|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

אדום וירוק

האמונה ש"כל העולם נגדנו" נטועה עמוק בנפשנו הלאומית היא מאפשרת לנו להתעלם מהתגובה העולמית על מעשינו. זה נוח מאוד אם כל העולם שונא אותנו ממילא, מעשינו הטובים או הרעים אינם משנים דבר ימשיכו לשנוא את ישראל גם אם ננהג כמלאכים הגויים פשוט אנטישמים
29/08/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   על צד שמאל   |   תגובות
גולדה מאיר. הגויים אוהבים את היהודים כשהם מוכים ומסכנים [צילום: לע"מ]

ערוץ 10 שידר השבוע כתבה, שבוודאי הבהילה ישראלים רבים. תחת הכותרת "מי מארגן את התנועה העולמית לשנאת ישראל", מציגה הכתבה עשרות קבוצות בארצות השונות המנהלות תעמולה נמרצת למען הפלסטינים ונגד ישראל.

בכתבה מרואיינים פעילים ופעילות, קשישים וצעירים, וביניהם לא מעט יהודים, המפגינים בסופרמרקטים נגד מוצרי ההתנחלויות ו/או ישראל בכלל, מארגנים עצרות המוניות, נואמים בכיכרות, מפעילים אגודות מקצועיות, מגישים משפטים נגד מנהיגים וקצינים ישראליים.

הכתבה מגיעה למסקנה שהקבוצות השונות אומנם פועלות במקביל, אך שאין יד המכוונת את כולן. היא מצטטת (כמובן מבלי להזכיר את המקור) את הכותרת של אחד ממאמריי האחרונים, "הפרוטוקולים של זקני אנטי-ציון", וגם היא קובעת שאין דבר כזה.

לדברי הכתבה אין צורך בארגון עולמי, מפני שבכל העולם גוברים באופן ספונטני רגשות פרו-פלסטיניים ואנטי-ישראליים. באחרונה צבר תהליך זה תאוצה בעקבות מבצע "עופרת יצוקה" ופרשת המשט.

במקומות רבים, מגלה הכתבה, נוצרו קואליציות אדומות-ירוקות: שיתוף-פעולה בין קבוצות שמאליות, הפועלות למען זכויות-האדם, לבין קבוצות מקומיות של מהגרים מוסלמיים.

מסקנת הכתבה: זוהי סכנה חמורה למדינת-ישראל, ויש להתגייס נגדה בעוד מועד.

השאלה הראשונה שעלתה בראשי הייתה: איך תשפיע הכתבה על הצופה הישראלי המצוי?

הלוואי והייתי בטוח שהיא תגרום לו לחשוב מחדש על הכיבוש. כפי שאמרה דוברת אחת בכתבה: על הישראלים להבין שיש לכיבוש תג-מחיר.

הלוואי והאמנתי שזוהי אכן תגובתם של רוב הישראלים. חוששני שהיא תהיה הפוכה.

כדברי השיר הישראלי העליז משנות ה-70, האומר, בין השאר: "העולם כולו נגדנו / לא נורא, נתגבר, / גם אנחנו עליהם / לא שמים יותר! // את השיר הזה לימדונו / אבותינו הזקנים / ואותו נשיר גם אנו / ואחרינו - הבנים. / וניני נינים ישירו / פה בארץ ישראל / וכל מי שהוא נגדנו / שילך לעזאזל!".

בשיר הזה היטיב המחבר, יורם טהר-לב, לשקף אמונה יהודית יסודית שהתגבשה במאות שנים של רדיפות באירופה הנוצרית, ושהגיעה לשיאה בעקבות השואה. כל ילד ישראלי לומד בבית-הספר שבשעה שנרצחו שישה מיליון יהודים, העולם כולו עמד מנגד ולא הזיז אצבע להצלתם.

אין זו אמת היסטורית. הרבה רבבות לא-יהודים סיכנו בימי השואה את חייהם ואת חיי בני-משפחותיהם כדי להציל יהודים - בפולין, בדנמרק, בצרפת, בהולנד ובארצות אחרות, ואפילו בגרמניה עצמה. כולנו מכירים אנשים שניצלו בדרך זו - החל מנשיא בית-המשפט העליון לשעבר, אהרון ברק, שניצל על-ידי איכר פולני, ועד לשר יוסף פלד, שהוסתר על-ידי משפחה קתולית בבלגיה. רק מעטים מבין הגיבורים האלמונים האלה זכו בתואר "חסידי אומות העולם" (בינינו לבין עצמנו: כמה ישראלים היו מסכנים את חייהם וחיי ילדיהם במצב דומה?).

