|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

צבע הכסף

חרם צרכנים? תלמדו מהגמרא מה המשותף לח"כ זועבי ולעונש מאסר עולם? ניחשתם, אפקט ההרתעה ישיבה חילונית? אין חיה כזאת העיקר הלב? - לא תמיד ולקינוח פסוקו: לוּ הייתי רוטשילד על כל אלה ועוד ברשימה שלפניכם
27/07/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
לא המצאת המאה [צילום: פלאש 90]

בס"ד


לא המצאת המאה

חרם הקוטג'? זו לא המצאת המאה. כבר חכמינו, כפי שמסופר בגמרא, החרימו את קניית הדגים בערב שבת, בעקבות ייקורם, עד שרם מחיריהם ירדו לרמה סבירה. כך גם בחג הסוכות הורה רב העיר לקהל שלא לקנות אתרוגים, עקב מחירם הגבוה, ולהשתמש באתרוג היחיד של בית הכנסת. אולי אכן מהתלמוד, שהחרדים כה בקיאים בו, הם שאבו את רעיון החרם הצרכני, אשר הם כידוע ממוביליו.

כבר בזמן חכמינו כוחות השוק, שפעלו לפי חוקי היצע וביקוש, כמו בימינו, הם שקבעו את מחירי המוצרים. אין אפוא חדש תחת השמש הכלכלית. אגב, מכירים את הכלל שנלמד בכל חוג לכלכלה - לעולם ישַלש האדם את כספו: שליש בשימוש נזיל, שליש בחסכונות ושליש בקרקעות (נדל"ן). אם לא ידעתם, אף הוא מקורו בתלמוד.

אפקט זועבי

הרחקתה של ח"כ חנין זועבי מפעילויות הכנסת לשבועיים בלבד היא לכאורה עונש מגוחך וחסר שיניים. לנוכח פעילותה, החותרת נגד קיום המדינה ואשר תומכת בטרור, ראוי היה להדיחה מן הכנסת, לפחות כמו את מאיר כהנא.

עם זאת, חשיבות העונש היא בסמליותו. עצם ההרחקה, ולוּ לזמן קצר ביותר, יש לה משמעות רבה, בעלת הד רחב, בארץ ובעולם. אולי ניתן לכנות סמליוּת זו, הגלומה בעונש, בשם אפקט זועבי. יש לה אפקט הרתעה, בעלת מסר ברור, שחברי כנסת, הפועלים נגד המדינה, אינם חסינים מפני ענישה.

יתכן שוועדת האתיקה של הכנסת הסתפקה בעונש סמלי, כדי לא לעורר תסיסה בעולם של ח"כים ערבים, ובעקבותיהם של ארגוני זכויות אדם פרו- פלשתינים. מה עוד שהנושא נמצא בטיפולו של היועץ המשפטי לממשלה, שיכריע בקרוב לגבי גורלה של זועבי.

עונש ריאלי

אין ספק שהעונש של רוצחי אריק קרפ, 26 שנות מאסר, הוא עונש מחמיר לפי הקריטריון של הריגה. מה עוד שיש לזכור, כי למרבה הצער רוב עונשי מאסר עולם על רצח הם פיקטיביים, ואינם מצדיקים את שמם. הם מסתכמים בין 20 ל-30 שנות מאסר במקרה הטוב, ולכן אין הבדל ממשי בין העונש המירבי על הריגה לעונש מאסר עולם בפועל.

הגיעה השעה לשנות בחוק את ההגדרה של רצח לפי מבחן התוצאה, ולא לפי הכוונה המפוקפקת, שאינה ניתנת תמיד להוכחה, כפי שקיים כיום. יתר על כן, ראוי שעונש מאסר עולם יהיה עונש ריאלי לכל החיים, ללא חנינות והנחות. ויגאל עמיר כמודל. רק כך הוא ישיג את אפקט ההרתעה.

דמו סמוּק פחות?

משום מה נראה שהמחוקק התייחס אל נערים בוגרים, כאילו היו יצורים חסרי דעת, שאינם יודעים דיים להבחין בין טוב לרע. אחרת אי-אפשר להבין, מדוע לא נגזר על נערים רוצחים עונש מאסר עולם וזהותם אסורה לפרסום. יש לזכור, כי גם אם הם קטינים עדיין, וטרם מלאו להם 18 שנה, מדובר בנערים שהם על סף הוצאת רשיון נהיגה, כשירים להגיש בחינות בגרות, ואו-טו-טו עומדים לפני גיוס.

לנוכח ריבוי מקרי הרצח בקרב הנוער, הגיעה השעה לשנות את החוק, ולהחיל גם על נערים רוצחים עונש מאסר עולם, בדומה למבוגרים, תוך חשיפת זהותם המלאה. רק כך העונש ישיג את אפקט ההרתעה. רצח הוא הפשע החמור ביותר, שאין לו תקנה, ולכן, בניגוד לעבירות אחרות, אין לתת זכות שיקום לרוצח, שקטל חיי אדם, גם אם הוא נער. האם דמו של הקורבן, שנרצח בידי נער, סמוּק פחות מזה שנרצח בידי מבוגר?

