|   15:07:40
  אלכסנדר ס. שכטמן  
יועץ מדיניות ותקשורת
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
שר החוץ, אביגדור ליברמן. ממשלה בראשותו - סכנה! [צילום: AP]

בלי נאמנות - אין פעילות?

ההצהרות האחרונות של מפלגת 'ישראל ביתנו' והעומד בראשה, מהוות סכנה לישראל לא פחות מאותם ארגוני זכויות אדם שאותם מבקש ליברמן לחקור, ומחייבות לא רק מעורבות אזרחית חזקה יותר אלא גם חקירה שתבדוק את מקורות סוד כוחו של האיש שעלול לזכות בבחירות הבאות בראשות הממשלה
13/01/2011  |   אלכסנדר ס. שכטמן   |   מאמרים   |   תגובות
אודה ולא אבוש, דבריו של ליברמן מפחידים אותי דווקא משום היכרותי את ההיסטוריה אשר ממנה אני זוכר מה קרב בשלב שבא אחרי הצהרות כאלו

   איציק וולף
50 רבני ערים קראו שלא למכור בתים לערבים

   איציק וולף
נער התאבד לאחר ששוכנע בפייסבוק לעשות זאת

   איציק וולף
ועדת חקירה פרלמנטרית למימון זר

   איציק וולף
ריבלין: ועדת החקירה - כמו משפט ראווה

   איציק וולף
נתניהו נזף בליברמן: אנחנו לא דיקטטורה

רוחות רעות מנשבות לאחרונה בארץ. הרציחות השונות של הגברים את בנות-זוגם, מכתבי הרבנים והרבניות נגד הערבים, ההתאבדות המצמררת של הילד אשר ספג ביקורת ברשת החברתית 'פייסבוק', מקרי ההטרדה המינית והאונס הזועקים מכל כותרת שנייה בעיתונות היומית ועוד; אך כל אלו מתגמדים נוכח ההכרזות האחרונות של מפלגת 'ישראל ביתנו', והעומד בראשה אביגדור ליברמן, נגד ארגוני זכויות האדם והאזרח במדינת ישראל, להם קרא להם סייענים בידי הטרור, וסבור הוא כי יש להקים ועדה כדי לחקור את מקורות מימונם. עוד לא התאוששו הארגונים מהמכה שנחתה עליהם ואץ-רץ ליברמן לתקוף גם את חברי-הכנסת מהימין אשר התנגדו להקמת ועדה פרלמנטרית שכזו ובהם בני בגין, דן מרידור, מיכאל איתן וראובן ריבלין (אשר אף אחד מהם אי-אפשר להאשים בשמאלנות יתר). כך לטענתו, "בגלל אותם מתקרנפים, הימין אף פעם אינו שולט, גם כשהוא מנצח. הליכוד הפך לחבורת פיישמקרים המנסה להצדיק את קיומה".

אם זוהי משנתו האמיתית של הימין, טוב עשה ראש הממשלה בנימין נתניהו שהתנער ממנה וגער בשר החוץ שלו: "במדינה דמוקרטית חשוב לשמור על מגוון דעות". נתניהו, למוד הניסיון המצמרר של רצח ראש הממשלה המנוח יצחק רבין ז"ל, בעקבות הסתה שנוצרה בין היתר מדבריו, כבר למד את מה שליברמן כנראה עדיין לא הפנים. למילים יש משמעות והן יכולות להרוג (כמו שאכן הוכיח לצערנו המקרה של הנער והפייסבוק) בדיוק באותה מידה כמו קליעים, סכינים, שברי בקבוק-בירה וכיו"ב. הייתה זו הפעם הראשונה בה אני אישית ראיתי ממלכתיות מצד יו"ר מפלגת הליכוד ואף חשתי הסכמה מלאה עימו בשעה שהצהיר כי "המעשים שעושים ארגונים למען זכויות אדם, שמציעים להעמיד לדין חיילים ישראלים, הם חמורים בעיניי. אני חולק עליהם וכועס עליהם. עם זאת, במדינה דמוקרטית, אם נעשתה עבירה - יש לחקור אותה במשטרה ולא על-ידי פוליטיקאים".

