|   15:07:40
  מוטי גולן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

כיבוש היצר - משימה אישית ולאומית כאחת

בימים של תאוות ויצרים אינסופיים, עלינו ללמוד מיוסף, שכבש את יצרו מול אשת פוטיפר הנכבדה והמפתה, ושבגין כוחו זה הוסף לצד שמו התואר "צדיק" דבר נוסף שעלינו ללמוד ממנו הוא זריזותו בקיום מצוות כיבוד הורים פנינים לפרשת וישב
26/11/2010  |   מוטי גולן   |   מאמרים   |   תגובות

"איזהו גיבור"? - שואל בן זומא [אבות ד', א'] ועונה במקום מיניה וביה: "הכובש את יצרו". תשובתו לאלתר של התנא המשנתי מסתמכת על מה שכבר כתב החכם מכל אדם, הלא הוא מיודענו שלמה המלך בספרו המשכיל כל אדם במשליו ובלקחי אמרותיו [משלי ט"ז, ל"ב]: "טוב ארך אפיים מגיבור ומושל ברוחו מלוכד עיר".

רבים המה בהיסטוריה היהודית לדורותיה, גברים ונשים כאחד, היכולים לשמש כמודל חיקוי לכך שהצליחו למשול ברוחם בגבורה עילאית. שהרי המשילה ברוח, היא היא כבישת היצר (הרע) והיא מהותו ותמצית חייו של האדם, בכל אתר ובכל זמן. וזאת יש לדעת ולהפנים שאין היהדות דורשת עקירת היצר אלא השתלטות והתגברות על היצר ומה יפה היא קביעתו ההגותית והמחכימה של ד"ר אהרון ברט זצ"ל (1957-1890) בספרו "דורנו מול שאלות הנצח", כדלקמן: "ראשית החינוך הגדול הוא שכל יחיד ילמד לכבוש את יצרו וזהו שנאמר 'ומותר האדם מן הבהמה'... ואין היהדות דורשת עקירת היצר כי אם דבר יותר קשה (הימנו). היהדות דורשת שהאדם ישתלט על יצרו ולא שיצרו ישתלט עליו... עצם מניעת המילוי המיידי של דרישות היצר ועצם עשיית דברים אחרי בדיקה ושיקול דעת ושלא לפי הצו (הבלתי אמצעי) של היצר, הם המבדילים, באופן עקרוני ויסודי, בין האדם שיצרו משתלט עליו ובין האדם השולט ביצרו". הרשוני להוסיף מדידי: "ומאן דנפח מדידיה נפח": שאם האדם ידע לכבוש את היצר ואשר טרמינולוגית פירושו: "ריסון התאוות (הנלוזות) והתגברות על נטיות הלב (הקלוקלות)" התוצאה תהיה - הסרת החטא. או אז, ייווצר חלל ריק ("ואקום") שיתמלא רק בטוב, במעשים טובים, בצדקה ובחסד. וזהו, לענ"ד, פירושו הפשטני והנכון של הפתגם המפורסם והידוע לכל בר בי רב [תהלים ל"ד, ט"ו]: "סור מרע ועשה טוב". והבן.

פרשת השבוע, פרשת "וישב" הכוללת קי"ב פסוקים (וסימנך: "ויעבור את מעבר יבק"), היא אחת מן הפרשיות המרתקות בתורתנו. היא כוללת סיפורי מקרא חשובים שמחמת קוצר היריעה והזמן לא נוכל לעסוק בהם. לצערנו, חלקם אינו "מתיישב" עם דפוסי ההתנהגות הרצויים והמקובלים בכל חברה אנושית ועל אחת כמה וכמה אינו רצוי ומקובל "בבית ספרנו", בחברה היהודית. ברם, מאמרנו יידון באחד מן הסיפורים מלאי ההשראה וההוד ואשר גיבורו עמד בגבורה עילאית, פיזית ורוחנית ב"מבחן התוצאה". סיפור הכלול לעד בפנתיאון הנצח של "העולם היהודי" לגווניו השונים. סיפור המנחה והמתווה דרך בדפוס ההתנהגות האמיתי, המקובל והרצוי ביותר ודווקא ברגע של (אולי) משבר אמוני, "ברגע של נפילת מתח ערכי ואמוני" (על-פי הגדרתו המליצית של בעל "מדרש גם"), ברגע אשר בו יצר הרע כמעט שגובר על האדם ומובילו אלי שחת, אל עולם של עשיית וביצוע דברים בלתי מוסריים; וכן בסיפור נוסף בהמשך.

