|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
ראש הממשלה בנימין נתניהו. אינו ממוקם מדינית בצד הנכון [צילום: פלאש 90]

בצד הלא-נכון

מכל האמירות של ברק אובמה בשנתיים האחרונות הראויות להיזכר, האמירה שנחרתה בזכרוני יותר מכולן הושמעה בנאומו ההיסטורי בקהיר בראשית כהונתו. הוא הזהיר את העמים שלא להימצא "בצד הלא-נכון של ההיסטוריה"
06/03/2011  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מדינת-ישראל עוצמת את עיניה מלראות. אומנם, היא מצטיינת בענף הכי בינלאומי במשק המודרני - ההיי-טק - ומשתדלת לקשור קשרים כלכליים עם המדינות הכי נידחות בעולם, אך היא מצפצפת על דעת-הקהל העולמית, על מוסדות האו"ם, על החוק הבינלאומי

מה שקרה אתמול בתוניסיה ובמצרים, מה שקורה היום בלוב ובתימן, ומה שיקרה מחר בסעודיה ובסוריה - ישנה את פני העמים הערביים לעידן ועידנים. הם עומדים למלא תפקיד חדש לגמרי בעולם

נראה שהעמים הערביים הקשיבו יותר מכפי שהיה נדמה בזמן אמת. בשבועות האחרונים הם קפצו קפיצה נחשונית מהצד הלא-נכון של ההיסטוריה לצד הנכון. ואיזו קפיצה! ממשלת ישראל, לעומת זאת, נעה בכיוון ההפוך. נראה שמנוי וגמור עימה להתרחק עוד ועוד מהצד הנכון. אנחנו נמצאים במבוי סתום. וטבעו של מבוי סתום הוא שככל שאדם מתקדם בו במרץ, כן תתארך בבוא העת הדרך בחזרה.

לא מאמינים לו ולנו

השבוע נערכה שיחת-טלפון מרתקת בין בנימין נתניהו והקנצלרית הגרמנית, אנגלה מרקל. בימים עברו לא נהגו מנהיגי העולם לדבר זה עם זה ישירות. ביסמרק לא התקשר בטלפון עם נפוליאון השלישי. הוא שלח דיפלומט מנוסה, שידע לעגל פינות ולהגיש אולטימטום במתק-שפתיים.

נתניהו טלפן כדי לנזוף בגברת מרקל על הצבעת גרמניה במועצת הביטחון. היא תמכה בהצעת הגינוי להתנחלויות - זו שארצות-הברית הטילה עליה וטו שערורייתי. אינני יודע אם נתניהו הזכיר בשיחה את השואה, אבל הוא התרעם על כך שגרמניה העזה להצביע נגד מדינת-היהודים. הוא נדהם מהתשובה. לא זו בלבד שהגברת מרקל לא התנצלה, אלא שהיא גערה בו במילים בוטות. היא אמרה שהוא הפר את כל הבטחותיו, וקבעה שאיש ממנהיגי העולם אינו מאמין עוד למילה אחת שלו. בטון של מנהלת בית-ספר, היא תבעה ממנו למהר ולעשות שלום עם הפלסטינים. אילו יכול היה אדם כנתניהו "להישאר בלי מילים", זה היה קורה לו. למזלו של נתניהו, זה ממש לא יכול לקרות לו.

השיחה הזאת היא סממן של תהליך מתמשך - ירידה איטית אך עקבית של מעמד ישראל בעולם. אצלנו קוראים לזה "דה-לגיטימציה". זה נתפס כקונספירציה עולמית חשוכה, משהו ברוח "הפרוטוקולים של זקני-ציון". ברור שאין לזה שום קשר עם מעשינו - שהרי כל מעשינו טהורים כבדולח. המסקנה המתבקשת: אויבי ישראל בכל העולם - וגם הגיס החמישי שלהם בישראל עצמה - זוממים להשמיד את המדינה באמצעות חרמות מחרמות שונים.

