|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

הנאום ושברו

ההגות המוסלמית הערבית בת זמננו נעה על ציר שבין התפיסה הרדיקלית התומכת במלחמת ג'יהאד למען השלטת האיסלאם על העולם ובין התפיסה הפרגמטית המקבלת את כלליה של המערכת הבינלאומית המודרנית, המפגינה עמדה הלכתית גמישה התואמת את מדיניות השליטים ואת צרכי הזמן
04/02/2011  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
אובמה. נפל דבר בארה"ב [צילום: AP]

תנועת האחים המוסלמים במצרים והאיסלאמיסטים במדינות ערב עושים כיום שימוש נרחב בכוח הארגון ובכלי התקשורת, ובכלל זה באינטרנט, בטוויטר ובפייסבוק. קשה לאמוד את כוחם כשהם מתמזגים עם מאות אלפי המפגינים, כפי שאירע לאחרונה בקהיר ובבירות ערביות אחרות.

בשבוע החולף נוכחנו בפעם נוספת כיצד נחלשה עוצמתה הגלובלית של ארצות הברית. כאשר החלו ההפגנות נגד מובארק, ניסתה וושינגטון להתחמק מנקיטת עמדה. לאחר מכן מסר דובר הבית הלבן כי אובמה תומך בממשלה שתתאים לדרישות העם המצרי, ובעיצומן של ההפגנות הוא קרא לאיפוק, למניעת אלימות ולכיבוד הזכויות האוניברסליות של הדמוקרטיות כמו חופש דיבור וחופש ההתקהלות. בהיעדר מדיניות ברורה, אובמה למעשה התנער מבעל ברית שנקלע לקשיים, וזאת במסווה של נקיטת צעדי זהירות.

עד לפרוץ המשבר במצרים, תמך אובמה במובארק וראה בו מנהיג מוביל של המדיניות האמריקנית במזרח התיכון. כאשר נדרש אובמה לטפל בסוגיית הגרעין האירני, הוא הועיד את מצרים, יריבתה של אירן, לעמוד בראש מאבקן של מדינות ערב נגד משטרו של אחמדינג'אד.

פרס הנובל שהגיע בהפתעה

אחרי הודעת הפרישה של מובארק, תביעתו של אובמה להעברה מסודרת של השלטון, תוך התחשבות במפלגות ובקולות של האופוזיציה במצרים, זכתה לביקורת בארה”ב ומחוצה לה. נטען נגד הנשיא האמריקני, כי במקום להוביל, הוא נגרר אחרי ההתפתחויות.

פרשנים הבקיאים במתרחש בבית הלבן בוושינגטון, נזכרו השבוע כי כשנה לפני בחירתו לנשיא ועוד בטרם נבחר כמועמד המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, הודיע אובמה לציבור האמריקני כי אם ייבחר, הוא יפנה לעולם הערבי ובין השאר יתאר בפניו את הערכים ואת האינטרסים הגלובלים של ארה”ב, ידרוש מן המוסלמים לסייע לארה”ב בהבסת איומי הטרור, יבהיר כי לארה”ב יש אינטרס מובהק בשגשוג החברות המוסלמיות וידגיש - על-ידי נקיטת צעדים בוני אימון, כגון נסיגת הצבא האמריקני מעירק - כי ארה"ב רואה במוסלמים שותפים מכובדים.

ואכן, אחרי היבחרו, ביוני 2009, נשא אובמה באוניברסיטת קהיר נאום היסטורי שכוון לאומה המוסלמית, שבו שטח אסטרטגיה שונה וחדשה מזו של קודמיו בתפקיד בכל הקשור לשיח במזרח התיכון. בדבריו הדגיש כי שפת העימות פינתה מקום לשפת שלום והרמוניה. בהדגישו את שמו האמצעי, חוסיין, הכריז אובמה כי לאיסלאם ולמערב יש ערכים דומים וכי האיסלאם והמערב אינן בהכרח ציוויליזציות מתחרות. הוא ציין כי מאז שנוסדה ארה”ב, העשירו מוסלמים אמריקנים את המדינה, לחמו במלחמותיה, הצטיינו במגרשי הספורט ובעסקים, וכי בארה”ב הוקמו יותר מ-1,200 מסגדים. בנאומו בקהיר ציין אובמה כי הוא נאבק נגד הדעות השליליות השוררות בעולם המוסלמי על ארה”ב המסמלת את האימפריאליזם המערבי בטענה כי היא עצמה נאבקה בשעתה נגד האימפריאליזם הבריטי. אובמה הבטיח כי בעתיד יחסיה של ארה”ב עם העולם המוסלמי יבואו לידי ביטוי מעשי בסיוע למדינות בעלות רוב מוסלמי בתחומי החינוך, הפיתוח הכלכלי, המדע והטכנולוגיה, איכות הסביבה והבריאות.

