|   15:07:40
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

הקפיטליזם המרושע

מדוע יהודים מתעבים את הקפיטליזם שבזכותו שרדו והגיעו עד לעת החדשה?
18/06/2011  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
קשר היסטורי לכסף [צילום: פלאש 90]

האם המשבר הכלכלי העולמי אכן מהווה כתב אישום אולטימטיבי נגד השוק החופשי, והוכחה מובהקת לכך שהחברה זקוקה ליותר רגולציה כלכלית?

מדוע יהודים חשים כל כך שלא בנוח עם הקפיטליזם, לא רק בדמותו הגרוטסקית המוצגת כחמדנות ספקולטיבית וכניצול למען רווח, אלא עם עצם הרעיון של ארגון הכלכלה על-פי עקרונות השוק החופשי?

לשאלה זו, כמו רבות אחרות, התייחסו משתתפי הכנס "שווקים חופשיים והתקדמות חברתית" שנערך ב-29.5.11 על-ידי מכון ירושלים לחקר שווקים (בשיתוף פעולה עם מגזין "מראה"). הנחת היסוד של הכנס הייתה העובדה שאין עליה עוררין, כי מדינות השוק החופשי נוטות לאמץ בדיוק את החירות ואת הסובלנות שאיפשרו ליהודים לשגשג. מדוע, אם כן, יהודים רבים נוטים לעבר אידיאולוגיות פוליטיות ליברליות ושמאלניות, המוציאות לשוק החופשי שם רע?

לפי אחת התיאוריות המוכרות, הטעם לכך נעוץ בקשר ההיסטורי שבין כסף ובין ההיררכיות האריסטוקרטיות, במיוחד באירופה, שהיו בעלות גוון אנטישמי מובהק. יש כמובן משהו בטענה זו, אך קרוב לוודאי שיהודים לא היו שורדים ומגיעים לתקופה המודרנית, ובוודאי לא לזו הפוסט-מודרנית, ללא כישרון עשיית-הכסף שלהם. אלא שכישרון זה לא היה בא לידי ביטוי ללא נפילתן של אותן היררכיות ישנות, ונפילה זו התאפשרה בשל התפשטותו של הקפיטליזם המודרני.

האם מדובר רק במיתוג גרוע שבו משתמשים מצדדי הקפיטליזם? סברה זו העלה ראסל רוברטס, פרופ' לכלכלה באונ' ג'ורג' מייסון, ממשתתפי הכנס. לדעתו, קידום הרעיון של ממשלה קטנה המותירה בידי משלמי המיסים חלק גדול יותר מכספם, הוא אסטרטגיה גרועה. לעתים קרובות מדי עמדה זו נתפסת כבלתי צודקת, כאנוכיות גסת רוח, ובמיוחד אצל היהודים - כאנטיתזה לציווי הקדוש העכשווי של "תיקון עולם".

במקום לרתום את הרעיון של השוק החופשי לעגלה של מיסוי נמוך ושל ממשלה קטנה, אמר רוברטס. הוא היה מדגיש דווקא את האופן שבו אינטרסים חברתיים קולקטיביים מקודמים לא על-ידי רגולציה ממשלתית, אלא באמצעות "שיתוף פעולה הנוצר מעצמו", שהוא מעֵבר לממשלות ולכוחות השוק גם יחד. לדוגמה, בארה"ב, שלא כמו בישראל, על הדת אין רגולציה מטעם המדינה, והתוצאה היא שהאמריקנים נהנים משוק תוסס של רעיונות דתיים. ובניגוד לכך, היהדות בישראל רתומה לרגולציה של מדינה, והיא סובלת מכך מאוד.

ומה יש ליהדות עצמה לומר על השוק החופשי ועל קידמה חברתית ומוסרית? בעניין הצדקה והנדיבות, למשל, מאמין רוברטס כי אם משאירים אותן לנפשן, אנשים ישתפו פעולה זה עם זה באופנים שהם מעבר לאינטרסים המסחריים גרידא, ויעשו יותר לא רק למען עצמם, אלא גם למען אחרים. במילים אחרות, החירות המהווה חלק בלתי נפרד משיטת השוק החופשי בעצם מעודדת הן צדקה והן נדיבות.

