|   15:07:40
דלג
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
התקשורת הופכת את המשפטים לקרקס תקשורתי [צילום: איתמר לוין]

השפעת התקשורת - על שופטים

השופטת דניאלה שריזלי הצהירה בכנס עו"ד באילת, כי שופטים אכן מושפעים מהתקשורת, אך הם מפתחים הגנות שלא משפיעות על פסקי הדין. להזכיר לציבור: השופט מיכה לינדנשטראוס (היום מבקר המדינה) והמשנה לנשיא בית המשפט העליון (בעבר) מישאל חשין - כבר הצהירו ששופט צריך להיות "אדם על" כדי לא להיות מושפע. האם השופטים יכולים לפתח הגנות שלא ישפיעו על פסק הדין? "חזקת החפות" ו"הספק הסביר" - לא בסל הבריאות המשפטי
17/05/2011  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   תגובות
"חזקת החפות" - מחוץ לסל התרופות
עו"ד אברהם פכטר
האם יש מקרים בהם אנשים חפים מפשע או חשודים, מעורבים בעבירות יורשעו על סמך עדויות שקר, ראיות מפלילות מפוברקות, "עדי מדינה" לא מהימנים, או "מדובבים" שתולים ומתודרכים - לצערי התשובה כן!
לרשימה המלאה

בין הרשעה משפטית לציבורית
עו"ד אברהם פכטר
התקשורת והציבור ממהרים לעיתים תכופות להרשיע אנשי ציבור בטרם סיום חקירה, בטרם הרשעה משפטית. הנזק לפעמים בלתי הפיך, פוגעני ומזיק. אבל למי איכפת. עוברים לפרשיות חדשות לוהטות והסיפור חוזר על עצמו. בפרשת אולמרט והנשיא קצב - מתקבל רושם של "רדיפה" ממוקדת ומאורגנת
לרשימה המלאה

אשם מעל לכל ספק סביר: האמנם?
עו"ד אברהם פכטר
האם יש מקרים בהם אנשים חפים מפשע, או חשודים, מעורבים בעבירות יורשעו על-סמך עדויות שקר, ראיות מפלילות, "עדי מדינה" או "מדובבים" למיניהם - התשובה היא כן! הציבור מצפה, ששופטים מנוסים ומקצועיים, בעלי ידע, מיומנות יזהו את השקרים, פגמים, תקלות "עבודה בעיניים" של העדים השקרים ויעשו משפט צדק!
לרשימה המלאה

זכאי - בלבוש אשם
עו"ד אברהם פכטר
חוות הדעת החיצונית של השופטת בן-פורת לגבי אל-עביד, מתסכלת, מאכזבת, מגנה על המערכת, משקיטה את המצפון, אבל עם קרני אור בסיכום. ההמלצה, על משפט חוזר ובמקביל קציבת העונש - היא למעשה חצי חנינה מלאה. האם יש עוד אנשים כאלה בבתי סוהר - יתכן שכן! ראו את ספרו של ג'ון גרישם "חף מפשע" (מבוסס על סיפור אמיתי של רצח ואונס)
לרשימה המלאה

הנושא הרגיש של יחסי תקשורת שופטים שהועלה בכנס באילת, הוא חשוב וחיוני לשיח הציבורי המשפטי מקצועי וגם ליחסים של הציבור לתקשורת ולמערכת המשפט. הציבור צמא לסיפורים הקשורים – באנשי ציבור, ידוענים, שחקנים, עיתונאים, שדרנים, שחקני כדורגל, המבצעים עבירות שונות ובמיוחד סיפורי מין מגוונים. פרופ' רון שפירא (שאביו ז"ל היה נשיא בתי המשפט השלום בת"א) טען בכנס כי הגורם המשפיע ביותר על שיקולי העונש, זו עמדת התביעה ושיקול דעתה. פרופ' שפירא הגדיר "כשקר מוסכם", שהעונש נקבע בידי השופטים על-פי החוק. תפקידו של בית המשפט בשיקול העונש נמוך לעומת עמדת התביעה ושיקוליה – כפי שהיה למשל בפרשת הנשיא קצב.

בנושא זה הייתי מוסיף כי גם עמדת התקשורת המנפחת או ממעיטה את הפרשה או מעלה ומורידה על-פי שיקוליה את האישים העומדים לדין, יש השפעה לא מבוטלת על מידת העונש. הדוגמה הבולטת ביותר לאחרונה, היא משפט השר רמון, שחרג מכל פרופורציה למעשה, וכך גם משפט קצב על הדיווחים, ההדלפות, סיפורי הרכילות ותעשיית המין שמסביב, שהשפיעה לא רק על הכרעת הדין אלא גם על העונש.

