|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |     |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החשיבות של בטיחות בעבודה
קבוצת ירדן
למה כדאי לבחור בפינת זולה
הפרטת הרכבת. להתעורר לפני שיהיה מאוחר [צילום: איתמר לוין]

אחיזת עיניים: איך מפריטים את הרכבת

שלומיאליות מוחלטת של הממשלה ושל הזכיין, ואין פוצה פה ומצפצף, כולל התקשורת. גרוע מכך, הצעת החוק של משרד התחבורה אינה עוסקת רק בתיקון בעיות הרכבת הקלה, אלא גם בהפרטת הרכבת. וזאת לאחר ששר התחבורה ישראל כץ הכריז לפני כשנה כי קווי הרכבת בישראל לא יופרטו, והוא דבק בגרסתו גם עתה, וטוען כי כל כוונתו היא לפעול לשיפור הבטיחות ברכבת
21/07/2011  |     |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

עשר שנים לאחר פרסום המכרז לרכבת הקלה בירושלים, ותשע שנים לאחר חתימת המדינה עם הזכיינית קבוצת סיטיפס, על חוזה זיכיון (נובמבר 2002) - מתברר שמבחינה משפטית אין אפשרות להפעלתה. כך בדיוק על-פי הצעת החוק לתיקון פקודת מסילות הברזל של משרד התחבורה מיום 31 בינואר 2011, הנידונה עתה בוועדת הכלכלה, ובה מצוין במפורש ש"מטרתה של הצעת חוק זו היא ליצור תשתית משפטית הנדרשת לשם הפעלתה של רכבת מקומית".

ועל כך נאמר: הפרטה כדת וכדין. שלומיאליות מוחלטת של הממשלה ושל הזכיין, ואין פוצה פה ומצפצף, כולל התקשורת. גרוע מכך, הצעת החוק של משרד התחבורה אינה עוסקת רק בתיקון בעיות הרכבת הקלה, אלא גם בהפרטת הרכבת. וזאת לאחר ששר התחבורה ישראל כץ הכריז לפני כשנה כי קווי הרכבת בישראל לא יופרטו, והוא דבק בגרסתו גם עתה, וטוען כי כל כוונתו היא לפעול לשיפור הבטיחות ברכבת.

הצעת החוק עלתה לדיון דחוף בוועדת הכלכלה בתואנה כי הבסיס המשפטי לפעילות הרכבת הקלה לוקה בחסר. בחודש יוני 2011 התקיימו שני דיונים בוועדה בנוכחות נציגי חברת סיטיפס, ושניהם נסבו סביב הרכבת הקלה. לדברי יו"ר הוועדה כרמל שאמה, "משרד התחבורה הציג בפני הוועדה צורך ברור ומיידי להשלים את החקיקה כדי לאפשר את הפעלת הרכבת הקלה בירושלים....הצעת החוק שבפנינו בעצם מבססת נורמה חקיקתית שאמורה להסדיר רישוי, נהלי הפעלה ופיקוח וענישה בכל מה שקשור להפעלת הרכבת הקלה."

אלא שבהזדמנות זו מבוצעים גם שינויים אחרים המשמעותיים להפרטת הרכבת. עו"ד חוה ראובני, סגנית בכירה ליועצת המשפטית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים, הסבירה בדיון כי "הצעת החוק שבפנינו עניינה ברגולציה של הרכבת הקלה....בהזדמנות חגיגית זו, אנחנו עושים מספר תיקונים חיוניים לפקודת מסילות הברזל, לעניין הרכבת הכבדה, לסלק מספר אנכרוניזמים שאי-אפשר לחיות איתם, כולל התייחסות לסמכויות שניתנות לרשות הנמלים והרכבות, שעברה מן העולם כבר לפני מספר שנים.

איך להגיד זאת בעדינות, הדברים אינם מדויקים. בניגוד לטענתה של עו"ד ראובני, לא מדובר רק בסילוק מספר אנכרוניזמים שלא ניתן לחיות איתם, או בתיקון טכני או קוסמטי קל, אלא במספר שינויים מהותיים בפקודת מסילת הברזל ברכבת הארצית, שאין להם דבר וחצי דבר עם רשות הנמלים והרכבות, אבל יש להם משמעות למהלך של הפרטת הרכבת. וכל זה עובר בשקט מתחת לשולחן.