מינון בריא של אהבה עצמית

לעומתו, העדיף הפילוסוף יוסף אייזק ליפשיץ מ"מכון שלם" דווקא להדגיש הבחנה שמקורה במחשבת ישראל: זו שבין צדקה טהורה, שבעיניו מצוייה "מחוץ לשוק", ובין "נדיבות", המתבטאת בסיוע לאחרים להיכנס לשוק, ובכך להיטיב עם עצמם בהמשך.

ליפשיץ מסביר כי היהדות מקבלת את העיקרון, שבכל בחירה בין האדם לבין רעהו, העמדת עצמך לפני האחר היא לגמרי לגיטימית; למעשה, לא ניתן למלא אחר הציווי התנ"כי "ואהבת לרעך" בלי מינון בריא של אינטרס עצמי. לכן מכוון אותנו ליפשיץ לחשוב על השקעה - במיוחד ברמת המיקרו - כטוב נורמטיבי. למשקיע אומנם יש סיכוי להרוויח, אך מוסרית, מה שקובע הוא הצבת ה"רֵע" בנתיב המוביל לעצמאותו הפיננסית.

ניתן להרחיב את הרעיון גם לרמת המקרו. אחרי ככלות הכל, היסטורית, הקיום היהודי היה תלוי לא רק בצדקה הפרטית, אלא ברווחתה של הקהילה, בדיוק זו הנובעת מהשקעה שמניע אותה אינטרס עצמי בריא. "זהו סוג של סגולה פוליטית", טוען ליפשיץ, "המייצרת כוח פוליטי מלמטה כלפי מעלה". תולדותיה של קהילת יהודי אמריקה הן עדות מובהקת לאמיתותה של קביעה זו.

אך כיצד יכולים יהודים (כמו אחרים) שלא להיות נבוכים נוכח הסערה שנגרמה מן המשבר הפיננסי העולמי? האם אין הוא מהווה כתב אישום אולטימטיבי נגד השוק החופשי, הוכחה מובהקת לכך שהחברה זקוקה ליותר רגולציה כלכלית? פרופ' (אמריטוס) סם פלצמן (מביה"ס למנהל עסקים באונ' שיקגו) שלל זאת בכנס מכל וכל, וטען כי המציאות היא דווקא הפוכה: יתר רגולציה של התנהגות כלכלית דווקא מעודדת התנהגות המובילה למשבר פיננסי.

פלצמן מצביע על כך שלא ניתן לדכא לחלוטין, באמצעות תקינה ביורוקרטית, את הנטייה האנושית ליטול סיכונים. כך, בנקאים ומנהלי חברות אמריקנים ואירופיים, במאמציהם למצוא דרכים לעקוף את ההשפעות שאותן נועדה הרגולציה להשיג, הפעילו מעגל קסמים, שבו ההתנהגות העוקפת תקנות מולידה עוד תקינה, וזו בתורה מעודדת עוד התנהגות עוקפת. אחרי המפולת שאירעה, הנזק הועצם על-ידי נכונותה של ממשלת ארה"ב להציל את הבנקים ואת החברות הגדולות, ובכך למעשה תגמלה אותם על החלטות כלכליות נוראות במקום להעניש עליהן.

ניתוח הסיבות למיתון הכלכלי הנוכחי הוא כמובן משימה מורכבת ביותר, גם בלי להתייחס לוויכוח הנוקב המתחולל בין כלכלנים ואחרים. אך הנקודה שאותה ביקש פלצמן להדגיש היא, כי חיי הכלכלה הם הרבה יותר מדי רבגוניים ומסובכים מכדי שיוכלו להיות כפופים לתכנון ממשלתי, העלול לעכב התקדמות חברתית באותה מידה שהוא עלול לקדם אותה. אם עמדה זו, כמו אחרות שהושמעו בכנס, עדיין נשמעת ככפירה בעיקר, הסיבה לכך, לפחות בחלקה, היא התפיסה שקנתה לה אחיזה במחשבה הליברלית, כולל בזו היהודית, שהקפיטליזם כשלעצמו הוא אידיאולוגיה מרושעת, שנוצרה על-מנת להיטיב עם "העשירים" על חשבון כל היתר.