אם זוהי משנתו האמיתית של הימין, הרי שאמשיך לדבוק עד יום מותי באמיתות השמאלניות בהן אני מחזיק. אודה ולא אבוש, דבריו של ליברמן מפחידים אותי דווקא משום היכרותי את ההיסטוריה אשר ממנה אני זוכר מה קרב בשלב שבא אחרי הצהרות כאלו. מי היה מאמין שיהיה זה דווקא ביבי שיוציא את המילים מלבי וירמוז לכך בעצמו בשעה שיצהיר כי "הקמת ועדה כזו מהווה צעד לקראת משטר חשוך. בתחילה יחקרו את הקיצוניים, אחר-כך את אלה שעוזרים להם, ובסוף יחקרו גם אותי". על כן, דבריו של ליברמן לא מייצגים יותר את הימין בישראל מאשר עמדותיו של 'בצלם' מייצגות את סולם ערכיו של השמאל. עם זאת, העלייה המשמעותית של מפלגת 'ישראל ביתנו' בבחירות מחייבת דווקא בדיקה שתחקור את מקורות כוחו של האיש אשר רבים בקרב הקולגות שלי בתחום מדע המדינה מנבאים לו (חלילה וחס) ניצחון גורף בבחירות הבאות בכנסת והזדמנות להרכיב ממשלה בראשותו.

אזרחים, הגיעה השעה להקים זעקה

פטריוטיזם אמיתי אין משמעותו תמיכה עיוורת לטוב ולרע במדינה ובמנהיגיה ללא כל סייג, אלא דווקא איזון בין מה שנראה כטוב לבני העם שלנו לבין כיבוד זכויותיהן של קבוצות אחרות, מתוך דאגה למוסריות של עמן

יחד עם זאת, המכתב שהוזכר לעיל מחד-גיסא, ותמיכתם של אחדים בעמדת ליברמן לקיום ועדת חקירה שכזו מאידך-גיסא, מראה שלצערי גם בימין וגם בשמאל, קיים בלבול במושגים לגבי גבולות המחאה הלגיטימית. היטיב לבטא זאת כתב 'ידיעות אחרונות', נחום ברנע: "הלגיטימיות של הכיבוש שנויה במחלוקת. מותר למחות נגדה. הלגיטימיות של ישראל לא שנויה במחלוקת. לבד מכמה גורמים בקצה הקצה של השמאל, כיבוש לחוד וקיום ישראל לחוד. מי שמאחד את השניים גורם למדינה שהוא כל כך אוהב רק נזק". אסור לתת לקיצוניים לנהל את השיח הציבורי שלנו. מותר ורצוי להשמיע ביקורת נגד המדינה ומוסדותיה אם אלו חרגו מסמכותם. פטריוטיזם אמיתי אין משמעותו תמיכה עיוורת לטוב ולרע במדינה ובמנהיגיה ללא כל סייג, אלא דווקא איזון בין מה שנראה כטוב לבני העם שלנו לבין כיבוד זכויותיהן של קבוצות אחרות, מתוך דאגה למוסריות של עמן. מוסריות שהולכת ונחלשת בקרב העם היהודי אשר הוריש לעולם כולו את ספר הספרים הנצחי ובו נאמר בין היתר "ואהבת לרעך כמוך", "יהי כבוד חברך חביב עליך כשלך", "מה ששנוא עליך, אל תעשה לחברך" ועוד.