בשולי הדיונים בכנס עלתה גם שאלת עיקרון "בוזגלו" שיש הטוענים בלהט כי הוא נשכח ועבר מן העולם המשפטי ויש הטוענים בלהט הפוך, כי יש "עיקרון בוזגלו הפוך" – לאמור: מחמירים עם אנשי ציבור הרבה מעבר למקרה שהיה משויך לבוזגלו המקורי ואולי לא היו מעמידים אותו לדין בכלל. "חזקת החפות" – וחזקת "הספק הסביר" – שני העקרונות האלה, שהם בסיס מרכזי ואיתן במשפט הפלילי, נשחקו אצלנו משך השנים. כבר כתבתי על כך בעבר (באתר זה), ע"ס שני ספרים שפרסם נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה (לשעבר) השופט מיכה לינדנשטראוס, כיום מבקר המדינה, לפיהם שני העקרונות לא חלחלו דיים, למערכת אכיפת החוק שלנו – לעומת המערכת המשפטית בארה"ב כדוגמא.

הרשעה משפטית לעומת הרשעה ציבורית – כאשר בית משפט בא להרשיע אדם בפלילים, הוא חייב להיות משוכנע "מעבר לכל ספק סביר", כלומר: ראיות בדרגת 100% + . ואילו לצורך הרשעה ציבורית, הרשעה ע"י התקשורת – מספיק "בחשד סביר", בפרסומים אגרסיביים, המשלבים עובדות, רכילות, והערכות לרבות עמדת הכותבים והמערכת – וזה רבותי כל ההבדל על רגל אחת.

משפטים המנוהלים בתקשורת

החקירה של אולמרט, כמו החקירות של ביבי נתניהו, הנשיא קצב ואישי ציבורי אחרים, נוהלו בשלבים הראשונים בתקשורת, ולא בצורה מחמיאה, לעיתונות ולנציגי שלטון החוק. לאחרונה, אנו עדים לתופעה חמורה, ההולכת ומתפשטת בתקשורת הישראלית של ניהול משפטים בעלי אופי ציבורי תקשורתי, בטלוויזיה, ברדיו ובפנלים שונים במסגרות דיוניות בתקשורת. התופעה מדאיגה, כשלעצמה, מאחר שהיא מסרסת את מהות המשפט, מייתרת את ההליך הדיוני המשפטי, את הליכי החקירה של הצדדים באולם המשפטים ולבסוף גם את תפקידו של השופט, שצריך להכריע ע"ס הראיות שהובאו בפניו בגורלות של אנשים, משפחות, חברות ועסקים.

התקשורת הופכת את המשפטים לקרקס תקשורתי, מין סוג של ריאליטי חדש, שבסופו הציבור, כלומר: המושבעים, יחליטו על גורל המשפט ע"י אס.אם.אס בטלפון או באינטרנט. נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, יצאה לאחרונה למאבק צודק, בזירוז הליכי משפט, קיצור תורים וקנס על משיכת זמן ובקשות דחייה לא מוצדקות. אבל אני תוהה - למה צריך את זה?, הרי הטלוויזיה, עושה לנו את המלאכה ביעילות, מביאה ראיונות עם המתלוננים, משחזרים את האירוע באמצעות עדי הראייה, ויתירה מכך מצטטים פסקאות מתוך העדויות שנמסרו. ומעל לכל - קטעים נרחבים מעדות החשוד/נאשם על גרסתו, כולל הסתירות והתהיות שישנן בגרסתו, מובאים בפנינו במלואן.

ואני שואל - את הנשיאה דורית ביניש, את יו"ר לשכת עו"ד יורי גיא-רון, איפה אתם, איפה קול הזעקה המצופה מראשי מערכת המשפט, על העוול, על הסירוס, על הפסול בשיטה החדשה, המייתרת את ניהול המשפט, בפני השופטים. אם כך, הם פני הדברים - למה שלא נחזור לשיטה המשפטית של ימי הביניים לאמור: "מבחן האש". הנאשם יועמד למבחן, אם ישרוד ולא יודה סימן שהוא זכאי, לא יעמוד במבחן - דינו נחרץ. אפשר גם לגוון - בשיטת "הדו-קרב", שהיה נהוג בראשית המשפט האנגלי לאמור: הנאשם העשיר האביר, בוחר לו נציג שילחם ב"דו-קרב" נגד המאשים והמלעיז או נציגו והמנצח - הוא זכאי.