על טענה זו היטיב להשיב ההיסטוריון פול ג'ונסון, שאמר כי בהבדל מסוציאליזם, קפיטליזם הוא הדבר הרחוק ביותר מ"אידיאולוגיה שהמציא אותה בחלומו פילוסוף כלכלי". קפיטליזם הוא בעצם דרך חיים, שפשוט התפתחה "מהעסקות החופשיות והבלתי מתואמות ומתנועותיהם הבלתי מפוקחות של אינספור בני אדם בלתי ידועים" - שהביאו לאנושות תועלת ללא גבול.

לאתר מגזין מראה
המאמר פורסם במקור באנגלית בכותרת "Jews and Capitalism”.
הכותב שימש בעבר עורך בכיר בג'רוסלם פוסט, ועתה הוא עורך באתר האינטרנט Jewish Ideas Daily.
תאריך:  18/06/2011   |   עודכן:  19/06/2011
אליוט ג'גר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הקפיטליזם המרושע
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
סתם יהודי
19/06/11 06:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שיח זכויות האדם הוא האספקלריה העיקרית שדרכה רואה השמאל הישראלי - ובעיקר השמאל האנטי-ציוני - את הסכסוך הישראלי-פלשתיני. לגישתם, אחת מזכות היסוד של הפלשתינים היא הגדרה לאומית עצמאית על שטחי יהודה, שומרון ועזה. חלקם אף מגדילים לעשות והם מוכנים להעניק זכות זאת גם לערבים אזרחי ישראל בישוביהם. חלק קטן יותר אך קולני, דוגמת "התנועה האיסלאמית" בראשותו של שייח' ראאד סלאח, אף רואה לו למטרה את הקמתה של מדינה ערבית פלשתינית מהירדן ועד לים. זכות זו למדינה’ שהם רואים מובנת מאליה ויסודית כאשר מדובר בפלשתינים, הם שוללים מהיהודים הישראלים. לגבי דידם, על ישראל, או הישות שתקום תחתיה, להיות מדינת כל תושביה נטולת כל צביון יהודי. את הציונות התובעת, מתוקף קשר היסטורי ומוסרי, את זכותם של היהודים למדינה יהודית, הם מגנים כביטוי של גזענות ופשיזם.
18/06/2011  |  גבריאל בן-עמי   |   מאמרים
כשלושה חודשים חלפו מאז פרוץ ההתקוממות ברחבי סוריה, אך עדיין אין באופק סימנים של השינוי שאליו שואפים המתקוממים. מה שקרה בתוניסיה, במצרים וכמעט קורה בתימן, אינו קורה בסוריה. גל המרד הפוקד את הכפרים ואת ערי השדה כמעט שאינו בא לידי ביטוי בשתי הערים הגדולות - דמשק וחלב - שבהן מתגוררת מחצית האוכלוסיה הסורית בקירוב.
18/06/2011  |  מנשה שאול  |   מאמרים
הצגת יוזמת החקיקה לפיה כביכול מדובר בהעדפת יוצאי צבא, היא עושה עוול ליוצאי הצבא, המופלים לרעה לעומת כלל האזרחים שאינם משרתים בצה"ל, והם [אלה שלא משרתים] מהווים למרבה הצער - רוב, ומציגה את יוצאי הצבא כאילו הם פושטי יד ומבקשי הטבות, שלא מגיעות להם בדין וביושר.
18/06/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
חילוקי הדעות בצמרת חמאס יצאו בחודש האחרון לתקשורת בעקבות סדרת התבטאויות של מחמוד אל-זהאר, חבר הלשכה המדינית של הארגון ושר החוץ בממשלת חמאס ברצועת עזה, המערערות לראשונה על מעמדו של מנהיג התנועה, חאלד משעל.
18/06/2011  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   מאמרים
יוסי שריד מקדיש את מאמרו השבת לעיתון הארץ ול"תפקידו הייחודי בחברה הישראלית", וכך הוא מסיים את דבריו: "בכל יום ויום, בלקטו את העיתון הזה על סף ביתו, רשאי אדם לראות את עצמו כמי שיש לו יותר ממינוי; יש לו מניה במפעל הציוני...".
18/06/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
חול שנצטנן  /  עמוס גורן
יחסי מצרים-אירן - לאן   /  מנשה שאול
מלחמת הסייבר  /  נחמן פביאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il