מנהיגי המדינה יודעים איך לסכל מזימה זו - לחוקק חוקים. מי שיספק לאויבי ישראל רשימה על מפעלים בהתנחלויות - מקומו בכלא. מי שקורא לחרם על ישראל או על ההתנחלויות - בעיני המחוקקים האלה אין הבדל בין זה לזה - ישלם קנסות ופיצויים בסכומים אסטרונומיים, מיליוני דולרים. ואם כל זה לא יעזור - יושלכו מתנגדי המשטר לכלא, כפי שכבר קרה למפגין הסדרתי יונתן פולק. אך נראה שמנהיגי ישראל לא סומכים גם על אמצעים אלה. לכן החליט סגן שר-החוץ, דני איילון (זוכרים? זה שהשפיל את השגריר הטורקי והושיב אותו על מושב נמוך) לנקוט באמצעי קיצוני באמת: כל שגרירי ישראל בעולם יובאו למערת-המכפלה, למפגש היסטורי עם אברהם אבינו, הקבור שם לפי האמונה הישראלית (הארכיאולוגים טוענים ששם קבור דווקא שייח' מוסלמי).

צחוק בצד: מנהיגי ישראל נראים עכשיו כילד באגדה, התוקע את אצבעו בסכר כדי לעצור את המים - בעוד הסכר עצמו מתמוטט מימינם ומשמאלם. כן, מעמדה של ישראל בעולם אכן יורד בהתמדה, אך לא כתוצאה של קשר עולמי של "אנטישמים" ו"יהודים השונאים את עצמם". אנחנו יורדים, מפני שאנחנו נמצאים בצד הלא-נכון של ההיסטוריה.

המדיניות הישראלית - אנאכרוניזם

ישראל היא המדינה היחידה בעולם, המקיימת זה עשרות שנים משטר של כיבוש. המדינה היחידה בעולם הממשיכה לשלוט על עם אחר. מבחינה אידיאולוגית ומעשית, היא חיה בעולם המושגים של המאה ה-19, בשעה ששאר העולם מתחיל לחיות במאה ה-21. המדיניות הישראלית היא פשוט אנאכרוניזם. המאה ה-21 תעמוד בסימן ההתקרבות בין העמים. היא מחפשת סדר עולמי, ואין לי ספק שבמהלך המאה הרעיון הזה יתגשם.

אין זה עוד חלום של יפי-נפש. זהו צורך קיומי לאנושות ולכל המדינות והעמים. העולם עומד לפני בעיות שמדינה אחת, או קבוצה של מדינות, אינה יכולה עוד לפתרן לבדה. התחממות כדור-הארץ, המאיימת על עתיד המין האנושי, היא מעצם מהותה בעיה עולמית. המשבר האחרון הוכיח שקריסת הכלכלה בארץ אחת מתפשטת במהירות-הבזק בעולם כולו. האינטרנט יוצר קהילה עולמית, שבו מתגלגלים רעיונות בקלות מארץ לארץ, כפי שקורה עכשיו בעולם הערבי. פצצה גרעינית אחת, שתיפול בידי טרוריסטים קנאים, תסכן את העולם כולו.

מוסדות בינלאומיים, שעוררו בעבר זלזול, מתחילים לקבל בהדרגה סמכויות של ממש. בית-המשפט הבינלאומי מתגלה לפתע כגוף שיש לו שיניים. החוק הבינלאומי, שהיה בעבר מושג מופשט, הופך אט-אט לחוק עולמי ממשי. מדינות חשובות וחזקות כמו גרמניה וצרפת מוותרות מרצון על סממנים רבים של ריבונות, לטובת האיחוד האירופי, הדרוש לכולן. שיתוף-הפעולה האזורי והעולמי בין מדינות הופך לעובדה פוליטית.

