|   15:07:40
  עדי פלאוט  
מנכ"ל קבוצת קומליין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לא סגור על תקציב השיווק?

כשהעסק 'זורם', למרות שלא בטוח מראש מה התועלת הכספית של ההוצאה – את הכסף הוא בוודאות מוציא חבל, זה רחוק מלהיות אופטימלי ומכניס את העסק במידה מסוימת לחוסר ודאות
25/10/2010  |   עדי פלאוט   |   מאמרים   |   תגובות
מממ... כמה להוציא? [צילום: פלאש 90]

כל בעל עסק קטן עד בינוני מכיר את הלבטים שקשורים בתקציב השיווק. הוצאה רודפת הוצאה ואילו העסק רק היה מרוויח מעל סכום מסוים, אפשר היה להשקיע גם בשיווק. אבל מנגד, ידוע ששיווק קודם למכירה, וכדי למכור צריך לבצע קידום מכירות, לאתר קהל יעד ולהביא את המוצר או השירות לתודעתו. מסקנה: כדי לצמוח ולהגדיל רווחיות צריך להשקיע בשיווק, אבל... אילו רק היה... מה לעשות?

הלבטים יוצרים שני כוחות מנוגדים וכך נוצר מעין מעגל סגור. לתוך המעגל הזה מצליחים פה ושם לפרוץ אנשי מכירות כאלה ואחרים. למשל פתאום נכנס למשרד נציג של עיתון ומציע פרסום. בעל העסק שוקל ומגיע למסקנה שזה מתאים. זה יקר ולא ממש ברור אם יביא תוצאות, אבל צריך הרי לשווק ולהשקיע מתישהו – וכך הוא מחליט ששווה לנסות למרות המחיר היקר.

ביום אחר רואה בעל העסק פרסום של מישהו שבונה אתרים בזול. הוא שמע עליו בעבר דברים טובים. הוא לא יודע להגדיר מה בדיוק הוא רוצה להשיג מהאתר, אבל זה לא כל-כך יקר – אז קדימה לעשייה.

וכך זה ממשיך... וכשחלק מהפעולות האקראיות הללו מתגלות כלא יעילות, המסקנה הטבעית היא ששיווק לא עובד, חבל על הכסף ולכן גם אין טעם לתקצב אותו. בפועל נוצר מצב בו מצד אחד אין תקציב לשיווק, ומצד שני יש הוצאות על שיווק, ההוצאות כאילו מתגנבות בכוחות עצמן לתוך העסק. ובשנה הבאה או בעוד מספר חודשים ידפוק על הדלת נציג מכירות נוסף והתרחיש יחזור על עצמו שוב ושוב.

בדרך-כלל בעסקים קטנים ובינוניים תקציב השיווק הוא נתון די מעורפל. כשבעלי עסקים כאלה נשאלים מה תקציב השיווק שלהם, הם מתקשים לתת תשובה שיש בה סכום חד-משמעי. וגם אם הם יודעים את הסכום, אין להם מושג למה הוא דווקא כך. הם פשוט זורמים עם המצב. בנוסף, בתחום השיווק בעל עסק משלם מראש על ביצוע הפעולות ואת הקשר בין הוצאה להכנסה לא רואים מיד. היום משקיעים, ויום אחד בעתיד תהיה תוצאה – אבל נראה שזה לא ממש מדיד. זה מאוד שונה מהוצאה על דברים ברורים ומוחשיים. לשם השוואה, ניקח מדפסת – מוצר מוחשי עם פונקציה ממשית, שמשלמים עבורה לאחר 30 יום X שקלים. קל לתכנן את זה, קל לעבוד עם זה וקל יותר להגדיר את התקציב.

לפי תפיסה זו, כשהעסק 'זורם', למרות שלא בטוח מראש מה התועלת הכספית של ההוצאה – את הכסף הוא בוודאות מוציא. חבל, זה רחוק מלהיות אופטימלי ומכניס את העסק במידה מסוימת לחוסר ודאות.

ישנה תפיסה אחרת של תכנון ותקצוב השיווק - חלק מהעסקים עושים זאת היטב ונראה שעסקים אלה יציבים ומצליחים יותר. אז איך עוברים מתפיסה אחת לתפיסה השנייה?

מכניסים את השיווק למסגרת תקציבית ברורה על-פי תוכנית עסקית פשוטה שמגדירה מה הגידול הרצוי וכמה מוכנים לשלם למערך השיווק לשם כך. אז עורכים תוכנית שיווקית המגדירה לאלו פעולות שיווק ישמש התקציב השיווקי.

הנה מערכת צעדים שתקל על השינוי:

  • בעסק פעיל אפשר לקבל בקלות נתון ראשוני - תקציב השיווק של השנה שעברה. את זה ניתן לברר מהדוחות הפיננסיים וזהו נתון מספק על-מנת להתחיל לתכנן את השנה הבאה.

  • עכשיו יש להעריך כמה לקוחות תקציב זה הביא, או תוצאות אחרות שהתרחשו בעקבותיו. זה לא תמיד קל ולפעמים יש צורך לבצע "ניחושים מושכלים", אבל לצורך העניין, בשלב זה, נסתפק בהערכה הכי טובה שרק ניתן לעשות.

  • כעת יש לחלק את ההוצאה במספר הלקוחות ולראות מה היחס ביניהם – או כמה הושקע בפועל בכל לקוח שהגיע בעקבות פעולות השיווק (ללא תלות בכמה כסף הוא הכניס).

