רק המסמך החותר תחת אושיות הדמוקרטיה הוא שגרם לכם להתעורר? הרי במשך שנים טמנתם את הראש בחול, הסתרתם מידע והטעיתם את הציבור, ולבסוף חגגתם ניצחונות מדומים. ידעתם ופרסמתם, והיום אתם ממש "אבלים" על המציאות! אתם שותפים ל"פשע"!
19/08/2010  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il