פנייתו של אובמה לעולם המוסלמי ונאומו בקהיר ערבה לאוזניהם של חבר השופטים של פרס נובל לשלום, ולהפתעתו הגמורה של העולם כולו, העניקו בדצמבר 2009 לנשיא האמריקני את הפרס בנימוק כי "אובמה עשה מאמץ להפיג את המתיחויות בין המערב ובין העולם המוסלמי והביא לשיפור עמדתם של מוסלמים רבים כלפי המערב לאחר שפל מתמשך". במעמד של קבלת הפרס היוקרתי חזר הנשיא אובמה על משנתו, ובשובו לארה”ב הוא נדרש לנושא בעיקר בטיפול בהפשרת הקיפאון במו"מ בין ישראל ובין הרשות הפלשתינית במטרה להשיג, בכל תנאי ובכל מחיר, הסדר שנדחה הן על-ידי ישראל והן על-ידי הפלשתינים.

השבוע ראה אור "שקיעת המערב, עליית האיסלאם" - קובץ מחקרים בעריכתו של ד"ר אוריה שוחט ממרכז דיין שליד אוניברסיטת תל אביב. החוקרים מציגים כתבים של מוסלמים ביחס למערב במאה השנים האחרונות. כולם חוזים את שקיעת הציוויליזציה המערבית, שהיא בעיניהם מתירנית, חומרנית, תוקפנית, נטולת ערכים וחסרת אמונה ונגזר עליה להתפורר, ולכן על העולם המוסלמי להתרחק ממנה. זאת לעומת האיסלאם, שמביא בשורה לאנושות, ישליט עליה את חוקי אללה וינהיג בעולם צדק ושלום איסלמיים.

באחד מפרקי הקובץ מציג החוקר אופיר וינטר את התגובות המוסלמיות הערביות למשנה שפרש אובמה בנאומו בקהיר. מתגובות אלה ניתן להקיש כיצד ישתקפו בעתיד הלא רחוק יחסיהם של מנהיגי ערב לאחר חילופי המשמרות הפוליטיים המתרחשים במצרים ובמדינות ערב אחרות. מסתבר כי בתחום היחסים הבינלאומיים, ההגות המוסלמית הערבית בת זמננו נעה בתגובותיה על ציר שבין התפיסה הרדיקלית התומכת במלחמת ג'יהאד למען השלטת האיסלאם על העולם ובין התפיסה הפרגמטית המקבלת את כלליה של המערכת הבינלאומית המודרנית כדוגמת המופתים הרשמיים במדינות המוסלמיות. לעומת הרדיקלים הקיצונים, הם יודעים להפגין בכל מצב ובכל עת עמדה הלכתית גמישה התואמת את מדיניות השליטים ואת צרכי הזמן. אנשי הדת המזוהים עם הקו הממסדי במצרים שיבחו בזמנו את נאומו של אובמה בקהיר וקידמו בברכה את קריאתו לפתיחת דף חדש ביחסי ארה”ב עם העולם הערבי ואת חזון העתיד המשותף ביחסי שתי הציוויליזציות.