עוד לא שכחה והוכרעה סופית פרשת העיתונאית אילנה דיין והתחקיר שלה בעניין הסרן ממוצב גירית בעזה, שהואשם ע"י התקשורת "בווידואה הריגה", של ילדה פלשתינית לכאורה תמימה בדרכה לבית הספר, למרות שבכיוון הליכתה לא היה בית ספר והאירוע דומה יותר "למלכודת" חמאס. עוד לא שכחו הדי - פסק הדין של השופט המחוזי סולברג, בה הטיל על העיתונאית והזכיינית, בשל תחקיר זה קנס כספי של 300,000 ש"ח + הוצאות משפט - בשל פגיעה בשמו הטוב של הקצין ובשל תחקיר רשלני, מגמתי, לא מקצועי, מלא סתירות ותהיות, בישול קלטת, עדויות שקר שהיום צריכות לפעול לטובת הקצין ובעיקר בשל העובדה שהקצין זוכה כליל, ע"י בית הדין הצבאי שדן בעניינו בסוגיה זו. יתירה מכך, השופט סולברג מרשיע גם את התקשורת, על חלטורה, רשלנות ורדידות. הערעור של אילנה דיין – נמצא בשלבי סיום בעליון.

ובעוד זה בא, הנה סיפור חדש על סרן אפרתי, מאבטח הרמטכ"ל, המואשם בעבירות חמורות ובנסיבות אפילו יוצאות דופן. והנה, בתוכניתו של אמנון לוי - שומר מסך - בתאריך 4.1.2010 (יום ב') לפני שהחל המשפט הוקדשה כולה לפרשת הקצין האנס, בהרחבה, בהדגשה ובהתלהבות חריגה ועסיסית.

כזאת עוד לא הייתה במערכת המשפט בישראל - למרות מקרים קודמים בולטים כמו חקירת ביבי נתניהו, חקירת הנשיא קצב, ראש הממשלה אולמרט ואחרים. כל העדויות, העדים המתלוננת, חוקרי המשטרה, כל מה שנעשה ונשמע בחדרי החקירות, הובאה בגרסת טלוויזיונית, וכל זאת עוד לפני שהחל המשפט, והראיות הוגשו לשופטים. מבחינה משפטית - מדובר "בסדום ועמורה" מבחינה תקשורתית, בידור להמונים בנוסח הגלדיאטורים ברומא.

רבותי - המצב הזה לא יכול להימשך - או שיבטלו את המשפטים או שימנעו את התופעה התקשורתית הקלוקלת הזו - לאלתר. את התפקיד הזה צריכים למלא - ראשי מערכת שלטון החוק, בלחץ ציבורי ואם צריך בחקיקה ובענישה כבדה. עלינו להחליט - רוצים מערכת משפט תקינה או קרקס טלוויזיוני. העיתונות מצידה, בגלל הדרישה לחשיפת יתר, חטטנות, רכילות, רדיפת רייטינג ותחרותיות עוברת לא פעם את גבולות האתיקה העיתונאית וגבולות הטעם הטוב.

יש הבדל מהותי בין עיתונות חופשית שתפקידה לדווח, לסקר, להביא לצופים עובדות עם או בלי פרשנויות מקצועיות - שזה חיוני, לגיטימי ורצוי לבין עיתונות החודרת לפרטיות, לחדר המיטות, נאחזת ומפרסמת כתבות צבע ורקע מלאות רכילות, חצאי אמת, וסיפורי עבר עם סיפורי בדים של כאילו חברים ומכרים ורכילאים חברתיים ומקצועיים. יש גם עיתונות שיוצרת ודוחפת פרשיות יש מאין, כולל ביצוע תפקידים השמורים למשטרה ופרקליטות כשכל התמהיל הזה - המגיע בחבילות כל היום מכל הכיוונים - גם אם יש רתיעה ציבורית היא בסופו של דבר שוקעת ומבעבעת לתודעה עד שקשה לפעמים לנתק בין האמת לסיפור בין העובדות לבדיות.

כדי למנוע אי הבנה - אין בדברים אלה כדי להתנגד לסיקור ודיווח לגיטימי מהפרשיות שצוטטו לעיל, ההיפך הוא הנכון - גילוי וסיקור עוזרים למשטרה בפיענוח ובאיסוף ראיות חשובות בפרשיות כמו תקיפה מינית והטרדה מינית, שוחד וכד'. במקרים אלה החשיפה חיונית לדגם של התנהגות דומה בעבר ולחיזוק ראיות המשטרה והפרקליטות - אך בגבולות סבירים, הוגנים ומקצועיים.

אם העיתונות תירגע - יש להניח שגם עו"ד יאלצו להנמיך פרופיל ולהתרכז במשפט - אך כל זמן ששני הגופים או השלושה עיתונות, משטרה, עורכי דין, יזינו אחד את השני - החגיגה תמשך. בכל מקרה - המצב הנוכחי, לא יכול להימשך. וכדי לא לרוקן מתוכן את מקצוע עריכת הדין ולא להגיע במערכת המשפט על הגורמים המתאימים, לאזור אומץ ובשילוב מערכות - להחזיר למשפט את כבודו הנשחק והאבוד.

