|   15:07:40
  גיא רוה  
מייסד ארגון "הורות משותפת=טובת הילד".
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

זהבה גלאון וחזקת הגיל הרך

ילדינו הם לא נכס פוליטי או כלכלי להשגת מטרות, הוגנות ונכונות ככל שיהיו. זה פשוט לא ראוי. אין זה נכון להתנות תיקון עוולה אחת בתיקון עוולה אחרת ולכן קשה לי לקבל את דבריה של ח"כ גלאון שכולנו רואים את טובת הילד. בצער רב אציין שנשים כמוה וכמו ח"כ יחימוביץ מייצגות אינטרסים צרים של ארגוני הנשים
13/06/2011  |   גיא רוה   |   מאמרים   |   תגובות
זהבה גלאון. כולם רוצים בטובת הילד?

בנך, אהובך, מהווה עבורנו נכס פוליטי וכלכלי - זאת, במילים פשוטות, הייתה תשובתה של ח"כ זהבה גלאון לבקשתי לקידום חוק לביטול חזקת הגיל הרך. החודש, אני והפעילים בארגוני "הורות משותפת=טובת הילד", פנינו לכל חברי הכנסת וביקשנו מהם, בהמשך למסקנות הביניים של ועדת שניט, לקדם חוק אשר יבטל את סעיף 25 בחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, הידוע בכינויו "חזקת הגיל הרך". כמו-כן, הזמנו אותם לצפות, ביום ראשון הקרוב, בסרט "זכות אבות" של ישרי הלפרין, שיוקרן בערוץ הראשון, סרט שכל מי שצופה בו לא יכול להישאר אדיש לכאבם של האבות.

חוק "חזקת הגיל הרך" נחקק בשנת 1962, ולפיו, במידה וההורים לא הגיעו להסכמה אחרת, ניתנת החזקה על ילדים עד גיל 6 לאם. אולם לחוק השלכה רחבה בהרבה, שהרי ילד שנמצא בחזקת אימו עד גיל 6 יישאר בחזקתה גם בשנים שאחרי, משום שהמערכת אינה נוטה לאשר שינוי אם אין עילה משמעותית לכך. בנוסף, אם ניתנת לאם משמורת על ילד אחד, היא ניתנת לה על כל הילדים, גם אם הם מעל לגיל 6. לחוק יש גם, ובעיקר, השלכות על התפיסה הכללית את נושא ההורות, של ההורים עצמם, של הילדים, של הציבור, ושל בעלי המקצוע הרלוונטיים.

פרופ' אבי שגיא-שְורץ, פרופסור מן המניין בחוג לפסיכולוגיה, דיקן הפקולטה למדעי החברה וראש המרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה וד"ר תרצה יואלס, מרצה במסלול מומחים בחוג לפסיכולוגיה ואחראית על התחום היישומי במרכז לחקר התפתחות הילד באוניברסיטת חיפה כתבו בדוח שניט:

"חזקת הגיל הרך, שנותנת עדיפות מוחלטת לאם כהורה לילדים עד גיל 6, מבוססת על דוקטרינה פסיכולוגית מיושנת ולא נתמכת מחקר, כלל ועיקר, המוכרת כ"דוקטרינת הגיל הרך". מאז התמסדותה דוקטרינה זו במאה ה- 19 אין לה שום גיבוי מחקרי לתקפותה. נהפוך הוא, הדוקטרינה נמצאת בסתירה גמורה לנתונים מחקריים והיא גם אינה תואמת את ממצאי תיאוריית ההתקשרות המבוססת כולה על מאות ואולי אלפי מחקרים סדורים ושיטתיים."

מרבית חברי הכנסת מעדיפים שלא להתעסק עם הנושא. למרות שביטול החזקה הוא דבר שיש עליו הסכמה של כל אנשי המקצוע והיא בוטלה בכל מדינות המערב, עדיין זהו נושא גדוש יצרים ופוליטיקה מהזן הנחות ביותר. הפחד הגדול של חברי הכנסת, אולי בצדק מבחינתם, הוא לצאת כנגד ארגוני הנשים. ח"כ אחד הסביר לנו שעוד מעט יש פריימריז בליכוד, שני ביקש שנצרף אליו עוד ח"כ להגשת החוק כי הוא חושש מארגוני הנשים.

כאשר קראתי את תשובתה של ח"כ גלאון עברה בי צמרמורת קשה. ח"כ גלאון כותבת לי שאכן, יש צדק בדברים, כולנו רוצים לקדם את טובת הילד, ואכן חוק זה הוא מיושן ולא ראוי, אך כרגע, בגלל שהיא רוצה לקדם נושאים אחרים הקשורים לאפליית נשים, נושאים שלרובם אני מסכים, היא מעדיפה להשאיר את המצב על-כנו ולהשתמש באיתי שלי ובכל ילדי ההורים הגרושים כנכס פוליטי וכלכלי לקידום מטרותיה. זוהי גם עמדת נציגות ארגוני הנשים, ד"ר דפנה הקר ("איתך") ועו"ד גלי עציון (נעמת) בוועדת שניט. המקבילה בעיני היא הגברים שיגידו טוב, עד שלא נשיג את זה ואת זה אנחנו לא עושים מילואים.

