|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

"האיסלאם הוא הפתרון"

הבחירות השבוע במצרים המחישו את הפחד במדינות ערב מהשתלטות המגמות האיסלאמיות מול הקריאה "האיסלאם הוא הפתרון" היינו צריכים לענות "השלום הצודק הוא הפתרון"
05/12/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
היכן הפתרון? [צילום: AP]

כפי שמראות עכשיו ההדלפות של ויקיליקס, לשום משטר ערבי לא איכפת ממש מהעניין הפלשתיני. גם בזה אין חדש - ערפאת הרי הקים את פת"ח כדי לשחרר את הפלשתינים קודם כל מהאפוטרופסות של המשטרים הערביים, שכל אחד מהם ניצל את "העניין הפלשתיני" לטובת עצמו

   איציק וולף
נתניהו התריע: גרעין אירני יסכן השלום עם מצרים וירדן

   איציק וולף
תוכנית מובארק להפיכה בעירק: "נקבל דיקטטור שיהיה הוגן"

קודם כל, התנצלות: אינני עומד לכתוב על ויקיליקס. אני אוהב רכילות ככל אדם אחר. ההדלפות מכילות הרבה קטעי רכילות, שזורים בכמה קטעים של מידע אמיתי. אבל גם במידע אין חדש. הוא רק מאשר מה שכל אדם אינטליגנטי יכול היה לנחש בעצמו. אם יש בו בכל זאת משהו חדש, הרי זה אישור הדבר הזה בדיוק: העולם אכן מתנהל כפי שחשבנו. כמה מדכא! "שגריר הוא אדם ישר, הנשלח לחו"ל כדי לשקר למען ארצו", אמר לפני ארבע מאות שנים דיפלומט בריטי בשם הנרי ווטון. מאז לא התחדש דבר. אז זה די מרענן לקרוא את מה שהם מדווחים בסודי-סודות הביתה, כשאינם צריכים לשקר. מכאן, נעבור לדברים חשובים יותר. לבחירות שנערכו השבוע במצרים, למשל.

בזמנו התבדחו על אזרח סובייטי, שבא ביום הבחירות לקלפי. שם מסרו לו מעטפה סגורה ואמרו לו לשלשל אותה לתיבה. "מה, אסור לי לדעת בעד מי אני מצביע?", תמה. "בוודאי שלא!", הגיב פקיד חמור-פנים בזעם. "אצלנו בברית-המועצות הבחירות הן חשאיות!". זה לא יכול לקרות במצרים. קודם כל, מפני שהמצרים הם בעלי חוש-הומור מפותח. אילו נאמר להם שהבחירות בארצם חשאיות, הם היו פורצים בצחוק. שנית, מפני שכל-כך ברור שהן לא.

באחד מביקוריי בקהיר, בימי אנואר סאדאת, הייתה לי הזדמנות לחזות מקרוב בתהליך הבחירות. זה היה מאורע עליז, שדמה יותר ליריד כפרי בימי-הביניים מאשר לאירוע דמוקרטי חגיגי. כולם היו שמחים. כשסיירתי בתחנת-הקלפי בכפר ליד הפירמידות של גיזה, התרשמתי מאווירת הציניות העליזה. איש לא טרח להעמיד פנים כאילו זה רציני. התרשמתי במיוחד מהחיילים הידידותיים ששמרו על הקלפי, שהתנדבו לעזור לנשים קשישות לבחור בפתק הנכון ולשים אותו במעטפה במקומן.

אינני יודע אם ההומור הזה נשמר גם במשטרו של חוסני מובארק, אך התוצאות לא השתנו. עורכי העיתונים, שכולם התמנו על-ידי השלטון, מונעים כל ביקורת. פעילי האופוזיציה נאסרים לפני הבחירות (אם אינם שוהים בכלא ממילא). מפלגת-השלטון היא בדיחה. איש אינו מעמיד-פנים שהמשטר אינו דיקטטורה. המעמדות העליונים מרוצים מזה, לא רק מתוך חיבה לזכויות-היתר שלהם, אלא גם מתוך פחד אמיתי שאם תונהג בה דמוקרטיה, מצרים תחליק לתוך משטר דתי, עם הבורקה וכל השאר.

בכל העולם הערבי, זוהי דילמה אמיתית: בחירות הוגנות יביאו לעליית התנועות האיסלאמיות. במהלך המאה האחרונה הייתה הלאומיות החילונית באופנה. בארצות ערביות רבות קמו תנועות לאומיות. מול עיניהן עמדה הדוגמה של אתאתורק הגדול - חדשן טורקי מהפכני שלא היה שני לו. הוא דיכא את האיסלאם, אסר על הגברים לחבוש תרבוש ועל הנשים לעטוף את ראשן, החליף את הכתיב הערבי בכתיב לטיני, וטיפח לאומנות טורקית במקום האידיאולוגיה האיסלאמית של המשטר העות'מאני.

