|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

מחלקה ראשונה <span style='font-weight:normal;'>[17.8.01]</span> <br>

המלחמת השבת החדשה של עומרי פדן;
הגירסה המזוגזגת של היועץ רובינשטיין
17/08/2001  |   יואב יצחק   |   מאמרים   |   פרשת דרעי   |   תגובות


המלחמה האבודה של עומרי פדן


המזללה

השבוע נפתחה מלחמת תרבות חדשה בירושלים. מחולליה: מקדונלד'ס בירושלים, או ליתר דיוק - איש העסקים עומרי פדן, בעל השליטה בחברת אלוניאל בע"מ (המפעילה של מקדונלד'ס בארץ). הדרישה שהציגו מחולליה בפני המשכירה, קבוצת בנק הפועלים (באמצעות אמות השקעות): לאפשר להם לפתוח בתחנה המרכזית החדשה מזללה, וזאת ללא תנאי וסייג. המשכירה, לעומת זאת, מתנה את פתיחת המקום בהצגת "תעודת הכשר" מהרבנות הראשית, ולא רק בהתחייבות לנהל את המסעדה תוך שמירה על "כללי הכשרות".

העימות שפורץ עתה - שנקבע/זומן לדיון בבית המשפט השלום בירושלים בצהרי היום (יום ו', 17.8.01) - חורג, בכל הכבוד, מעבר לעניין העיסקי הנוגע לעומרי פדן ו/או למקדונלד'ס, ששכרו 130 מ"ר בתחנה המרכזת החדשה מקבוצת אמות. העניין נוגע לשאלה האם בפרויקט אדיר זה, המשתרע על שטח של 40,000 מ"ר - וכולל קניון, משרדים, עשרות מסעדות וחנויות, האם ינוהלו בו עסקים בלתי כשרים, והאם יוכלו להסתובב בו גם חרדים ודתיים, מבלי לחשוש כי המקום חשוף לטריפה.


החשש

חששם של יזמי התחנה, ובהם אמות השקעות (בראשה המנכ"ל זמיר סופר), וקבוצת ניצב"א (בבעלות קאופרטיב אגד), הוא כי ניהול מסעדה בלא תעודת כשרות, עלול לגרור חרם מצד המגזר החרדי, העלול להדיר רגליו מהמקום. וסיכון כזה הם אינם מוכנים לקחת. אחרי הכל, מדובר בפרויקט שבו השקיעו היזמים כ-80 מיליון דולר, ועתידו העיסקי תלוי, במידה רבה, בתנועה שתהא במקום.

עומרי פדן הוא איש עסקים ממולח. הוא יודע לבטח היטב, כי מאבק שכזה, הנחשב כחלק מ"מלחמת תרבות" הבלתי נגמרת, מביא לחשיפה. מכל מקום, הוא אינו מזיק לפירסום עצמי - במיוחד למסעדה חדשה אותה הוא מבקש לפתוח במקום. לכן מעניין להיווכח, כי עומרי פדן החליט להניף את הדגל גם כאן, מקום שנראה כי סיכוייו לזכות אינם גבוהים.

במה דברים אמורים.

עומרי פדן פנה לבית המשפט, בבקשה ל"צו אכיפה / צו עשה זמני", שעיקרה: להורות לקבוצת אמות לאפשר לו לפתוח את המזללה בתחנה המרכזית החדשה, וזאת "ללא תנאי וסייג, בכפוף לתנאי הסכם השכירות שבין הצדדים, ובפרט - מבלי שיהא עליה לקבל תעודת הכשר בקשר עם המסעדה אשר תופעל במושכר". על הפניה לבית המשפט, עליה חתמה עו"ד רונית לסרי-צפריר, החליט פדן, לאחר שקבוצת אמות עמדה על הצגת תעודת הכשר, קודם שתסכים לפתיחת המקום למזללה.

