|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

נסוגים קדימה

נוכח האיום שמציב האו"ם על הלגיטימיות של חיזבאללה, ינקוט הארגון את האסטרטגיה הנקוטה במזה"ת: הוא ינצל את חולשת השלטון והצבא, "יברח קדימה", ישתלט על לבנון בכוח ובמהירות, וישים קץ למתנגדיו כך הוא יראה מיהו בעל הבית האמיתי בארץ הארזים, ומצידו שיהגרו כל האחרים לצרפת, לקנדה או לחברתם - ישראל
13/11/2010  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
נסראללה. ניצב נוכח איום [צילום: אל מנאר]

במקביל לשני הפיגועים בערים השיעיות נג'ף וכרבלא, בוצעו השבוע בעירק עוד מספר פיגועים - בבגדד, במוסול ובתל עפר - ובהם נהרגו בעיקר שוטרים, דבר המצביע על כך שלא רק השיעים אלא גם המדינה העירקית החדשה, שהוקמה על-ידי האמריקנים, היא מטרה של ארגון הטרור הסוני העירקי "אל-קאעידה בארץ הנהריים"

כלל נקוט בידינו שאם מישהו מאיים עלינו מלפנים אנו "משפרים עמדות" - כלומר נאלצים לסגת או לברוח לאחור, כי יש לשרוד, ובהמשך - להתארגן ולהתכונן להשיב מלחמה שערה. כך פועל ההגיון שלנו. במזרח הכלל שונה: כאשר איש המזרח מבחין באיום, הוא מעריך במהירות את המצב: אם האיום גדול וחזק ואי-אפשר להתמודד עמו - הבריחה היא המוצא היחיד. אבל אם האויב נראה חלש, יעדיף המותקף "לברוח קדימה", כלומר לתקוף באופן מיידי, כדי לנצל את מומנט ההפתעה.

חיזבאללה ניצב בימים אלה נוכח איום מצד בית הדין הבינלאומי החוקר את רצח חרירי ב-2005, שכן הפניית אצבע מאשימה כלפי הארגון "הדתי" השיעי תוכיח כי אינו יותר מארגון חיסולים אנטי-לבנוני, ותוכתם הלגיטימיות שלו כארגון היחיד הלוחם למען שחרור "חוות שבעא" בכתם החשד כי הוא עמד מאחורי חיסול חרירי. גם השמועות שעימאד מורנייה היה מעורב בחיסול חרירי אינה מוסיפה כבוד לחסן נסראללה, שכינה את מורנייה "שהיד המולדת".

שרידי המשטר הישן בלבנון - מתנגדי ההשתלטות של חיזבאללה על השטח, הפוליטיקה והכלכלה ב"שוויץ של המזרח התיכון" לשעבר - עלולים לדרוש להעמיד לדין בינלאומי את בכירי חיזבאללה ואולי אף את נסראללה עצמו, וזה יאיים על תוכניתה של המיליציה השיעית, המתקדמת היטב כבר יותר מעשר שנים, להשתלט בדרכי שלום על לבנון. במצב זה של איום על הלגיטימיות של חיזבאללה, ינקוט הארגון את האסטרטגיה הנקוטה במזרח התיכון: הוא ינצל את חולשת השלטון והצבא, "יברח קדימה", ישתלט על לבנון בכוח הזרוע ובמהירות הבזק, ויחסל את כוחם של מתנגדיו. כך הוא יראה "לקרוב ולרחוק" מי בעל הבית האמיתי בארץ הארזים, ומצידו יהגרו כל האחרים לצרפת, לקנדה או לחברתם - ישראל.

לאחר זמן קצר של מבוכה ושל קריאות נוסח "אוי ואבוי", רק משום היעדר רצונו להתעסק עם חיזבאללה, יקבל העולם את המצב הקיים. נסראללה יכרות ברית הגנה הדדית עם אירן, יסלק את יוניפיל לכל הרוחות, ימחק את עץ הארז - סמל ההר הנוצרי - מדגל המדינה ויחליף אותו בסמל חיזבאללה, יאסור על בחורות בביקיני להתרחץ בחוף ג'וניה ויסגור את ערוצי התקשורת של מתנגדיו ובראשם ערוץ ועיתון "אל-מוסתקבל" ("העתיד") של חרירי.

כך מתנהל אזור המצוקה שבקרבו מצויה ישראל, ועלינו רק לוודא כי איש אינו "בורח קדימה" לכיוון שלנו.

ממשיכים את טבח כרבלא

בשנת 680 לספירת הנוצרים, כלומר לפני 1330 שנה, אירע ליד העיר כרבלא שבדרום עירק אירוע מזעזע, שעד היום מהדהד בחלל האיסלאמי. כוח צבאי מטעם הח'ליף האומיי יזיד בן מועאויה חיסל את חוסיין בן עלי, נכדו של מוחמד מייסד האיסלאם, שנחשב "מורד במלכות". כדי להוכיח שהמשימה בוצעה, הביא הכוח הצבאי את ראשו של הנרצח לדמשק, ולמען יראו וייראו, שם הח'ליף את הראש על שולחנו למשך חודש. כך מספרים המקורות האיסלאמיים.

