|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תענוגות העברית - נ'

פולמוס שלהט וכבה - המאבק על העברית המשודרת

נוכח הבורות והפיליסטריות השוטפות היום את התקשורת, נראות האבחנות של בנדויד כדקויות עדינות, יהיו מי שיגידו עדינות מדי אך עומק ידיעותיו בכל רבדי הלשון העברית כבשו את לב השדרים
14/01/2011  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
רגע של עברית [צילום: AP]

דרכו של בנדויד בעיצוב לשון השידור הייתה להביא את השדרים, העורכים, הקריינים והמגישים לחוש הנאה אסתטית, אפילו מוסיקלית, בכתיבת עברית בהירה, גמישה, עניינית וקרובה ללשון המקורות.

בשנותיה הראשונות של המדינה היה רק שידור רדיו אחד, דבר שאיפשר לפקח בקפדנות על כל הגה שיצא לחלל האוויר. יועץ הלשון דאז, ברוך הראל, נראה לכמה מעורכי החדשות מחמיר מדי, והתחיל פולמוס בין העורכים ובין היועץ. בראשית שנות ה-60' נכנסה לתמונה האקדמיה ללשון העברית. אבא בנדויד, יועץ הלשון החדש של קול ישראל, פעל בתיאום עם האקדמיה, ויחד עם משה חובב, קריין החדשות הנודע, הגיש לה תוכנית להנהגת המבטא הנדרש בשידור. בנדויד היה אסתטיקן, אינטלקטואל, בעל אוזן מוסיקלית ואיש רחב אופקים ומשכיל בכמה תחומים. הוא נולד בפולין (שמו היה אז אבא פאירשטיין), למד בבית הספר "תחכמוני" בוורשה ובבית המדרש לרבנים, עלה ארצה ב-1934, עבד כמודד קרקעות ושירת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. לפני יותר מ-40 שנה התחיל לשדר את הפינה "רגע של עברית", המשודרת גם כיום בעריכתה של יועצת הלשון הראשית רות אלמגור-רמון.

דרכו של בנדויד בעיצוב לשון השידור הייתה להביא את השדרים, העורכים, הקריינים והמגישים לחוש הנאה אסתטית, אפילו מוסיקלית, בכתיבת עברית בהירה, גמישה, עניינית וקרובה ללשון המקורות. כך, למשל, שכנע את עורכי החדשות להעדיף סמיכות על פני תואר, מפני שמבנה הסמיכות הוא שורשי מאוד בעברית. למשל, הצירוף "גישתה של ישראל" רצוי, מבחינת הסגנון, יותר מן הצירוף "הגישה הישראלית". שני הצירופים הם תקניים, אך הסגנון העברי מעדיף את מבנה הסמיכות. בנדויד ודאי לא היה מאשר צירופים הנפוצים כיום כמו ממצאים חקירתיים, שינויים התנהגותיים, אירועים לבביים, מפגעים תחבורתיים ומפגשים בית ספריים. הוא הציג לשדרים דברים שנראו דקים, אך לאחר שהסביר אותם - נראו הדברים הגיוניים ואפילו מחויבי המציאות.

כך, למשל, כאשר מדברים על שטח שיש בו חלקים, רצוי לכתוב "מערב סיני", או "מזרח סיני" ולא "סיני המזרחית" או "סיני המערבית". כך גם "קור עז בצפון אירופה" ולא ב"אירופה הצפונית" - אירופה יש רק אחת - וכך גם "הפגנות במזרח ירושלים" ולא ב"ירושלים המזרחית" - גם ירושלים יש רק אחת. אפשר להשתמש בתואר כאשר יש באמת שתיים - קוריאה הצפונית וקוריאה הדרומית או, בשעתן - גרמניה המזרחית וגרמניה המערבית.

בנדויד הקפיד בשמותיהם העבריים של מקומות - רבת עמון, למשל, ולא עמאן; כפר השילוח ולא סילואן. לאחר מלחמת ששת הימים, כאשר השטחים שכבש צה"ל עמדו במרכז החדשות, וקבוצות פוליטיות הביכו את עורכי החדשות כשנאבקו בתקשורת על מונחים כמו "השטחים הכבושים", "השטחים המוחזקים" ו"השטחים המשוחררים", קבע בנדויד בפשטות ומתוך דיוק של כרטוגרף (האיש היה גם כרטוגרף, גיאוגרף, אסטרונום ומוסיקאי), כי מדובר בחבלי ארץ ששמם יהודה, שומרון, בנימין, חבל עזה, הגולן (ולא הרמה הסורית או רמת הגולן) וסיני, וזאת בלי שום קשר לסוגיות פוליטיות כמו ריבונות, שלטון וייצוג.