"שלום גיא. תודה שהסבת את תשומת ליבי לסרט. אין ספק שטובת שהילד עומדת לנגד עיני כל הנוגעים בדבר, גברים ונשים כאחד. אני רוצה להביא בפניך את עמדתי בנוגע לעניין;

אני ערה לקשיים של חלק מהגברים, ולדרך החתחתים שהם נאלצים לעבור. עם זאת, קשה לי לקבל את המלצות "ועדת שניט", שמציעה גישה מהפכנית, של אחריות שווה בין הורים, וקוראת לבטל את "חזקת הגיל הרך", ולהחליפו בהגדרה עדכנית של "אחריות הורית". הסעיף החדש אמור לקבוע כי, זכותו של הילד היא, ששני הוריו יהיו אחראים לשלומו ולרווחתו, וכי אף אחד מהם אינו פטור מאחריות זו.

אין ספק, שזו יוזמה מבורכת, וכוונת חברי הוועדה נגזרה מהרצון לקדם שוויוניות, והתאמה של החוק לסטנדרים בינלאומיים ואמנות בינלאומיות. אך הוועדה רתמה את העגלה לפני הסוסים, כשראתה לנגד עיניה רק את המצב הרצוי ולא את המצב המצוי. הוועדה התעלמה מהמציאות הישראלית, שבה הדין הדתי הוא הדין השולט, ועל-פיו נישאים ומתגרשים. הדין מעניק יתרון לגברים בנושאי אישות. הם המגרשים הבלעדיים וללא הסכמת הגבר אין גט.

"חזקת הגיל הרך" היא חזקה אחת בתוך מכלול של דיני המשפחה, המסדירים את כל נושא הקמת המשפחה ופירוקה, וגורמים לחוסר שוויון בתהליך הגירושין. נשים נאלצות לוותר על רכוש, מזונות וזכויות שמגיעות להן בכדי לקבל את הגט המיוחל. אם יבטלו את החזקה, הדיון המשפטי על אחזקת הילד, יהפוך כלי נוסף בסחטנות ויביא להרעה במצבן של מסורבות גט ועגונות. הניסיון להשוות את מצבנו לאירופה ולארה"ב, מדינות שיש בהם נישואים אזרחיים, הוא ניסיון לא תקף.

קיימת דילמה אמיתית, האם חוקים שנחקקו לפני כ 40 שנה מתאימים לישראל של 2011?, אולי צריך לאמץ, כפי שאתה מציע, את המלצות "ועדת שניט" ששואפת לחברה שוויונית יותר?. הרי מדובר בחוקים ישנים, אנכרוניסטיים, שמסייעים בהנצחת הסטריאוטיפים, שנשים הן המטפלות בילדים. ואילו היום אנחנו עדים לשינוי גדול ביחסם של גברים לגידול ילדים, לעומת מה שנהוג היה לפני שנים רבות. גברים שותפים בגידול הילדים, מחתלים ומטפלים, וההעברה האוטומטית של הילד לחזקת האישה גורמת לנחיתות מסוימת במעמדם כשהם מבקשים להתגרש.

אני קוראת סיפורים של גברים, אבל אסור לשכוח, שהנחיתות האמיתית היא של נשים, והיא ניכרת בכל תחומי החיים. למרות שנחקקו חוקים שוויוניים בנוגע לנשים, מצבן של נשים לא התקדם רבות מאז, ואי-השוויון נמשך. אומנם נחקק חוק שוויון הזדמנויות בעבודה, ויש חוק הקובע שכר שווה לעובד ולעובד, אך בפועל, ישנה חלוקה לא שווה בנטל בין נשים לגברים. עדיין נשים הן אלו שמטפלות בילדים ועוזבות את העבודה כשהילד נולד ולא הגברים. ודווקא בשאלת החזקה על הילדים מנסים ליצור שוויון.

ההמלצות לשנות את החוק בנוגע למשמורת מקדימות את זמנן. כשנהייה חברה שוויונית, שבה גברים ונשים חולקים שווה בשווה בנטל הבית, הפרנסה והחינוך, ונשים תוכלנה לנהל מאבק משפטי על גירושים בתנאי פתיחה שווים, אפשר יהיה לבטל את המסירה האוטומטית של ילדים קטנים לחזקת האם.

מי שדוגל בעקרונות של שוויון, ורוצה לחולל מהפיכה בתחום הגירושין ולהקטין את הקונפליקט בין ההורים, מתוך דאגה לטובת הילדים, לא יכול, לפתור נקודה אחת במכלול חוסר השוויון.

