|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
עו"ד גיל קראוס דורג ב-DUNS100 כאחד המשרדים הבולטים בביטוח לאומי

זכות קדימה להולכי רגל? <br>

21/03/2004  |     |   מאמרים   |   תגובות

אחד המרכיבים החשובים בתחבורה מתבטא ב"זכות הקדימה", מונח זה מתייחס לעובדה המצערת, שהתחבורה מתקיימת על מרחב פיסי משותף המהווה משאב מצומצם יחסית לביקוש. מכאן הצורך בניהול מיטבי של צריכת המשאב, כשהמשתמשים בדרך נזקקים לכלל אופרטיבי של סדר, מעבר או שימוש במרחב התנועה.

במקרים מסוימים הפתרון פשוט, חד-משמעי ונוקשה כגון: לרכבת זכות קדימה מוחלטת וללא סייגים. לעיתים הכלל מלווה בתנאים מפורטים: אמבולנס או רכב משטרה זכאים לעדיפות כשמופעל צופרם ואורותיהם מהבהבים. אך ברוב המקרים הכלל המקובל דמוקרטי יותר וזכות הקדימה איננה קשורה למאפייני הרכב אלה למיקום הזמני במרחב. בצורה זו כל משתמש בדרך זכאי לקדימות ברגע מסוים ויחויב בוויתור ברגע אחר.

זכות קדימה פרושה - אי המשכת הנסיעה או התחלתה כאשר על-ידי כך עלול הנוהג ברכב הנדרש לתת זכות קדימה לנוהגים ברכב אחר לאלצם לסטות מקו נסיעתם או לשנות את מהירות נסיעתם

כלומר: ויתור על ראשוניות במעבר שאיננו מאפשר תנועה בו-זמנית של שני משתמשים בדרך, מוגדר בחוק הישראלי לגבי כלי רכב בלבד.
כשמדובר במפגש בין כלי רכב לבין הולך רגל, נמנע המחוקק, משימוש במושג בעייתי זה בעימות בין שני משתתפים שלהם תכונות תחבורתיות שונות.

כך נאמר בתקנה 64 א' סימן ט' של תקנות התעבורה [(נוסח חדש) תשכ"א 1966]:

64. רכב המתקרב או נכנס לצומת או דרך. [תיקון: תש"ל(3), תש"ל(9), תשל"ט, תשמ"ח, תשמ"ט(6), תשנ"א, תשנ"ה(5), תשנ"ו(6), תש"ס(3)]

(ה) נוהג רכב המתקרב לצומת שבו התנועה מוסדרת על-ידי רמזור, יציית לאותות שברמזור ולא ייכנס לצומת אלא לאחר שהופיע בו אור ירוק; היה ברמזור אור צהוב מהבהב - יאיט הרכב ובמקרה הצורך אף יעצור את רכבו כדי לאפשר להולך רגל להשלים את החצייה בבטחה ויתן זכות קדימה לרכב אחר שנכנס לצומת מכביש אחר, או לרכב הבא אל הצומת.

בתרגום פשוט, זכות קדימה ניתנת לרכב ואילו להולכי רגל יש לאפשר סיום חציה בביטחה. הינו מתנהל דיאלוק בין הנהג להולך הרגל על מנת לאפשר לאחרון לחצות בבטחה. הבדל זה איננו מקרי ודורש התייחסות למשמעות השונה של המוסג "זכות הקדימה" "ולאפשר לחצות בביטחה".

בבית המשפט מתקיימת זכות הקדימה לאחר מעשה, כשהשופט, קובע שרכב א' עבר בצומת לפני רכב ב' כדין או שלא כדין, ועל כן נתן או לא נתן זכות קדימה. בניגוד להולך רגל שיכול ל"התחיל" חצייה, "להסס", "לעצור" ואפילו "לחזור אחורנית", תחום התגובות של הנהג מצומצם יותר. יתר על כן, הנהג חייב לקבל החלטות יותר מוקדם בזמן ודרך ביחס להולך הרגל ותמיד כאשר קו נסיעתו הינו לפנים ימינה או שמאלה.