קנאת הבלשנים

נוכח הבורות והפיליסטריות השוטפות היום את התקשורת, נראות האבחנות של בנדויד כדקויות עדינות, יהיו מי שיגידו עדינות מדי. אך עומק ידיעותיו בכל רבדי הלשון העברית כבשו את לב השדרים. יש מאות דוגמאות מתועדות של תיקוני בנדויד, אשר דורות של שדרים אימצו אל ליבם. שיגוֹ ושיחוֹ עם אנשים כמשה חובב, ראומה אלדר, יצחק פרי, חיים יבין, אריה אורגד, דן כנר, דניאל פאר, יצחק נוי וחבריהם היו חוויה מרתקת. השדרים העריצו אותו על טעמו הטוב ועל יכולתו לשלב פנינים של עברית בלשון החיה בטבעיות ובגמישות. השפעתו על העברית הישראלית עוררה קנאה אצל כמה אנשי לשון בעיתונות ובאוניברסיטה, והם התפלמסו עמו בחריפות.

פרופ' חיים רבין מן החוג ללשון העברית באוניברסיטת ירושלים טען, כי בנדויד התעטף בגלימה גדולה מדי וכי הוא פוסק הלכות בעניינים שהאקדמיה לא הכריעה בהם והם תלויים ועומדים. המדור "רגע של עברית" שודר ממש לפני חדשות שבע בבוקר והפך לאורים ותומים של העברית החיה, דבר שעליו זעם המתרגם הנודע משה זינגר (משה הנעמי). לדעתו, אבא בנדויד כפה את סגנונו האישי, התנגד לשימושים נכונים והכניס במקומם שימושים הקרובים לליבו. הבלשן ראובן סיוון טען, כי בנדויד מבקש לכפות על העברית משטר חדש. סיוון, ועמו עוד ארבעה בלשנים, פרסמו בעיתונות קול קורא שכותרתו: "רגע של עברית - לידי בלשנים". הם טענו, כי המלצותיו של בנדויד להימנע מביטויים כמו "ניהל משא-ומתן" (הוא העדיף "נשא ונתן"), או "קיבלתי על עצמי" (הוא העדיף "קיבלתי עלי") מנוגדות להמלצות האקדמיה להימנע מפרסום הכרעות בענייני לשון שעליהן לא הסכימה מליאתה. החמישה דרשו להוציא את ה"רגע" מידי אבא בנדויד ולמסור אותו לידי ועדת בלשנים ומורי לשון, "כי בנפש התפתחות הלשון בימינו הוא". מתנגדי בנדויד שטמו אותו עד כדי כך שקראו ל"רגע של עברית" "רש"ע" (ראשי התיבות של שם המדור). מכתב חמשת הבלשנים ועוד פרטים מאלפים רבים על הפולמוס מובאים בספר "העברית בראי המדינה" מאת נתן אפרתי (האקדמיה ללשון העברית, תש"ע).

היו גם כמה שדרים שחלקו על בנדויד מבית, והפולמוס בתוך רשות השידור היה חריף לא פחות מן הפולמוס שמחוץ. בנדויד לא נבהל. הוויכוח רק הועיל לו להשחיז עוד ועוד את טיעוניו. הוא פנה באיגרת אל כל השדרים וכתב: "לשון היא גם תרבות, מסורת, מושגים, ביטויים - וספרות לכל סוגיה, כדתית כחילונית. את כל זה אי-אפשר ללמוד באוניברסיטאות. ואם אין אדם מביא זאת מביתו ומסביבתו או משקידתו העצמית שלו, אפשר להיות דוקטור ללשון ולא לדעת את הדברים האלמנטריים ביותר: לא בהווי ולא במנהגים ולא באוצר הביטויים הקשורים בהם".

כך דיבר האינדיווידואליסט המובהק בוויכוחו עם אנשי האוניברסיטה המנפנפים בתאריהם. עורכי החדשות והשדרים תמכו בבנדויד בפומבי וחלקו לו מחמאות, דבר שהרגיז עוד יותר את יריביו. האקדמיה ללשון העברית הסכימה עם אבא בנדויד כי יש להציג את מטבעות הלשון העבריות המקוריות אל מול ביטויי הלעז המתרבים בקצב מדאיג, ואולם אחרי מלחמת ששת הימים, עם ייסוד הטלוויזיה הישראלית והרחבת השידורים של גלי צה"ל, אבדה היכולת הטכנית לפקח מראש על כל השידורים, ושדרים שלא ידעו את בנדויד התחילו פורקים עול. ועד כדי כך הרחיקו הדברים לכת, עד שאנשי גלי צה"ל הגדירו את הלשון שבפי שדרי קול ישראל - "קריינית".

המלצותיו של בנדויד כונסו ב-1974 בספר "מדריך לשון לרדיו ולטלוויזיה" - ספר פנימי, לא למכירה, שהפך ללהיט בכל מערכות החדשות בישראל, והפופולריות של אבא בנדויד גדלה עוד יותר, דבר שגרם ליריביו עצבנות בלתי נסבלת. ראובן סיוון תבע בבית המשפט להחליף את בנדויד במישהו אחר - והפסיד.