בברכה חמה,
זהבה גלאון"

יש מקרים, כמו תכתובת זאת, שהניסיון לשכנע את הצד השני מוגדר מראש ככישלון. לח"כ גלאון יש יותר מידי רווח אישי בעמדתה זו. בעבר הגדרתי עמדה זו כ "החזקת ילדי ההורים הגרושים כבני ערובה".

ילדינו הם לא נכס פוליטי או כלכלי להשגת מטרות, הוגנות ונכונות ככל שיהיו. זה פשוט לא ראוי. אין זה נכון להתנות תיקון עוולה אחת בתיקון עוולה אחרת ולכן קשה לי לקבל את דבריה של ח"כ גלאון שכולנו רואים את טובת הילד. בצער רב אציין שנשים כמוה וכמו ח"כ יחימוביץ מייצגות אינטרסים צרים של ארגוני הנשים.

לא נותר לי אלא להזמין את הקוראים לצפות בסרטו של ישרי הלפרין "זכות אבות" ביום ראשון הקרוב ולראות איך מדינת ישראל מתייחסת לחלק ניכר מאבות הגרושים.

תודה לרותי דניאל על הסיוע הרב בכתיבת המאמר
הכותב הוא אב גרוש, פעיל לקידום חלוקת האחריות ההורית המשותפת בחקיקה ובחברה, מייסד אתר הורות משותפת = טובת הילד.
תאריך:  13/06/2011   |   עודכן:  13/06/2011
גיא רוה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זהבה גלאון וחזקת הגיל הרך
תגובות  [ 21 ] מוצגות   [ 21 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הורה המום
13/06/11 11:30
 
אמא מפוכחת
13/06/11 23:24
2
שרגא השמן
13/06/11 12:28
3
עמי, ת"א
13/06/11 12:37
 
ע_הראל
13/06/11 16:31
 
גילה פ.
13/06/11 17:46
 
עקרב
13/06/11 20:34
 
ע_הראל
14/06/11 14:47
4
יונתן טלמון
13/06/11 13:13
5
ע_הראל
13/06/11 14:32
6
א.פוליססט
13/06/11 14:44
7
עקרב
13/06/11 15:02
8
חוסר הגיון
13/06/11 15:08
9
עקרב
13/06/11 15:18
10
מתעללת סדרתית
13/06/11 16:45
11
ציפיות מצחיקות
13/06/11 21:01
12
ד"ט
14/06/11 06:57
13
חנה שרה
14/06/11 09:02
 
ע_הראל
14/06/11 14:33
 
אבא (נשוי) ואוהב
27/07/11 23:52
14
אבא
16/06/11 13:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המאמצים של פושעי האינטרנט הופכים לקלים במיוחד אם הם יכולים להשיג את המידע האישי של הקורבן הפוטנציאלי שלהם. בעידן הרשתות החברתיות המידע הופך להיות זמין יותר מאי פעם ותמימות הגולשים עלולה לעלות להם ביוקר.
13/06/2011  |  אורבן שורט  |   מאמרים
יש גם אזרחים שפויים בסוריה, אף שהם אינם בשלטון ואף שהם לא קובעים את סדר היום הסורי המטורף. והשפויים, דווקא הם, שרפו את המועדון.
13/06/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
שישים שנה להקמת להקת הנח"ל היו אמורות להיות לא רק מאורע חגיגי אלא ציון דרך של "ה"-להקה הצבאית, כפי שהתבטא הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ, שהיה בין 4,000 הצופים שמילאו את האמפיתיאטרון במושב נהלל במסגרת פסטיבל "חלב ודבש" המאורגן בידי המועצה האזורית עמק יזרעאל.
13/06/2011  |  עמי גלעד  |   מאמרים
בימים אלה אנו עדים להתנהגות חסרת אחריות של מעין "חונטה צבאית" הפועלת מעל החוק באמצעות עמותות פוליטיות המטיפות ל"חזרה אל גבולות 1967". עוד בעיצומם של הסכמי אוסלו נטען כי "השטחים מאבדים את חשיבותם בעידן הטילים". על כך הגיב האלוף מאיר זורע: "מי שאומר כי לשטחים שולטים אין חשיבות אסטרטגית בשדה קרב המודרני הוא זונה במקצוע הצבאי"
13/06/2011  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
בן השיח שלנו הוא הנשיא אובמה, וכדי לא להחמיץ הזדמנויות צריך להבין אותו. הוא משכמו ומעלה מרוב חברי הקונגרס והסנאט בהבנת העולם, ובהעמדת אמריקה מולו. הוא מבין את העולם מזווית הראייה של האינטרסים ארוכי הטווח של ארצות הברית, ובצידם – כמעצמה עולמית – גם את האינטרסים הקריטיים של העולם. ומכאן, מה הוא רואה לפניו?
13/06/2011  |  צבי כסה  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il