זוהי שעתנו כאזרחים להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי. זהו הזמן של כל מי שבעד שוויון זכויות ומניעת אפליה, מי שנגד עריצות השלטון ופגיעה בפרטיות, מי שחושש ממעצרים באישון לילה עקב השמעת דעה "לא לגיטימית" ונגד הפעלת שימוש בכוח שלא לצורך בשטחים, מי שבעד שמירת כבודו של כל אדם ונגד שחיתות שלטונית, להצטרף לארגונים האזרחיים הרלוונטיים לעקרונותיו. לאחר נפילת צרפת קרא וינסטון צ'רצ'יל לעם הבריטי בנאום בפרלמנט: "הבה נצא למלא את חובותינו, ונפעל כך, שאם האימפריה הבריטית, וחבר העמים שלה, יישארו עוד אלף שנים, עדיין יאמרו האנשים 'הייתה זו שעתם היפה ביותר'". זהו הזמן אפוא לפעול אם ברצוננו שעוד כמה שנים יוכלו צאצאינו להגיד את אותו דבר עלינו במקום ללמוד בספרי ההיסטוריה והאזרחות על אודות השלבים בהפיכתה של ישראל לדיקטטורה טוטליטארית שבה חיים אזרחיה בתחושות של דיכוי, פסימיות ופחד...

ליברמן במהלכים אסטרטגיים מבריקים

לעומת קהל הבוחרים של השמאל אשר רוצה להאמין בתקווה שיהיה שלום ואחווה, מבסס ליברמן את מעמדו על החשש. החשש מכך שתהיה חלילה שואה שנייה והחשש מהשמדתה של מדינת ישראל, אשר טמונים עמוק בלב כל אחד מאיתנו, גורמים לו לסחוף קולות ואהדה ברחוב

הטקטיקה הראשונה בה נוקטת המפלגה, היא בצורת מה שקרוי במדעי החברה 'נבואה המגשימה את עצמה'. יומרתה לייצג את קול העולים מחבר העמים מביאה לתחושת סלידה כלפיהם מצד אלו שמצביעים לשמאל ומייחסים בטעות לכלל העולים את עמדות המפלגה, אשר רוב מצביעיה אכן באים מציבור זה (כאשר את הסיבות לכך אבקש לנתח במאמר אחר). מכתבים מהסוג שקיבלה השבוע חברת-הכנסת פאינה קירשנבאום, הנושאים את המסר 'רוסי טוב - רוסי מת', מביאים את הציבור הזה להתכנס בתוך עצמו וכצעד של ייאוש פסיכולוגי מכך שהחברה הישראלית אף פעם לא תקבל אותו כשווה לה, מצביע הוא עבור מפלגה השייכת לסקטור שלו תוך כדי הדגשת המסר - "הנה, תראו. גם אני כמוכם הישראלים. שונא את הערבים ורוצה לא פחות מכם שהם לא יהיו פה". מכאן, שמכתב זה לא רק שחרג מגבולות השיח הדמוקרטי הנורמטיבי, אלא גם עשה שירות דוב בכך שדרבן 'רוסים' נוספים להצביע בעד ליברמן.

שנית, לעומת קהל הבוחרים של השמאל אשר רוצה להאמין בתקווה שיהיה שלום ואחווה, מבסס ליברמן את מעמדו על החשש. החשש מכך שתהיה חלילה שואה שנייה והחשש מהשמדתה של מדינת ישראל, אשר טמונים עמוק בלב כל אחד מאיתנו, גורמים לו לסחוף קולות ואהדה ברחוב. החברה הישראלית, המשוסעת והמפולגת, פיתחה עם השנים מנגנון פסיכולוגי הטומן בחובו הרבה תחושות של פחד, כעס ושנאה כלפי האחר כפי שעושה זאת כל חברה הנמצאת בסכסוך מתמשך, על-מנת להתמודד עימו. ליברמן עצמו ומרבית חברי מפלגתו למודי הניסיון הסובייטי כיצד משתמשים בסכסוך ממושך על-מנת לגייס דעת-קהל חיובית למטרות המפלגה, מנצל זאת לטובתו. העובדה שמבקש לתת למפלגתו גם פן חברתי בדמות הגיור האזרחי, היא מהלך אסטרטגי מבריק מצדו שמביא לו לא רק את 'הרוסים הצעירים' שחשים את עצמם יותר ישראלים מאבותיהם, אלא גם את הקול החילוני של ילידי הארץ אשר בעד החלשת ממסד הדת במדינה, אך מבלי שיצטרך לשם כך להצביע עבור 'מרצ'.

