|   15:07:40
  רועי כהנוביץ  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מהפכת 79 - הגורם היחיד להפסקת פיתוח התוכנית הגרעינית [צילום: AP]

אירן והגרעין: מה היה קורה אילו...?

אירן, אשר קיבלה מארה"ב יחד עם פקיסטן וטורקיה את כור המחקר הראשון שלה עוד בשנות ה-60, תוך עשור התקדמה לאין-שיעור על פני שותפותיה מ-CENTO. מהפכת 1978-79 הייתה לגורם היחיד להפסקת פיתוח התוכנית הגרעינית של אירן והצורך של אייתוללה רוח-אללה ח'ומיני לבסס את שלטונו והמשכיותה של מלחמת אירן-עירק היו גורמים עיקריים במניעת המשך פיתוח תוכנית הגרעין האירנית. כיום ניתן לתהות כיצד היה נראה האזור כולו, לו המהפכה הייתה מתרחשת אחרי שהושלמה בניית כור גרעיני באירן?
17/05/2011  |   רועי כהנוביץ   |   מאמרים   |   תגובות

מאז עלה מוחמד רזא שאה פהלוי לשלטון באירן (שלט 1979-1941) הוא פעל להשגת שליטה אירנית על טכנולוגיה גרעינית מתוך אמונה כי בעלות אירנית על טכנולוגיה שכזו תצעיד את אירן לעבר "הציוויליזציה הגדולה" (בפרסית: בֶּה-י סוֹ-יֶ תָּמָדֹן-יֶ בֹּזֹרְג) כפי שהייתה בתקופה הפרה-איסלאמית ובעיקר תחת השלטון ההכמני.

ראוי לציון כי לתפיסתו המעבר ל-'ציוויליזציה הגדולה' היה מושתת על ארבעה קווי-יסוד עיקריים, אשר נקבעו עוד בתקופת אביו- רזא שאה (שלט 1925 - 1941), ואלו הם: לאומיות אירנית (פרה-איסלאמית), חילון (אנטי-קלריקליות שיעית), מודרניזציה והתמערבות (לא במובן 'חיקוי המערב' אלא במובן 'חזרה לשורשים') וחיזוק מוסד השאה (כסמל וכגורם המאחד את העמים השונים ואת הלאומיות האירנית).

זאת ועוד, בעיני השאה אירן צריכה הייתה לעמוד במספר קריטריונים בכדי שתוכל לשוב ולטעון למעמדה כ"ציוויליזציה גדולה": 1. עושר - אשר הושג בעיקרו דרך הכנסות הנפט ; 2. רפורמות שונות - שינוי במעמד האישה, חינוך מודרני ואף רפורמה אגררית ("המהפכה הלבנה" של 1963) שבעיקרה הייתה שבירת כוחם של בעלי הקרקעות הגדולים; 3. תיעוש - כסמל לפיתוח וקידמה בדיוק כפי שנעשה במדינות מערביות שונות; 4. חיזוק המעמד ההגמוני באזור בכלל ובמפרץ הפרסי בפרט תוך בניית צבא גדול וחזק המצויד בנשק חדיש ומתקדם; 5. הכרה בינ"ל במעמדה של אירן כ"שוטר המפרץ" וכשומרת האינטרסים של המערב באזור; 6. עמידה בסטנדרטים של מועדון מדינות העולם בעלות שליטה על טכנולוגיה מתקדמת ובין השאר על טכנולוגיה גרעינית.