לדוגמה, על-פי המצב כיום רשאי השר, באישור הממשלה, להעניק זיכיון ובו סמכויות לבנייה, להפעלה ולניהול של רכבת מקומית, לחברה הרשומה בישראל שאינה הרשות ושלרשות אין אמצעי שליטה בה. על-פי סעיף 29 בהצעת החוק הנוכחית "מוצע להבהיר כי זיכיון כאמור יכול שיינתן לעניין כל אחת מהפעולות האמורות (בנייה, הפעלה או ניהול של מסילת ברזל מקומית)."

שינויים אלו, המתייחסים לכאורה לרכבת המקומית בלבד, אינם קשורים כלל לרשות הנמלים והרכבות, וניתן באמצעות שינוי ניסוח קליל להתאימם גם לרכבת הארצית. ואכן, כדברי עו"ד ראובני, הצעת החוק "לא באה לבצע רגולציה רק לרכבת הכבדה, אף כי גם זו דרושה וגם זו תובא בהזדמנות קרובה לאישורה של הוועדה."

השינוי המוצע בסעיף 29, מופרך גם משיקולים עסקיים ניהוליים. פיצול הפעילות של הרכבת המקומית יגרום לנקודות חיכוך רבות בין הגופים השונים שיעסקו כל אחד בנפרד בבנייה, בהפעלה ובניהול מסילת הברזל המקומית. נציין רק כדוגמה את קביעת המועדים לאחזקת המסילה והקרונות. לא ברור מה הקו המבדיל בין הפעלת הרכבת המקומית לבין ניהולה, האחריות לתחזוקת המסילה, וכיו"ב.

אולם לשינוי זה יש היגיון (מוטעה) כאשר הוא מכוון להפרטת מערכת הרכבות הארצית. שם, על-פי חסידי ההפרטה, יש להפריד בין ניהול התשתית המסילתית של הרכבת, הפעלת רכבות הנוסעים, הפעלת רכבות המטענים, התחזוקה, והנדל"ן של הרכבת. אם זה נשמע מוגזם או פרנואידי, אציין ששינוי זה תואם טיוטא קודמת משנת 2010 של הצעת החוק.

בדברי ההסבר להצעה נכתב כי הצורך לכך נוצר "לאור השאיפה להכניס גורמים עסקיים לתחום התחבורה המסילתית ולאפשר תחרות בתחום זה". עוד אציין שמטרת הצעת החוק הייתה פיצול חברת רכבת ישראל לשלוש חברות. חברת התשתיות, חברת הפעלה וניהול רכבות הנוסעים, וחברת רכבות המשא והמטענים. וזוהי גישת הפרטה הדומה, הפלא ופלא, למודל ההפרטה הבריטי שכידוע נכשל כישלון חרוץ. כדאי להתעורר לפני שיהיה מאוחר מדי.
נייר עמדה: מדיניות הפרטת הרכבת בישראל ומה ניתן ללמוד מהניסיון בעולם