ברקע הדברים נבהיר, כי מקדונלד'ס פנתה לרבנות, וביקשה לקבת תעודת הכשר. בפניה ניתנה התחייבות לשמור על תנאי כשרות במקום, לרבות הפרדה בין בשר לחלב ואי הפעלת המזללה בשבתות וחגים. אלא שהרבנות דחתה את הבקשה. הנימוק שהעלתה: מקדונלד'ס מפעילה מזללות נוספות בירושלים, ובהן היא אינה שומרת על כשרות. אי לכך, לא תינתן תעודת הכשר לאף מסעדה בירושלים, הנושאת את שם המותג "מקדונלד'ס". לכן נקלע פדן למצב ביש.


ההתחייבות

עד כמה נקלע עומרי פדן למצב מביך, ניתן ללמוד מהעובדה הבאה: חברת אלוניאל בע"מ (התובעת ומפעילת המזללה), התחייבה למעשה לשמור על כלל הכשרות. מלחמת תרבות זה יפה, ועסקים, מתברר, חשובים לפדן יותר. במכתב מיום 16.5.01 אל קבוצת ניצב"א (השותפה בפרויקט התחנה המרכזית) עליו חתם סמנכ"ל פתוח באלוניאל, רענן צורי, ניתנה התחייבות חד-משמעית בנושא זה. להלן ציטוט המכתב:

"בהמשך לשיחתנו, ברצוני להעלות על הכתב את אשר התחייבנו כלפיכם.
בכוונתנו להפעיל בתחנה המרכזית החדשה בירושלים סניף במתכונת כשרה.
אנו מפעילים היום שבעה סניפים כשרים (סניף בקניון הזהב, חוצות אלונים, קניון הראל, רעננה, גבעת סביון, שופינג ברמת גן ובית שאן). סניפים אלו נסגרים בימי שישי לפני כניסת השבת ונפתחים מחדש בצאת השבת.
אנו מקפידים בסניפים אלו על כל כללי הכשרות ופועלים בצמוד למשגיחי כשרות במקום".

בפניה לבית המשפט מנסה אלוניאל (ועמרי פדן בה) לעשות הבחנה בין המונח: "כשרות", לבין: "תעודת הכשר". רוצה לומר: אנחנו שומרים על כללי הכשרות - ועל כך התחייבנו - ובדעתנו להציג זאת גם בפני הסועדים; אך יחד עם זאת, אין לנו שום מחוייבות לקבל תעודת הכשר מהרבנות.

אלא שכאן עלול עומרי פדן להיתקל בבעיה, עד כדי הסתכנות בעבירה פלילית לכאורה. סעיף 3 לחוק איסור הונאה בכשרות 1980, שעניינו "איסור הונאה בבית אוכל", קובע מפורשות: "בעל בית אוכל לא יציג בכתב בית אוכל ככשר אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר". ומה לעשות - בישראל נתונה רק בידי הרבנות ההרשאה ליתן "תעודת הכשר". העולה מכך: עומרי פדן עלול להגיע למצב, שבו לא יוכל לפתוח את המקום כמסעדה/מזללה של מקדונלד'ס, מבלי שיקבל תעודת הכשר. ההשקעה העצומה שביצע לקראת פתיחת המקום בימים אלה, עלולה לרדת לטימיון.

קבוצת אמות-ניצב"א מודעים, כמובן, לקרב שנכפה עליהם. כדי להשיב מלחמה, הם שכרו את עו"ד רוני בראון, מה שמבטיח שמח בזמן הקרוב.

הגירסה המזוגזגת של רובינשטיין

לפני כמה שנים נפגשתי עם שופט (בדימ.) בכיר. המדובר בשופט בית משפט מחוזי לשעבר, אדם רציני שדעתו נחשבת גם כיום - כמשפטן בעל שיעור קומה, פעיל במערכת המשפט וגם ציבורית, ומקובל במיוחד. שוחחנו על עניינים רבים. גם על המערכת המשפטית, ולא במעט על חובותיהם של באי-כוח המדינה - עורכי דין, פרקליטים וגם היועץ המשפטי לממשלה: ביצגם את המדינה לומר תמיד אמת לבית המשפט, לעזור לבית המשפט לעשות צדק ושאר העניינים שאינם מכובדים בגרוש.

