בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מפגע בטיחותי במדרגות לא ישרות - בחסות התקנות
|
מחוקק המשנה הוציא מתחת ידו, תוך קבלת ייעוץ מקצועי ממומחים ידועים, תקנות לתכנון ולבנייה של מדרגות טרפזיות ומדרגות לולייניות (קשתיות) - מעודכנות כדבעי - אך מסוכנות לשימוש אנשים
בתיקון מס' 3 בתקנות התכנון והבנייה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות) תש"ל - 1970, שנכנס לתוקף ביום 22 למרץ 2009, יש הגדרות ויש תיאור של מדרגות לולייניות/קשתיות ושל מדרגות טרפזיות. בסעיף 3.2.2.20 לתקנות אלו, סעיף קטן (1), ישנה דרישה כי הרדיוס הקטן [הפנימי] יהיה לכל הפחות פי 2 באורכו מרוחב המדרגות - אך אין הגבלה כלל למידתו המקסימאלית, לפיכך, יכול הוא להיות גם פי 10 ויותר גדול באורכו מרוחב המדרגות, עד כדי כך שהעקמומיות לא תורגש כלל, ועדיין ייכללו המדרגות הללו בגדר מדרגות קשתיות. בסעיף קטן (2) תחת סעיף עיקרי 3.2.2.20, ישנה דרישה כי רוחב שלח המדרגה הנמדד במרחק 30 ס"מ מהקשת הפנימית יהיה לכל הפחות 26 ס"מ, אך אין הגבלה כלל למידתו המקסימאלית, דבר שאינו פוסל, למשל, מדרגות לולייניות או קשתיות שהן בגלל הרדיוס הגדול שלהן [שהוא, כאמור, מותר] כמדרגות ישרות לכל דבר ובמיוחד לעניין נוחות ההליכה בהן - כך שמותר לתכנן מדרגות קשתיות עם שלחים ברוחב של 30 ס"מ, 40 ס"מ, ואפילו 100 ס"מ. בסעיף קטן (3) שם, נאמר במפורש כי אין חובה לקיים את היחס בין רום המדרגה לשלח כך שתתקיים הנוסחה 2 רומים + שלח ביניהם = 61 ס"מ עד 63 ס"מ. צירוף של כל התקנות דלעיל, מאפשר בניית מדרגות התואמות בכל דבר ועניין את התקנות, אך הן יהיו מדרגות בלתי נוחות לשימוש, מנוגדות להרגלי ההליכה של בני אדם, ומהוות סיכון בטיחותי. בעוד שהצירוף של 2 רומים ושלח ביניהם שהוא, כאמור, במדרגות "רגילות" מוגבל בין 61 ס"מ ל-63 ס"מ, הרי אפשר ומותר לחרוג מסד זה כשמתכננים מדרגות קשתיות שהן בעלות רדיוס גדול עד כדי כך שהן כמעט ישרות. הולך רגל לא יבחין כלל בשינוי, אך יסכן את עצמו בשימוש במדרגות אלו, בעלות צירוף של 2 רומים ושלח ביניהם 70 ס"מ, 100 ס"מ או אף יותר, והכול בחסות תקנות שהן לא רק כשרות אלא אף מעודכנות... אותו פגם בדיוק מצוי גם במדרגות טרפזיות, שההתייחסות להתקנתן הינה בלתי מושכלת בעליל. סיבת הכשל נעוצה בעובדה שמתקין התקנות, ובמיוחד היועצים המקצועיים שהוא מינה על-מנת לגבש את הוראות התקנות לפרטיהן, לא היו ראויים מלכתחילה למשימה זו אשר היא מצריכה מעצם טבעה מומחיות משולבת בהנדסה מרחבית, בתכנון אדריכלי ובמשפטים.
|
|
המאמר נכתב לאור בדיקת עבודות [פרויקט גמר] של סטודנטים לאדריכלות, במצב בו באחד הפרויקטים - הסטודנטית ניצלה פירצה זו בחוק ותכננה מדרגות חוקיות – אך מסוכנות לשימוש כאמור.
|
|
תאריך:
|
24/09/2010
|
|
|
עודכן:
|
24/09/2010
|
|
אברהם בן-עזרא
|
מפגע בטיחותי במדרגות לא ישרות - בחסות התקנות
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
|
לפני יותר מחודשיים כתבתי על "הספרייה החופשית" בגני תקוה. סיפרתי, שהספרנית בספרייה הציבורית, נחמה ירון, יזמה מבצע: המועצה המקומית מציבה ארוניות קטנות בגנים ציבוריים, ובהן מוצגים ספרים. כל הרוצה – יבוא, ייקח ויקרא. אם ירצה - יחזיר.
|
|
|
שכונת מבשרת-ירושלים במבשרת-ציון הוקמה על חורבות הכפר הערבי קאלוניה. השם קאלוניה הוא שיבוש ערבי של השם המקורי קולוניה, שפירושו בלטינית: "שטח אדמה שיועד לעיבוד חקלאי". ואכן, קולוניה הייתה התיישבות חקלאית שהרומים הקימו בארץ-ישראל במאה הראשונה לספירה, לאחר שכבשו את ירושלים (והרסו את בית-המקדש השני). קולוניה הוקמה כמושבה לחיילי הלגיון העשירי הרומי, לאחר שאלו סיימו את קרבותיהם בארץ. בסמוך לקולוניה הקימו הרומים "מושבת מילואימניקים" נוספת, שברבות השנים התגלגלה לכפר הפלסטיני בית-איקסא. איקס - זכר ללגיון העשירי...
|
|
|
דני דנון הוא אחד הדוברים הנמרצים של הימין הרץ מאולפן לאולפן, ומפציץ אותם באמירות חוזרות ונשנות של "אני רוצה שלום וגם רוצה את ארץ ישראל הגדולה".
|
|
|
על השפעתו של מיאקובסקי על השירה העברית החדשה אין חולקים. כמה וכמה מאמרים, איזכורים וממוארים התפרסמו על השפעה זו בעיתונות העברית ובכתבי העת הספרותיים. בין המשוררים העבריים הבולטים בזיקתם אל שירת מיאקובסקי, ניתן למנות את שלונסקי ואלכסנדר פן, שגם כונו בשעתו על-ידי יריביהם הספרותיים "מיאקובסקים קטנים". הם גם תרגמו מיצירתו, וכן אריה אהרוני, ועוד. אבל בשנים האחרונות נוספו מתרגמים חדשים, שלמה חוחלובקין, עמנואל גלמן, יואל נץ, שגם הביעו התייחסויות חדשות אליו ואל יצירתו.
|
|
|
על ספר 'דברים' כולו רובץ ענן המכתים ומכהה את יחסו של הקב"ה למשה רבינו. וכל זה בא על-רקע סירובו של הקב"ה לאפשר למשה להיכנס אל הארץ המובטחת.
|
|
|
|