|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון
מסגרת של פרופורציות [צילום: פלאש 90]

סוכת המתינות

התורה מתרחקת מקיצוניות לכל צד ולפיכך מאזנת את חובת השמחה בחג הסוכות עם חוסר הנוחות שגורמת הישיבה בסוכה
22/09/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
התורה אינה רוצה בקיצוניות לשום צד שהוא. החדרת אלמנטים מכבידים ואפילו של עצב לימי החג, נועדה למנוע את הפיכת השמחה להוללות. ואילו הזכרת הגאולה ביום החורבן, נועדה למנוע את הפיכת האבלות לייאוש

למרות שאנו רגילים לברך זה את זה בכל חג במילים "חג שמח", סוכות הוא החג היחיד בו מצווה אותנו התורה על שמחה: "ושמחת בחגך והיית אך שמח", נאמר עליו. השמחה מתאפשרת משום שחג הסוכות חל בסיומה של העונה החקלאית (ולכן הוא קרוי גם חג האסיף), בו יכולים החקלאי ומשפחתו ליהנות מפרי עמלם ולשמוח בו.

והנה אנו מגלים תופעה משונה: דווקא בחג זה, מכבידה עלינו התורה במצות ישיבת סוכה. הרי הרבה יותר קל לשמוח בדירה הממוזגת, בלי הצורך לרוץ מעלה-מטה במדרגות, בלי הצורך לשאת כלים וצלחות ומזון וכוסות, כאשר הכל מתחת ליד וזמין בלא כל מאמץ.

אם זה לא מספיק, באו חז"ל וקבעו לקרוא דווקא בחג זה - "זמן שמחתנו", כפי שהוא מכונה בתפילה שקבעו אותם חכמים עצמם - את מגילת קהלת. זו המגילה הפסימית, המלאה בביקורת על הבלי החיים ועל אפסות מאמצי האדם. מצד אחד, החקלאי מצווה לשמוח על הצלחתו בעמלו - ומצד שני, הוא שומע את שלמה המלך מבהיר לו שבעוד כך וכך שנים לא יישאר כלום מכל העמל הזה, הוא ילך לעולמו ושמו יישכח. הכיצד?

אם נסתכל על יתר מועדי ישראל, נגלה תמונה דומה של דואליות ואף של סתירה. נתחיל מראש השנה. יום הרת עולם, יום הדין, היום בו כל באי עולם עוברים כבני מרון לפני מלך מלכי המלכים. ומה אומרים עזרא ונחמיה לשבי ציון, הבוכים בראש השנה בשל חטאיהם? "לכו איכלו משמנים ושתו ממתקים ושילחו מנות לאין נכון לו, כי קדוש היום לאדונינו, ואל תיעצבו, כי חדוות היא מעוזכם". יום דין או יום שמחה?

כך גם ביום הכיפורים. מצד אחד: היום בו נחתם דיננו, יום של תענית בחמישה סיגופים, יום של תפילה, וידוי ותחנונים. מצד שני: יום-טוב, בו לובשים בגדי חג, יום עליו נאמר ש"לא היו ימים טובים לישראל כחמישה עשר באב וכיום הכיפורים". ושוב: האם אנו עומדים למשפט או חוגגים?

נעבור לפסח. גם כאן סממני החגיגות והשמחה אינם בלעדיים. נכון, כל ישראל הם בבחינת בני מלכים בליל הסדר, עם הסבה ויין ומצות ומעדנים, שלא לדבר על המחזה המופלא של שחיטת קורבן הפסח בבית המקדש. אך כיצד מתחילה ההגדה? "מתחילה עובדי עבודה זרה היו אבותינו". ומה אנו אוכלים עם המצה? את המרור. ומה אנו אומרים לאחר ברכת המזון? "שפוך חמתך על הגויים... כי אכל את יעקב ואת נווהו הֵשַמוּ". וכיצד אנו מסיימים את הערב? "לשנה הבאה בירושלים הבנויה" - כי כעת אנו בחורבן.

ומה עם שבועות? בדיוק אותה מגמה. זמן מתן תורתנו, יום תחילת הבאת הביכורים מן היבול החדש. אך באו חכמים וקבעו לקרוא את מגילת רות, על כל הצרות והטרגדיות המופיעות בה. בנוסף לכך, קבעו לנו את תיקון ליל שבועות - לילה שלם של לימוד, הבא לכפר על חטאם של אבותינו שלא הזדרזו למתן תורה. כך ששוב השמחה איננה שלמה.

אפילו בפורים, בו השמחה היא מצוות היום, יש מגבלות. סעודת פורים אינה סתם ארוחה, אלא סעודת מצוה - על כל ההתנהגות המתחייבת מכך. לצד החובה לשמח את חברינו במשלוח מנות, אנו מצווים לדאוג לעניים במתנות לאביונים. בקריאת מגילת אסתר, אנו עוברים לניגון של מגילת איכה בפסוקים המזכירים את חורבן הבית והמתארים את גזירת המן - למרות שאנו יודעים היטב שהסוף היה טוב.