לסיום, ברצוני להדגיש פעם נוספת, יש הבדל מהותי בין הרשעה ע"י העיתונות והתקשורת לבין הרשעה ע"י בית משפט. הציבור מתרשם מהכתבות, מהפרסומים ברדיו, בטלוויזיה ובעיתונות ומגבש דעה, בטרם החליט בית המשפט. כאשר השופטים, חייבים וצריכים להחליט ע"ס חומר הראיות בלבד והמסמכים שלפניהם ולא על פרשנות ורכילות. משפטו של אולמרט ושולה זקן - עוד יספקו הרבה כותרות ופרשנויות - יהיו הפתעות, יהיה שמח - ולבסוף יהיה גם פסק דין - והוא שיקבע.

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, ראש לשכה של האלוף טל ז"ל, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות, שופט בבתי דין משמעתיים ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  17/05/2011   |   עודכן:  18/05/2011
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השפעת התקשורת - על שופטים
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עו"ד נבון קצב
17/05/11 15:30
2
עידן סובול
18/05/11 09:29
3
קורןנאוה טבריה
18/05/11 10:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אירועי הבלוף הקרוי נַכְּבָּה עשו השנה עוד צעד משמעותי לקראת התפוגגות רבתי. ככל שהשקר הזה ילך ויתפתח הוא יהיה מוכרח לחשוף את עצמו כהמצאה והונאה המושלכת לפח האשפה של ההיסטוריה. מהטעם הזה יש לברך על הפעילויות ולעודד אותן עוד ועוד. עוד סיפורים על ה"אסון", עוד אגדות על ה"חורבן", עוד משלים מכמירי לב על עקירה וּפְלִיטוּת, עוד שירי מחאה ותקווה וחלום לשִׁיבה לחיפה ועכו ויפו ולוּד ורמלה - בסופו של דבר הרמאות העממית הזאת תתגלה לעין-כל, האמת הפשוטה תצא לאור ותזרע בכל השטות הזאת מבוכה גדולה כפי שראוי שיתקיים בכל סיפור כיסוי מופרך שנחשפה ערוותו.
17/05/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
כדי למנוע את המחזה המביש של מאות הפלשתינים, בעלי האזרחות הסורית, שדרסו את גדר הגבול ליד מג'דל שמס, יש בידי צה"ל פתרון זמין וזול. אפשר לחדול מלהתחבט ומלהתייסר מה לעשות ב"ספטמבר השחור", כשעצרת האו"ם תכיר במדינה הפלשתינית ורבבות פלשתינים משולהבים ובלתי מזויינים ובראשם, כרגיל, נשים וילדים, ירמסו את גבולות ישראל, כשחיילי צה"ל נוצרים את נשקם, מאימת הגולדסטונים מבית ומחוץ.
17/05/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בשעה שבישראל מדינה שלמה התכנסה לעצרות זיכרון עם חייליה שנפלו במלחמות על הגנת המדינה, התאספו בתל אביב, כמה מאות פעילי השמאל הקיצוני "לחגוג" את יום הזכרון האלטרנטיבי של הזדהות עם האסון הפלשתיני הקרוי "נכבה".
17/05/2011  |  מתי דוד  |   מאמרים
כנסת ישראל מציינת 150 שנה להולדתו של הרצל. מצער מאוד, שהרבה מאמירות לזכרו מרקיעות אי שם בספירות שמימיות חסרות תוכן, ומנותקות לחלוטין ממה שהוא עצמו כתב והגה. היה זה הרצל, שתבע כי כל אוצרות הטבע של המדינה העתידה לקום יישארו אך ורק בידי הכלל!!!.
17/05/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
עוד טרם אירועי יום ראשון ב"יום הנכבה" (15.5.11), נראה בבירור כי הסכם שלום עם הפלשתינים רחוק עדיין. נראה, כי מאז הסכמי אוסלו ולאחריהם, המו"מ שהתקיים בין אהוד ברק כראש ממשלת ישראל ליאסר ערפאת, לא הפנימה ההנהגה הפלשתינית כי יש באפשרותה להגשים את חלומו של עמה ולהקים מדינה עצמאית. ערפאת, ואבו מאזן אחריו, הדפו כל ניסיון ישראלי להגיע להסכם. גם אם התגלעו חילוקי דעות במהלך המשא-ומתן, והרי שזהו טיבו, לא אלה אשר מנעו מן ההנהגה הפלשתינית מלהגיע להסכם שלום עם ישראל.
17/05/2011  |  שי ברק  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il