בעקבות נאום קהיר, השייח' דאז של אוניברסיטת אלאזהר שבקהיר, מוחמד סיד טנטאווי, אף פרסם ספרון שכולו שבחים והזדהות עם עמדותיו. התלהבותו הדביקה רק חלק ממנהיגי האחים המוסלמים וביניהם את מוחמד מהדי עאכף, המדריך הכללי - האב הרוחני העליון - של האחים במצרים שאמר: "בחברה שעודנה נושאת בקרבה גזענות נתעבת, אם שחור עור ובן לאב אפריקני מוסלמי מקניה מגיע לכהן כנשיא המעצמה החזקה בעולם, הרי שנפל דבר בארה”ב".

ספק אם הסיוע יביא לרגיעה

עם זאת, המעורבים בעשייה הפוליטית מבין האחים המוסלמים במצרים - תנועת האופוזיציה הראשית המסורתית לשלטון במדינה - ראו בנאום אובמה ביטוי נוסף לתמיכה האמריקנית במשטר אשר לו הם מתנגדים, וערב הגעתו למצרים פרסמו גילוי דעת בגנותם של המערב ושל ארה”ב. לאחר הנאום לעגו חברי סיעת האחים המוסלמים בפרלמנט לטרמינולוגיה המתקתקה, לדבריהם, וטענו כי בה בעת מונעת ארה”ב מן העם המצרי לבחור באופן חופשי את יישום האיסלאם בארצו, ותומכת במשטר של דיכוי.

הגורמים הרדיקליים ראו בנאומו של אובמה איתות להמשך המאבק בארה”ב השוקעת, המתגוננת מאחורי נאום "ריק מתוכן" המנסה להוליך שולל ציבור ומדינות. תנועת האחים המוסלמים במצרים והאיסלאמיסטים במדינות ערב עושים כיום שימוש נרחב בכוח הארגון ובכלי התקשורת, ובכלל זה באינטרנט, בטוויטר ובפייסבוק. קשה לאמוד את כוחם כשהם מתמזגים עם מאות אלפי המפגינים, כפי שארע בשבוע האחרון בקהיר ובבירות ערביות אחרות.

עד כה לא עלה בידם להפיל משטרים, שבהישענותם על חוקות ועל חוקים מעשה ידי אדם, נתפסו בעיניהם כביטוי להנצחת ההגמוניה המערבית בעולם האיסלאם. חוקרים של המזה"ת הוכיחו כי האסטרטגיה שנקטו לאורך המאה ה-20 פלגים ופלגי פלגים של תנועות איסלאם פוליטי במדינות שונות ובזמנים שונים לתיקון המעוות - הקמת תנועות עממיות אלימות ולא אלימות, שותפות זוטרה בשלטון, הקמת חיל חלוץ של פורשים מן החברה והסתננות אל צמרת השלטון - הסתיימה במפלה לאיסלמיסטים. יתר על כן, בסעודיה, יוצאי האחים המוסלמים שחסו תחת המשטר הסעודי, נאלצו לבחור בין מרידה לבין השלמה עם תלותה של המדינה בברית שלה עם ארה”ב ועם נוכחות התרבות המערבית - תוצרים נלווים להכנסות מן הנפט.

האירועים האחרונים במצרים ומיגור שלטונו של מוברק מותירים את מצרים על כ-80 מיליון תושביה על סף משבר פוליטי וכלכלי עמוק שאיש במצרים ובעולם, ובכלל זה נשיא ארה"ב אובמה, אינם יודעים כיצד יסתיים ומהי האסטרטגיה הדרושה כדי להיחלץ ממנו.

הסיוע האמריקני הנדיב של כ-2 מיליארד דולר בשנה, ברובו צבאי, איפשר עד כה למצרים לקיים כלכלה יציבה לכאורה עם גידול ממוצע של כ-5 אחוז מדי שנה בעשור האחרון. אבל הנתונים מסתירים כי יותר מ-40 אחוז מהאוכלוסיה משתכרים פחות מ-2 דולר ליום, כי מחירי הלחם מהווים מעמסה על תקציבי משפחות רבות, כי שיעור האבטלה במצרים עומד על כ-25 אחוז, ברובה אצל צעירים, כאשר 700 אלף בוגרי אוניברסיטאות מתחרים על 200 אלף משרות פנויות, כי מחציתם של המצרים הנחשבים למאמינים איסלאמים נאמנים אינם יודעים קרוא וכתוב וכי 9 מכל 10 נשים נימולות.

