|   15:07:40
  עזי נגר  
יו"ר העמותה לקידום פיצויים
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  עזי נגר  
יושב ראש העמותה לקידום פיצויים לפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

חרטא של נכבה או חרטא של עמותה?

מי ששולל את עובדת קיומה של הנכבה הפלשתינית, עשוי להביא כליה על המדינה שבשמה הוא יוצא להגן עליה ומתחיל את הספירה לאחור אם תרצו - חרטא של עמותה
06/06/2011  |   עזי נגר, עזי נגר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
ארז תדמור, אראל סג"ל
"נכבה חרטא" - הספרון שנלחם על האמת

בחודש האחרון רבים מדברים על הנכבה, ומרביתם עושים זאת מתוך בורות וחוסר הבנה, ובעיקר מחוסר ידיעות בסיסיות על היקף הפעילות המדינית-פוליטית העצומה של מדינת ישראל לפתור את סוגיית הפליטים הפלשתינים עוד בראשית שנות הארבעים כשוועדות של פליטים הוקמו לפתרון הנושא.

מי שסבור כי שלילת ה"נכבה" או קריאתה בכינוי גנאי "נכבה חרטא" הן נדבך נוסף בחיזוקה של מדינתנו האהובה, בבת-עיננו היחידה, עושה שירות דב ופוגע בה יותר מאשר מחזק אותה.

מי ששולל את ה"נכבה" הפלשתינית שולל את ה"נכבה" של יהודי ארצות ערב ואת זכותם לקבל פיצויים עבור רכושם של מיליון יהודים יוצאי ארצות ערב; וכמי שעומד בראש העמותה לקידום פיצויים לפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב, מחובתי להעמיד דברים על מכונם.

הסכמות קיימות

לו אנשי עמותת "אם תרצו" והכותבים-המתלהמים האחרים היו בקיאים דיים במשאים-ומתנים המתנהלים בינינו לבין הפלשתינים, היו מגלים הרבה מאוד הסכמות בינינו לבינם. למשל, אנו מסכימים להכיר בסבלם של הפלשתינים - קרי בנסיבות הנכבה, אך מבלי לקבל אחריות על האירועים, ושבהסכם כולל אנו מוכנים לאפשר כניסה של עשרות אלפי פלשתינים לשטחה של מדינת ישראל (תחת הכותרת של איחוד משפחות) ואף לפעול יחד בהקמת קרן פיצויים בינלאומית לפליטים הפלשתינים ולפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב (דרך אגב, התמיכה בפיצויים לפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב הייתה בעיקרה פעולה אמריקנית שגובתה לאחרונה בהחלטה מספר 185 של הקונגרס האמריקני באפריל 2008, ולא פועל ישיר של דאגה ישראלית לרכושם של יהודי ארצות ערב. להפך, מדינת ישראל הייתה מסויגת מקישור זה עם הבעיה הפלשתינית וקישרה זאת עם פתרון כלל הסכסוך עם כל מדינות ארצות ערב.) וכל זאת בתמיכת הנשיא לשעבר ביל קלינטון, כפי שבא לידי ביטוי במתווה קלינטון בשנת 2000.

יתרה מכך, מדינת ישראל תומכת בדרישת מדינות ערב ש"אירחו" את הפליטים הפלשתינים בארצן לקבל פיצוי על כך מהקרן הבינלאומית. זאת בנוסף על כך שישראל עצמה מתכוונת להגיש חשבון לקרן זו בגין כל ההוצאות שהיו לה, למדינה, בשל העלאת מיליון יהודים מעשר מדינות ארצות ערב לישראל. דיונים על כך התקיימו בחודשים האחרונים הן במועצה המייעצת לראש הממשלה בעניין השבת הרכוש היהודי בראשותו של מר רפי איתן, והן בדיונים במועצה לביטחון לאומי בדסק המזרח התיכון.

ציטוט אחד הסעיפים מתוך התוכנית של בנימין נתניהו, כפי שהודלפה, מתוך פגישות של ע"וד יצחק מולכו שנמסרה לראש לשכתו של סאיב עריקאת יושב-ראש צוות המשא-ומתן: "הכרה משתמעת בטרגדיה של הפליטים הפלשתינים ובצורך לפתרון בעייתם באמצעות מתן פיצויים ושיבה של חלקם למדינה הפלשתינית שתקום". (אז תגידו, "אם תרצו" זה לא חרטא של עמותה?)