כשהנהג מגיע לצומת ורואה רכב נע מימינו או משמאלו, הוא יכול לקבוע שמדובר במתחרה על המרחב המשותף על סמך תנועתו של רכב זה והזכות נתנת עוד לפני שהרכב האחר נכנס בכלל לתחום הצומת: לפיכך, כלפי רכב בתנועה יכול הנהג הצופה לבצע שגרת החלטות המשקללת את דרישת החוק הקובע למי יש זכות קדימה, כאשר בין יתר השכולים הם פער הזמן ודרך המשוערת להגעת הרכב המתחרה וזאת מבלי לגרום לו להאטה וסטיה מקו נסיעתו המקורי. כאשר הרכב הקרב איטי מאוד ביחס לסביבה יאבד את זכותו הניתנת על-ידי התמרור, וזאת על-פי כלל הסבירות ולא על-פי הגדרת החוק.

במפגש עם הולך רגל, אומדן המהירות מאבד את משמעותו. התקשורת בין שני השחקנים מצומצמת ואמביוולנטית. הולך רגל על סף מדרכה איננו בהכרח בחזקת חוצה בפועל ואפשרות שינוי כיוון תנועתו מגבירה את אי-הוודאות על מעשיו בעיני הנהג. מתן זכות קדימה להולך הרגל כמו שהוא ניתן לרכב אחר, יוצר בעיות בטיחותיות כמו גרימת בלימת חירום כשהולך רגל "עומד" הופך להולך רגל "בתנועה". יש לזכור שבין כלי רכב, לרכב "הנע" יש זכות קדימה על הנייח (עומד/חונה/עוצר), כמו במצב של רכב יוצא מחנייה.

יתר על כן, שימוש במונח היום יומי הלא נכון כי "זכות קדימה להולך רגל" מעודדת התפרצויות לכביש ללא הכנה מקצועית כך שהרווח הבטיחותי מוטל בספק. כיוון שהולך רגל הוא ברוב המקרים בחזקת "כמעט עומד" (בהשוואה למהירות רכב), רואה בו הנהג כמעין "רכב חונה" שאיננו זכאי לעדיפות וכך צריך להיות הדבר.

המחוקק נותן להולך הרגל זכות לחצייה בטוחה, כשהוא כבר בשלבי יישומה, כנאמר בתקנה 67 לתקנות התעבורה [נוסח חדש תשכ"א 1961]
67. הולכי רגל במעבר חציה [תיקון: תשכ"ו(6), תש"ל(3)]
(א) נוהג רכב המתקרב למעבר חציה, והולכי רגל חוצים במעבר, יאפשר להם להשלים את החציה בבטחה ואם יש צורך בכך יעצור את רכבו לשם כך.

במילים פשוטות, המילה יאפשר איננה זכות קדימה, אך הנהג חייב לעשות הכל כדי להימנע מלפגוע בחוצה בעת החצייה, ואין הוא מחויב לעודד את החוצה הפוטנציאלי, הנמצא על המדרכה, להתחיל לחצות וליטול זכות קדימה/זכות למעבר ראשונית.

במקרים רבים נמצא הנהג הסביר בפערי מהירות וזמן שאינם מאפשרים לו בלימה ועצירה כדי לתת להולך הרגל להתחיל בחצייה ורבים המקרים בהם צודק הנהג מבחינה בטיחותית, בהמשיכו בנסיעה ובחיוב הולך הרגל בהמתנה לדוגמה:

א- לעצירה במהירות של 40 קמ"ש נחוצים כ-20 מטר מינימום.
ב- לעצירה במהירות של 30 קמ"ש נחוצים כ-14 מטר מינימום.
ג-לעצירה במהירות של 20 קמ"ש נחוצים כ-9 מטר מינימום.

ניתוח זה מעלה אפוא את הצורך בהפרדה בין שני מושגים בין נהג אחד לשני ובין נהג להולך הרגל: "זכות קדימה" ביצועית, המוגדרת באמצעי קוגנטיבי להגעה להחלטה של נהג אחד ביחס ליתר הנהגים בדרך ולחלק בינהם את זכות המעבר "מי ראשון" מי שני".
"לאפשר חצייה בבטחה" המוגדרת כדיאלוג בין הולך הרגל לנהג הבקש את זכות החצייה בבטחה.