תיקון קטן: כתבתי שוחחנו וזה לא בדיוק היה כך. אני הקשבתי. הוא דיבר, רטן, כעס, סיפר: "מה אתה חושב", אמר, "שפרקליט שמופיע בשם המדינה הוא באמת מייצג את המדינה כדי לעשות צדק?. האם הוא משמש באמת כפקיד בית המשפט? לא. מה פתאום. הוא מייצג את עצמו. בלבד. הוא רוצה להצליח, להתקדם. ולכן, הוא ידרוך על כל מי שעומד בדרכו, גם אם הוא צריך למסור לבית המשפט גירסה כוזבת".

האיש דיבר מדם ליבו. בשבתו כשופט, הוא שמע אלפי משפטים, וראה יום יום כיצד הדברים נעשים. הפצרתי אז באותו אדם להתראיין בשמו. הוא סירב.

השבוע נזכרתי באותה שיחה, לאחר שקראתי שוב ושוב את הטיעונים והבקשה החדשים שהגיש לבית המשפט העליון היועץ המשפטי לממשלה, אליקים רובינשטיין (באמצעות עו"ד שי ניצן); וכן את התגובה שהגיש אריה דרעי, באמצעות באי כוחו - עורכי הדין יגאל ארנון, נבות תל-צור ואיילת לשם.

התמונה המצטיירת, בכל הכבוד: רובינשטיין מזגזג, שלא לומר מכזב - במוסרו עובדות, כביכול, שלא היו ולא נבראו. לא צריך להיות חכם גדול, כדי להבין כי רובינשטיין נוהג כפי שנוהג כדי להשיג את התוצאה שלה הוא מייחל: לדחות את בקשתו של אריה דרעי למשפט חוזר. מסקנה זו עולה מאליה, דווקא בשל הקרדיט שיש ליתן לו בכל זאת: כמי שיודע להבחין בין אמת לשקר; כמי שיודע להבחין בין עובדות לבין משאלות לב; ומעבר לכל, כמי שמבין משפט. נציג כאן שני עניינים, מתוך ההליכים הסבוכים המתנהלים בימים אלה:


העניין הראשון -

האם טען דרעי לקנוניה שבה מעורבים בייניש-רזניק-שמולביץ:

בשבוע שעבר פנה רובינשטיין לבית המשפט, וכאילו מצא שלל רב, הודיע לנשיא בין המשפט העליון אהרן ברק (בפניו מונחת בקשתו דרעי למשפט חוזר), כי נוכח בקשתו שלו - חקרה התביעה השווייצרית ומצאה, ועתה היא מאשרת, כי אין בסיס לטענותיו של דרעי, כאילו עשו דורית בייניש ורזניק יד אחת עם שמולביץ, כדי שישקר בבית המשפט ויסייע בהרשעתו של דרעי.

בהודעתו מאשים רובינשטיין, באמצעות עו"ד שי ניצן, את דרעי, בהצגת טיעונים כוזבים כדי להשמיץ ולפגוע וכך לזכות במשפט חוזר. מטעם זה, בין היתר, הוא ביקש מבית המשפט לדחות את בקשתו של דרעי למשפט חוזר.

יתירה מכך: בשל דרישת דרעי ופרקליטיו להוכיח כי שמולביץ שיקר, הם דרשו שוב ושוב מרובינשטיין לפנות אל התביעה השוויצרית ולקבל את כל החומר הנוגע לזאת. רובינשטיין התנגד זמן רב, ורק לאחר פניית דרעי לבית המשפט העליון, נאנס לפנות בבקשה לסיוע, שבה נכתב, בין היתר: ב"כ העותר טענו בבקשה למשפט חוזר שהגב' בייניש (כיום שופטת בבית המשפט העליון) וגם עו"ד רזניק, ידעו את הפרטים על החשדות והאשמות כנגד שמולביץ וביודעין הסתירו אותם מבית המשפט". בדרך זו, אגב, הזמין רובינשטיין הכחשה מהתביעה השוויצרית - אחרי הכל, גם התביעה נזהרת מפני מה שעלול להצטייר כשותפות בקנוניה נגד דרעי - אותה מיהר רובינשטיין להציג בבית המשפט כתימוכין לבקשתו לדחות את הבקשה למשפט חוזר.

