|   15:07:40
  גלעד זליבנסקי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

האם אפשר למכור לשטן מחלות נפש?

איש עדיין לא יכול לאבחן את רוב הנפשות בחברה, כמו שאי-אפשר לאבחן כופר או מכשפה, צדיק או רשע
14/11/2010  |   גלעד זליבנסקי   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: AP]

הפילוסוף אמיל מישל סיוראן כתב שהאנשים הבריאים בחברה המודרנית זקוקים נואשות לחולים, מפני שאותם אינדיבידואלים שנתפשים כחולים, הם הערובה היחידה לבריאות של כל שאר המין האנושי. הרעיון הוא שכדי "להוכיח" שיש הבדל חד וברור בין החולי לבריאות, קל הרבה יותר לסמן את הגבול באמצעות החריגים או המקרים הקיצוניים לכאורה, מאשר באמצעות הרוב, או הסימנים שמאפיינים רוב הזמן את מרבית בני האדם בהיסטוריה.

מישל פוקו הניח לנו את הספר המפורסם "תולדות השיגעון בעידן התבונה". שם הוא עוסק בהרחבה ומתעמק לאחר מחקר ארוך והכשרה פסיכיאטרית קונבנציונאלית בהיסטוריה של ההתייחסות של החברה המערבית לאוכלוסיית חולי הנפש מאז סוף ימי הביניים. כמו-כן, מפורסמת וחשובה ממנו היא הנחת היסוד של זיגמונד פרויד בכבודו ובעצמו: הוא התעקש במקומות רבים שבהם עסק בהפרעות נפשיות או במבנה הפסיכולוגי ה"רגיל", שאין לשיטתו שום הבדל מהותי בין נפש של חולה לנפש של אדם "נורמלי". ההבדל טמון בשיבושים מסוימים בתפקוד ובהבדלים בהתמודדות עם הרקע הנפשי ועם ההיסטוריה המודחקת. פרויד אפילו ציין בפירוש שהמצב שאנשים נורמטיביים קוראים לו "נורמליות" הוא פיקציה שהחברה המציאה. מפני שאף נפש אינה באמת יציבה ו"נורמלית", אלא רק שמורה קצת יותר טוב מחברתה ואולי בת-מזל ותוצר של היסטוריה נפשית יותר נוחה לעיכול.

אי-אפשר לטעון לגבי אף אחד מההוגים שהוזכרו כאן, שהם היו חסרי השכלה בנוגע לנפש האדם או שהייתה חסרה להם התנסות מעשית עם אנשים שמוגדרים היום כחולי נפש או כסובלים מהפרעות אישיות או מבעיות פסיכולוגיות. למרבה האירוניה, היחס של סיוראן, פוקו ופרויד למחלות נפש (או הפרעות) הפוך מהאבחון שמקובל היום, הן בשפה המדוברת של ההדיוטות והן על-ידי חלק ניכר מהממסד הפסיכולוגי-פסיכיאטרי. בדומה לדואליזם היהודי-נוצרי של טוב ורע, שפיות או בריאות נפשית נתפשת כמעין ניגוד מוחלט של מחלת נפש. ניתן להניח שפסיכיאטרים מקצועיים כגון פרויד ופוקו ידעו על כל ההבדלים והסכנות שכרוכים ב"פתולוגיה" נפשית. אבל במקום לבודד את החולה מהחברה, ולהסתכל רק על המחלה שלו בצורה ממסדית ואינטרסנטית, הם הרחיבו את שדה הראייה גם אל הקשרים שבין החולים, המחלות והחברה שעדיין נקראת היום "נורמלית".

