|   15:07:40
  מוטי היינריך  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

מה לנגידי הבנקים המרכזיים ולמהומות במצרים ובתוניסיה

לנגיד הבנק המרכזי האמריקני, בן ברננקי, יש תרומה לא צנועה למהומות במצרים הדפסת הכסף בשנים האחרונות היא הגורם לעליית מחירי המזון והסחורות, הפוגעת בעיקר בעניים
04/02/2011  |   מוטי היינריך   |   מאמרים   |   הפיכה במצרים (2011)   |   תגובות
הרעב מדבר

מאז 2007 מגדילים הבנקים המרכזיים במערב את כמות הכסף מעבר לצמיחה בפריון הייצור. עודף הכסף החדש יוצר לחצי ביקוש על כמות המוצרים שלא גדלה באותו קצב, הגורמים לעליית מחירים, המקטינה את יכולתו של הפרט לרכוש מוצרים.

ככל שהאוכלוסיה ענייה יותר, מוקדש חלק גדול יותר מהכנסתה למזון. במדינות השפע המערביות רק חלק קטן מן ההכנסה מיועד למזון, ומזה - חלק קטן יותר למזון בסיסי. בעוד שאמריקני מוציא פחות מ-10 אחוזים מהכנסתו על מזון, הרי שהודי מוציא עליו כמעט מחצית מהכנסתו. כאשר בוחנים את צריכת המזון הבסיסי, מתקבלים הבדלים גדולים עוד יותר, שכן מרכיב המזון הבסיסי בתוצר הסופי במדינות המפותחות אינו המרכיב העיקרי במחירו. אזרח במדינה עשירה ניזון בעיקר ממוצרי מזון שעברו תהליכים תעשייתיים-מסחריים, כאשר המזון מגיע לצלחת לאחר שהושקעה בו עבודה מורכבת ומתוחכמת: הנדסת מזון, עיבוד במפעל, אריזה ושיווק, הובלה, אחסון, מכירה בסופרמרקט ענקי וממוזג. וכך, אם יוכפלו מחירי השמן, החיטה, והתירס - יעלה אומנם גם מחירו של שניצל תירס קפוא במרכול בלוס אנג'לס, אבל לא יוכפל. לעומת זאת, ההוצאה על מזון של חלק גדול מאזרחי מצרים תוכפל מיד, ומכיוון שמרבית שכרם הדל מיועדת לרכישת מוצרי מזון בסיסיים, הפגיעה בהם עלולה להיות כבדה מנשוא!

פגיעת האינפלציה אינה "שוויונית"

מאז 2007 מגדילים הבנקים המרכזיים במערב את כמות הכסף מעבר לצמיחה בפריון הייצור. עודף הכסף החדש יוצר לחצי ביקוש על המוצרים שכמותם אינה גדלה באותו קצב, ואלה מצידם גורמים לעליית מחירים. עליית המחירים, כלומר האינפלציה, מקטינה את יכולתו של הפרט לרכוש מוצרים. האזרח נוכח כי מיום ליום הוא יכול לקנות במשכורתו פחות מוצרים. הפגיעה אינה אחידה בכל האזרחים, כי אצל חלקם ההכנסה גדלה באותו שיעור של עליית המחירים.

אילו המלאך גבריאל, ולא ברננקי ופישר, היה מדפיס כסף, הוא ודאי היה מניח בערב מתחת לכרית של כל אחד מאיתנו את שטרות הכסף המודפסים בדיוק ביחס ישר ו"צודק" - כל מי שיש לו שקל בבנק היה מקבל מהמלאך שקל נוסף. כשהיינו מתעוררים בבוקר, הייתה כמות הכסף של כולנו מוכפלת. בהנחה שכולנו נצא לחגוג עם הכסף החדש, נגלה להפתעתנו שלא התעשרנו: בזכות החלוקה "הצודקת" של המלאך גבריאל, גדל סכום הכסף שעומד לרשותנו, אבל גם המחירים הנומינליים עלו באותו שיעור. אנו יכולים לקנות בכספנו בערך אותם המוצרים שקנינו לפני שהמלאך גבריאל שיחק בכלכלה.

אלא שנגיד הבנק המרכזי אינו המלאך גבריאל והכסף המודפס אינו מגיע לכל אחד מאיתנו באותו זמן ובאופן "שוויוני". הכסף נספג בכלכלה בגלים שהולכים ומתרחבים כמו אלה הנוצָרים כאשר אבן פוגעת במים - מי שקרוב למעגל המרכזי שממנו נובע הכסף המודפס, זוכה בו קודם ויכול גם לקנות מוצרים מוקדם יותר ו"במחיר הישן". חולף זמן עד שהכסף מגיע למעגלים הרחוקים באוכלוסיה.