אתר מרכז חזן מכון ון ליר בירושלים
הכותב הוא חוקר במרכז לצדק חברתי ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים וחבר במכללה החברתית כלכלית.
תאריך:  21/07/2011   |   עודכן:  23/07/2011
אמנון פורטוגלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אחיזת עיניים: איך מפריטים את הרכבת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נוסעת מוטרדת
22/07/11 08:07
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רחוב קפלן פינת אבן גבירול בתל אביב בשבוע שעבר. שלוש מכוניות שרד שחורות עם חלונות כהים מגיעות לצומת בתוך רעש אדיר של צופרי משטרה. פנסים כחולים על גגות הרכב.שלושה רכבי ליווי מוסיפים גם הם למהומה. ניידת משטרה שנוסעת בראש כל השיירה הרעשנית הזו מפעילה את מערכת הכריזה ושוטרת קוראת לנהגים בקול צרחני מבעית "להיצמד לשמאל. לא לעצור" נהגים מבוהלים לא יודעים מה לעשות בצומת הפקוק. נהגת אחת כמעט נכנסת לצומת שבה התנועה זורמת מהכיוון השני. השוטרת ממשיכה לזעוק והסירנות מיללות. מהומה רבתי.
21/07/2011  |  אריה אגוזי  |   מאמרים
הסיכוי הגדול של מהפיכות חברתיות להצליח יקרה אם הן יעברו בשלום את שלב ההזנק. הרעיון שבגינו קמו והתארגנו צריך לפנות את מקומו אל עבר התארגנות ממוסדת לכדי קבוצת אינטרס. פעילותה הרעננה של חברה אזרחית בעולם המודרני יודעת להצית מהפיכות אך אינה ערוכה דיה להובילן לשינוי המיוחל. מהפיכות זקוקות לתחזוקה ממושכת וכזו ניתן להשיג רק על-ידי חיבור של כל החברים להתארגנות קבועה וממושכת המאופיינת ביצירת שינויים אסטרטגיים המנצחים על המערכה כולה.
21/07/2011  |  יצחק קריספל  |   מאמרים
הניסיון של חלק מהמגזר הדתי - לאומי להפוך סדרי עולם, לשנות את המציאות באמצעות בריונות לשמה, בהסתמך על פסיקות של רבנים מסוימים, הוא ניסיון נואל, בזוי ומסוכן. בחסות הלכות בלתי אחראיות בעליל, ישנם קיצונים המנסים להטיל מורא ופחד על מפקד אוגדת יהודה ושומרון, תא"ל ניצן אלון. זו התגרות בממלכה וחוקיה משום שניצן אלון איננו אלא שליחה של המדינה, שליחה של הממשלה החוקית בישראל. מותר למחות אך לנסות ולהדיח את מפקד האוגדה באמצעים אלימים , בלתי לגאלי ובלתי לגיטימי.
21/07/2011  |  צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
זה התחיל יפה. אופורי כמעט. איש אחד פתח אירוע בפייסבוק ותוך מספר ימים ההשפעה יצאה לפועל. שיא כוחו של האזרח הקטן. מחירי הקוטג' צנחו למקומם הטבעי, ללא פיקוח ממשלתי וללא צורך בכך. עם קצת עזרה מהתקשורת, המחאה התפשטה וצברה כוח. הכל שמו לב אל קרטל החלב שקיים כאן וביקשו לעצור אותו. כרגע עובדים על זה, אך יש דברים דחופים יותר בסדר היום.
20/07/2011  |  עקיבה לם  |   מאמרים
הציונות האשכנזית היא ייבוא של תורת הקולוניאליזם האירופי במלבוש יהודי, הגשמת חלומותיהם של גדולי האנטישמים לאירופה נקייה מכוזרו-אשכנזים על-ידי שליחתם לאוריינט לשמש כצלבנים החדשים שיגשימו עבור אירופה את מה שהצלבנים נכשלו בו כישלון חרוץ. השימוש הדמגוגי להסוואת מצב היסטורי נתון תוך הגחכה של מושגים ומתן פרשנות הפוכה ומטעה כדי שלא להתמודד עם העיקר.
20/07/2011  |  מוני יקים  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ארבע פעמים התחייב בנימין נתניהו לתמוך בהקמת פלשתין    ארבע פעמים התחייב בנימין נתניהו לתמוך בהקמת פלשתין
אלי אלון
אלי אלון
בין השירים שהלחין: "השניים" (כי טובים דודיך מיין) למילותיו של יהודה מלצר, שאותו ביצעו הצמד חדווה ודוד בפסטיבל הזמר והפזמון 1966 וזכה במקום שלישי, השיר "לילך רוצה לקטוף את הירח" שבו...
איתמר לוין, וושינגטון
איתמר לוין, וושינגטון
כך מסביר פרופ' סטיב ורמיל מדוע טענת חופש הביטוי אינה יכולה להעניק לטראמפ הגנה בתיקי הבחירות: הוא הציג את הדברים כעובדה וגרם לאחרים לפעול בהתאם    הוא גם צופה שבית המשפט העליון ידחה ...
מרדכי ליפמן
מרדכי ליפמן
מה הם בדיוק "ערכים הומניטריים"? כיצד "שולבו" ערכים אלה במלחמות בהן לחמו הדמוקרטיות הגדולות עצמן?    היכן היו אז, בימים האפלים ההם הערכים ה"הומניים"?
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כל מהלכיו הפוליטיים של בנימין נתניהו הם תוך כדי הפניית מבט אל עבר תגובת הימין המשיחי בממשלתו כדי לשמור את החיבוק החם לפחות של קואליציית ה-64 חברי כנסת
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il