אבל האמונה ש"כל העולם נגדנו" נטועה עמוק בנפשנו הלאומית. היא מאפשרת לנו להתעלם מהתגובה העולמית על מעשינו. זה נוח מאוד. אם כל העולם שונא אותנו ממילא, מעשינו הטובים או הרעים אינם משנים דבר. ימשיכו לשנוא את ישראל גם אם ננהג כמלאכים. הגויים פשוט אנטישמים.

קל להוכיח שגם זה לא נכון. העולם אהב אותנו כאשר הקמנו את מדינת-ישראל והגנו עליה בחירוף-נפש. יום אחרי מלחמת ששת-הימים, העולם כולו הריע לנו. אהבו אותנו כאשר היינו דויד, שונאים אותנו כאשר הפכנו לגולית.

זה לא משכנע את אנשי העולם-כולו-נגדנו. מדוע אין מחאה עולמית נגד מעשי-הזוועה של הרוסים בצ'צ'ניה או הסינים בטיבט? מדוע רק נגדנו? במה עדיפים הפלסטינים על הכורדים בטורקיה או המוסלמים בסין?

אפשר להשיב שישראל תובעת לעצמה מעמד מיוחד בכל התחומים, ולכן יש אליה יחס מיוחד גם לגבי הכיבוש וההתנחלות. אבל הרי לא ההיגיון קובע. קובע המיתוס הלאומי.

ביום שישי פרסם "מעריב" כתבה על שגרירת ישראל באו"ם, תחת הכותרת: "בעורף האויב".

אני נזכר באחת ההיתקלויות התכופות שלי עם גולדה מאיר בכנסת, כאשר התחילה תנופת ההתנחלות, והתגובות בעולם היו נזעמות. כמו עכשיו, החליטו אז שהבעיה טמונה בליקויי ההסברה שלנו. הכנסת קיימה על כך דיון.

נואם אחרי נואם דקלם את הקלישאה המקובלת: ההסברה הערבית נהדרת, ההסברה שלנו מתחת לכל ביקורת. כשהגיע תורי לנאום, אמרתי: עזבו את ההסברה. ההסברה הכי טובה בעולם לא תצליח להסביר את הכיבוש וההתנחלות. אם אנחנו רוצים לרכוש את אהדת העולם, עלינו לשנות את מעשינו, לא את דיבורינו.

במשך כל הדיון עמדה גולדה, כדרכה, בדלת אולם-המליאה ועישנה בשרשרת. בתום הדיון היא ענתה לכל נואם, כל אחד בתורו, אך דילגה עלי. כבר הסקתי את המסקנה שהיא החליטה להחרים אותי, ואז - אחרי הפסקה דרמטית - פנתה אלי: "חבר-הכנסת אבנרי חושב ששונאים אותנו בגלל מעשינו. הוא לא מבין את הגויים. הגויים אוהבים את היהודים כשהם מוכים ומסכנים. הם שונאים את היהודים כאשר הם מנצחים ומצליחים". אילו היה מותר למחוא כפיים בכנסת, היה הבית כולו פורץ במחיאות סוערות.

יש סכנה שגם המחאה העולמית הנוכחית תיתקל באותה תגובה: שהציבור יתאחד נגד הגויים הרעים, תחת להתאחד נגד המתנחלים.

לחלק מקבוצות-המחאה בעולם זה לא אכפת. לא הציבור הישראלי הוא הנמען למחאה, אלא דעת-הקהל העולמית.

אינני מתכוון לאנטישמים, המנסים לתפוס טרמפ על התנועה הזאת. הם גורם זניח. אינני מתכוון גם למי שסבורים שהקמת מדינת ישראל הייתה מלכתחילה טעות היסטורית, ושיש לפרק את המדינה. זה נקרא "פיתרון המדינה האחת", שאין לו שום סיכוי שיתגשם.

אני מתכוון לכל אנשי המצפון, המבקשים לשים קץ לדיכוי העם הפלסטיני ולגזל אדמותיו על-ידי המתנחלים, ולעזור לו להקים את מדינת-פלסטין העצמאית.