  • בשלב זה, מחשבים כמה לקוחות העסק רוצה להביא השנה כתוצאה מפעולות השיווק. קובעים מספר ומיד מקבלים בחישוב פשוט את התקציב השנתי הרצוי. ברגע שמתקבל מספר זה, הדרך סלולה.

  • לבסוף, יש לבחון את כל שיטות השיווק שהעסק התנסה בהן בעבר ולראות איזו שיטה הייתה מוצלחת יותר ואיזו פחות, ולפי זה לגבש תוכנית שיווק.

בסופו של התהליך מתקבל תקציב ולצידו רשימת פעולות שיווקיות מתוכננות לשנה הקרובה. עכשיו נשאר רק לתכנן איזו מתוכן להוציא לפועל ומתי, ובזאת הסתיים חלק התכנון. וכאשר התכנון ברור, שלב הביצוע הרבה יותר קל ויעיל.

ומה עושים אם העסק חדש ואין נתונים קודמים להשוואה? יש לכך דרכים ופתרונות נוספים שמטרתם להעריך את הסכום ההולם לשיווק. גם אם זה לא הסכום המדויק ואפילו אם צריך לתקנו מספר פעמים במשך השנה – הוא עדיין מהווה נקודת פתיחה ויוצר תשתית טובה, שמאפשרת לעסק לקבוע בשנה הבאה את התקציב הנכון.

הרעיון הוא לעבוד במסגרת תקציב מוגדר מראש. זה מחייב מעין התמודדות עם ההוצאה לפני הפעולה, מה שמאפשר לבעל העסק לשקול סדרי עדיפויות, לוחות זמנים ונחיצות, מבעוד מועד. כאשר ניגשים לנושא הפוך, כלומר, מתחילים מפעולה ורק אחר-כך מתמודדים עם ההוצאה, זה עלול לגרור להוצאות מיותרות ולהכביד על העסק.

תאריך:  25/10/2010   |   עודכן:  26/10/2010
עדי פלאוט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למרות שאין לי חשק להתעסק עם "אכלו לי שתו לי", כמעט בכול יום אני וכל אחד ממכרי וחברי ובני משפחתי זוכים למנת השקר היומי. בעיקר מחברות שהפרסומות שלהן נשארות במסגרת של אגדה, מהצהרות שקריות של חברות צריכה, הצהרות באמצעות יחסי ציבור ופרסום, בכל תחום - מנדל"ן ועד עגבניות. בכל תחום, במהלך היום, השבוע או החודש, אנחנו נתקלים באכזבות על-רקע שקר "קטן" או ענק ומפתחים אופי של חשדנים, ספקנים ומלאי גועל.
25/10/2010  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
אנו מציינים בימים אלו את יום הולדתו ה-95 של אחד המנהיגים הדגולים שידעה מדינת ישראל. למרבה הצער, בשל מצב בריאותו אין יצחק שמיר יכול להשתתף באירועים המציינים יום חשוב זה.
25/10/2010  |  אבי פזנר  |   מאמרים
אין מי שיחלוק על זכותו של אדם למכור חפץ שאין לו צורך בו. וזה מה שעושה נוחי דנקנר. החפץ אינו משמש אותו יותר, ליתר דיוק - הוא מפיק רווחים, אבל לא אותם רווחים, כפי שהפיק בעבר - לכן שמורה לו הזכות למוכרו. בוודאי שמורה לו הזכות למוכרו, אם בתחרות עם שווקים אחרים נגרמו לו הפסדים כספיים. הקיום של מאות משפחות עובדים במפעל, זה דבר שולי וזניח בשיקולי "יקיר ישראל", נוחי דנקנר, שנוהג להתהדר במסעי נדבנות.
25/10/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בימים האחרונים נמסר כי בכוונת שר הפנים אליהו ישי לפטור משירות צבאי בני יורדים החוזרים לארץ לצורך לימודים. עד היום בני יורדים שהגיעו לארץ היו צריכים לשרת בצה"ל כמו כל אזרח אחר, ואילו ישי מתכוון לפטור אותם מחובה בסיסית זו.
25/10/2010  |  עפר דרורי  |   מאמרים
הדמוקרטיה הישראלית היא כבר מזמן לא סיפור פשוט. בראשית כפו מפלגות שלטון המנדט על המדינה הנולדת שיטת ממשל התואמת חברת מהגרים הרוצה בממשלה בה נושאים ונותנים בלא הרף עם הכל על הכל ובה כפוף למעשה הכלל לפרט, האומה לסקטור. המפלגה הגדולה, שקראו לה משום מה השלטת, בירכה על הסידור הזה מפני שלדידה, "אלוהים לשלטון בחרתנו" ואם אנו יכולים גם לשלוט וגם לחלק פלחים קטנים מתפוח הזהב הצומח לו בטוחות בפרדסינו, אנו נהנים מכל העולמות. אולם לא ארכו הימים והאלוהים עצמו גילה כי השיטה הזאת איננה לרצונו. הוא היכה את הארץ במכת הקואליציות השבריריות, בה קטנו הגדולות וגדלו הקטנות עד שתפוח הזהב שהיה בראשית "כולה שלי" לבד מכמה פלחים, משאיר היום פלח-פלחיים בידי הבעלים כביכול ואת כל משכיות הכסף ביד שותפיו.
25/10/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il