השיעים, ממשיכי דרכו של חוסיין בן עלי, מבכים את רציחתו - "טבח כרבלא" - מדי שנה, וחלק מהם מכים את עצמם עד זוב דם מתוך הזדהות עם סבלו. מכיוון שטקסי אבל אלה מכוונים נגד השלטון "הסוני", יש משטרים סוניים - בסעודיה, שבה שולט האיסלאם הווהאבי הרואה בשיעה סוג של כפירה, ובעירק בימי סדאם חוסיין - האוסרים על השיעים לקיים את הטקסים הללו.

השבוע חוותה עירק גירסה מודרנית נוספת של "טבח כרבלא": ביום שלישי התפוצצה בעיר שיעית זו מכונית תופת, בעת ובעונה אחת עם מכונית נוספת שהתפוצצה בעיר הסמוכה נג'ף, שבה קבור אביו של חוסיין - עלי, מייסד השיעה. בסך-הכל נהרגו בשני הפיגועים יותר מ-20 איש. בפיגוע בכרבלא ובנג'ף נפגעו קשה אוטובוסים - מטרתם של המפגעים - שהסיעו מבקרים מאירן, שבאו להשתטח על קבריהם של חוסיין ושל עלי.

העובדה שהנפגעים היו שיעים מצביעה על כך שהפיגוע אורגן על-ידי ארגון "אל-קאעידה של ארץ הנהריים", או בשמו העכשווי "מדינת עירק האיסלאמית". ארגון טרור סוני זה רואה בשיעים כופרים, ועושה כל שביכולתו לערער את השליטה האירנית (השיעית) בעירק, כולל פעולות נגד התיירות הדתית השיעית. זו מתבטאת במעבר של כאלפיים תיירים אירנים לעירק מידי יום ביומו, וכמות תיירים זו היא לצנינים בעיני אנשי אל-קאעידה הסונים.

מייד לאחר הפיצוץ סגרו כוחות הביטחון העירקיים את האזור לתנועת כלי רכב, ונשמעת טענה כי סגירת האזור מנעה מרכבי סיוע להגיע אל הפצועים, דבר שהגדיל את מספר ההרוגים. אזרחים ותיירים מאשימים את כוחות הביטחון העירקים בהזנחת ביטחון התיירים האירנים, וטוענים כי יש בין אנשי כוחות הביטחון מי שמבקשים להרתיע את התיירים האירנים מלבוא לעירק, ועל כן הם מעלימים עין מפעולות אל-קאעידה נגד תיירים אלו. על כל פנים, היעדר ממשלה בעירק מאז הבחירות שהיו לפני שמונה חודשים, מונע מן הממשלה לתפקד באופן אפקטיבי נגד אל-קאעידה וגרורותיה.

הערים השיעיות נג'ף וכרבלא היו במהלך השנים האחרונות מטרה לפיגועים רבים, שכולם כוונו נגד השיעים. התקופות הרגישות ביותר הן החגים, ובימים אלה חוגג עולם האיסלאם את החג', העלייה לרגל למכה, וביום שלישי הבא יחל עיד אלאדחא - חג הקורבן.

במקביל לשני הפיגועים הללו בוצעו ביום שלישי השבוע בעירק עוד מספר פיגועים - בבגדד, במוסול ובתל עפר - ובהם נהרגו בעיקר שוטרים, דבר המצביע על כך שלא רק השיעים אלא גם המדינה העירקית החדשה, שהוקמה על-ידי האמריקנים, היא מטרה של ארגון "אל-קאעידה בארץ הנהריים". נראה כי העלייה בשבועות האחרונים במספר הפיגועים ובמספר הנפגעים בעירק, יחד עם המשבר הפוליטי ארוך הזמן מעוררים אפוא את השאלה האם הצליח הניסיון להקים מדינה חדשה בעירק, אשר תוכל להטיל סדר ומשמעת על אוכלוסיה שמרביתה מזדהה עם ממשלתה, אך מיעוט קטן ואלים מערער על הלגיטימיות שלה והופך את המדינה למרחץ דמים רק כדי למנוע את התייצבות השלטון שהאמריקנים סייעו להקמתו.

ומה הפתרון? לדעת כותב שורות אלה עומדים בפני עירק שני פתרונות אפשריים: האחד, לשוב להיות דיקטטורה אכזרית כמו זו ששררה במדינה עד אפריל 2003 תחת שלטונו של סדאם חוסיין, שתכה באגרוף ברזל על כל גילוי של ערעור על יציבות השלטון, תוך ביטול אופיו הדמוקרטי. הפתרון השני הוא פירוק המדינה העירקית לחלקים רבים וקטנים, שכל אחד יהיה נשלט בידי קבוצה מובחנת והומוגנית, על בסיס שבטי, דתי, עדתי או אתני. דגם זה הוא העתקה של דגם אמירויות המפרץ, שבכל אחת מהן חי ושולט שבט אחד, ללא נוכחות קבוצות אחרות העלולות לערער את שלטון הקבוצה.