תאריך:  13/01/2011   |   עודכן:  13/01/2011
אלכסנדר ס. שכטמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בלי נאמנות - אין פעילות?
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
FISK
13/01/11 14:39
2
FISK
13/01/11 14:52
3
FISK
13/01/11 15:02
4
מאמר יהודי גלותי
13/01/11 15:14
 
FISK
13/01/11 15:52
5
מירה
13/01/11 16:35
 
FISK
13/01/11 17:20
6
חשדנית
13/01/11 18:00
7
I
13/01/11 20:33
8
I
13/01/11 20:39
9
כה לא משנים כלום
13/01/11 21:20
10
אדיר
14/01/11 02:34
11
עינבל
17/01/11 01:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעוד שבישראל יחגגו, כמדי שנה, את "יום המשפחה" בסוף החודש הנוכחי (ל' בשבט) - מקובל בלא מעט מדינות בעולם לפצל את החג הזה לשניים: ל"יום האם" ול"יום האב" - כל חג במועד שונה.
13/01/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
ט"ו בשבט הוא ראש השנה לאילנות לפי דעתם של בית הלל. מנהג נאה נהגו אבותינו להתפלל להצלחת נטיעותיהם ולאכול מפירות ארץ ישראל ביום מיוחד זה.
13/01/2011  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
בעולם מסחרי תובעני ומתפתח חשוב ורצוי לקדם תפיסות שיווקיות מתקדמות וחדשות. בעולם הגדול, יחסי הציבור בעידן של ריבוי ערוצי מדיה אינו מהווה רק שימור קשרי עיתונות אלא אינטגרטור שיווקי כוללני...
13/01/2011  |  איתן הרשקו  |   מאמרים
בימים האחרונים מתארגנת מערכה תעמולתית שלמה נגד ישראל במטרה לקדם את קמפיין הדה-לגיטימציה נגד המדינה בעולם ולחסל את שלטון נתניהו. מלבד ההתארגנות של 150 מרצים להחרמת המרכז האוניברסיטאי באריאל, הקמפיין להצלת ארגוני "זכויות האדם" מאימת חקירה יסודית, תמיכת השמאל ביוזמה הפלשתינית להביא להכרת מדינות העולם במדינת פלשתין וקידום המכירות של השוואת ישראל לגרמניה הנאצית או לדרום אפריקה של ימי האפרטהייד בשל חוק ועדות הקבלה, צצו שתי תופעות שתופסות כותרות: האחת, "מכתב המרצים" אשר קורא לבער את שלטון נתניהו ו"רוחו הרעה" ולמעשה קורא למרד נגד השלטון שהופך בעיניהם ל"בלתי-לגיטימי"; והאחר, הסרטון שצץ לפתע וקורא לרצח המשנה לפרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן, ומיוחס ל"ימין הקיצוני".
12/01/2011  |  דוד מרחב  |   מאמרים
אצל אדם חולה בדרך כלל מופיעים תסמיני המחלה וכל אחד שמנסה לעזור לו בודק מה הם, אחר-כך בונה את תמונת המצב ומתחיל בטיפול. יש לא מעט מחלות שהסימנים שלהן מטרידים בעיקר את הסובבים והחולה טוען: "אני בריא", ולפעמים אפילו מציג איזה פתק שמאשר את זה. במדינת החלמאים יש לא מעט בעיות, אבל במספר מקומות נעשים דברים שהם סימן ברור למחלה רצינית. האם אנו מודעים לזה בכלל?
12/01/2011  |  יעקב אסתרליס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il