|   15:07:40
  אברהם בן-עזרא  
מהנדס בניין בן-עזרא מתכננים ויועצים בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

לא קם ולא יקום נביא כמשה

דיון בתורתו של הרמב"ם על-רקע הפילוסופים הערבים והמחשת ייחודו של גדול המאמינים בגישתו למהלך העולם ולטבע האדם
14/09/2010  |   אברהם בן-עזרא   |   מאמרים   |   תגובות

ספר התורה מסתיים בפסוקים הבאים [פרשת וזאת הברכה]:

"ולא קם נביא עוד בישראל כמשה, אשר ידעו ה' פנים אל פנים. לכל האותות והמופתים אשר שלחו ה' לעשות בארץ מצרים לפרעה ולכל עבדיו ולכל ארצו. ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול אשר עשה משה לעיני כל ישראל".

הרמב"ם מפרש במורה הנבוכים חלק שני פרק ל"ה כי התורה קבעה גם לגבי העתיד כי לא יקום לישראל נביא כמשה, וזו לשונו:

"...באר בו הכתוב על דרך ההודעה שלא יקום נביא לעולם שיעשה מופתים בפרסום נגד תומכיו ומתנגדיו כפי שעשה משה, ..... שלא יקום מי שישיג כהשגתו ולא מי שיעשה כמעשיו".


דוגמאות:

א. עולם כמנהגו נוהג: ה' הוליך את בני ישראל במדבר כדי שיסתגלו לחיים קשים ויתחשלו במדבר על-מנת להילחם נגד עמי ארץ ישראל. זאת, אע"פ שיכל לעשות נס ולהכניס את ישראל לארץ שלא בדרך הטבע. המסלול הקשה במדבר מנע מעשה נסים.
ב. טבעו של האדם: לא יקום נביא כמשה, אשר ראה את ה' פנים אל פנים ודיבר איתו, אף שאיננו מבינים מה ראה משה ואיך דיבר עם ה'.

במורה הנבוכים חלק ג' פרק ל"ב, מסביר הרמב"ם את הימנעות אלוהים מלהתערב במהלכו של עולם פרט לפרט, תוך השארת התהליכים להתנהל על-פי חוקיו, הכוללים את שני המרכיבים כמתואר.

"והיה הנוהג המפורסם בעולם כולו הרגיל אז, והעבודה הכללית אשר גדלנו עליה, הייתה הקרבת מיני בעלי החיים באותן ההיכלות שמעמידים בהן הצורות, וההשתחוויה להן, והנחת הקטורת לפניהם... לפיכך לא חייבה חכמתו יתעלה וניהולו הגלוי בכל ברואיו, שיצווה אותנו בעזיבת כל מיני העבודות הללו ולהזניחם ולבטלם, לפי שזה היה אז מה שלא יתכן לקבלו, לפי טבע האדם שהוא נינוח תמיד במורגל".
"(...) ולא נחם אלוהים דרך ארץ פלשתים כי קרוב הוא וגו', ויסב אלוהים את העם דרך המדבר ים סוף, והנה כמו שהסב ה' אותם מן הדרך הישרה שהיא הייתה המטרה הראשונה מחמת חשש מה שאין יכולת לגופותיהם עליו כפי הטבע, לדרך אחרת כדי שתתקיים המטרה הראשונה, כך ציווה ה' מצוות אלו אשר הזכרנו מחמת חשש מה שאין יכולת לנפש לקבלו כפי הטבע כדי שתושג המטרה הראשונה, והיא השגתו יתעלה ועזיבת עבודה זרה".

הרמב"ם מסביר בהמשך כי לעניין הקורבנות, לא רצה ה' לעשות נס של מעבר חד מעבודת אלילים אשר הייתה שגורה בעולם, אל התפילה שכל עניינה בדיבור ולא בעשייה כפי שבעבודת האלילים, ולכן המעבר לאמונה בה' היה הדרגתי וטבעי, דרך צמצום הקרבנות מבחינת מיקום – רק במקום אחד הנבחר על-ידי ה', ודרך נושא – הקרבת הקורבנות רק לה'. כך נוהג ההמון נשאר כשהיה ללא מעבר חד, אך גם מושגת עבודת ה', אל אחד, להבדיל מעבודת אלילים.


דוגמה:

הקרבת הקורבנות מכוונת לשלילת מנהגי העמים שסגדו לחיות וקידשו אותן. בני ישראל נצטוו לבצע שחיטה של כבש או שה, שהם קדושים לפי אמונת המצרים. אבל כאמור אין הסבר מדוע דווקא שה, מדוע דווקא כבש.

הדטרמיניזם המסויג הזה של הרמב"ם, מסביר כיצד מתנהל העולם ברציפות וללא אירועים חדים, שהם היו אמורים להיות בגדר נסים לו היו מתקיימים.


הפילוסופים "המדברים"

בתקופת הרמב"ם שחי במצרים שלטו בתחום הרוח הפילוסופים הערביים שנקראו "המדברים", ואלה חולקו לשתי קבוצות:

האחת – גרסה כי רצון האלוהים כפוף לתבונה האנושית, דבר שהרמב"ם שלל מכל וכול,

והשניה – גרסה כי כל אירוע הינו רצון האל אבל הוא פרי הכרעתו השרירותית של האל ולאדם אין כל יכולת להתחקות אחר זה.

גם גרסה זו נשללה על-ידי הרמב"ם אשר גרס כי האדם יכול להשפיע ולהכריע בנושאים שונים העומדים לפתחו. עוד גרס הרמב"ם כי ה' יצר חוקים, ואילו החלטות בשרירות הן החלטות בלתי חוקיות במובן הפיזי, דבר שהרמב"ם דחה.