זאת הייתה, אגב, גם הדוגמה לרבים מאיתנו בארץ, ששאפו להחלפת הדת היהודית והציונות הכאילו-לאומית - בלאומיות עברית חילונית ומושרשת בארץ. בנו של אליעזר בן-יהודה, מחדש השפה העברית, הציע גם הוא להחליף את הכתיב העברי בכתיב לטיני.

בטורקיה, המהפכה של אתאתורק מאוימת כיום על-ידי איסלאם מתחדש. בישראל, האומה העברית החדשה נתונה במצור על-ידי יהדות קנאית ותוקפנית. בכל רחבי העולם הערבי, המצב גרוע אף יותר. לסכם זאת בקיצור: הלאומיות החילונית אכזבה את הערבים. היא לא הביאה להם עצמאות אמיתית, לא חירות, לא פריצה כלכלית וטכנולוגית. במישור הכלכלי, אף ארץ ערבית אחת לא הצליחה לעשות מה שעשו יפן, קוריאה הדרומית ואף מלזיה, ומה שנעשה עכשיו בסין ובהודו. ההצלחה הישראלית גלויה לעין, ומגבירה את התסכול הערבי.

חלום האיחוד הכל-ערבי, חלומם של גמאל עבד-אל-נאצר ומייסדי מפלגת הבעת', התנדף. כמעט כל הארצות הערביות הן גרורות של ארצות-הברית ורוקדות לפי החליל האמריקני. דור שלם של מנהיגים ערביים נכשל כישלון מחפיר. הדוגמה האחרונה היא זו של יאסר ערפאת. הוא יצר תנועה לאומית פלסטינית שהייתה גאה ברב-דתיותה. ערבים נוצריים מילאו תפקיד חשוב בארגון השחרור הפלסטיני (אש"ף). ג'ורג' חבש היה רופא נוצרי מרמאללה, חנן אשראווי הנוצרייה בולטת כדוברת פלסטינית מוצלחת. ערפאת עצמו היה מוסלמי דתי. גם בפגישות פרטיות היה מתנצל ופורש לכמה דקות, ואז היה חוזר בשקט. עוזריו היו לוחשים לנו שהראיס מתפלל. אך הוא הדגיש שמדינת פלסטין העתידה תהיה חופשית מכל זיקה דתית. כל עוד היה חי, חמאס נשאר מיעוט קטן, ולא בגלל אמצעי-דיכוי כלשהם. כל זה היסטוריה. חמאס הסוני וחיזבאללה השיעי הופכים דוגמה להמוני הדור הצעיר בכל רחבי העולם הערבי.

אחת הסיבות העיקריות לכך היא פלסטין. אילו הצליח ערפאת לייסד את המדינה הפלסטינית הריבונית, היה מרקם הפוליטיקה הערבית משתנה ללא-היכר, לא רק בפלסטין עצמה אלא בכל הארצות הערביות. עליית חמאס בפלסטין היא תוצאה ישירה של כישלון זה. ללאומיות החילונית הפלסטינית ניתנה הזדמנות, והיא נכשלה. המהפכנים האיסלאמיים פונים אל ציבור שנשללו ממנו כל הזכויות הלאומיות והאנושיות, ושום חלופה פוליטית אינה נראית באופק.

כפי שמראות עכשיו ההדלפות של ויקיליקס (הנה אני מזכיר אותן בכל זאת), לשום משטר ערבי לא איכפת ממש מהעניין הפלסטיני. גם בזה אין חדש - ערפאת הרי הקים את פת"ח כדי לשחרר את הפלסטינים קודם כל מהאפוטרופסות של המשטרים הערביים, שכל אחד מהם ניצל את "העניין הפלסטיני" לטובת עצמו. אך מידת הציניות המתגלה בשיחות אלה בין השליטים הערביים ואדוניהם האמריקניים ממש גובלת בבגידה. זה יגביר את התסכול האדיר הקיים ממילא לא רק בפלסטין, אלא בארצות הערביות כולן. צעיר מצרי, ירדני, סעודי או בחרייני (להזכיר רק אחדים) לומד מהן שבראש מדינתו עומדת חבורה של מנהיגים שהשמירה על שלטונם וזכויות-היתר שלהם חשובה להם הרבה יותר מאשר העניין הפלסטיני הקדוש. זוהי תובנה משפילה מאוד. ייתכן שהתוצאות לא תהיינה מיידיות, אך כאשר מאות מיליוני בני-אדם חשים בהשפלה, אפשר לצפות מראש את מה שיקרה. הדור הישן אולי רגיל למצב זה, אך לאנשים צעירים, ובייחוד ערבים, זה בלתי-נסבל.

אני ער מאוד לרגשות מסוג זה, מפני שבגיל 15 הצטרפתי לאצ"ל. פשוט לא יכולתי לסבול את מראה מנהיגינו המתפלשים בעפר לרגלי השליטים הבריטיים. כשאני שם את עצמי בנעליו של צעיר ערבי בגיל זה בג'דה, באלכסנדריה או בחלב, אני יכול לדמיין לעצמי את רגשותיו. אפילו אהוד ברק, שלחם בערבים כל חייו, אמר פעם שאילו היה צעיר פלסטיני, היה מצטרף לארגון מחבלים.