מושגים כמו דמוקרטיה, חירות, צדק וזכויות-האדם אינם רק ערכים מוסריים, שטוב לאמץ אותם - בעולם של היום הם הפכו לצורך מעשי, בסיס לגיבוש סדר עולמי חדש. כל התהליכים האלה מתקדמים באיטיות משגעת, בקצב גיאולוגי. אבל הכיוון ברור לחלוטין, ואינו יכול עוד להתהפך. יהיו מעשיו - ובעיקר מחדליו - של ברק אובמה כאשר יהיו, לגבי הכיוון יש לו אינטואיציה מושלמת.

זהו "הצד הנכון של ההיסטוריה". ואילו מדינת-ישראל עוצמת את עיניה מלראות. אומנם, היא מצטיינת בענף הכי בינלאומי במשק המודרני - ההיי-טק - ומשתדלת לקשור קשרים כלכליים עם המדינות הכי נידחות בעולם, אך היא מצפצפת על דעת-הקהל העולמית, על מוסדות האו"ם, על החוק הבינלאומי. היא דבקה בסוג של לאומיות שהייתה "מודרנית" בתקופת המהפכה הצרפתית, כש"מדינת הלאום" הייתה חזות הכל. הלאומיות לא מתה, כמובן, והיא תופסת גם עכשיו מקום חשוב בתודעת העמים. אבל זוהי לאומיות אחרת לגמרי, לאומיות של המאה ה-21, שאינה סותרת את הרוח הבינלאומית אלא להפך, מהווה נדבך בבניין העולמי.

היחסים המאפשרים את הסכסוך

העמים הערביים התעוררו באחת מקיפאונם רב-המאות, ומשתדלים עכשיו להשיג את שאר העמים. המשטרים הרודניים האנאכרוניסטיים כבלו אותם, סירסו את יכולותיהם, גזרו עליהם צורות-חיים מהעבר. לא עוד. קשה לדעת לאן יגיעו ההתקוממויות המזעזעות את המרחב ממרוקו עד אירן ומסוריה עד תימן. קשה לנבא, בייחוד את העתיד.

2011 עשויה להיות לעולם הערבי מה ש-1848 הייתה לאירופה, כאשר העם הצרפתי התקומם וגלי המהפכה הציפו חלקים גדולים מאירופה. נראה שאינני היחיד שדוגמה זו עומדת עכשיו לנגד עיניו. יש הרבה מה ללמוד ממנה, ולא רק דברים חיוביים. בצרפת הפילה ההתקוממות משטר מושחת, אך סללה את הדרך לעליית נפוליאון השלישי, ראשון הדיקטטורים המודרניים. בגרמניה, שהייתה מפוצלת בין עשרות ממלכות ונסיכויות, נבהלו השליטים והבטיחו לחוקק חוקות מתקדמות. אך כאשר התמשכו בפרנקפורט דיוני המשפטנים והפוליטיקאים על החוקה הרצויה, קיבצו המלכים את צבאותיהם, דיכאו את הדמוקרטים והקימו שוב משטרי דיכוי (כישלון הוועידה בפרנקפורט מצא את ביטויו בחרוז ההיסטורי: "תשעים ותשעה פרופסורים / מולדת, את אבודה!"). מהפכות 1848 הביאו בעקבותיהן אכזבה וייאוש. אבל הן לא היו לשווא. הרעיונות הנאצלים שנולדו באותם הימים הסוערים לא דעכו, והדורות הבאים השתדלו להגשימם בכל ארצות היבשת. הדגל הנוכחי של הרפובליקה הגרמנית נולד בימים ההם.

גם המהפכות הערביות עלולות להסתיים בכישלונות ובאכזבות. הן עלולות להוליד דיקטטורות חדשות. פה ושם עלול עלולים לקום משטרים דתיים אנאכרוניסטיים. כל ארץ ערבית שונה מרעותה, ובכל ארץ תהיה ההתפתחות בהתאם לתנאים המקומיים. אבל מה שקרה אתמול בתוניסיה ובמצרים, מה שקורה היום בלוב ובתימן, ומה שיקרה מחר בסעודיה ובסוריה - ישנה את פני העמים הערביים לעידן ועידנים. הם עומדים למלא תפקיד חדש לגמרי בעולם.