השפעת מחירי המזון בארצות ערב על ראשו של השליט

מוצרי המזון הבסיסיים, כמעט בכל מדינות ערב, נמצאים בפיקוח ממשלתי הדוק וזוכים לסבסוד נדיב. השליטים יודעים היטב כי עלייה במחירי הפול, החיטה והשמן תצית אש ברחובות, והסיפור אינו חדש. בשנה שלפני חתימת הסכם השלום עם מצרים, התרבו בה המהומות עקב עליית מחירי המזון. לנשיא סאדאת אזלו המקורות להגדלת הסובסידיות - תעלת סואץ שנחסמה (עד 1975) על-ידי ישראל מאז מלחמת ששת הימים יצרה בור עמוק באוצר המצרי, הנפט המצרי בסיני זרם לבתי הזיקוק בחיפה והתיירות המצרית טרם השתקמה מאירועי מלחמת ההתשה. סאדאת - שחשש לאבד את ראשו בגלל מחירי המזון - לא הפך ליונת שלום. הוא חתם על הסכם השלום כדי להציל את צווארו מזעם הרחוב הרעב. אמריקה הזרימה מיד כ-3 מיליארד דולר בשנה, הכנסות הנפט מאבו-רודס התחילו לזרום למצרים ותעלת סואץ ששוקמה והורחבה בכסף אמריקני חזרה להפיק מזומנים. שוב זרם כסף לסובסידיות (וגם לייצור טנקים...). סאדאת הצליח להחזיק את ראשו מחובר לכתפיו ארבע שנים נוספות, ובשנת 1981 נרצח על-רקע כבוד המשפחה - משפחת הג'יהאד.

ברננקי מדפיס ומחירי המזון במצרים ובתוניסיה עולים

מחירים עולים כאשר הביקוש גובר ביחס להיצע. כדי שמחירים יזנקו באופן כה חריג (ראו תרשים בסוף הכתבה) נדרשת הצטברות של לחצי ביקוש גבוהים במיוחד או צמצום חריג בהיצע המזון. לא ארע שום אירוע חריג שצמצם דרסטית את היצע המזון בעולם, וגם לא היה גידול דרמטי בגודל האוכלוסיה.

השינוי החריג והמתמשך בכלכלה העולמית הוא בסכומי העתק של טריליוני דולרים שמזרימים למשק זו השנה השלישית הבנקים המרכזיים - כלומר הצמיחה ללא תקדים במספר האנשים במערב המקבלים כסף (מודפס) מבלי לייצר ערך כלכלי תמורתו. כאשר הבנק המרכזי בארה"ב "מחלץ" בנק או יצרנית רכב, שלמוצריה אין ביקוש, הוא נותן כסף מודפס בידי מאות אלפי עובדים שאינם מפיקים די מוצרים ושירותים תמורת אותו כסף (אחרת השוק היה מתגמל אותם ולא היה צורך ב"חילוץ"). עובדי אותן חברות נמצאים במעגל הראשון של מקבלי הכסף המודפס, ואלה מצליחים, בשלב זה, לקנות מוצרים במשכורתם ב"מחירים הישנים". היות שהכסף המודפס טרם הספיק להתפזר בעורקי הכלכלה ולגרום לעליות מחירים, הם המרוויחים מהדפסת הכסף. אלא שהכספים שניתנו לעובדיהן של ג'נרל מוטורס ושל AIG, לעובדי המדינה ש"חולצו" ביוון, והכספים שהוזרמו לאחרונה לפורטוגל בהנפקת אגרות החוב "המוצלחת" שם ממשיכים לזרום הלאה בעורקי הכלכלה ומתורגמים ללחצי קנייה של מוצרים. לחצים אלה מתגלגלים הרחק מעבר לים אל היצרנים באסיה ומשם אל עובדיהם - צרכני המזון הבסיסי. לחצי הביקוש הופכים לאינפלציה. השווקים המודרניים אינם ממתינים עד שהכסף המודפס באמריקה ובאירופה יגיע לאינדונזיה. בורסות המזון והסחורות בעולם חוזות מראש את אחריתו של תהליך הדפסת הכסף ומקצרות את לוחות הזמנים של ההתייקרויות הצפויות. גלי ההלם מתפשטים בכל העולם במהירות גבוהה מאשר בעבר, ובסופו של דבר אלה יחזרו גם אל הצרכן האמריקני.

השפעתה של הדפסת הכסף מתגברת גם כתוצאה מפעילות יתר נוספת של "מבוגרים אחראיים" במערב: נגידי בנקים, כמו סטנלי פישר בישראל, פועלים במרץ להגדלת "תחרותיות היצוא" בארצותיהם באמצעות החלשת המטבעות הלאומיים. ההחלשה מתבצעת על-ידי "מלחמת המטבעות" - הדפסת כסף מקומי ורכישת מטבע חוץ - שתוצאתה היא התייקרות של מוצרי יבוא.

ככל שהכסף המודפס שוקע אל התחתית הרחבה של הפירמידה האנושית בעולם, הוא מתורגם מהר יותר לקניות של מוצרי מזון ומחיריהם עולים עלייה חדה. ככל שהמעגל הכלכלי של האזרח רחוק ממוקד הדפסת הכסף הראשוני, כך כספו נשחק יותר. הוא כבר איחר את הרכבת ואין באפשרותו לקנות מוצרים "במחיר הישן", ועול השחיקה של ערך הכסף מוטל בשלב זה בעיקר על הכנסתו הדלה.