ביסוס מעמדו של השאה1 לצד ביסוסה של אירן כמעצמה אזורית והפיכתה לבת ברית מוצהרת של ארה"ב ומדינות נוספות הביאו את השאה לכדי מסקנה כי כעת הגיע הזמן לפעול להשגת טכנולוגיה גרעינית אשר כאמור תשלים את מעברה והפיכתה של אירן ל"ציוויליזציה גדולה". למעשה, ניתן לזהות באירן המלוכנית שני שלבים עיקריים הקשורים להשגת טכנולוגיה גרעינית ואלה הם:

1. השלב העוברי - בין השנים 1974-1956: תוכנית הגרעין האירנית החלה בשנת 1956 , כאשר במסגרת התוכנית האמריקנית של "גרעין למטרות שלום" (ATOMS FOR PEACE) חתמו אירן וארה"ב על שת"פ גרעיני למטרות אזרחיות. במסגרת תוכנית זו הציעה ארה"ב לספק - לעולם שהיה עד למימדיה הזוועתיים של הטכנולוגיה הגרעינית (הירושימה ונגאסקי) - מידע וציוד בהקשר לשימושיה האזרחיים של הגרעין, ואף להקים מכוני מחקר גרעיניים למטרות שלום.

כתוצאה מהחתימה על ההסכם (1957), קמה באירן "הוועדה לאנרגיה גרעינית" ובאוניברסיטת טהרן נוסד "המרכז למחקר גרעיני". בעקבות הפיכת 1958 בעירק, הועבר ב ב-1959 "המכון למדע גרעיני" של CENTO (אשר היה בעירק) לאירן. באותה שנה ממש אירן וארה"ב חתמו על הסכם נוסף לפיו ארה"ב התחייבה לספק לאוניברסיטת טהרן כור גרעיני קטן למטרות מחקר. בנייתו של כור זה החלה ב-1961 והסתיימה ב-1967, והוא היה אחד מחמשת הכורים הגרעיניים שארה"ב סיפקה למדינות נוספות כגון פקיסטן, טורקיה, אינדונזיה וישראל.

2. שלב הפיתוח האינטנסיבי- 1978-1974: בשנים 1974-1973 מספר גורמים הביאו את השאה לכדי החלטה לשדרג את מה שהיה עד אז תוכנית הגרעין העוברית של אירן: א. הפינוי הבריטי מהמפרץ הפרסי (1971), מחד, והמעורבות האמריקנית האינטנסיבית במזה"ת, מאידך, יצרו חלל בתפקיד 'שומר האינטרסים המערביים' באזור, תפקיד שהשאה הסכים למלא בשמחה; ב. מלחמת יוה"כ וחרם הנפט הערבי על המערב, נתנו בידי השאה הזדמנות פז להעלות את מחירי הנפט, להגדיל רמות תפוקה, ועקב כך - להשיג רמות הכנסה חסרות תקדים.

הכנסות אלו אפשרו לו להתחיל בפרויקטים גדולים של פיתוח, לצייד את צבאו בנשק החדיש והמתקדם ביותר (לדוגמה מטוסי F14), וגם לשדרג את תוכנית הגרעין שלו, מתוך שאיפה להביאה לרמה שאינה נופלת מזו של מדינות אירופאיות ג. אספקת צרכי הנפט של העולם המערבי בזמן של חרם ערבי, מלווה ב-'תפקידיו' כשומר האינטרסים של המערב ו-'שוטר המפרץ', הביאו את השאה להאמין כי המערב תלוי בו יותר מאשר הוא תלוי במערב.
זאת ועוד, הפעילות הגרעינית של אירן לא הצטמצמה רק בהשכרת שירותיהם של חברות אירופאיות לבניית הכור, אלא כללה שורה ארוכה של צעדים, שהצביעו על כך שלשאה היו כוונות וראייה מרחיקות-לכת בתחום הגרעין.

בין צעדים אלו ניתן לציין את ההסכמים לשת"פ עם צרפת וגרמניה המערבית בדבר העשרת אורניום, בניית מרכזי מו"פ גרעיני, הדרכה וציוד, ניהול ואבטחת מתקנים גרעיניים ובניית כורים. כמו-כן הסכם לשת"פ עם ארה"ב לבניית 8 כורים גרעיניים ולאספקת דלק גרעיני לכורים אלו והסכמים נוספים לרב עם הודו, סין, אוסטרליה, דרום אפריקה, הונגריה אנגליה, איטליה, אוניברסיטת MIT ועוד.