בישראל שולטים המתנחלים, המתאימים ברוחם ובמעשיהם לצלבנים מהמאה ה-12. יש בה השפעה עצומה למפלגות דתיות פונדמנטליסטיות, שלא היו מביישות את אירן. הצמרת הפוליטית והכלכלית שטופה בשחיתות. הדמוקרטיה, שעליה גאוותה, נתונה בסכנה. יש הטוענים שזה קורה מפני ש"לנתניהו אין מדיניות". זוהי שטות גמורה. יש לו מדיניות, והיא: להחזיק את ישראל כמדינת-מבצר לאומנית, להרחיב את ההתנחלויות, למנוע את הקמתה של מדינה פלסטינית אמיתית ולהתקיים לאורך ימים בלי שלום, במצב של סכסוך נצחי.

השבוע הודלף שנתניהו עומד לשאת נאום היסטורי - עוד אחד. לא חלילה בכנסת, שחשיבותה שואפת לאפס, אלא במוסד חשוב באמת: השדולה היהודית בוושינגטון. הוא עומד לבשר על תוכנית-שלום חדשה, שגם פרטיה כבר הודלפו. תוכנית נהדרת, שיש לה רק מגרעת קטנה אחת: אין לה שום קשר לשלום. התוכנית מציעה להקים מדינה פלסטינית "בגבולות זמניים" (אצלנו, שום דבר אינו קבוע יותר מאשר ה"זמני"). היא אמורה להשתרע על כמחצית הגדה המערבית (שאר השטח, ובכלל זה ירושלים המזרחית, יכוסה, מן הסתם, בהתנחלויות). ייקבע לוח-זמנים למשא-ומתן על נושאי הליבה - גבולות, ירושלים, פליטים ועוד (באוסלו נקבע לוח-זמנים של חמש שנים, שהסתיימו ב-1999. המשא-ומתן אפילו לא התחיל). הוא לא יתחיל אלא אחרי שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינת העם היהודי, וכן בצרכי-הביטחון שלה. (כלומר: לעולם לא).

פלסטיני שיקבל תוכנית כזאת צריך - כדברי שר-ההגנה האמריקני בהקשר אחר - "שיבדקו לו את הראש". אבל נתניהו כלל אינו מתכוון לפלסטינים. התוכנית כולה היא ניסיון פרימיטיבי של איש-שיווק (נתניהו עצמו היה כזכור, מומחה לשיווק רהיטים) לשכנע את וושינגטון שהוא שואף לשלום, וכך להדוף את מסע ה"דה-לגיטימציה".

גם אהוד ברק תרם את תרומתו. בראיון טלוויזיוני ארוך, שהיה כולו גיבוב של מילים ריקות, אמר בכל זאת דבר חשוב אחד: שהמהפכה בעולם הערבי מעניקה לישראל גם הזדמנויות. אלו הזדמנויות? ניחשתם: לקבל עוד יותר נשק מאמריקה. נשק ואמריקה הם חזות הכל.

ואכן, הגורם המאפשר מדיניות זו הוא הקשר היחיד-במינו בין ישראל וארצות-הברית. אבל ההתעוררות הערבית משנה, בטווח הבינוני והארוך, את מאזן-הכוחות הישראלי-ערבי - מבחינה פסיכולוגית, פוליטית, כלכלית, ובסופו של דבר גם צבאית. במקביל משתנה גם מאזן-הכוחות העולמי. מעצמות חדשות עולות, מעצמות ישנות מאבדות מהשפעתן. זה לא יהיה אירוע דרמטי, חד-פעמי, אלא תהליך איטי-איטי, אך עקבי. זהו מהלך ההיסטוריה. מי שלא ימקם את עצמו בצד הנכון שלה, יפסיד.