החוק מגדיר זכות קדימה אך ורק בין נהגים, אך הולכי רגל,שוטרים, מורים, בוחני רישוי ושופטי תעבורה רבים מתעלמים מנקודה זו ומפרשים אותו "לטובת החלש", יש לציין בסימן שאלה את הניסוח "זכות קדימה לחצות בביטחה" שאינו מופיע בתקנות התעבורה. כאן הסתירה, המובלטת על-ידי פסקי-דין סלחניים בסופו של דבר לנהג הפוגע, בין הצורך הקריטי למניעת הפגיעה כשהולך הרגל שכבר נמצא על הכביש, ובין הצורך המפוקפק לתת לו זכות קדימה כאשר הוא יורד במרחק שאין בו סיפק לנהג עצירה בטוחה, האם לחייב האטה או עצירת רכב לפני מעבר החצייה כשהולך הרגל נמצא עוד על המדרכה ומאותת (?) על כוונתו לחצות.

בהעדר תקשורת ברורה בין נהגים להולכים (ללא רשיון הליכה!), הפגנת כוונות נשארת בעייתית במיוחד ומסוכן לתת להולך הרגל את האפשרות לקבוע לנהג חובת עצירה ללא התייחסות למגבלות הפיסיקאליות והדנמיות של רכבו.

בין נהגים יישום הכלל יותר ברור שכן תמרור ב-36 למשל, משמעותו לא רק שיש לתת זכות קדימה כשהדבר אקטואלי, אלא שיש, תוך התקרבות לצומת, להתכונן על-ידי האטה על-מנת לאפשר מתן זכות קדימה גם בהעדר כלי רכב מתחרים לכאורה.

האם מערכת התחבורה יכולה לעמוד בדרישה להאטה ועצירה לפני כל מעבר חצייה, גם בהעדר הולך רגל ובמיוחד בשטח עירוני? נוכחות גדולה של אנשים על המדרכות מובילה ברוב המקרים ליכולת מועטה, מבחינתו של הנהג, לאתר את אותו אדם שהחליט לחצות ברגע זה, לעומת אחר המעדיף לחכות, כשלעיתים הם עומדים ביחד על סף המדרכה. מתן זכות קדימה גורפת מהווה פתח לאשליית בטיחות ולא ליצירת תהליך חצייה יותר בטוח. הוא גם מנוגד לרוחו תקנה 110 (א) סימן א' של תקנות התעבורה [(נוסח חדש) תשכ"א 1966], לפיו:

110. חציית הכביש - [תיקון: תש"ל(3)] (א) לא יחצה אדם כביש אלא לאחר שבדק את מצב התנועה בו ונוכח שאפשר לחצותו בבטיחות.

ובהמשך תקנה 111 סימן א' של תקנות התעבורה [(נוסח חדש) תשכ"א 1966], לפיו:

111. ירידה ממדרכה - [תיקון: תשכ"ד(5), תש"ל(3)]
לא ירד הולך רגל ממדרכה או ממקום מבטחים אחר שבדרך באופן פתאומי או מבלי שנקט בזהירות מספקת, בשעה שרכב מתקרב אליו ממרחק שאין סיפק בידי נוהג הרכב לעצור את הרכב כדי למנוע תאונה.

זהו הכלל הבסיסי הנותן בידי החוצה את האחריות, להחלטה אם הוא יכול להתחיל את תהליך החצייה. יישום אופרטיבי של "זכות הקדימה", שכבר גם כך הוא בעייתי ברמת המשחק בין שני נהגים, מכיל קושי הרבה יותר גדול כשמדובר בנהג ובהולך רגל.

לפיכך בכל תאונת דרכים בן רכב להולך רגל יש למצות ולבחון ראשית את המשמעות האמורה והנדרשת מהולך הרגל בתקנות 110 (א) + 111 לתקנות התעבורה (נוסח חדש) תשכ"א 1961 ולראותן ככלי לחינוכו של הולך הרגל ולבחון האם שידר לנהג שברצונו לחצות ממרחק שיש ספק בידי הנהג לעצור את הרכב כדי למנוע תאונה, וכן ככלי מרכזי בהגנתו של הנהג המעורב בתאונה וזאת אם המגבלות הדנמיות של עצירת הרכב כאשר לגבי האחרון לא בר יסום המוסג עצירה במקום כמפורט לעיל.

