יום ה-15 במרס 2011 יצוין בהיסטוריה הפלשתינית כיום שבו החלה מהפכת הדור הצעיר בשטחים הפלשתינים בעקבות המהפכות בעולם הערבי.
אלפי צעירים פלשתינים יצאו השבוע להפגין בכיכר "החייל האלמוני" בעזה ובכיכר "מנארה" ברמאללה.
בעזה נחלקו מפגיני הפת"ח והחמאס לשתי קבוצות נפרדות, הן הפגינו בנפרד ולא הצליחו להתגבר על המחלוקת העמוקה הקיימת ביניהן.
המטרה הראשונה שהגדירו הצעירים מארגני ההפגנות למהפכה הפלשתינית החדשה היא "סיום הפיצול" בין הגדה לרצועת עזה ואח"כ מעבר לשלב השני שהוא "סיום הכיבוש הישראלי".
תנועות הפת"ח והחמאס אפשרו לאלפי הצעירים להפגין ברמאללה וברצועת עזה מכיוון ש"הפיוס הלאומי" הוא נושא שיש עליו קונסנזוס פלשתיני.
בקרב תושבי השטחים נתפסות ההפגנות האלה כתחילתו של שינוי שיוזם הדור הצעיר אשר מאס במצב הנוכחי. הצעד הראשון הזה מוגדר על-ידי הפלשתינים כ"מהפכה בדעת הקהל הפלשתינית" לגבי הפיצול בין הגדה לרצועת עזה. אולם, אין אף פלשתיני שמוכן להסתכן,בשלב הזה, ולהעריך את סיכויי ההצלחה של המהפכה הזו.
עם זאת, היענות עשרות אלפי המפגינים הצעירים לקריאות בפייסבוק להשתתף בהפגנה מעודדת את הפלשתינים כי השינוי המיוחל מתקרב.
בתנועת הפת"ח משוכנעים שתנועת החמאס לא תוכל לעמוד בפני הלחץ שמפעיל עכשיו הדור הצעיר בשטחים לסיים במהרה את הפיצול בין הגדה והרצועה ולהגיע להסכמה לאומית מהירה. הדור הצעיר פלשתיני "נדבק" בווירוס המהפכות בעולם הערבי והוא רוצה להגיע לאחדות לאומית כדי שיוכל להפנות את מאמציו לסיים את השליטה הישראלית בשטחי יהודה ושומרון.
יו"ר הרשות הפלשתינית מחמוד עבאס מנסה "לרכוב" על מה שנראה לו תחילת גל ההפגנות של הדור הצעיר הפלשתיני נגד הפיצול בין הגדה לרצועה ולכן יצא אתמול ביוזמה מפתיעה בכינוס של המועצה המרכזית של אש"ף.
עבאס הודיע כי הוא "מוכן לבקר ברצועת עזה מחר כדי לסיים את הפיצול בין הגדה לרצועה ולהשיג אחדות לאומית". בנאומו ניסה עבאס לעקוף את המכשולים במגעים עם תנועת החמאס והודיע כי פגישתו עם הנהגת החמאס בעזה ונציגי הפלגים האחרים תהיה לצורך הסכמה על הקמת
ממשלה שתורכב מאישים עצמאיים כדי להכין בחירות לנשיאות ולפרלמנט בתוך שישה חודשים ולא לצורך הדיון במחלוקות בין הפת"ח לחמאס. הוא גם הודיע כי לא יציג את מועמדותו לשום תפקיד בבחירות הקרובות.
תנועת חמאס והפלגים הפלשתינים האחרים ברכו על הודעתו של מחמוד עבאס ואף דווח בכמה כלי תקשורת פלשתינים כי החלו ההכנות לקראת הביקור בקרוב.
תנועת חמאס מצידה טוענת כי היא היוזמת של המהלך וכי איסמעיל הניה,ראש ממשלת החמאס ברצועה הוא ששיגר את ההזמנה לביקור ליו"ר הרשות הפלשתינית.לדבריה הודעת מחמוד עבאס אתמול הייתה בבחינת היענות להזמנתו של הניה.
בפת"ח אומרים כי תגובת חמאס היא הססנית וזהירה ונועדה להרוויח זמן להתייעצויות ואולי אף לטכס עצה כיצד לטרפד את יוזמתו של עבאס.
לכאורה נוצרה תחושה של אופטימיות בקרב תושבי השטחים אולם האמת ידועה למי שעוסק בפוליטיקה הפלשתינית הפנימית. הקשיים הניצבים בפני הסכמה בין תנועת הפת"ח לתנועת החמאס הם רבים ולא מן הנמנע שהיוזמות של מחמוד עבאס ואיסמעיל הניה אינן כנות ונועדו להסיח את דעת הקהל וליצור רושם מוטעה כי הפיוס הלאומי קרוב נוכח ההפגנות והביקורת הציבורית של הנהגת שתי התנועות הפוליטיות המרכזיות של העם הפלשתיני.
תנועת חמאס מוכנה לעריכת בחירות לנשיאות ולפרלמנט רק בתנאים מסוימים הקשורות לעריכת רפורמות מקיפות באש"ף,הפסקת שיתוף הפעולה הביטחוני עם ישראל ושינויים במנגנוני הביטחון הפלשתינים לכן היא סירבה לחתום על מסמך הפיוס שהכינה מצרים בנושא.
נושא חשוב נוסף הוא העדר האמון המוחלט בין שתי התנועות שבא לידי ביטוי גם ביום ההפגנות ברצועת עזה והמפגינים נאלצו להתפצל לשתי קבוצות נפרדות בעקבות מחלוקת על סדר היום של ההפגנות.הרגישות והחשדנות בין שני הצדדים גבוהות וגדולות מאוד.
הכדור נמצא במגרשן של תנועות הפת"ח והחמאס שאינן יכולות להשתחרר מהשיקולים הפוליטיים הצרים שלהן וממשקעי העבר ולהעמיד את האינטרס הלאומי הפלשתיני בראש מעייניהן.
מעבר לכך קיימת התנגדות ישראלית ובינלאומית לכל ממשלת אחדות פלשתינית שתכלול בתוכה נציגים של תנועת חמאס הנתפסת כארגון טרור. הציפייה ברחוב הפלשתיני היא כי הרשות הפלשתינית תתעלם מההתנגדות הזו "ותלך עד הסוף" למהלך הפיוס עם חמאס כדי ליצור עובדה מוגמרת שהעולם ייאלץ להשלים עימה נוכח האתגרים הניצבים בפני הפלשתינים ובמיוחד ההכרה הצפויה במדינת פלשתין שגבולותיה הם קווי 67, בכינוס הקרוב של העצרת הכללית של האו"ם בחודש ספטמבר.
מארגני ההפגנות, מבני הדור הצעיר של הפלשתינים, הודיעו כי ההפגנות יימשכו, השאלה הגדולה היא מה תהייה מידת הלחץ שיצליחו לייצר המפגינים על הנהגת הרשות הפלשתינית ועל החמאס להיענות לדרישה ולהגיע לפיוס לאומי קרוב.
כל הערכה תהיה בגידור ניחוש או הימור מסוכן,בינתיים אין תשובה לשאלה הזו ונאלץ להמתין לבאות.