תאריך:  06/03/2011   |   עודכן:  06/03/2011
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצד הלא-נכון
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
RD8
6/03/11 12:45
 
בטטה
6/03/11 16:45
2
פלא יועץ
6/03/11 15:29
 
בטטה
6/03/11 20:08
3
אבי געזונט
6/03/11 20:26
4
ייי
6/03/11 20:31
5
sailor
6/03/11 21:07
 
מורה נבכים
7/03/11 10:39
6
קורןנאוה טבריה
7/03/11 10:51
7
efis
17/04/11 21:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעבר שודרו בטלוויזיה מספר תוכניות בנושאים אקטואליים בשם "על השולחן", "משעל חם", "פופוליטיקה" ו"הנאשם". את התוכניות האלה הנחו דן מרגלית, דן שילון ונִסים משעל. הם חשפו, קטלו, ביקרו, עקצו, פסלו ושפטו את כולם.
06/03/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
בשבועות האחרונים עסקה התקשורת בשכר המופרז של הבכירים במשק הישראלי, לאחר שוועדת נאמן המליצה לא לקבל את היוזמה לחוקק חוק שיגביל את השכר הזה. הנושא עלה לסדר היום כאשר חברת-הכנסת שלי יחימוביץ', שהעלתה לסדר היום את הנושא, ביקשה לחוקק חוק שיגביל את הפער בין שכרם של מנהלים לשכרם של עובדים פשוטים בחברות הישראליות. רוב הציבור מסכים עם עמדתה של חברת-הכנסת, אבל צריך גם לומר ביושר שהחוק שמציעה יחימוביץ' לא יפתור את הבעיה, ויימצאו הרבה דרכים לעקוף אותו, אך לא דרך לאכוף אותו. אם רוצים למצוא פתרון אמיתי ולא פתרון פופוליסטי, צריך להפסיק לנסות להעניש את הבכירים, ובמקום זאת למצוא דרכים שימריצו אותם לאחריות חברתית.
06/03/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
ביום ו' (25.2.11) בצהריים הופיעו מומחי עמותת "מגן לעורף", שהוקמה במטרה להילחם למען שילוב מערכות יירוט מבוססות לייזר בהגנת המדינה, ב"פרלמנט העמק" ביפעת. לאנשי העמק (יזרעאל) נמסר תיאור מפורט של איומי הרקטות והטילים מכל הסוגים והמינים - כמויות, גודל, טווחים, דיוק וראשי הקרב. איומים עליהם אין מחלוקת בין המומחים ופורטו על-ידי ראש אמ"ן והרמטכ"ל היוצאים, מתן וילנאי - השר להגנת העורף, ואחרים.
06/03/2011  |  אורי גנני  |   מאמרים
לנו מה שנקרא "הסכם שביתת-נשק משופר". בהקשר לכך, נקרא נכון את התמונה הבאה: המוסלמים בארצות העולם בכלל, ובמזרח התיכון בפרט רואים בנו פולשים ל"אדמה הערבית הקדושה" - וכופרים שמותר להרגם, לא כל שכן, מותר לשקר להם בעריכת הסכמים (כמו שנהג לעשות מוחמד...)
06/03/2011  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
שני אירועים חמורים ביותר התרחשו בשבוע שעבר, שני אירועים מכוננים המסמנים את המשך ההידרדרות של צה"ל והמשטרה אל עברי פי-פחת, אל עברי פי-תהום. שני אירועים אשר במידה ולא יחקרו לעומקם ולא תהיה חזרה מוחלטת מהם כולל בקשת התנצלות וסליחה ומחילה, נמצא את עצמנו במדרון חלקלק המוליך לבנגאזי ולא-זאוויה ולשפיכת דם יהודים בידי יהודים, ישמרנו האלהים. שני אירועים שהם אחד: ירי של כוחות הביטחון על יהודים.
06/03/2011  |  חן בן אליהו  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il