לדעתי המקצועית מאחר והדברים לא נבחנים כך בחיי היום יום ובמיוחד בבתי המשפט, אנו עדים לכך שהדרך ותחום מעבר החצייה בפרט הופך למלכודת מות להולכי הרגל מבלי שינתן מענה נכון לסוג זה של תאונות היות והתאונות מעידות על כך כי: ה' לא הולך לפניהם יומם בעמוד ענן, לנחותם הדרך, ולילה בעמוד אש,(ספר שמות פרק יג פסוק כ"א עם תוספות).

תאריך:  21/03/2004   |   עודכן:  21/03/2004
יעקב נצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דז'ה וו: כך נראתה אירופה של שלהי שנות ה-30' וראשית שנות ה-40': ששה מיליוני יהודים, קצת יותר ממספר היהודים בישראל 2004, מובלים בהמוניהם על-ידי הצורר הגרמני בשבילי חייהם האחרונים; אלא שבאירופה הרצח היה "ממוסד" יותר, מאורגן יותר ומלווה בצלילים של ווגנר, ברקע.
20/03/2004  |  גל ברגר  |   מאמרים
ככל שחולפים הימים ומתבררים פרטים מתוך חקירת המשטרה, בפרשת האי היווני, הולך ומתברר כי בידי המשטרה אין די ראיות להגשת כתב אישום נגד ראש הממשלה, אריאל שרון, בפרשת האי היווני. המשטרה כבר סיימה את החקירה. פעולות השלמה שביקש היועץ המשפטי לממשלה, נעשו בחלקן הגדול.
20/03/2004  |  יואב יצחק  |   מאמרים
הפרויקט החשוב ביותר של הקרן החדשה לישראל בימינו, הינו השגת קרקעות לערביי ישראל בכל שטחי ארץ ישראל. מן הבדואים בנגב ועד הערבים בגליל.
20/03/2004  |  משה איפרגן  |   מאמרים
המשנה לנשיא בית המשפט העליון, השופט תאודור אור, שפרש ביום ה' מתפקידו (18.3.04), הפתיע בשבועות האחרונים, ולא לטובה. כבודו הפגין כלפי חוץ "תמימות", שאינה יאה לשופט. בטח לא לשופט בית המשפט העליון. פתאום הוא אינו ידוע מה הן זכויותיו; פתאום הוא סומך על מנהל הנהלת בית המשפט, שאמר לו מה שאמר. ובכלל, כבודו לא ניצל חלק מימי החופשה, בשל "העומס הרב שנוצר בתקופת הוועדה והעובדה כי השופט נדרש לסיים דיונים וכתיבת תיקים אשר התחיל בהם והמתינו לסיום עבודת הוועדה".
19/03/2004  |  יואב יצחק  |   מאמרים
ב-11 במרס התעוררה ספרד לבוקר של זוועות, למציאות של כאב ושכול שלא הכירה, לזריחה של להבות טרור בעיצומן. ב-14 במרס, כבר הספיקה ספרד להשכים אל בוקר של מהפכה פוליטית מפתיעה בעיני רבים, אך צפויה בעיני אחרים; השלטון הוחלף וכך גם השתנה מיקומה של מדינת הפלמנקו במבנה הקואליציה האמריקנית בעירק. ראש הממשלה הספרדי הנכנס מיהר להכריז, בריש גלי: "אחזיר את חיילי ספרד מעירק"; זאת, לאחר שבמשך כל מסע הבחירות ביקר בנחרצות את החלטתו של חוסה מריה אסנאר לתמוך בארה"ב. "המלחמה בעיראק - אסון", הצהיר.
19/03/2004  |  יוסי עבדי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
איתמר לוין
איתמר לוין
בקיאות מרשימה, תשומת לב לכל פרט, אנושיות שופעת ומחשבה רחבה - כל אלו מאפיינים את טיפולה של אורלי מור-אל בתיקי חדלות פרעון. לצד זאת, שוב ניכרת הבעיה של ניהול מו"מ כאן ועכשיו
דרור אידר
דרור אידר
יום השואה השנה מעורב עם מאורעות ה-7 באוקטובר    הלקח הראשון שתמיד שיננו היה "לא עוד שואה"    חשוב בימים אלה להזכיר את הלקח הנוסף: "לא עוד גלות"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il