במצב כזה של שלטון קבוצתי, יש סיכוי רב יותר לשיתוף פעולה בין האזרחים למען מסגרתם הפוליטית המשותפת, שכן זו מבטאת נאמנה הרבה יותר את שאיפתם הקולקטיבית ממערכת פוליטית הכוללת מסגרות מסורתיות רבות, שהמשותף ביניהן מועט. עיקרון זה הוא גם הפתרון היחיד לבעיות המטביעות במרחץ דמים מדינות איסלאמיות אחרות דוגמת אפגניסטן, פקיסטן, אירן, סומליה, תימן וסודן. בכולן הבעיות נובעות מכך שהמדינה אינה מהווה מסגרת לגיטימית מקובלת, ולכן אין דרך אחרת לפתור את הבעיות במדינות אלה מלבד פירוקן למדינות קטנות, שכל אחת תשתייך לקבוצה מובחנת והומוגנית אחת.

לאתר מגזין מראה
מרדכי קידר הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  13/11/2010   |   עודכן:  13/11/2010
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נסוגים קדימה
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
2 מומחים הפכים!!
14/11/10 10:15
2
מדינה ערבית בארץ!
14/11/10 11:36
3
לפיתרון הבעיות?
16/11/10 13:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כותרות העיתונים עסקו רבות במשמעותן של תוצאות הבחירות האחרונות לקונגרס האמריקני, בסערת הבחירות ניגפו מצדדיהם של הממשלה הגדולה ושל ביזבוזי המפלגה הדמוקרטית בפני הרוח של "מסיבות התה". תשומת הלב ניתנה בעיקר למשמעויות של המהפך מבחינת חוק הבריאות האמריקני החדש והמשך הדפסת הכספים בה נוקט ממשלו של אובמה, אולם לתחום מרכזי נוסף שבו הייתה התבוסה הדמוקרטית כמעט מוחלטת לא ניתנה הדעת - ב-2 בנובמבר נסחפה לגמרי התמיכה בחקיקה הסביבתית של מכסות הסחר (Cap and Trade).
13/11/2010  |  בועז ארד  |   מאמרים
לפני כמה ימים בגלי צה"ל ראיין רזי ברקאי אחת קָרינה מברזיל, שסיפרה לברקאי בהתלהבות כי הייתה כאן בפעם האחרונה לפני כ-15 שנה ואילו עכשיו כשהיא כאן שוב, היא מתפעלת בכל לבה מכמות השינויים הנפלאים שקרו כאן בארץ.
13/11/2010  |  קובי קמין  |   מאמרים
צחי הנגבי, בניגוד לחיים רמון למשל שהואשם בהטרדה מינית (רמון, אגב, היה צריך לחטוף סטירה, לא כתב אישום), מצא עצמו לאחר משפט שנמשך שנים רבות, מחוץ לפוליטיקה, עייף, מותש ומרושש. זאת, לאחר שבית המשפט הרשיע אותו דווקא בשקר(?!), לא במינויים פוליטיים פסולים, ואף הטיל עליו קלון שבעטיו הוא נאלץ לפרוש מהכנסת.
13/11/2010  |  עמוס שריג  |   מאמרים
בעיתון "מקור ראשון" פורסמה הידיעה כי הפרקליטות מתנגדת להוצאתם של יגאל עמיר ואחיו חגי מהבידוד בו הם שרויים חמש-עשרה שנה, זאת מחשש כי השניים יהיו נתונים לפגיעה על-ידי אסירים אחרים ו"על-רקע נסיבות העבירות שאותן ביצעו"; בנוסף, הפרקליטות מתנגדת להוצאתם מהבידוד מכיוון ש"עמיר מהווה מודל לחיקוי בקרב קהלים קיצוניים ופועל להפצת משנתו הקיצונית ברבים". כמו-כן, טוענים בפרקליטות כי "עמיר מהווה סיכון למדינה" - לא פחות ולא יותר!
13/11/2010  |  אריה פרי  |   מאמרים
לא היה מאושר יותר מרון נחמן, ראש עיריית אריאל ואבי העיר, בטקס פתיחת היכל התרבות החדש בעירו. הוא הודה לאמנים המחרימים, כי "בזכותם זכינו ליחסי ציבור עצומים ולסיקור התקשורת העולמית". ואכן, בלעדי החרם, מי היה יודע בעולם על חנוכת האולם?
13/11/2010  |  יוסי אחימאיר  |   מאמרים
האישור התקבל  /  יובל ברנדשטטר
חרדי הסובסידיות  /  משה דן
מצפּוּן משתלם  /  שאול רוזנפלד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il