ניסיון הצתת המסגד בכפר מרייר, בערב חג השבועות, לא בוצע על-ידי
מתנחלים. אם העומדים מאחוריו הם יהודים, אזי מדובר בקבוצה זעומה במספר שכל קשר בינה ובין תנועת ההתנחלות הוא אך ורק קירוב גיאוגרפי. האידיאולוגיה והפרקטיקה המניעים את 'תג מחיר' לא קשורים בשום אופן לרעיון ההתיישבות ביהודה ושומרון ולמעשה אף עומדים בסתירה לו.
מפעל ההתנחלויות, בהמשך ישיר לציונות, נובע מרעיון מוסרי מוצדק של מימוש הזכות ההיסטורית של היהודים בארץ ישראל. זו תפישת העולם המניעה את הרוב המוחלט של אוכלוסיית התושבים היהודיים ביהודה ושומרון. זו גם הגישה שהובילה מאז ומתמיד את הגרעין האידיאולוגי הקשה של ראשי המתנחלים. אלה גם אלה, מעולם לא עסקו או דגלו בנקמה, ובוודאי שלא העלו על דל מחשבתם גביית מחיר מצד שלישי, יהודי או ערבי, בשל התנגחות שגרתית עם הרשויות.
בניגוד משווע לקו המחשבתי הזה, תג מחיר כלל לא עוסק בזכות היהודים על ארצם. במקום לקדם את ההתיישבות בארץ ישראל, תג מחיר מקדם את פריקת האגרסיות ורגשות הזעם של אחדים מקרב התושבים ביו"ש. אין אידיאולוגיה. אין מעשה חיובי. אין תרומה לעם, לארץ או לתורה, אלא רק ונדליזם, נקמנות פרימיטיבית והתגרות. אין זה מקרה שמקרב מאות הרבנים הבולטים בהתנחלויות ישנו רב אחד בלבד המעניק גיבוי תיאורטי למעשים הללו. כל השאר חלוקים עליו נחרצות.
כי תג מחיר, כאמור, לא מבוצע על-ידי מתנחלים אלא על-ידי מעט מאוד אנשים, נטולי רסן ופורקי עול שאיש אינו מצליח לשלוט בהם. רשויות המדינה, ראשי המתנחלים וגם הרבנים, כשלו במאמצים להורות להם מותר ואסור. באצטלא של חיזוק ההתיישבות הם עושים מעשה אסור על-פי כל דין ומוסר. המעשים הללו, אגב, גורמים להתיישבות ביו"ש נזק כבד מאוד ולמעשה גם פוגעים קשות בדימוי הבינלאומי של ישראל.
העצוב מכל שאין למי להפנות את הבקשה 'חדלו'.