סביר להניח שפרויד, פוקו או סיוראן לא היו מופתעים אם היו מספרים להם שיש מקרים מתועדים של חולי נפש שרצחו את הילדים שלהם, את ההורים שלהם או קורבנות שהם לא הכירו, או שהם ניסו לרצוח עם שלם או את כל האנושות. אבל השאלה המעניינת היא מה ההבדל בין רצח לרצח, או מה מהי מידת המסוכנות של רוצח לא-נורמלי עם עבר פסיכיאטרי לרוצח "נורמלי", שפוי ומאושר? אין קושי לראות מבחינה מעשית, שדווקא הרוצח ה"נורמלי" הוא הסוג המסוכן יותר וגם כנראה שמבחינה סטטיסטית, אם אנחנו משתמשים בהגדרה המקובלת היום של בריאות נפשית, נראה שרוב מכריע של מפיצי הפשע והאלימות בעולם הם לפי אותה הגדרה - אזרחים נורמלים, ללא עבר אפל של פסיכיאטריה.

היתרון של הפושעים השפויים פסיכיאטרית הוא שהאחים הנורמלים שלהם כבר התרגלו אליהם, והחברה תופשת אותם כסוג של רוע, אם לא מחלה כרונית מובחנת מאליה. עד כדי כך שאין אפילו טעם להבחין בה, או להעלות אותו לחדשות מעבר למינון הנורמלי של מדור הפלילים המיושן. פושעים לא-נורמלים, חולי נפש, בעלי הפרעות אישיות וכדומה, הם הזדמנות בשביל החברה לחפש פשעים חדשים עם איכויות שלא קיימות לכאורה בהיסטוריה הנורמלית העולמית. אפשר לומר שיש בחוסר או באובדן שפיות משהו אקזוטי ורומנטי בשביל מוחות שמניחים שהם עשויים מחומרים של עולם טוב יותר.

אז משם הדרך קצרה בשביל לייחס לחולי נפש בלבד התמחות בפשעים המחרידים ביותר. כאלה שהם לכאורה מעבר לסיבולת המוסרית של אדם בריא. מהמרחק של אמצעי התקשורת, כל הפנטזיה הזאת נראית הגיונית מאוד. אבל במציאות החברתית שבנתה את כל ההגדרות וההנחות של בית המשוגעים, שבו בבת-אחת גם מעמידים לדין וגם גוזלים את כל השפיות, אפשר להפוך את כל הבסיס של מגדלי הקלפים האופנתיים האלה.

אפשר להתחיל מזה שעצם ההגדרה המשפטית של חולה נפש ושל ההשלכות שלה לא ברורה אפילו לבריאי הנפש. נכון שיש הוראות משפטיות-תיאולוגיות לברר אם האדם מבחין בין לרע או לא, או האם הוא עבר באופן מספיק חולני הסתכלות פסיכיאטרית וכולי, אולם ברור שכל העניין של חופש רצון הוא בעיה פילוסופית נצחית, ושבכלים המדעיים והחברתיים שלנו אין שום דרך רציונלית (להוציא מעט מקרים חריגים וחד-משמעיים מאוד) לקבוע אם לאדם כלשהו יש או אין כך וכך רצון חופשי (הרצון החופשי שייך לתחום בפילוסופיה המטפיזיקה שהוא תיאורטי לחלוטין). התוצאה הישרה היא, שאנחנו פשוט לא יכולים לדעת עד כמה רצון חופשי של חולה נפש שונה משל נורמלי וכיצד, אבל אנחנו בכל-זאת מפעילים בתי משפט ופסיכיאטרים כדי לארגן את החברה ולנקות את מה שאנחנו לא יכולים לדעת.

מעבר לפשטנות המשפטית של העניין, אם מסתכלים על הזיהוי הישיר של החולים בתוך החברה, בפועל, כמעט שאין דרך לזהות את הרוב ובטח שלא את כולם. שוב, על-פי ההגדרה שלפיה כל מי שאובחנה אצלה מחלה, הפרעה וכולי, או כל מי שנוטל תרופות מוגדר כחולה נפש, או סובל מבעיות מהסוג הזה. הנפש היא הפשטה ואין לה סימנים חיצוניים ברורים. בדרך-כלל חולים שומרים על הנפש שלהם עם חזות נורמלית. קשה לערוך מפקד אוכלוסין או סטטיסטיקה מלאה לאוכלוסיה כזאת. ושלא לדבר על זה שהיא יותר מדי מגוונת ושיש בה שונות גדולה לפחות כמו באוכלוסיה הכללית. אולי נכון יותר לומר שזאת לא אוכלוסיה, אלא מספר רב של יחידים שאין להם מכנה-משותף חוץ מהסטיגמה החברתית.

