|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

שערוריית אל-ג'זירה

הדלפת המסמכים מהמו"מ הישראלי-פלסטיני, ע"י רשת אל-ג'זירה, פתחה מסע ניחושים על זהות המדליף ומניעיו, במקום לעסוק בעיקר, בעמדות שני הצדדים ההדלפה מזיקה לרשות הפלסטינית, אך לישראלים מוכיחה שוב: לנו יש שותף לשלום. לפלסטינים אין
30/01/2011  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
[צילום: AP]

הפלשתינים הציעו סיפוח ישראלי במזרח י-ם
איציק וולף
מסמכים שנחשפו ברשת הטלוויזיה הערבית אל ג'זירה מגלים כי הפלשתינים הסכימו כי ישראל תספח חלקים נרחבים ממזרח ירושלים * התנגדו אך ורק לסיפוח של שכונת הר חומה בדרום העיר * הגילוי מעמיד באור שונה לחלוטין את הבנייה ברמת שלמה שעוררה כביכול משבר מדיני בזמן ביקור סגן נשיא ארה"ב
לרשימה המלאה

   איציק וולף
הנשיא פרס על ג'זירה ליקס: ניסיון פרובוקציה

"השיחות החשאיות" והאמת על "מסמכי אל-ג'זירה"
יוני בן-מנחם
"מסמכי אל-ג'זירה" לא חשפו עד כה פרטים מהותיים חדשים על העמדות הפלשתיניות בנושאי הליבה של הסכסוך * מדובר במסע תקשורתי מתוזמן שנועד להכפיש את הרשות הפלשתינית ומוכיח כי למרות "וויתוריה" לא הייתה מוכנה ההנהגה הפלשתינית לחתום על הסכם קבע עם ישראל * בינתיים מנהל ממשל אובמה "שיחות חשאיות" עם נתניהו בניסיון לפרוץ את המבוי הסתום
לרשימה המלאה

חשיפת "אל-ג'זירה" מחייבת חשיבה מחודשת בסוגיית המו"מ
רפאל בוכניק
דומה כי בסוגייה כה חשובה לביטחון ישראל ולעתידה, עלינו להידרש לחשיבה עמוקה ולהערכה מושכלת, אשר תביא בחשבון את מכלול הזעזועים הפוקדים את העולם הערבי, כמרכיב בעל השפעה על הזירה הפלשתינית
לרשימה המלאה

מלחמת עזה נועדה לחיסול שיחות השלום
יגאל לביב
מסמכי אל-ג'זירה מראים כי מבצע "עופרת יצוקה" נועד לחיסול שיחות השלום. לאהוד אולמרט ולאהוד ברק היו אינטרסים לכך, וכך גם לחמאס. אלוף פיקוד הדרום דאז, יואב גלנט, סייע להסלמה, וסייע לחיסול השיחות
לרשימה המלאה

"אל-ג'זירה" נגד הרש"פ - עיתונות משובחת או תעמולה
יוני בן-מנחם
לערוץ "אל-ג'זירה" הייתה חשיפה עיתונאית ענקית וחשובה של סודות המשא-ומתן בין ישראל לרש"פ בתקופת ממשלת אולמרט, אך השידור שלו לא היה מאוזן והוטה לרעתה של הרש"פ * ממשלת רמאללה הופתעה ונגרם לה נזק תדמיתי אדיר בקרב הציבור הפלשתיני
לרשימה המלאה

תמיד חשבתי שזוהי תכונה ישראלית טיפוסית: כשפורצת שערוריה רבתי, אנחנו מתעלמים מהבעיות הגורליות ומתרכזים באיזשהו פרט משני. זה חוסך מאיתנו את הצורך להתעמת עם הבעיות האמיתיות ולקבל החלטות מכאיבות. יש דוגמאות לרוב. הדוגמה הקלאסית התמקדה בשאלה "מי נתן את ההוראה?". כאשר נודע שרשת-ריגול ישראלית קיבלה ב-1954 את ההוראה להניח פצצות במוסדות אמריקניים ובריטיים במצרים, כדי לחבל בקשרים המשתפרים בין המערב וגמאל עבד-אל-נאצר, פרץ בישראל משבר ענק. אך כמעט איש לא שאל אם הרעיון כשלעצמו היה חכם או טיפשי. כמעט איש לא שאל אם זה היה נבון, מבחינת האינטרס הישראלי, להתעמת עם המנהיג המצרי החדש והנמרץ, שכבר הפך לאליל ההמונים ברחבי העולם הערבי (ושכבר רמז במגעים חשאיים שהוא מוכן לשקול שלום עם ישראל). לא, השאלה היחידה הייתה: מי נתן את ההוראה? שר-הביטחון פינחס לבון או ראש אמ"ן, בנימין גיבלי? שאלה זו טלטלה את האומה, גרמה לנפילת הממשלה והביאה את דוד בן-גוריון לפרישה ממפלגת-העבודה.