בקצה השני של הסקאלה, נמצא את תשעה באב. אין יום עצוב ממנו בלוח השנה העברי, עם צום חמור ואיסור אמירת שלום והתרחקות מכל סממן של צחוק ואיסור אפילו על לימוד תורה. אך כיצד מסתיימת מגילת איכה? "השיבנו ה' אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם". ומשעת הצהריים האבלות מופחתת ומותר לקום מן הארץ ולשבת על הכסא. וחז"ל קבעו שהמשיח נולד ביום בו חרב בית המשפט - דהיינו: הגאולה נעוצה כבר בחורבן.

לאור כל אלו, ברור שיש כאן מגמה אחידה. נראה שהמגמה היא להגביל הן את השמחה והן את העצב, הן את כובד הראש והן את קלותו. משום שהתורה אינה רוצה בקיצוניות לשום צד שהוא. החדרת אלמנטים מכבידים ואפילו של עצב לימי החג, נועדה למנוע את הפיכת השמחה להוללות. ואילו הזכרת הגאולה ביום החורבן, נועדה למנוע את הפיכת האבלות לייאוש.

לכשנעמיק מעט בדבר נראה, שכך היא דרכה של התורה בכל התחומים. הבה ונראה רק כמה דוגמאות על קצה המזלג. האדם מצווה להתפלל לה' ולבקש את צרכיו - אך לא בשבת, בה עליו להיות שרוי בשמחה. אך גם שמחת השבת עצמה מוגבלת, על-ידי איסורי המלאכות שמונעים צפייה בטלוויזיה ורביצה על שפת הים.

חיית הארץ, עוף השמים ודגי הים ניתנו לאדם למאכל - אך אפילו גוי מוזהר שלא לאכול אבר מן החי, שלא לדבר על דיני הכשרות החלים על יהודים. לאמור: תאכל לבריאות, אך אל תחשוב שהכל שייך לך. האדם גם מוזמן להפיק תועלת והנאה ממשאבי העולם, אך הוא גם מחויב להפריש חלק מרווחיו לעניים ולמשרתי ה' - שוב: כדי שלא יטעה לחשוב שהוא אדון-כל.

היציאה לסוכה, על כל חוסר הנוחות שהיא גורמת, נועדה גם היא להכניס אותנו למסגרת של התנהגות נכונה, של פרופורציות, של שמירה על גבולות ההיגיון והטעם הטוב.

תאריך:  22/09/2010   |   עודכן:  22/09/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה חסר ומה החיסרון בספר?
22/09/2010  |  יעקב איציקוביץ  |   מאמרים
הדרג המדיני בירושלים צריך להיות מודאג מההתבטאויות האחרונות של יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס בהגיעו אמש למרכז האו"ם בניו-יורק להשתתפות בדיוני העצרת הכללית ה-65. התבטאויותיו היו מתנשאות ובעלות גוון שחצני. למרות שהוא נכח במקום בעל חשיבות עולמית שבו יש רגישות לכל מילה שנאמרת.
22/09/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
מצעד האח"מים האינסופי, בראשם ראש הממשלה ונשיאי מדינה לשעבר, שכתבו מכתבים לשופטי צחי הנגבי עם דברי זכות עליו -מכתבים ש"הודלפו" לתקשורת- היו מסע יחצני מתוכנן ומתוזמן היטב. מטרתו, להשכיח מאיתנו, הציבור הרחב, את ה'מעידה הקלה' של השר לשעבר, שבהיותו שר בישראל העיד עדות שקר בבית המשפט.
22/09/2010  |  חיים קוזניץ  |   מאמרים
השורות הנכתבות ברגע זה הן למען גלעד שליט. כעת יש סבירות גבוהה יותר שיקבלו סיקור תקשורתי, יחסי ציבור ויוזכרו בסוגי המדיה השונים. המושג 'למען גלעד שליט' הפך מותג יחצ"ני השוחק בציניות את הסוגייה הרת הגורל העומדת מאחורי שמו של החייל החטוף. חברות המעוניינות באזכור במקומון זה או אחר מבקרות במאהל המחאה של משפחת שליט, אירועים שגרתיים זוכים לכותרת 'למען גלעד שליט' ומקבלים פרסום, תמונותיו של גלעד מתנוססות תחת כל עץ רענן, וכל אלו כביכול למען יצירת מודעות והעלאת הנושא שוב ושוב על סדר היום.
22/09/2010  |  דיתי הורביץ- ארד  |   מאמרים
לפני שבוע נדמה היה שבאו לפתרונן כל הסוגיות הבוערות והחשובות ביותר במדינת ישראל שכן התקשורת הישראלית התעסקה בנושא אחד ומשמעותי מאין כמוהו - המעבר לשעון החורף. מבלי להיכנס לוויכוח בדבר נחיצותו של שעון החורף, העובדה היא שב-12.9 עברה מדינת ישראל לשעון חורף שיימשך עד לאפריל 2011.
22/09/2010  |  אריאל פלר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף קנדלקר
יוסף קנדלקר
ביום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, אני תפילה שהילדים שלנו יחוו צה"ל אחר ממה שחוויתי    שתדע כל אם עבריה כי הפקידה את חיי בנה וביתה בידי מפקדים הראויים לכך
איתמר לוין
איתמר לוין
"עשרת הימים הנוראים הלאומיים" - מיום השואה, דרך יום הזיכרון ועד יום העצמאות - מקבלים השנה משמעות קשה במיוחד    כמה מחשבות על השבוע שעבר והשבוע הבא
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il