בהיותו בן 70 פרש אבא בנדויד מעבודתו, אך יריביו המשיכו לתקוף את שיטתו גם לאחר מכן עד שהתערב כוח עליון: ארבעת היריבים המושבעים, שהיו בני גילים שונים - חיים רבין, ראובן סיוון, משה זינגר ואבא בנדויד - הלכו לעולמם בסמיכות זמן ומקום. האנשים הלא פשרנים הללו, שהעברית הייתה בנפשם, נעלמו כמעט בבת-אחת. במקום שאון הוויכוח השתרר פתאום שקט מוזר שיצר תחושה של חסר וגעגוע.

עמוס גורן הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  14/01/2011   |   עודכן:  16/01/2011
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פולמוס שלהט וכבה - המאבק על העברית המשודרת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
14/01/11 21:43
2
יוסי פלס
16/01/11 01:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
העיתונאי ארי שביט, על תקן של מורה הדור, איננו עוסק רק בפרשנות על משמעות האירועים שכבר התרחשו. מזה שנים אחדות הוא גם יודע לספר מה צופן לנו העתיד ומה פשר החלומות של מנהיגינו. לפני נאומו המפורסם של ראש הממשלה בנימין נתניהו באוניברסיטת בר-אילן, נאום בו השליך אל הזירה הציבורית את הסיסמה שרוב העולם חשב כי יש בה אלמנט של מהפיכה, פרסם שביט מאמר ובו רעיון שכמעט אי-אפשר היה לסרב לו. שביט הציע לנתניהו להכליל את תפיסת עולמו המדינית במשפט מתומצת אחד: "מדינה פלשתינית מפורזת לצד מדינת ישראל יהודית". נתניהו כנראה שעה להגיגיו של שביט ושיגר לתודעה הציבורית את הסיסמה "שתי מדינות לשני עמים".
14/01/2011  |  עמי דור-און  |   מאמרים
אמש התבשרנו על סיומה של פרשה בת למעלה משש שנים הלא היא פרשת הנגבי. את אקורד הסיום הצורם, מבחינת הפרקליטות, ניגנה נשיאת בית המשפט המחוזי בירושלים, השופטת מוסיה ארד, אשר החליטה שלא להאריך את המועד להגשת ערעור על זיכויו של צחי הנגבי מעבירת הפרת האמונים בה הואשם - ערעור שכזכור הגשתו נמנעה בשל שביתת הפרקליטים.
14/01/2011  |  עו"ד מתן פריידין  |   מאמרים
אם מישהו ישאל אותי מדוע לאחר יובל שנים אני לא מנסה מסגרת בריאותית אחרת זולת מה שהיה "קופת חולים", וכיום "בריאות כללית", כאשר הפנקס האדום המפורסם שמור אצלי מזמן בגנזך הפרטי שלי - אין לי מענה מוחץ. סביר להניח שאגיד: הֶרגֵל. במידה רבה זה נכון. ההרגל אינו כל כך לקופה כמו לאנשים שמטפלים בך במרפאה שלך - מזכירות, רופאים, אחיות, רוקחות וכד', שהם בדרך כלל מסורים, חמים ומתחשבים.
14/01/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
מפלגת ישראל ביתנו הקיצונית זוכה לתמיכת הציבור, כי היא מתחזה להיות המייצגת הבלעדית של ערכי הציונות היהודית. חשוב לכן להזכיר לאזרחי המדינה שהציונות הייתה תנועה אידיאולוגית חברתית פרגמאטית, שהתבססה בראש ובראשונה על ערבות הדדית וערכים יהודיים חברתיים. המפלגה הקיצונית של ליברמן לעומת זאת לא מכירה את הערכים הללו, והיא רק משתמשת במצוקות של עם ישראל כדי להשיג יעדים פוליטיים. הכאב, הייאוש והסבל של אזרחי ישראל הוא ה"דלק" שמזין את "מפלצת ליברמן", כאשר במקום להציג פתרונות מציאותיים בתחום המדיני והחברתי, המפלגה רק זורעת באמצעות דמגוגיה מלח על הפצעים של החברה הישראלית ומציתה בקרבה שנאת חינם. הניסיון של מפלגת ישראל ביתנו לסתום פיות בישראל, כפי שבא לידי ביטוי בשורה של חוקים גזעניים שיוזמים לאחרונה חברי כנסת מהמפלגה, הוא צעד פופוליסטי שרק חושף את פרצופה המפלצתי והמסוכן של המפלגה הזאת, שבאופן פרדוקסאלי מאיימת על חלום הציונות, יותר מאשר מחזקת אותו.
14/01/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
שבת פרשת בשלח נקראת שבת שירה, על שום שירת הים שבמרכזה שאמרו ישראל לזכר נס קריעת ים סוף. בשירה זו נטלו חלק פעיל בנפרד גם הנשים, שיצאו בריקודים ובמחולות בעקבות מרים הנביאה, אשר לראשונה במקרא מופיעה כאן בשמה ובהנהגתה הלאומית הגלויה כנביאה.
14/01/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
פרנויה מוצדקת  /  גבריאל בן-עמי
כשצה"ל נלחם בשריון הנאצי  /  בועז ארד
כשמוסלמי מחלל שם אללה ברבים  /  יובל ברנדשטטר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il