והמסקנה היא אחת:

"הרי טבע אישי בני האדם לא ישנה אותם ה' כלל על דרך הנס ... ולא אמרנו זאת מפני שאנו בדעה כי שינוי טבע אחד מאישי בני אדם קשה עליו יתעלה, אלא זה אפשרי והוא נמצא תחת היכולת, אלא שלא רצה כלל לעשות זה, ולא ירצהו לעולם, כפי היסודות החוקתיים התורתיים, ואילו היה מרצונו לשנות טבע כל אחד מבני האדם למה שירצה יתעלה מאותו אדם, כי אז היו בטלים שליחת הנביאים וכל הציווי כולו".

גם לגבי העתיד דעת הרמב"ם היא כי לא יהיו נסים בניגוד לטבע האדם ולנוהגו של העולם.

וכי לדעת הרמב"ם - האדם אדון לגורלו?

באופן חלקי בלבד, והדוגמה הלקוחה מספרו של פרופ' עמוס פונקשטיין "טבע, היסטוריה ומשיחיות אצל הרמב"ם" תבהיר את השילוב של גורל אקראי עם החלטות "חוקיות" [או לוגיות]:

לשם הכנת שולחן ראוי לשמו, צריך להשתמש בעץ הטוב ביותר, נניח – מהגוני, המצוי ביער הגדל באי הקרוי סומאטרה [אי באינדונזיה מדרום לתאילנד].

הנגר הרוצה ליצור את השולחן המושלם, נוסע לאי סומאטרה, אל אותו יער עצי המהגוני, ועד כאן כל ההחלטות הנן הגיוניות ועל-פי שיטה ברורה. אך כשהוא בא לשלב בחירת העץ הספציפי כדי להרכיב ממנו את השולחן המושלם, עליו להכריע בעצמו – האם לבחור בעץ שמימינו, או לבחור בעץ שמשמאלו. זהו החלק האקראי של הבחירה שלא על סמך חוקיות כלשהי.

אלמנט מקרי זה של בחירה אקראית, הוא חלק אינטגרלי מהטבע.
להגיע לסומאטרה ושם אל יער עצי המהגוני – אלו לא אירועים מקריים, אלא שרשרת צורות הנובעות מהמטרה, אך לבחור בין העץ מימין לבין העץ משמאל, ששניהם עצי מהגוני משובחים, שווים בתכונותיהם – זו החלטה אקראית.

מכאן לטעמי המצוות: לכל מצווה יש מרכיב של מקריות. אף אם נדע מהו הטעם למצוות הקרבת הקורבן, לא נדע מדוע נדרש לקיום המצווה דווקא איל ולא כבש, ולא נדע מדוע נדרשים שניים ולא שלושה קורבנות. לפיכך, טעם המצוות אינו מוסבר באופן מלא.

תאריך:  14/09/2010   |   עודכן:  14/09/2010
אברהם בן-עזרא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בתחילה הייתה הכוונה טובה. כדרכן של הדרכים לגיהינום. איננו יכולים לדעת עדיין את סוף הסיפור, חוץ מזה שהוא יהיה גרוע. בכל מקרה.
14/09/2010  |  עו"ד אביעד ויסולי  |   מאמרים
הציבור הרחב אולי יתקשה להאמין בכך, אבל למנהג ה"תשליך", שהפך לחלק בלתי נפרד מן ההוויה היהודית, אין זכר בתלמוד ובחיבורים של הפוסקים הראשונים, רבי יצחק אלפסי ורבי משה בן מימון וגם לא בדבריו של רבי יעקב בן אשר. באשכנז, מקורות ספרותיים ראשונים של טקס התשליך קיימים בשלהי המאה ה-14, אולם בכל האמור לפזורה הספרדית, אפילו בחיבור מאוחר כמו "שולחן ערוך" מהמאה ה-16 התשליך אינו מוזכר.
14/09/2010  |  אלי פריימן  |   מאמרים
העמידה בראש מורכן ביום-הכיפורים מתוך הכאה 'על חטא' אינה עולה בקנה אחד עם הרוח הכללית הנושבת בימינו. פסיכולוגים ויועצים למיניהם מעודדים את בני-האדם להיות שלמים עם עצמם, להתנער מרגשות אשם, להרגיש שביעות-רצון וסיפוק עצמי. על-פי התפיסה הזאת החולשות והמעידות הן תכונה אנושית טבעית, ואין סיבה להיות מוטרדים מהן.
14/09/2010  |  מנחם ברוד  |   מאמרים
בשעה 04:00 לפנות בוקר, יום ב', הגיעו לכפר הבדואי אל-עראקיב (בין באר-שבע לרהט) כעשרה בולדוזרים ועשרות שוטרים, ומחקו בפעם החמישית את הכפר.
14/09/2010  |  יעלה רענן  |   מאמרים
מחמוד אחמדינג'אד מאיים למחוק את ישראל מהמפה, כלומר לתקוף אותנו עם פצצות גרעין. האם אנחנו מאמינים לו? כן. חסן נסראללה מכריז השכם והערב על כוונותיו לשחרר את ירושלים, כלומר להשמיד את ישראל. האם אנחנו מאמינים לו? כן. החמאס הכריז בפירוש כי בכוונתו להשמיד את מדינת ישראל ואף כתב זאת באמנה שלו. האם אנחנו מאמינים לו? כן.
14/09/2010  |  אבנר יופי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il