לאחרונה, שערוריית המשט הטורקי התמקדה בשאלה: האם זה היה חכם לתת לחיילי השייטת להשתלשל בחבל מהמסוק לסיפון האונייה, או שמוטב היה לנסות שיטת-התקפה אחרת? כמעט איש לא שאל: האם היה זה בכלל חכם להטיל מצור על עזה? האם לא היה זה נבון יותר לדבר עם חמאס? האם זה היה רעיון טוב לתקוף את האונייה הטורקית בלב ים?

עכשיו נראה שהשיטה הישראלית המיוחדת הזאת לטיפול בבעיות היא תכונה מידבקת. גם מבחינה זו מתחילים הפלסטינים להידמות לנו.

רשת אל-ג'זירה התחילה לחקות את "ויקיליקס" ולפרסם כמות ענקית של מסמכים פלסטיניים חשאיים. הם משליכים אור על פרטי המשא-והמתן הישראלי-פלסטיני, בייחוד בתקופת ראש-המשלה אהוד אולמרט, כאשר הפער בין הצדדים הלך והצטמצם. בעולם הערבי זה גרם לתגובות נזעמות. אפילו בשעה ש"מהפכת היסמין" בתוניסיה נמצאת עדיין בעיצומה, וכאשר המונים במצרים מתעמתים עם משטר מובארק, ההדלפות של אל-ג'זירה גורמות למחלוקת רבתי.

אך על מה רבים? לא על עמדות הנושאים-והנותנים הפלסטינים, לא על האסטרטגיה של אבו-מאזן ושותפיו, על הנחותיה הבסיסיות, נקודות החיוב והשלילה. לא. כדרך הישראלים, השאלה העיקרית היא: מי הדליף את המסמכים? מי מתחבא מאחורי המדליפים? הסי-איי-אי האמריקני? המוסד הישראלי? מה הם מניעיהם הנסתרים? באל-ג'זירה, המנהיגים הפלסטינים הואשמו בבגידה, וגרוע מזה. ברמאללה, משרדי אל-ג'זירה הותקפו על-ידי המון תומכי אבו-מאזן. סא'אב עריקאת, הנושא-והנותן הראשי, טען שאל-ג'זירה מסית לרציחתו. הוא וחבריו הכחישו שהם עשו את הוויתורים המופיעים במסמכים. הם כאילו הסכימו שהוויתורים האלה מהווים בגידה. זוהי שטות גמורה. עכשיו, משנודעו העמדות הישראליות והפלסטיניות במשא-ומתן - והרי איש אינו מכחיש את אמיתות המסמכים - הוויכוח העיקרי צריך להיות על מהותם.

לכל מי שהיה מעורב בצורה כלשהי בעשיית שלום ישראלי-פלסטיני, לא הייתה בגילויים אלה משום הפתעה. להפך, הם מראים שהנושאים-והנותנים הפלסטינים נשארו נאמנים לקווים שהותוו על-ידי יאסר ערפאת.