במוקדם או במאוחד המצב הזה יתפוצץ - תחילה בארץ אחת, אחר-כך באחרות. לאמריקנים, המדברים במסמכים הסודיים על "היטלר הפרסי" שבקרוב תהיה לו פצצה גרעינית, כדאי לזכור את הדוגמה של השאה האירני. התסכול הנגרם על-ידי העניין הפלסטיני הוא הסיבה המיידית של תחושת-השפלה זו, אך ההרגשה עצמה חורגת מעניין יחיד אחד.

הלאומיות החילונית אכזבה את הערבים. הקומוניזם לא היכה מעולם שורשים בעולם האיסלאמי, מכיוון שאידיאולוגיה זו סותרת במהותה את עיקרי האמונה. הקפיטליזם מושך בטווח הקצר, אך גם הוא לא הצליח לפתור את בעיות-היסוד של העולם הערבי. התנועה המהפכנית האיסלאמית, בצורותיה השונות, מבטיחה חלופה מעשית. אין זה סתם שיגיון שגרם למשטר המצרי לאסור את השימוש בסיסמה "האיסלאם הוא הפתרון". זוהי סיסמה פשוטה, המצליחה לאחד את האופוזיציה האיסלאמית בכל הארצות. יש חלל ריק ענקי בעולם הערבי, ואין מה שימלא אותו - מלבד האיסלאם.

בשביל ארצות-הברית, זהו אתגר כביר. נדמה שברק אובמה חש בזה, לפני שנבלע - בגוף ובנפש - בתוך השגרה הכוחנית של ארצו. הכל מדברים בימים אלה על "שקיעת האימפריה האמריקנית". מה שקורה בעולם הערבי יכול להחיש או לעכב תהליך זה. הקמת מדינה פלסטינית ריבונית, חופשית ובת-קיום, שתחשמל את כל העולם הערבי, יכולה לעכב את הירידה במידה רבה. אם לשפוט על-פי ההדלפות, זה רחוק מדעתם של המדינאים והמדינאיות האמריקניים.

לגבינו, הצפי קודר אף יותר. "מזרח תיכון חדש" - אבל בעל צביון שונה לגמרי ועם שכבת-מנהיגים שונה לגמרי, יקיף אותנו מכל עבר, בעוד שכוחה של ארצות-הברית (והשדולה הישראלית בתוכה) נמצאת בשקיעה איטית אך מתמדת. זהו צפי מפחיד באמת. אילו הייתי אחראי לגורל ישראל בשעה זו, הייתי מודאג מזה הרבה יותר מאשר מהפצצה האירנית.

למרבה המזל, אין זו גזרה מהשמים. המדיניות הישראלית יכולה לעשות הרבה למניעת הסכנה. לרוע המזל, אנחנו צועדים בכיוון ההפוך. למיליונים הקוראים "האיסלאם הוא הפתרון" היינו צריכים לענות: "השלום הצודק הוא הפתרון".

תאריך:  05/12/2010   |   עודכן:  05/12/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"האיסלאם הוא הפתרון"
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דמר94
5/12/10 16:34
2
דורון פ
5/12/10 16:55
3
רואה צאן
5/12/10 17:32
4
יהוידע
5/12/10 19:18
5
איש שלום דוד
5/12/10 21:59
6
amu56
5/12/10 23:28
7
טרוריסטים מציתים
5/12/10 23:33
8
משה אר
6/12/10 05:13
9
אליק א.
6/12/10 08:42
10
ספינר
6/12/10 12:09
11
יונתן מרקז
6/12/10 12:23
12
עובדיה הנביא
6/12/10 14:50
13
machinery
12/12/10 23:00
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
במצרים החלו הבחירות ל"מועצת העם", הבית התחתון של הפרלמנט. החלק השני של הבחירות יימשך בשבוע הבא. הבחירות הללו מתקיימות תוך כדי החלפת והטחת האשמות חריפה בין נציגי האופוזיציה לבין הממשלה, וביקורת קשה של ארגונים בינלאומיים לשמירה על זכויות האדם, על כך ששלטונות מצרים אינם מאפשרים להם פיקוח מלא על מהלך הבחירות.
29/11/2010  |  יוני בן-מנחם  |  מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
פלטי שיחות קושרים את חיזבאללה לרצח חרירי  /  איציק וולף
תחת אבטחה כבדה: נשיא אירן נחת בלבנון  /  עידן יוסף
אסד תמך בטרור וקיבל מדליה מאחמדינג'אד  /  עידן יוסף
ארדואן חשוב מבר-לב  /  דוד אדלר
מה כוחה הצבאי האמיתי של אירן  /  ד''ר גיא בכור
מכבי האש בלבנון  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il