אושיות מרכזיות

מאחר שהתנועה הציונית הושתתה על התעלמות מכוונת ומוצהרת של התעלמות משתי אושיות מרכזיות בסיסיות ללגיטימיות שלנו באזור, הפועל היוצא מכך הוא החלשה של הזכות הבסיסית שלנו בארץ זו. האחת, התנועה הציונית לקחה את ה"קושאן" על ארץ ישראל ו"זרקה" את אלוהים מעבר לגדר (סליחה על המטפורה ואם אני פוגע באחיי הדתיים). השנייה, כפי שמטיב להגדירה פרופ' יהודה שנהב (בספרו "היהודים - הערבים - לאומיות, דת ואתניות", עם עובד), היא הלגיטימיות של היותנו קיימים מאז ומתמיד כחלק אינטגרלי במרחב הגיאוגרפי המדובר, אך מאחר שהלגיטימיות הזו נעוצה וקשורה בהימצאותם של יהודי ארצות ערב, קרי המזרחים, 2600 שנים מגלות בבל (שגליציה צמחה מגלות זו) מעל ל-2000 שנות חיים במצרים, ומעל ל-2000 שנות חיים באירן-פרס ועוד.

מאחר שהתנועה הציונית הייתה חילונית בעיקרה וסממנים של "גזענות" בתחילתה (שהלכו והומרו עם הזמן לביטוי הסוציולוגי הנאור של "פערי תרבות"), אנו עדים לתולדה של עוולות אלו כפועל ישיר של התעלמות משתי אושיות יסודיות אלו ולתוצאותיהן בזירה הבינלאומית ובזירה הארצית. בזירה העולמית החל בתומס הלן, כתבת הבית הלבן, ועד לח"כ אחמד טיבי וחבריו בזירה הארצית, המציעים לנו פעם אחר פעם לחזור לפולין ולגרמניה.וזאת, שוב, בעקבות האיוולת של התנהלות ארוכת שנים של התעלמות משתי אושיות אלו.

חרטא עמותה

באשר למסמך התועמלני ("נכבה חרטא"), כפי שהגדיר אותו בצדק ירון לונדון, זה איננו אלה אסופה של עובדות ואירועים היסטוריים שאינם מכחישים את אירועי הנכבה אלא נותנים להם צידוק לעוול שנגרם לפלשתינים.

ידוע במשפט, גם במשפט הבינלאומי, שעל עוול לא משיבים בעוול אחר, ועל כן הטענה הילדותית משהו בסגנון "הוא התחיל", "הם תקפו" היא מטומטמת, אך יתרה מזו - היא הוכחה לעובדת קיומה של הנכבה שאותה מנסים לשלול מנסחי מסמך החרטא, שכן עצם הטענה שהם אחראים להיווצרות הנכבה כתוצאה מהתוקפנות שלהם אינה שוללת את אשר המסמך בא להציג, זה אשר אמרנו, אם תרצו - חרטא של עמותה.

שלא יובן לא נכון, אי-הסכמה עם מסמך החרטא של הנכבה, איננה מסכינה עם דרישות הפלשתינים לזכות השיבה לתוך גבולות מדינתנו ואף שוללת זאת באופן מוחלט. אך יש מקום להבין את סבלם וכאבם וכמו כל פיוס - זוגי, לאומי - זה חייב להתחיל עם הכרה והבנה לסבלו של האחר (בכל המשאים-ומתנים שנוהלו עד כה, דובר על הסכמה להכיר בסבלם של הפלשתינים מבלי לקחת אחריות על תוצאותיה). גם לנו הייתה "נכבה", גירוש של כמיליון יהודים מעשר מדינות ארצות ערב וניתוק מיידי ממורשות של אלפי שנים ועלינו חסרי כל - וזה לא דבר של מה בכך. אך גם כאן, מדינת ישראל לא השתהתה מלהשתמש בטיעון זה מעל 62 שנה וסיבותיה עימה. שכן אחד מהטיעונים והמרכזי שבהם הוא הוכחת עובדות הנכבה.

ניתן לא להסכים וניתן לא לקבל, אבל עם עובדות היסטוריות קשה להתווכח, ושבעתיים קשה להתעלם משלל המסמכים והפרוטוקולים של ראשית התנועה הציונית. הביוגרפיות של אישים מרכזיים שפעלו ועמדו בראש הארגונים שפעלו לעליית יהודי ארצות ערב. המאמצים האדירים שעשתה מדינת ישראל על-מנת להתמודד עם בעיית הפליטים הפלשתינים עוד בראשית שנות הארבעים של המאה הקודמת.