נראה כי ההמונים במדינות ערב קבורים עמוק בתחתית הפירמידה. הכנסתם אינה צומחת כתוצאה מהדפסת הכסף של מערכת הבנקאות המערבית, אבל עליות המחירים פוגעות בהם פגיעה קשה. כאשר גלי ההלם של הכסף המודפס מגיעים לתוניסיה ולמצרים, הם הופכים לניצוץ שמבעיר את המדינה. אם מחירי המזון לא היו מזנקים, ספק רב אם מיליוני מצרים היו יוצאים לרחובות רק בגלל החלטתו של מוברק למנות את בנו ליורש.

ההשפעה של מחירי המזון על המהומות אינה בהכרח ישירה, ועל פני השטח בולטים דווקא גורמים אחרים כסיבות למהומות. אלא שמחירי המזון הגואים מעלים את מפלס אי-שביעות הרצון הכללית, המשותפת לכל. במצב כזה, ואז כל גל מחאה שבא, שסיבתו אחרת - העדר חופש, דיכוי האופוזיציה, האיסלאם, האבטלה וכולי - די בו כדי לפרוץ את הסכר. למחאה הכללית מצטרפות קבוצות רבות אשר לכל אחת סיבות משלה, ובכלל זה השבאב השורפים ובוזזים חנויות ללא אידיאולוגיה מיוחדת. כמו-כן קיימת גם תופעה של "המון זועם" המצטרף רק כי "כולם מצטרפים". אך אנשים לא היו מבעירים את הרחוב לולא הזעם על העלייה במחירי המזון, המאפשר לגלי המחאה האחרים, הנובעים מסיבות אחרות, ליצור מסה קריטית ולהביא למהומה כוללת.

לאתר מגזין מראה
מאמר זה הוא חלק מרשימה המתפרסמת בבלוג הירוק [קישור]
הכותב הוא בעל האתר קו ישר המציג מודל כלכלי שונה למדינת ישראל המתבסס על קפיטליזם וחופש.
תאריך:  04/02/2011   |   עודכן:  04/02/2011
מוטי היינריך
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מה לנגידי הבנקים המרכזיים ולמהומות במצרים ובתוניסיה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יורם הר-לב
5/02/11 09:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבוע החולף נוכחנו בפעם נוספת כיצד נחלשה עוצמתה הגלובלית של ארצות הברית. כאשר החלו ההפגנות נגד מובארק, ניסתה וושינגטון להתחמק מנקיטת עמדה. לאחר מכן מסר דובר הבית הלבן כי אובמה תומך בממשלה שתתאים לדרישות העם המצרי, ובעיצומן של ההפגנות הוא קרא לאיפוק, למניעת אלימות ולכיבוד הזכויות האוניברסליות של הדמוקרטיות כמו חופש דיבור וחופש ההתקהלות. בהיעדר מדיניות ברורה, אובמה למעשה התנער מבעל ברית שנקלע לקשיים, וזאת במסווה של נקיטת צעדי זהירות.
04/02/2011  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
הצעת החוק המיועדת לעגן בחקיקה את סמכויות הישוב הקהילתי לשמור על אופיו ועל קשרי הרעות בין תושביו היא, על פניה, הצעה תמימה. היא אף מציינת ש"ועדת הקבלה לא תסרב לקבל מועמד מטעמי גזע, דת, מין, לאום או מוגבלות". אף על-פי כן, מעוררת ההצעה סערה בין אלה המציגים את עצמם כשומרי זכויות האדם ונאמני הדמוקרטיה ובין חברי הכנסת הערבים.
04/02/2011  |  אורי שטרוזמן  |   מאמרים
אין הרבה דוברי אמת בממשלה ובתקשורת, אבל יש יוצאים מן הכלל. בוגי יעלון, כדרכו, שם את האצבע בדיוק במקום שבו יואב גלנט שוגה.
04/02/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
רבים הניחושים, חלקם מושכלים וחלקם רחוקים מלשכנע, לגורמים שהביאו לגל העכור השוטף את העולם הערבי, על גווני שלטונו, דיכוייו, מחסורו, עוניו, פיגורו ותחלואיו: מהורשת השלטון על-ידי שליטים דהיום, האבטלה והמחסור כלכלי, ועד להשתוקקות לדמוקרטיה ולמרד הנעורים של אוכלוסיה שגילה החציוני רק מעט מעל ל-20. לאמיתו של דבר, המשבר רובו ככולו נעוץ בתפיסת הלגיטימיות של השלטון בארצות ההן, ובאין סיכוי למהפך שלטוני גורף, קשה לצפות כיצד תשכך הסערה.
04/02/2011  |  רפי ישראלי  |   מאמרים

04/02/2011  |  אברהם (פריצי) פריד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il