מטרות אלה יכולות להתגשם רק במסגרת שלום בין פלסטין וישראל. ושלום כזה יכול לקום רק אם רוב הפלסטינים ורוב הישראלים יתמכו בו. לחץ חיצוני אינו מספיק.

מי שמבין זאת צריך להיות מעוניין בכך שהמחאה העולמית לא תדחוף את כלל הציבור הישראלי לפינה, יחד עם המתנחלים, אלא להיפך, יבודד את המתנחלים ועוזריהם, ויגייס את הציבור הישראלי נגדם.

איך משיגים את זה?

הדבר הראשון הוא להפריד באופן ברור בין החרם על מוצרי ההתנחלויות לבין חרם כללי על ישראל. הכתבה הראתה שהגבול הזה אינו ברור לרבים מן המוחים. היא מראה אישה בריטית קשישה בסופרמרקט, כשהיא מנופפת מעל לראשה חבילה של פירות וקוראת: "הם באים מההתנחלויות!". בקטע אחר נראית הפגנה נגד מוצרי "אהבה", המופקים בחלק הפלסטיני של ים-המלח. אבל מיד אחרי זה באה הקריאה לחרם על כל התוצרת הישראלית. נדמה שרבים מבין המוחים אינם מודעים להבדל.

הימין הישראלי אשם בכך לא במעט, לדוגמה בהצעת-החוק שבאה להטיל עונשים על מי שמביע תמיכה בחרם על מוצרי ישראל - תוך הדגשה שזה כולל גם חרם על מוצרי ההתנחלויות.

ברגע שהמחאה העולמית תהיה ממוקדת בצורה ברורה נגד ההתנחלויות, היא אכן תגרום לישראלים רבים להפנים שקו ברור עובר בין מדינת-ישראל הלגיטימית לבין הכיבוש, שאינו לגיטימי.

זה נכון גם לגבי קטעים אחרים של הכתבה. לדוגמה: לגבי החרם על חברת קטרפילר, שהדחפורים הדורסניים שלה הם הנשק העיקרי של הכיבוש. כאשר אחד הדחפורים האלה מחץ למוות את פעילת-השלום רייצ'ל קורי, הייתה החברה צריכה להתנות את אספקת מוצריה בכך שלא ישמשו לפעולות דיכוי.

כל עוד אין בישראל עצמה שיפוט אמיתי של חשודים בפשעי-מלחמה, אי-אפשר גם להתנגד ליוזמה לתבוע אותם לדין בעולם.

אחרי שהתיאטראות הממסדיים החליטו השבוע להופיע באריאל, יהיה זה הגיוני להחרים אותם בחו"ל. מי שרוצה להרוויח כסף באריאל, טוב שיפסיד כסף בפריס ובלונדון.

הדבר השני הוא הקשר לציבור הישראלי.

הרוב הגדול בישראל אומר כיום שהוא רוצה בשלום ומוכן לשלם את מחירו, אלא שלמרבה הצער הערבים אינם מוכנים לשלום. מחנה-השלום הגדול, שהוציא פעם מאות אלפים לרחובות, נמצא כיום במצב של דיכאון. הוא מרגיש מבודד, בין השאר גם משום שהקשר האמיץ שלו עם הציבור הפלסטיני, שהיה קיים בימי יאסר ערפאת אחרי אוסלו, התרופף מאוד. הקשר עם כוחות המחאה בעולם רופף גם הוא.

מי שרוצה לקרב את סוף הכיבוש, צריך לעזור לפעילי השלום בישראל. צריך ליצור קשר הדוק עימם, להעלות על נס את פעולותיהם האמיצות, לשבור את קשר-השתיקה הקיים לגביהם בתקשורת העולמית ולדאוג לפרסומם ברבים, לקיים עוד ועוד אירועים עולמיים שבהם יופיעו ביחד פעילי-שלום ישראליים ופלסטיניים. היה טוב אילו על כל עשרה מיליארדרים המממנים את הימין הישראלי, יהיה לפחות מיליונר אחד שיתמוך בפעולות-שלום.

כל זה אינו אפשרי, אם מטיפים לחרם על כל הישראלים, ואם מציגים את ישראל כמקשה מונוליתית אחת. זוהי לא רק תמונה כוזבת, אלא גם מזיקה.

רבים מן המופיעים בכתבה מעוררים כבוד והערכה. כל-כך הרבה רצון טוב. כל-כך הרבה אומץ-לב. אם יכוונו את פעולותיהם בכיוון הנכון, הם יכולים להביא הרבה ברכה - לפלסטינים, וגם לישראלים.