טיעון זה - מצד רובינשטיין - יכול היה לשכנע, לו היה לו בסיס עובדתי. אחרי הכל, אדם המעלה טיעון שכזה, ועוד כנגד מי שמכהנת כיום בתפקיד שופטת בית המשפט העליון (אז כיהנה בייניש כפרקליטת המדינה), חייב ממש במלקות.

אלא מה?

עיון בבקשה שהגיש דרעי לבית המשפט מלמד, כי גירסת רובינשטיין אינה נכונה, שלא לומר כוזבת. האמת ברורה בתכלית. העובדות שלא יכולות להיות שנויות במחלוקת: בסעיפים 42 ו-296 לבקשתו, טען דרעי, כי "עד המדינה הונה והוליך שולל לא רק את בית המשפט אלא, כפי הנראה, גם את התביעה הכללית". ובאותה בקשה אף נאמרו דברים בשבחו של רובינשטיין, משל אם ידע על שקריו של שמולביץ - "היה הוא ביוזמתו מגיש בקשה למשפט חוזר". על גירסה זו חזר דרעי שוב ושוב, באמצעות פרקליטיו, בהודעות הרבות שמסר לבית המשפט.

ובכל זאת: מאין צצה גירסתו של רובינשטיין? ניחוש שלי: רובינשטיין הדביק לדרעי גירסה אותה פירסמנו כאן שוב ושוב - כותב שורות אלה, עמיתי אמנון דנקנר, ועוד כמה עיתונאים שהאמת בלבד חשובה להם. הצגנו שוב ושוב את התיזה הבאה: לא יתכן שבייניש ורזניק נסעו לשווייץ כדי לחלץ את שמולביץ מאימת הדין הפלילי שם, מבלי שידעו היטב באילו האשמות הוא מואשם. אם נסעו, הרי שידעו; וכיוון שלא מסרו לבית המשפט דבר על כך, הרי שעולה חשש כי הסתירו זאת במכוון.

ניחוש נוסף: דרעי חושב אותו דבר. אלא מה? כדי להשיג את מבוקשו, הוא נוקט בטקטיקה הבאה: הוא מאשים את שמולביץ בכך ששיקר לבית המשפט וגם לתביעה עצמה (ובה לבייניש ולרזניק), וכל זאת כדי שייפסק כי אכן שמולביץ שיקר במשפט. זה המפתח לקבלת משפט חוזר, גם במחיר של ויתור לבייניש ולרזניק. לא בכדי כינו עורכי הדין ארנון ותל-צור את שמולביץ, שוב ושוב, כ"רב נוכל" וכ"שקרן מקצועי", שבשל מקצועיותו הפך "עד מרשים במהימנותו" עד כדי כך שהצליח להוביל בכחש את התביעה (בייניש ורזניק), את שלושת שופטי בית המשפט המחוזי ואת שלושת השופטים בבית המשפט העליון.


העניין השני -

האם גירסת התביעה השווייצרית תומכת בגירסת דרעי -

שאלת השאלות היא האם שיקר שמולביץ לבית המשפט ביחס לחשדות ולהאשמות שהועלו כנגדו בשווייץ. כזכור, הלא העיד בבית המשפט, ואמר כי סעיפי האישום שהוגשו נגדו בשווייץ הינם טכניים בעיקרם. בית המשפט קיבל את דבריו, ואף כתב כי ההאשמות שהועלו בבית המשפט על-ידי סניגוריו של דרעי, הועלו כדי להכפישו ולהטיל דופי בעדותו - והנה נמצא כי הוא נקי מרבב.