זהו סיפורו של יוסף הצדיק ומאבקו כנגד "יסודות הרשע והטומאה" כפי שבאו לידי ביטוי בדמותה של אשת פוטיפר, "היצר הרע הנשי", אישה מרושעת, חסרת שם ומעצורים. ובקצירת האומר: יוסף מורד מצרימה כשהוא בן 17 שנים, במלוא כוחו ואונו, צעיר לימים, "יפה תואר ויפה מראה". לאחר "תקופת הסתגלות" קצרה הוא מופקד על בית פוטיפר ו"כל אשר יש לו" נתן בידי יוסף. ומשום ש"י-ה-ו-ה איתו" בית פוטיפר מתברך ומוצלח. גם יוסף מצליח. ברם, דא עקא, יופיו וחוסנו הגופני, התנהגותו הכללית והצלחתו "מסובבים" את ראשן של "גבירות ונשות השכונה" ובעיקר את ראשה של ה"בוסית" תאבת הבשרים (תרתי משמע), חסרת הבושה והמוסר - ובלשון נחרצת, בפה מלא ובתוקף היא דורשת מיוסף: "שכבה עימי"(!). יוסף מסרב להצעתה בעדינות אבל בהחלטיות, ברגישות אבל בנחישות. יוסף אינו בוגד בערכיו המוסריים מ"בית אבא" ולא כל שכן באלוהיו, כמו גם באמונו של פטרונו ואדונו, פוטיפר.

יוסף כובש את יצרו, מושל ברוחו וכובש את תאוותו. אי לכך חז"ל קבעו [ב"ב ק"ט:]: "יוסף, פטפט ביצרו". קרי: יוסף אסף את כל כוחותיו הפיזיים, כמו גם ובעיקר, את כוחותיו הרוחניים ונלחם כנגד עצמו ממש, השתלט על יצרו וניצח בגדול. "יוסף לא נחשד על העבירה" [ע"ז דף ג']. אשר על כן, זכה יוסף שנוספה האות ה' לשמו, שנאמר [תהלים פ"א, ו']: "עדות ביהוסף שמו" והכינוי "צדיק" נוסף בקביעות ולצמיתות לשמו הפרטי. כמו-כן, "רוח הקודש שרתה עליו מנעוריו ועד יום מותו והייתה מנהגת אותו בכל דבר חוכמה" [פרקי דר"א, ל"ט].

יוסף הצדיק - על שום מה?

וגם אומנה - פרשתנו פותחת בסיפור "יוסף ואחיו" ואשר בקריאה ומקריאה ראשונית ושטחית בלבד של הסיפור, ללא העמקה בדברי רבותינו ע"ה, יכול הקורא להגיע לידי מסקנה עגומה לגבי דמותו של יוסף (שעליו אמרו חז"ל: "זיו איקונין שלו דומה ליעקב אביו") בכך, שחלילה, יטיל על דמות מיוחדת זו דופי, שלילה וצל כבד. ודי אם נצטט מדברי המקרא הקדושים בשילוב דברי קודשם של חז"ל, כדלקמן: "והוא נער את בני בלהה" - שהיה עושה מעשה נערות: מתקן בשערו וממשמש בעיניו כדי שיהא נראה יפה. או: "ויבא יוסף את דיבתם [של אחיו] רעה אל אביהם" - כל רעה שהיה רואה באחיו היה מגיד לאביו, כמו למשל (רחמנא לצלן): אוכלים אבר מן החי, מזלזלים בבני השפחות, חשודים על העריות ועוד "כהנה וכהנה" רעות ומעשים קלוקלים. ואם כן, "הדרא קושיא לדוכתא": הכיצד חז"ל הגדירו את יוסף כצדיק? או ליתר דיוק, נוכל לשאול: על מה ועל שום מה יוסף מוגדר כצדיק?