אני יודע זאת מיד ראשונה, מפני שהייתה לי ההזדמנות לדון בהם עם ערפאת עצמו. זה היה ב-1992, זמן קצר אחרי היבחרו של יצחק רבין. רחל, אשתי, ואני טסנו לתוניס כדי להיפגש עם "אבו עמאר" (כפי שהוא אהב שיקראו לו). שיא הביקור היה פגישה שבה השתתפו, לצד ערפאת עצמו, כמה מהמנהיגים הפלסטינים הראשיים, וביניהם אבו-מאזן ויאסר עבד-רבו. כולם היו סקרנים מאוד לגבי אישיותו של רבין, ושאלו שאלות רבות על אודותיו. כשהערתי ש"רבין ישר ככל שפוליטיקאי יכול להיות", כולם, ובראשם ערפאת, פרצו בצחוק. אך עיקר הפגישה הוקדש לסקירת הבעיות העיקריות הכרוכות בשלום ישראלי-פלסטיני, הקרויות כיום "נושאי הליבה" - הגבולות, ירושלים, ביטחון, הפליטים ועוד. ערפאת והאחרים דנו בהם מהבחינה הפלסטינית, ואני ניסיתי לסמן למה רבין יכול - לדעתי - להסכים. יצא מזה מעין שלד של הסכם-שלום. בחוזרי לישראל, נפגשתי בשבת אצל רבין בדירתו הפרטית, בנוכחות עוזרו הנאמן, איתן הבר. ניסיתי לספר לו מה קרה באותה פגישה. לתימהוני, רבין לא גילה התעניינות ונמנע מלדון בדברים. ייתכן שכבר חשב על אוסלו.

כעבור כמה שנים פרסם "גוש שלום" טיוטה של הסכם-שלום. היא הייתה, כמובן, מבוססת על השיחה ההיא בתוניס. כפי שכל אחד יכול לראות באתר הגוש, היא דומה מאוד להצעות הפלסטיניות כפי שהן מופיעות במסמכי אל-ג'זירה. ההצעות הן, באופן גס, כלהלן:

  • הגבולות יהיו מבוססים על קווי 1967, עם חילופי-שטחים מינימליים. אלה יאפשרו לספח לישראל את ההתנחלויות הגדולות הסמוכות לקו הירוק. הם לא יכללו את ההתנחלויות הגדולות החודרות עמוק לגדה המערבית וחותכות את השטח לגזרים, כגון מעלה-אדומים ואריאל.

  • כל ההתנחלויות שיישארו בשטח המדינה הפלסטינית יצטרכו להתפנות. כפי שמראים המסמכים המודלפים עתה, אחד ממנהלי המשא-והמתן הפלסטיניים, אבו-עלא, הציע הצעה מקורית: שהמתנחלים יישארו במקומם ויהפכו לאזרחי פלסטין. ציפי לבני - שהייתה אז שרת החוץ - אמרה בגסות שכולם יירצחו. גם אני לא חושב שזה רעיון טוב - הדבר היה גורם לחיכוכים אינסופיים, מכיוון שמתנחלים אלה יושבים על אדמה פלסטינית - אדמה פרטית או אדמה המהווה את שמורת הקרקע לערים ולכפרים.

  • בעניין ירושלים, הפתרון הוא כפי שנוסח לאחר מכן על-ידי הנשיא ביל קלינטון: מה שהוא ערבי יצורף לפלסטין, מה שהוא יהודי יצורף לישראל. זהו ויתור פלסטיני עצום, אבל חכם. שמחתי שהם לא הסכימו להחיל כלל זה על הר-חומה - המפלצת שקמה על מה שהיה פעם גבעה יפהפייה, שבה ביליתי הרבה ימים ולילות (וכמעט איבדתי את חיי) במחאה.

  • אשר לפליטים, כל אדם סביר מבין שחזרה המונית של מיליונים הייתה הופכת את ישראל למשהו אחר. זוהי תרופה מרה (ובהחלט לא-צודקת) לפלסטינים לבלוע, אך מי שרוצה באמת בפתרון שתי-המדינות חייב לעשות זאת. השאלה היא: כמה פליטים יורשו לחזור לישראל כמחוות מרפא? הפלסטינים הציעו 100,000, אולמרט הציע 5,000. זהו הבדל גדול, אבל ברגע שנתחיל להתמקח על מספרים, יימצא פתרון.

  • הפלסטינים רוצים למקם כוח בינלאומי בגדה, כדי לשמור על ביטחונם ועל ביטחוננו. איני זוכר שערפאת דיבר על כך, אך אני בטוח שהיה מסכים.

זוהי, אם כן, תוכנית-השלום הפלסטינית, והיא לא השתנתה מאז שערפאת הגיע למסקנה, כבר בסוף 1973, שרעיון שתי-המדינות הוא הפתרון היחידי שהוא בר-ביצוע. העובדה שאולמרט ושות' לא קפצו על המציאה, ובמקום זאת פתחו במלחמת "עופרת יצוקה", מעידה על עצמה.