הפיתוח המהיר של הכורים הגרעיניים באירן הביא עמו להרחבת כוח האדם ב"ארגון לאנרגיה אטומית" של אירן (הוקם ב 1974) בראשותו של ד"ר עלי-אכבר אעתמאד ואשר מנה יותר מ-4,000 עובדים (כאשר רבע מהם נשים!!) ושלח מאות מדענים וטכנאי גרעין להשתלמויות במדינות זרות ביניהן ארצות היעד העיקריות הן ארה"ב, צרפת, גרמניה המערבית ובריטניה. חשוב לציין כי בעקבות החרם הערבי ועליית מחירי הנפט, מדינות מערביות החלו לחפש מקורות אנרגיה חלופיים, ובעיקר שמו פעמיהן לעבר טכנולוגיה גרעינית. שאיפה זו לא פסחה גם על מדינות כמו ארגנטינה, ברזיל, הודו, דרום-קוריאה, טייוואן וכמובן אירן בה ביקש השאה להיצמד למדינות אלו בתחום הגרעיני.

דוחות המבוססים על מחקרים מראשית שנות ה-70 הראו כי אם יימשכו רמות ייצוא הנפט האירני ולאור עליית רמות צריכת החשמל באירן, רזרבות הנפט האירני ייגמרו תוך כ 70 שנה. לכן, לשאה היה חשוב לשדרג, להאיץ ולמקסם את תוכנית הגרעין האירנית במהירות האפשרית. כמו-כן, העובדה ש-90% מהכנסות המדינה היו ממכירת נפט, הפכה את השאה לזהיר יותר לגבי השימוש בו לצרכי אנרגיה פנימית.

ממשלים אמריקניים שונים, דמוקרטים ורפובליקנים, תמכו ועודדו את שדרוג תוכנית הגרעין האירנית, שכן זו הייתה, עד אז, מבוססת על ידע והדרכה אמריקניים, ושדרוג תוכנית הגרעין האירנית הייתה מעניקה בצידה עבודה לאזרחים אמריקניים רבים. ואכן, אירן והשאה אף כיכבו במערכות פרסום פנים-אמריקניות של חברות אמריקניות לבניית כורים גרעיניים מתוך מטרה לעודד מדינות בארה"ב לבנות בתחומן כורים גרעיניים.

לסיכום, אירן אשר קיבלה מארה"ב יחד עם פקיסטן וטורקיה את כור המחקר הראשון שלה עוד בשנות ה-60, תוך עשור התקדמה לאין-שיעור על פני שותפותיה מ-CENTO. זאת ועוד, הרי שבשלב השני של פיתוח תוכנית הגרעין שלה, אירן ביצעה קפיצה משמעותית קדימה. מהפכת 1978-79 הייתה לגורם היחיד להפסקת פיתוח התוכנית הגרעינית של אירן וכי אין ספק כי הצורך של איתאללה רוח-אללה ח'ומיני (חי 1989-1902) לבסס את שלטונו והמשכיותה של מלחמת אירן-עירק היו גורמים עיקריים במניעת המשכו הישיר והמיידי של פיתוח תוכנית הגרעין האירנית ולדחייתה בעשור לתוכנית הפיתוח הראשונה, שהחלה ב-1989-90.

יחד עם זאת צריך לזכור כי התוכנית והתשתית הגרעינית שהוקמו באירן על-ידי השאה, הניחו את התשתית לפיתוח תוכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית; כיום אולי ניתן לברך על התרחשותה של מהפכת 1979 באירן ולתהות כיצד היה נראה האזור כולו, לו המהפכה הייתה מתרחשת אחרי שהושלמה בניית כור גרעיני באירן?