העובדות ההיסטוריות

התנועה הציונית זכתה מראשיתה בתמיכתן המלאה של המעצמות הקולוניאליות ששלטו בכל מדינות ארצות ערב, והתנועה הכירה היטב את כל המתרחש במדינות אלו ככף-ידה, והתנהלה בהן כבת-בית וכבעלת-בית בהרבה מובנים (וזה המקום להוקיר תודה רבה לממשלת בריטניה שלולא תמיכתה הגדולה והרבה, חיינו היו נראים אחרת, למרות ההתנהלות כפוית הטובה של הארגונים הקיקיונים כגון האצ"ל והלח"י, שרק הסבו נזק לכל אורך הדרך ולא תרמו במאומה). הקשר הזה איפשר לנו "לנסות" ולהעביר תוכנית לקליטה של כ300--400 אלף פליטים פלשתינים לעירק. נקנו כ-100,000 דונם של קרקע במחוז קירנאיקה שבלוב לקליטת הערבים הכפריים שם ועוד. פעולות פוליטיות והסכמים רבים נעשו. מרבית הפעילויות לא צלחו, אך הפלא ופלא אצלנו מדברים ומגדירים זאת כחילוף אוכלוסיה (בן דרור ימיני ואחרים). האם אין בהגדרת חילוף אוכלוסין הכרה בגירושם של הפליטים הפלשתינים - ומכאן בנכבה?

עובדות היסטוריות שאינן ניתנות לוויכוח הן שכ-700 כפרים ערביים נהרסו. מיליוני דונמים הועברו לידי ישוב ועיבוד חקלאי. 40,000 בתים ערביים חולקו לפי מפתח פוליטי שחלקם הגדול "נלקח" על-ידי גיבורינו אפופי התהילה מראשי הפלמ"ח, האצ"ל, ההגנה וכולי, והרבה מאוד מקורבים לממסדים ההסתדרותיים והפוליטיים (אפילו ד"ר יוסף בורג ז"ל הצליח "להתברג" בבית מפואר של ערבי עשיר בטלביה ברחוב רמב"ן שבירושלים, אשר בטוח שהוא רכש אותו מכספו הפרטי ובמחיר מלא, ולכן איננו חושדים בקשרים). כ-7,000 חנויות של ערבים "נלקחו" ונמסרו ל"משביר-לתנובה", וכאמור "ניתנו" לפי חלוקה של מפתח פוליטי והסתדרותי (מתוך תום שגב 1949).

העלייה ההמונית, שמרביתה באה ממדינות ארצות ערב, הגיעה חסרת-כל לאחר שנכסיה נגזלו ממנה רק לאחר הקמת המדינה, ולא זכתה לקבל פיצוי מקביל לביתה שהופקע בעירק ובמצרים, כפי שהצדק דורש או מחייב במדינה יהודית מוסרית המהווה אור לגויים.

אלתרמן "הצועק"

מעטים היהודים שגורשו מהרובע היהודי עת נפל הרובע בידי הלגיון הערבי. ב-28.5.1948 פלשו לקטמון הישנה ומיד כשנכנסו לבתים הגיעו נציגי הממסד להחתים אותם על חוזים ועל תשלום דמי שכירות, שמא הם יאמצו חלילה את סגנון "חברינו" ראשי המפלגה וההסתדרות. ואלה שנשארו עד היום כבר מנסים לנשלם מנכסיהם בטענה שהם "פולשים". כך בכפר סלמה, בשכונת התקווה ועוד. לדוגמה, בשכונת רמת עמידר - שכונת סכנה בבת-ים, שבימים אלו מינהל מקרקעי ישראל מכר את זכויות החכירה בקרקע לקבלן, עליה יושבות 16 משפחות יהודיות, יוצאות ארצות ערב עוד משנות החמישים, בבתים של פליטים פלשתינים שהמדינה לא השכילה או לא רצתה לערוך עימם הסכם חוזי במשך 50 שנה, "זרקה" אותם כעת להתמודד עם קבלנים ועם פינוים באמצעות מערכת המשפט, והגדירה אותם כ"פולשים".