הכותב הוא עיתונאי ולוחם-שלום ותיק, מנהיג "גוש שלום". בעבר עורך "העולם הזה" וחבר כנסת.
תאריך:  29/08/2010   |   עודכן:  29/08/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אדום וירוק
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלישמע
29/08/10 14:04
2
הפטריוט
29/08/10 16:06
 
המורה ללשון
29/08/10 17:09
 
הפטריוט
29/08/10 21:37
3
ב.פובלססט
29/08/10 18:06
4
יואל קורנבלום
29/08/10 18:23
5
אתה הוא האנטישמי
29/08/10 19:27
6
מתי דוד
29/08/10 20:10
7
יהודי ותיק
30/08/10 10:10
8
ע.ג4
30/08/10 10:40
9
צעיר
30/08/10 15:17
10
ושונא יהודים שטני
30/08/10 16:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נראה לי שכל מה שאמור היה להיכתב על סירוב "בכירי התיאטרון" להופיע באריאל נכתב ובכל-זאת, מבקש אני לציין מספר דברים בהקשר הזה.
29/08/2010  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בנאום בר-אילן התווה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, את היעד האסטרטגי של ישראל - הסכם לכינונן של שתי מדיניות-לאום, יהודית ופלסטינית, זו לצד זו, בתחומי הגבולות של ארץ-ישראל. קווי התיחום בין שתי המדינות ייקבעו במשא-ומתן בין שני הצדדים, והם אחד מנושאי הליבה שעל סדר היום של המשא-ומתן העומד להיפתח השבוע.
29/08/2010  |  שלמה גזית  |   מאמרים
כמו מרבית הגולשים והמגיבים ב-'ynet דעות' (ראה: "מדינה של גברים חרדים"), גם אני התחלחלתי מפרופ' אסתר הרצוג, ומהשימוש שלה במילה "אפרטהייד" לתיאור תקרית מכוניות הקרטינג בעמנואל. האפרטהייד היה דבר נורא, תקופה אפלה שבה הגזע הלבן בדרום אפריקה חוקק, בין השנים 1948 ו-1990, סדרת חוקים שהפלתה באורח שיטתי את מי שאינם לבנים, יצר להם בנטוסטנים, אסר על מינוים לתפקידים בכירים, בנה להם שכונות ואזורי מגורים נפרדים ועוד מעשי זוועה. אין שום קשר בין האפרטהייד ובין רב אחד שאיש לא שמע את שמו שהתפרע במסלול קרטינג. התרגלנו כבר לזילות של השואה, וכעת פרופ' אסתר הרצוג מנסה ליצור טרנד מקומם חדש - זילות של האפרטהייד.
29/08/2010  |  אריאל לוין  |   מאמרים
לאחר כעשר שנים בהן אנחנו מתגוררים בדירה, החליטה אשתי שהגיע הזמן לעשות בה מספר עבודות תחזוקה, או בשפתה הציורית - שיפוץ קטן. אצלי, כל מילה המבוססת על השורש ש.פ.צ. מעוררת פחדים לא רציונליים, משיפוצניקים המשתלטים על ביתי. בדמיוני הם מרססים את הקירות, לפחות אלו שנותרו לאחר הריסת חלק מהם, בצבעים המתאימים למוסד גריאטרי, ומסרבים לעזוב, בטענה שאין להם קבלות. לכן, ניסיתי בתחילה לדחות את מועד ביצוע ההחלטה, ולבסוף השלמתי איתה, בתנאי שנסתפק בתיקונים ובעבודות צבע בלבד, ללא הריסה או תוספת של קירות.
29/08/2010  |  ברוך שקד  |   מאמרים
אותם אמנים ויוצרים הניצבים בראש המתנגדים לסגר על עזה, אותם ליברלים אבירי הצדק והמוסר הדורשים להפסיק את ההתעללות באזרחים פלשתינים תמימים וחפים מפשע. דווקא אותם צדיקים ברוב צביעותם, את מה ששנוא עליהם בהתנהלותה של ממשלת ישראל מול הפלשתינים, הבדואים והעובדים הזרים, הם עושים ביהודים תושבי אריאל. איזה אבסורד - המתנגדים לסגר על עזה עושים סגר על אריאל.
29/08/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il