תאריך:  17/05/2011   |   עודכן:  17/05/2011
רועי כהנוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אירן והגרעין: מה היה קורה אילו...?
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצד אחד כותבת מנהלת האקדמיה הגב' אילנה שרון שהחברות באקדמיה "היא על בסיס ניסיון מקצועי ולא לפי שיוך איגודי", ומצד שני – מורכבת הנהלתה מנציגי איגודים בלי ייצוג ישיר של מאות החברים, שרבים מהם לא רשומים בשום איגוד אחר מאשר בה, כשהם משלמים בה דמי-חבר שנתיים – וזכותם היחידה היא לשלוח את הצבעתם לגבי הסרטים המתמודדים בתחרות השנתית. האם לשם כך הקמנו את האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, על-מנת שהיא תהיה מוסד לקליטת S.M.S/ים וספירתם בלבד?!
17/05/2011  |  שאול דישי  |   מאמרים
כל מהמר יודע: הימור הוא כניסה לסיטואציה עם סיכון וסיכוי. הרווחת: שיחקת אותה - תיהנה!. הפסדת: אכלת אותה- תלמד!. שאלה: האם תיתכן סיטואציה שבה מי שהרוויח בהימור יידרש להחזיר את זכייתו? התשובה כמובן היא לא! - בדיוק כמו שמי שהפסיד לא ידרוש לקבל בחזרה את מה שהפסיד!
17/05/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
הנושא הרגיש של יחסי תקשורת שופטים שהועלה בכנס באילת, הוא חשוב וחיוני לשיח הציבורי המשפטי מקצועי וגם ליחסים של הציבור לתקשורת ולמערכת המשפט. הציבור צמא לסיפורים הקשורים – באנשי ציבור, ידוענים, שחקנים, עיתונאים, שדרנים, שחקני כדורגל, המבצעים עבירות שונות ובמיוחד סיפורי מין מגוונים. פרופ' רון שפירא (שאביו ז"ל היה נשיא בתי המשפט השלום בת"א) טען בכנס כי הגורם המשפיע ביותר על שיקולי העונש, זו עמדת התביעה ושיקול דעתה. פרופ' שפירא הגדיר "כשקר מוסכם", שהעונש נקבע בידי השופטים על-פי החוק. תפקידו של בית המשפט בשיקול העונש נמוך לעומת עמדת התביעה ושיקוליה – כפי שהיה למשל בפרשת הנשיא קצב.
17/05/2011  |  עו"ד אברהם פכטר   |   מאמרים
אירועי הבלוף הקרוי נַכְּבָּה עשו השנה עוד צעד משמעותי לקראת התפוגגות רבתי. ככל שהשקר הזה ילך ויתפתח הוא יהיה מוכרח לחשוף את עצמו כהמצאה והונאה המושלכת לפח האשפה של ההיסטוריה. מהטעם הזה יש לברך על הפעילויות ולעודד אותן עוד ועוד. עוד סיפורים על ה"אסון", עוד אגדות על ה"חורבן", עוד משלים מכמירי לב על עקירה וּפְלִיטוּת, עוד שירי מחאה ותקווה וחלום לשִׁיבה לחיפה ועכו ויפו ולוּד ורמלה - בסופו של דבר הרמאות העממית הזאת תתגלה לעין-כל, האמת הפשוטה תצא לאור ותזרע בכל השטות הזאת מבוכה גדולה כפי שראוי שיתקיים בכל סיפור כיסוי מופרך שנחשפה ערוותו.
17/05/2011  |  דודו אלהרר  |   מאמרים
כדי למנוע את המחזה המביש של מאות הפלשתינים, בעלי האזרחות הסורית, שדרסו את גדר הגבול ליד מג'דל שמס, יש בידי צה"ל פתרון זמין וזול. אפשר לחדול מלהתחבט ומלהתייסר מה לעשות ב"ספטמבר השחור", כשעצרת האו"ם תכיר במדינה הפלשתינית ורבבות פלשתינים משולהבים ובלתי מזויינים ובראשם, כרגיל, נשים וילדים, ירמסו את גבולות ישראל, כשחיילי צה"ל נוצרים את נשקם, מאימת הגולדסטונים מבית ומחוץ.
17/05/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il