עברו אלפי שנים עד שהפסיכולוגיה והפסיכיאטריה התחילו לאבחן ולהגדיר חולי נפש בצורה שיטתית ואנטי-חברתית. אבל אחרי הכל, היכולת לסמן ולפענח כל-כך הרבה בזמן קצר היא מוגבלת. ועם כל הקידמה לכאורה, אף אחד עדיין לא יכול לאבחן את רוב הנפשות בחברה, כמו שאי-אפשר לאבחן כופר או מכשפה, צדיק או רשע. במציאות אי-אפשר להבחין בצורה מדעית ומדויקת בין בני אדם. וההגדרה המודרנית של מחלות הנפש לא שופכת אור על הבעיה, אלא רק משחיתה אותה עם מדע והופכת רשימה ארוכה של נפשות לצלקות של החברה.

ניתוח ביקורתי של תופעה אקטואלית באמצעות כלים פילוסופיים חברתיים והיסטוריים.
הכותב הוא יועץ פילוסופי. בעל תואר שני בפילוסופיה ובוגר מכון פילוהרמוני לפילוסופיה יישומית. מנחה קבוצות ויחידים. עוסק בכתיבה בז'אנרים שונים ובין השאר מפרסם מאמרים פילוסופיים אקטואליים לקהל הרחב.
תאריך:  14/11/2010   |   עודכן:  15/11/2010
גלעד זליבנסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם אפשר למכור לשטן מחלות נפש?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה יצאו עשרות אנשי קולנוע וטלוויזיה בקריאה נגד שרת התרבות, לימור לבנת, אשר יוזמת מהלך להפסקת מימון לאמנים מחרימים. אנשי הקולנוע כותבים: "מימון התרבות הוא אחד ממאפייניה של מדינה דמוקרטית, לא כלי לאיום והשתקת אזרחים. תרבות אמורה בין היתר לשקף את המציאות בה אנו חיים על כל בעיותיה, ולא לשמש שופר תעמולה למשטר זה או אחר".
13/11/2010  |  דן וולפמן  |   מאמרים
עמדתי המתפרסמת כאן, מתייחסת לשרון - האזור שבו קיים ריכוז גדול של האוכלוסיה והמשמש אבן בוחן למה שמתרחש כיום בענף הנדל"ן במדינה ולהשלכות החברתיות הנובעות מכך.
13/11/2010  |  אראלה גולן  |   מאמרים
כאשר אנו מעוניינים לקדם את האתר שלנו בגוגל, עלינו לקחת בחשבון את הפרמטרים שלהם גוגל מעניק משקל. אחד מהתהליכים החשובים ביותר בקידום אתרים הוא תהליך האופטימיזציה. הכוונה היא התאמה של קוד האתר, תוכנו ומבנהו בהתאם למדריך של גוגל.
13/11/2010  |  גלעד אלעזר  |   מאמרים
בוז'י הרצוג שר העבודה והרווחה, הילד הטוב של אבא נשיא המדינה לשעבר, נראה ונשמע ממש חלומן של נערות הסיקסטיז. אבל לא ניתן לחיצוניות המרשימה של השר הזה להטעות חושינו המקהים מיום ליום במדינה המוכרת והמפורסמת בין המובילות במדד השחיתות הפוליטית.
13/11/2010  |  נסים גבאי  |   מאמרים
מנהיגי הציבור הדתי לאומי היקרים שלום רב,
13/11/2010  |  אהוד גרנד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הרב הכריז למעשה, שכל עולם הערכים של האזרחים הלא חרדים הוא חסר משמעות    מה שקובע הוא מה שהרבנים, המקבלים משכורתם מקופת המדינה, קובעים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il