חוסר ההבנה של עמותת "אם תרצו" - חרטא של עמותה, אשר פותחת את המסמך השטותי הזה בציטוט משירו של אלתרמן מבלי להבין ולדעת שאלתרמן היה אחד מ"הצועקים" בשער על העוולות שאנו עושים לפלשתינים. דוגמה מובהקת לכך הוא אחד מרבים משיריו של נתן אלתרמן, "על זאת", שפורסם בעיתון הארץ ב-21.11.1948. ככל הנראה, כתב אלתרמן את השיר על הטבח בלוד ובכך נתן ביטוי לפשעים המוסריים שביצעה מדינת ישראל כלפי התושבים הפלשתינים שחיו בפלשתין לפני פרוץ מלחמת 48' (מתוך אל תגידו בגת הנכבה הפלשתינית בשירה העברית 1958-1948, עורך חנן חבר, הוצאת סדק 2010).

מי ששולל את עובדת קיומה של הנכבה הפלשתינית עשוי להביא כליה על המדינה שבשמה הוא יוצא להגן עליה ומתחיל את הספירה לאחור. מי שסבור שהקונפליקט בינינו לבין הפלשתינים הוא משחק "סכום אפס", מביא כליה על מדינת ישראל וצריך וחובה להעמיד את עמותת אם תרצו כחרטא של עמותה, או לחלופין את הספרון "נכבה חרטא" - כחרטא של מסמך. אם ראש המוסד מאיר דגן מודאג, מי אני העני ממעש שלא אישמע מודאג?

הכותב הוא יושב-ראש העמותה לקידום פיצויים לפליטים היהודים יוצאי ארצות ערב, פעיל חברתי 33 שנים ומועמד לכנסת ה-18 ברשימת מפלגת העבודה מס' 27 ברשימה הארצית.
תאריך:  06/06/2011   |   עודכן:  06/06/2011
עזי נגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חרטא של נכבה או חרטא של עמותה?
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דן הקטן 2
6/06/11 15:10
2
אלינור הציונית
6/06/11 16:58
3
מורה נבוכים
6/06/11 18:52
4
אורי טל
6/06/11 20:39
5
מושיקו
6/06/11 23:14
6
עמי, ת"א
6/06/11 23:49
7
יהודה דרורי
7/06/11 00:53
8
קורןנאוה טבריה
7/06/11 07:30
9
קורןנאוה טבריה
7/06/11 07:42
10
מישהו
9/06/11 02:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה בנימין נתניהו, כראשי ממשלות קודמים, משתתף מדי שנה באירועים ציבוריים רבים ברחבי הארץ. פעם זה כינוס רואי חשבון ויועצי מס, פעם זו ועידת הגליל בבית שאן ופעם זה כינוס תעשיינים ועוד כהנה וכהנה אירועים. לעתים נדמה שראש הממשלה עסוק כל היום בהשתתפות בכינוסים ובוועידות. אני מניח שלא כך הם הדברים.
06/06/2011  |  אלי אלון  |   מאמרים
יום אלנקצא - נשמע קוּל
06/06/2011  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
מלחמת יום הכיפורים ומסקנות ועדת אגרנט לבדיקת מחדליה הביאו לתרבות שלטונית ייחודית לישראל - תרבות ההפחדה והצגה פומבית של הסצנריו הגרוע ביותר. בתרבות הפוליטית-תקשורתית שרווחת בארץ ברור לגורמי ההערכה והמודיעין כי איש עדין לא נתלה על החמצת הזדמנות לשלום . לעומת זאת חוסר יכולת לנבא התלקחות הוא מחדל עצום שגורר בעקבותיו, בדרך כלל, הדחה.
06/06/2011  |  יורם דורי  |   מאמרים
לשכת המבקרים הפנימיים העולמית, ה-IIA, ביטלה לאחרונה את החוזה עם לשכת המבקרים הפנימיים בישראל. ממה שידוע עד כה, הלשכה העולמית מצאה לטענתה, כי הלשכה הישראלית פעלה בניגוד לתנאי החוזה. יתרה מזאת, ללשכה העולמית היו השגות לגבי יכולת תקנון והלשכה לקיים דמוקרטיזציה בלשכה, והיא גם קבלה על כך שהלשכה הישראלית סרבה לניסונות הלשכה העולמית לקיים בדיקת נאותות.
06/06/2011  |  אלון קוחלני  |   מאמרים
רעיי, יהודים בישראל ובעולם, וסתם אזרחים,
06/06/2011  |  חיים מנור  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il