פרשת
רכבת ישראל, היא אחת הסימפטומטיות לנורמות השלטון הרקובות, ליחס השלטון לאזרח ולתפישת התפקיד של שרים ומנכלים בשירות המדינה את תפקידם .זו אינה הגזמה פרועה לטעון שבישראל אין רכבת. רק לכמה מקומות, שאינם אפילו שליש משטחה של מדינת ישראל, אפשר להגיע בדרך ויה דלורוסה לרכבת באמצעות מערכת עלובה של אוטובוסים מאחרים, הנגררים שעות ארוכות בפקקים בלתי נגמרים. הנסיעה בקווי רכבת מיושנים, ביציאות והגעות לא מדויקות, גורמות למי שיכול, להעדיף את מכוניתו הפרטית או לחלופין פשוט לא לצאת מהבית אם הוא לא מוכרח. למשל אם אתה מגוש דן ללא מכונית, אין לך רכבת לירושלים! לצפת, או לראש פינה, לא לטבריה, לא לרמת הגולן לא לאילת לא לכפר בלום, לא לתבור לא לחרמון, לא למצפה רמון ועוד מאות ישובים בישראל לשם תרצה להגיע ולא תוכל. במילים אחרות הרבה לא קרה בתחום רכבות וקווי אוטובוס מאז הקמת מדינת ישראל לפני 62 שנה.
רכבת ישראל היא עלובה ומסכנת חיים.
נסו לתאר לכם שבאנגליה בה יש קווי רכבת מאז המחצית הראשונה של המאה ה-19, בארה"ב או קנדה, או הולנד, או יפן או סין או כל הארצות המפותחות במזרח אסיה ומדינות המפרץ- הייתה מערכת הרכבות, נכשלת במשך תקופה ממושכת בתאונות של ציוד רקוב או "טעות אנוש" או שרפות והופכת לסכנת חיים של ממש.אילו באחת מארצות העולם המפותח הייתה מערכת הרכבות, מתפקדת בצורה מיושנת ועלובה, מאחרת, מבטלת קווים מהיום למחר ונמצאת בפיגור של מאה שנה מול כל העולם, בציוד שלה בטכנולוגיה ובמילוי הפונקציות שלה להסעת המונים.
האם יכול להיות שבמקרה כזה בארץ אחרת, השרים האחראים לא היו מתפטרים או מפוטרים מיד או שראש המדינה המכהן לא היה לוקח על אחריותו את המחדל ומסביר לאזרחים מה עושה המדינה כדי להחזיר את רמת החיים התחבורתית הבסיסית לתקינותה?
אצלנו הרכבת לא מתפתחת, הקרונות הישנים מוחלפים בישנים (הרכבת קנתה במכרז האחרון קרונות רכבת ישנים וויתרה על תקנות בטיחותיות מחברת בומברדייה!!!), התקלות הטכניות, השריפות והתאונות הולכות ומתרבות. ועדות חקירה מתמנות ואף אחד בשלטון לא מתעניין בתוצאות החקירה. אין שיפור אין תוכנית (מלבד דיבורי ביבי שכבר עייפנו מלא להאמין להם). לפי חוק מרפי וכל חוקי ההסתברות שקיימים התאונה הבא רבת ההרוגים בדרך!!!
הוסיפו לכך את סיפורי רכבת תחתית-קלה -תל -אביב, זו שבחלום, כבר עייפנו מלשמוע אותן וניסיון להכניס אופניים לתל אביב במקום רכבת תחתית הא פתטי. אנחנו נגררים במטרופולין תל אביב חולון בת ים רמת גבעתיים פתח תקוה כמו לפני 50 שנה רק עם יותר פקקים.
כאשר מורחים אותנו בטענת "טעות אנוש" בעניין הרכבת שבשבוע החולף התנגשה בעוד רכבת, ירדו קרונות ומהפסים ו"רק" 60 נוסעי ם נתקפו ב"סך הכול" מחרדה או נפצעו קל, כאילו אין כיף גדול יותר מחרדה, האזרחים המושפלים אין להם תקווה ואין להם למי לפנות. בקווים הבודדים בהם מתנהלת מערכת רכבות נוסעות, מופקרים למעשה הנוסעים שרוצים להגיע לצבא או לעבודה בשלום וחייהם הפקר לרשלנות ישראלית לא חדשה ולא מפתיעה.
שר התחבורה ישראל כץ
יש אחראי לכל המתרחש בתחום רכבות. אדם שקיבל מרצונו החופשי את הג'וב ושמו השר לענייני תחבורה ישראל כץ. האיש דואג לפרסם את עצמו בכול הזדמנות בה נפתח איזה כביש חדש כלשהו, כאילו המציא את הגלגל, מתנהג כמי שמקבל שכר עבור עבודה ובעצם מפקיר את האזרחים הנתונים לאחריותו כמי שלא חייב כלום לאף אחד.
אמרה כבר
שרה נתניהו, האישה היקרה, הכי מדוברת במדינת ישראל באחרונה: "כולם נוסעים לא על חשבונם למה לא בודקים את כולם... אנחנו לא מוציאים שקל למדינת ישראל...". במילים אלה הנציחה הגב נתניהו והדגישה - כמי שבקי בעניינים יותר מכל אחד מאתנו - כי יש נורמות רקובות ששייכות לכל מי שהוא בשלטון בישראל. מדוע השר הממונה לא רק מספר לנו אילו תוכניות גרנדיוזיות יש ל
ממשלה על עתיד הרכבת, ולא מתרכז בעבודה השוטפת שלו ומטפל בנסיעות היומיומיות, במצב קווי הרכבת, בצרכים של התחבורה, במצב הקרונות והקטרים, מצב העובדים, הבטיחות, הדייקנות וכל מה שקשור לפיתוח והשבחת תחום הרכבות, לשירות האזרחים התמימים? מדוע בכול התאונות התקלות השרפות וביטולי הנסיעות של הרכבת בישראל לא ראינו את השר הממונה בטלוויזיה פונה אלינו, מדווח לנו על מקורות התקלות, מסביר, מתחייב למשהו, עומד מאחורי מחויבותו לתפקיד?
"כולם" כמו שאומרת שרה נתניהו, לא מחויבים. צריך לבדוק את כולם. כולם נוסעים על חשבון הברון, "כולם" בעלי שררה ומשרות-על, שלא חייבים כלום לבוחרים. השר כץ כמו "כולם", מרוצה מהכסא, לא אכפת לו מהרכבת ונוסעיה, אלא רק מתלוש המשכורת ומעמדו כשר.
אכן לעתים קרובות אנו חשים צמרמורת מול האין-מחויבות של בעלי תפקידי העל, מול הנורמות הפגומות של "כולם", מול ההיתממות והזלזול. אנחנו האזרחים שאף אחד לא חייב לנו דין וחשבון, אנחנו שווים כקליפת השום מול החיים הטובים של הנבחרים שמצפצפים עלינו.
למה בעצם אנחנו מסכימים לכל זה?