גילויי אל-ג'זירה יכולים להזיק. משא-ומתן כזה מוטב שיתנהל בחשאי. הרעיון שיש "לשתף את העם" במשא-ומתן הוא נאיבי. העם צריך להישאל ולהכריע אחרי שטיוטת ההסכם כבר מונחת על השולחן, והציבור יכול להחליט אם לקבל או לא לקבל את הצרור כולו. לפני כן, גילויים כאלה רק יגרמו לקקופוניה דמגוגית צורמנית של האשמות בבגידה (בשני הצדדים), כפי שאכן קורה עכשיו.

למחנה-השלום הישראלי, הגילויים הם ברכה. הם מוכיחים, כפי שניסח זאת "גוש שלום": "לנו יש שותף לשלום. לפלסטינים אין שותף לשלום".

תאריך:  30/01/2011   |   עודכן:  30/01/2011
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שערוריית אל-ג'זירה
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
פועה
30/01/11 18:47
2
מהפך 77
30/01/11 19:34
3
ע. הנביא
30/01/11 21:21
4
קורןנאוה טבריה
31/01/11 05:02
5
אבי גיא
31/01/11 09:49
6
ari014
9/02/11 16:58
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנשיא מובארק ניצב מול האתגר הגדול ביותר לשלטונו מאז החליף את הנשיא סאדאת, לפני כשלושים שנה. ב-28 בינואר, לאחר כמה ימי הפגנות אלימות ברחבי מצרים, הפעיל מובארק את הצבא כדי לדכא את ההתקוממות. בתוך כך הודיע מובארק בן ה-83, כי "לא ייתן לדבר לאיים על השלום, על החוק ועל עתיד המדינה". ב-29 בינואר מינה מובארק את ראש המודיעין המצרי, עומר סולימאן, לסגנו והטיל על אחמד שפיק (מפקד חיל האוויר המצרי לשעבר) להקים ממשלה חדשה במצרים, שאמורה לבצע רפורמות במטרה להרגיע את ההמון. בשלב זה המשבר בעיצומו ולא ניתן להצביע על תוצאותיו האפשריות.
30/01/2011  |  שמואל אבן  |   מאמרים
המסייר לאחרונה בברלין - לא יכול להתעלם מאתרי ההנצחה לשואה וליהודים. הוויכוח בין מנהיגי הקהילה בגרמניה, האינטלקטואלים היהודים והציבור הגרמני, נסב סביב הנקודה האם לא מגזימים הגרמנים בהנצחה - עד כדי כך, שהמנהיגות היהודית במידה מסוימת נבהלה מעצמה.
30/01/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
במאמרו של ד"ר אילן שדה, שהתפרסם באתר News1 (בתאריך 24.1.11) תחת הכותרת "שקרי שואה", כותב המחבר: "איש לא חזה ולא יכול היה לחזות את השואה. היו אומנם סימנים מבשרי רעות, אבל שואה מפלצתית כפי שהתרחשה בשנים 1945-1941 לא נצפתה על-ידי איש". בדבריו אלה, חוזר המחבר על טענה המושמעת מדי פעם, גם על-ידי מלומדים, ושבטעות יסודה. הוא מתייחס כמוהם לאמירה זו, כאל קביעת עובדה היסטורית מוכחת.
30/01/2011  |  דוד יהונתן גרינברג  |   מאמרים
בדומה לאווירה ולמגמה כללית במדינה בחסות כנסת מתלהמת, המציתה אש של שנאה, ומתכוננת להצית השבוע שלוש מדורות בדיוני כנסת ישראל בהצעות חוק גזעניות, כך גם מתנהגים המתנחלים מחוגי ימין קיצוני במרכזה של יפו.
30/01/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בזמן האחרון אני לא יודע אם הדובר שמדבר איתי מספר לי סיפור או ממציא דברים, או כל דבריו הם אמת. הספקות הללו הולכים ומתרבים אצלי מידי יום, כמעט בכל שיחה שנייה ולא חשובה כלל ההיכרות שלי עם הדובר. זה קורה לי בכל מקום, בבנק מול הפקידה, באוניברסיטה, אפילו כאשר אני צופה בטלוויזיה, הדובר מספר לי שהוא כאילו פגש את ......כאילו אכל ב........, כתבת טלוויזיה המשדרת חדשות מדווחת לי כאילו הייתה תאונת דרכים אני תוהה מה קורה כאן, שום דבר אמיתי, הכול ב-כאילו.
30/01/2011  |  אלכס לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il