המשבר במצרים מהווה בית גידול נרחב להשתלטותם של אחים מוסלמים קיצוניים על מוסדות השלטון, והנשיא אובמה, שידע לנהל מערכת בחירות מוצלחת במדינתו לפי המסורת של הדמוקרטיה בשיקגו, נדרש עתה לנהל מדיניות אקטיבית ליצירת מציאות חדשה דמוקרטית במצרים בנוסח התרבות המערבית, ולנסות לסייע, דרך קהיר, למתנגדי השלטון באירן.

בהיעדר מידע אמין על כוחות האופוזיציה במצרים, נראה כי אובמה מתבסס בהחלטותיו הנוכחיות על התחזית התמימה כי שני הגורמים המאורגנים לעת עתה במצרים - כחצי מיליון אחים מוסלמים וצבא מצרים המונה כ-450 אלף חיילים סדירים - יסייעו לקיום בחירות דמוקרטיות וחופשיות. אובמה יוצא מתוך הנחה כי יש ביכולתה של ארה”ב להמשיך להשפיע על מהלכי הצבא המצרי באמצעות הסיוע הצבאי הנדיב.

גם לפי תרחיש זה, בשלב ראשון יכבדו האחים המוסלמים את כללי המשחק. אך ברור כי בטווח הבינוני והארוך, ברית משונה מסוג זה אינה יכולה להתקיים, ובזכות קידום "הדמוקרטיזציה" נוסח אובמה, מצרים, שאיבדה לעת עתה את הבכורה כמובילה במדיניות במזה"ת, עלולה להתדרדר לקיצוניות ואף להיגרר לשיתוף פעולה עם הגורמים הרדיקליים ועם תנועות טרור.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  04/02/2011   |   עודכן:  04/02/2011
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנאום ושברו
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
humanape
5/02/11 08:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצעת החוק המיועדת לעגן בחקיקה את סמכויות הישוב הקהילתי לשמור על אופיו ועל קשרי הרעות בין תושביו היא, על פניה, הצעה תמימה. היא אף מציינת ש"ועדת הקבלה לא תסרב לקבל מועמד מטעמי גזע, דת, מין, לאום או מוגבלות". אף על-פי כן, מעוררת ההצעה סערה בין אלה המציגים את עצמם כשומרי זכויות האדם ונאמני הדמוקרטיה ובין חברי הכנסת הערבים.
04/02/2011  |  אורי שטרוזמן  |   מאמרים
אין הרבה דוברי אמת בממשלה ובתקשורת, אבל יש יוצאים מן הכלל. בוגי יעלון, כדרכו, שם את האצבע בדיוק במקום שבו יואב גלנט שוגה.
04/02/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
רבים הניחושים, חלקם מושכלים וחלקם רחוקים מלשכנע, לגורמים שהביאו לגל העכור השוטף את העולם הערבי, על גווני שלטונו, דיכוייו, מחסורו, עוניו, פיגורו ותחלואיו: מהורשת השלטון על-ידי שליטים דהיום, האבטלה והמחסור כלכלי, ועד להשתוקקות לדמוקרטיה ולמרד הנעורים של אוכלוסיה שגילה החציוני רק מעט מעל ל-20. לאמיתו של דבר, המשבר רובו ככולו נעוץ בתפיסת הלגיטימיות של השלטון בארצות ההן, ובאין סיכוי למהפך שלטוני גורף, קשה לצפות כיצד תשכך הסערה.
04/02/2011  |  רפי ישראלי  |   מאמרים

04/02/2011  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בפסק דין של בית משפט השלום בחדרה, ת"א 1422 יוני מלכה נ' ארדר תרמוטק בע"מ [שופטת: ה' אסיף, ניתן ביום כ"ה בשבט תשע"א 30 לינואר 2011], נפסק כי לכאורה בית משפט שבערעור לא יתערב בקביעותיו של בית משפט קמא בעניין המושתת על חוות דעתו של מומחה המתמנה על-ידי בית המשפט.
04/02/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il