לתשומת לב חברי הכנסת.

היכן הדוגמה האישית?

חברת החשמל קוראת לציבור לחסוך בחשמל. עם כל הכבוד, החברה נאה דורשת, אך לא נאה מקיימת.

האם לא ראוי שהחברה תַּפנה קריאה זו בראש ובראשונה לעובדיה, המבזבזים חשמל ללא הגבלה, שניתן להם חינם זה שנים? האם לא הגיעה השעה להפסיק אחת ולתמיד מדיניות בזבזנית זו, או לפחות לצמצמה? היכן הדוגמה האישית לצרכנים?

מְצא את ההבדל

לאחרונה פנו ראשי ישיבות חילוניות בבקשת תמיכה כספית מהצבא, והכרה בהן, בדומה לישיבות ההסדר. נראה לי שהם אינם מבינים את ההבדל היסודי בין השתיים.

ישיבות ההסדר הוקמו לא רק כדי לאפשר את המשך לימודיהם התורניים של חיילים דתיים, אלא בראש ובראשונה כדי להמשיך את אורח החיים הדתי שלהם, כאשר המסגרת הישיבתית היא מעֵין חממה התומכת באורח חיים זה, לאחר הישיבה התיכונית, מבלי שהמסגרת הצבאית החילונית תשבור אותה.

עם כל הכבוד, הקריטריון המעשי של קיום מצוות, שנועד כדי לא לפגוע בזכויות הדת הבסיסיות של החיילים הדתיים, ולמנוע מהם אפליה לרעה על-רקע זה, אינו קיים בישיבות החילוניות. אז מה פתאום שהצבא יתמוך בהן?

אגב, דומני כי הצירוף 'ישיבה חילונית' הוא מושג פרדוכסלי. ישיבה היא מיסודה מסגרת דתית תורנית. לכן הצמדת התואר חילוני אליה, מהווה כפירה במהותה הדתית, וזו אפוא חיה בלתי אפשרית. תחשבו על זה.

בשולי הקהילה

אין ספק רוב בעלי התשובה הם אנשים ערכיים, שמצאו את דרכם בחיים ברוּח היהדות (ונועה ירון, מחברת רב המכר 'מקימי' כמשל).

עם זאת, אי-אפשר להתעלם מהעובדה, שבשולי קהילת החוזרים בתשובה, מתקבצים אנשים חריגים, בעלי הפרעות אישיוּת ,או רקע עברייני, שמצאו בדרכם החדשה מין מפלט נפשי. למרבה הצער לא פעם הם עולים לכותרות בנסיבות מפלילות.

עם שוליים אלה נמנים, למשל, 'האם המתעללת', אוהד רוזנברג שרצח את חברו והתאבד, וכן לוי אהרון, שאף הוא ממשפחת בעלי תשובה, אשר רצח בניו-יורק את הילד החרדי לייב קלצקי, ואחרים.

אנשים אלה טעונים טיפול פסיכולוגי או קרימינלי, ולאוו דווקא במסגרת הקהילה. אך אין להכליל מהם על אופי הקהילה הנורמטיבית כולה של בעלי התשובה, או להכתימה.

לכו לפריפריה

לא סוד הוא שההתנחלויות הפכו לשק החבטות של השמאל. ועכשיו, על הפרק התורן האשם: הדיור. במקום שהמדינה תזרים כספים לדירות בהתנחלות - מהדהדת הטענה - שתסבסד את הדירות בתל אביב.

אלא שההתנחלויות לא לבד. המדינה מזרימה כספים גם לדירות בפריפריה (במיוחד בעקבות חוק אטיאס שעבר לאחרונה). ואם מחירי הדירות בתל אביב, בצדק, לא מוצאים חן בעיניכם, שיינקאים נכבדים, לכו לפריפריה. אז נכון, זה כרוך במעט אי נוחות, בעיקר בגלל נגישות תחבורתית לעבודה. אבל מה לעשות, החיים זה לא פיקניק. בהצלחה!

טֶבע הכסף

למקרא השם "טיילת IDB" סבורה הייתי לתומי שמדובר בטיילת עסקית בענף ההשקעות, או לחלופין באתר פנאי וטיולים של החברה. אך מתברר שטעיתי. מדובר בטיילת של נהרייה, הפתוחה לכל מטייל. היא נושאת את שם החברה התורמת, חברת ההשקעות של בנק דיסקונט.