לאחר שהוכח מגזר הדין שהובא על-ידי פרקליטי דרעי משווייץ, כי שמולביץ הורשע בעבירות מירמה חמורות ביותר ובניסיון לקבל כספים שלא כדין, נדחק רובינשטיין לפינה. בלוליינות הראויה לגינוי מסר לבית המשפט "חוות דעת", לפיה שמולביץ לא שיקר בבית המשפט במשפט דרעי, אלא מסר את מה שהבין - שמדובר באמת באישומים טכניים ולא באישומים חמורים. אלא שהאמת נחשפת גם כאן, דווקא מתשובת התביעה השווייצרית, שאת חלקה הצניע רובינשטיין. תגובת התביעה השווייצרית נשמרה עמוק במגירות הפרקליטות, ורק בימים אלה היא נחשפת במלוא חשיבותה.

התביעה השווייצרית התייחסה לבקשת הסיוע ברצינות הראויה לציון. בהליך משפטי מיוחד, נגבו עדויות מכל האישים שהיו מעורבים אז בהליך המשפטי כנגד שמולביץ. אחד מהם הוא התובע טוביאס קאוואר - האיש הבכיר ביותר שחקר את בזמנו את שמולביץ. התובע קאוואר נחקר באזהרה, כדי שיקפיד יותר מתמיד באמירת אמת. בחקירתו הוא נשאל שוב ושוב, האם נתן לשמולביץ להבין שההאשמות נגדו הינן טכניות; או ששמולביץ התנהג כאילו מדובר בעניין פעוט, אותו יכול היה להציג כעניין טכני.

בעדותו שלל קאוואר תיזה זו, מכל וכל: הוא הדגיש שוב ושוב, כי לא אמר דבר כזה לשמולביץ; כי שמולביץ נקלע למצב נפשי קשה לאחר שהוסבר לו במה מאשימים אותו; וכי "שמולביץ הכיר לחלוטין בטענות ההונאה שהובאו נגדו ברוח הטענה הסופית בגביית העדות מיום 19.1.1995 (14/21 HD). בסוף גביית עדות זו הסברתי לו גם את המהות של גירוש מהמדינה וביצוע פסק הדין... למעשה נמסר לו כתב האשמה".

בכך מפריך התובע קאוואר את טענות רובינשטיין, לפיהן שמולביץ יכול היה אותה עת להבין כאילו הוסרו כל אישומי המרמה שהועלו כנגדו בשווייץ.


הדברים שלעיל מעידים על הגירסה המזוגזגת והכוזבת של היועץ המשפטי לממשלה, ועל ניסיונו להטעות את בית המשפט. בעתיד הקרוב, יאמר נשיא בית המשפט העליון את דברו.

תאריך:  17/08/2001   |   עודכן:  17/08/2001
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אל תתנו להם וולוואים (VOLVOS), אחרון הסוציאליסטים, קללה עברית
הציבור הוריד את אמונו בשרון משום שהוא חושש מקטסטרופה, ואין הוא מאמין ששרון מסוגל להכין תרופה למכה; סקר מעריב-גאלופ משקף מצב זה
17/08/2001  |  אורי מילשטיין, ד"ר  |   מאמרים
דן מרידור ורוני מילוא - שחברו לאהוד ברק, אחראים גם הם לאינתיפאדה שבה פתח ערפאת; הם כשלו בהקמת מפלגה, אותה ביקשו להקים בגלל השינאה לבנימין נתניהו; עתה הם מנסים לקפוץ שוב לליכוד, כדי לזכות בתפקידים ולהנות מכספי ציבור
17/08/2001  |  חיים משגב, ד"ר  |   מאמרים
לאחרונה אנו עדים לחבירות ומיזוגים של משרדי עורכי דין - ולעיתים מזומנות מתבשרים על אלה שיוצאים לפועל ועל אלה שגוועו קודם שנוצרו.
16/08/2001  |  גיל מקוב, עו"ד*  |   מאמרים
כל שנה בערך בתקופת יולי - ספטמבר מתברר לנו שמצב האבטלה, למרות נסיונותיהם הנואשים של שרי האוצר וקברניטי הכלכלה במדינה, מחמיר ואנו "מתבשריםם" על עליה במספר דורשי העבודה.
16/08/2001  |    |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il