מחמת קוצר היריעה והזמן לא נוכל להרחיב ולפרט. ברם, המלצתנו החמה היא: לקרוא את סיפורי המקרא הקשורים למערכת היחסים של יוסף ואחיו רק "בליווי" ובצמוד לדברי קודשם של חז"ל ע"ה. או אז, תחזינה עיני הקוראים - מישרים. הבה וניעזר בדברי קודשם של חז"ל שפותחים ללומדים "יותר מפתח של קוף" ובכך נועשר באמיתות, באיכות ובעמקות נדרשת כדי להבינם. ודי באם את עניין הזריזות והענווה של יוסף, בן הזקונים (=בר חכים) של יעקב אבינו ע"ה, בחיר האבות. זריזות וענווה מתוך קיום מצוות כיבוד ההורים של יוסף, אף במחיר של סכנת חיים ממש, עניין שלא כל בר-אנוש מסוגל ויכול אפילו לחשוב על זה ושלא לדבר ליישם זאת הלכה למעשה, כמאמרם על המילה: "הנני" (לאחר שיעקב ביקש מיוסף "הלוא אחיך רועים בשכם. לכה ואשלחך אליהם") - לשון ענווה וזריזות. הזדרז יוסף (לקיים מצוות אביו) אף על-פי שהיה יודע באחיו ששונאים אותו (ומסוגלים אף להורגו נפש). ודו"ק.

הערה: את מאמרי ד"ר מוטי גולן ניתן לקרוא מדי שבוע בעלון השבועי התורני "שבת בפתח". תגובות, הארות והערות יתקבלו בשמחה בדוא"ל: ozie500@013net.net.
תאריך:  26/11/2010   |   עודכן:  26/11/2010
ד"ר מוטי גולן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
כיבוש היצר - משימה אישית ולאומית כאחת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על פקידים שאינם מפקחים, על ראש ממשלה שאינו רושם סיכומים, על שר לביטחון הפנים שנעלם מהשטח, על שביתת פרקליטים שאיננה מזיזה לאיש, על מינוי חפיפניקי של ראש המוסד ועל הליגה המפוארת של לוזון. עוד שבוע במדינת ב"יהיה בסדר"
26/11/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
פרטיה של פרשת בר-לב-אורלי אינס נחשפים טפח אחר טפח בתקשורת ועדיין רב הנסתר על הגלוי. בערפל הנתונים והדיסאינפורמציה ראוי להתמקד אך ורק בעובדות עליהן אין מחלוקת ולהמתין בסבלנות לממצאי החקירה טרם גיבוש עמדה כלשהי לכאן או לכאן.
26/11/2010  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
השבוע יתקיים אירוע ההתרמה השנתי של עמותת "אישה לאישה" המפעילה את המקלט לנשים מוכות בירושלים. והרי התגובות שקיבלתי מעיתונאים ומעיתונאיות אליהם פניתי בבקשה לפרסם כתבה/מאמר/כרוניקה על האירוע, בהשתתפותו של גידי גוב, שישיר בהתנדבות למען הנשים:
25/11/2010  |  אתי אשד  |   מאמרים
העברת הצעת החוק למשאל עם בקריאה שנייה ושלישית בכנסת מטריפה את דעתם של הפלשתינים. הם רואים בה שלב נוסף במגמה לחקיקת חוקים בכנסת, שמטרתה להפוך כל הסכם קבע בין ישראל לפלשתינים לבלתי אפשרי.
25/11/2010  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
"אני חושב שהגיע הזמן להפסיק להתבייש", אמר שר התיירות סטס מיסז'ניקוב - "צריך להקים קזינו בישראל". השר אמר זאת בכינוס התיירות שנערך במלון המלך דוד בירושלים. הוא סיפר כי הקדיש שנה וחצי ללימוד הנושא, ואף בחן אותו מקרוב בסיור לימודי שערך בלאס-וגאס, בירת ההימורים של ארצות הברית. לדברי שר התיירות, בקרוב אף תקום ועדה ציבורית שתבחן את כל ההיבטים החוקיים, המוסריים והכלכליים להקמת קזינו. מיסז'ניקוב לא מתכוון לאבד רגע מיותר: מימוש תוכנית הקזינו יחל, לדבריו, כבר בשנת 2011.
25/11/2010  |  פזית רבינא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
מתן גולדבלט
מצד אחד, התביעה בבית הדין תשאף לפעול ככל האפשר בשיתוף פעולה עם הרשויות במדינה כדי שימלאו את חובתן (וכך ליישם את עקרון המשלימות). מצד שני ובמקביל, התביעה בבית הדין תישאר ערה לסמכותה...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
ישראל נמנעת מהכרה ברצח העם הארמני, למרות ששליש מבני הארמנים נרצחו    האירוע האסוני שפקד את העם הארמני במלחמת העולם הראשונה לא יוזכר בנוכחות נציג רשמי של ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il