מעֵבר לפרסום החברה והרייטינג שלה, כתרגיל ביחסי ציבור (כבר התרגלנו, בניגוד למסורת, שצדקה ופרסום הולכים ביחד), דומני מתלווה לצמד של השם צליל צורמני. עד כה הכרנו את הצירוף הטבעי הון ועסקים, ולמרבה הצער הון ושלטון, כסמל לניהול בלתי תקין. אך השדרוג הון וטבע מדיף ניחוח זר. עם כל הכבוד לתורמים, האם השם 'טיילת החֶמד', למשל, לא היה מתאים יותר?

לתשומת לב ראש העירייה.

העיקר הלב?

מכירים את הפתגם "ניתוח הלב הצליח, אבל האדם מת"? כלפי מה דברים אמורים? ח"כ שמאלוב טוענת, שהעיקר האמונה בלב. והיא, כידוע, לא לבד. זוהי דרך אלגנטית של רבים לחמוק ממצוות מעשיות. האם ראיתם בני זוג שיצהירו על אהבתם זה לזה או לצאצאיהם בלי מעשים? אתם יכולים לדמיין את התוצאות ההרסניות?

עם כל הכבוד, גם המצוות הן הביטוי המעשי של האמונה, ובלעדיהן אין לה קיום. בניגוד לחוקי הכנסת הן מכשיר להעצמת האישיות וכלי בדוק ומנוסה לחיבור האדם לפנימיותו, לנשמתו ולאלוקיו (מצווה - מלשון צוותא בפרשנות חב"ד). הקב"ה הירבה מצוות, כדברי המשנה, כדי לזַכות את ישראל. העיקרון המונח בבסיס התורה הוא, כפי שהצביע ספר החינוך, ש"אחרי המעשים נמשכים הלבבות". לכן, מעֵבר למספר מצוות סמליות, שחברת הכנסת שמאלוב מקיימת, ראוי שהיא תיתן קרדיט לבורא גם בסוגייה זו.

אותו ה', שחברת הכנסת הנכבדה מאמינה בו, ציווה על השבת, שהיא הברית בינו ליהודים, ולא יהיה כלי גבר (מכנסיים) על אישה, וגם על כיסוי ראש לא רק כסימן היכר לנשים נשואות, אלא לשם חיבורן לצניעותן הפנימית. מה דעתה לעבור קורס מזורז ביהדות?

פסוקו

אילו הייתי מאהל מחאה בשדרות רוטשילד, הייתי מתקפל. הנגיד פישר אומר כן לתוכנית הדיור של נתניהו. הסטודנטים אומרים אף הם כן לתוכנית. גם הכלכלנים מודים שיש לתוכנית בשורה, לשחרור קרקעות ודיור בר השגה, לראשונה בתולדות המדינה. ורק המפגינים אומרים לא.

אז אולי באמת, צודק מי שאומר, שההפגנה היא פוליטית נגד ראש הממשלה?

הבהרה: המאמר בשולי הכותרות הוא מאמר קליל המגיב בקצרה לידיעות חדשותיות מרכזיות או שוליות (ומכאן שמו). המאמר מביע דעה אישית, ואינו בא להחליף את התחקיר העיתונאי האובייקטיבי.

תאריך:  27/07/2011   |   עודכן:  16/12/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מפעם לפעם זוכים אנשי הליכוד, במיוחד חברי "מרכז התנועה" (האמינו או לא, אך "מוסד" כזה עדיין קיים ע-ל ה-נ-י-י-ר), לקבל דוחות מפורטים על פעילותם הברוכה של נבחריו ושריו בכנסת. בדרך-כלל הדוחות (המודפסים על נייר משובח ובמיטב האמנות הגרפית) מסתיימים בבקשה "לשמור על קשר" ובהבטחה חגיגית "להיענות לכל פנייה". בשולי הדוח מודפסת רשימה מרשימה של אמצעי קשר (ישירים ועקיפים) אל דוברים, יועצים פוליטיים, יועצי תקשורת וסתם עוזרים תורניים, שדרכם ניתן להתקשר לאותו נציג נבחר, ולא חשוב מעמדו. לפני ימים אחדים נתקלתי בבעיה ציבורית, ובעודני תר אחר פתרונה, הבזיקו במוחי דבריו של ראש הממשלה לשריו: "תהיו 'כחלונים', ותמצאו פתרונים!".
27/07/2011  |  יוסף עברון  |   מאמרים
כבר שנים רבות התרגלנו לעובדה שאין שר בריאות ויש סגן שר בריאות. מן אכסיומה שכזו, בה המפלגות החרדיות מקבלים משרת שר אבל משיקולים משונים אינן רוצות להיות שרים ובמקביל המדינה אינה ממנה שר למשרדם. מן ישראבלוף שכזה. סגן השר אחראי על המשרד ועושה בו כחשקו, מקבל החלטות, מעביר תקציבים וכולי אבל אינו שר. פורמאלית השר הוא ראש הממשלה הממלא מקומו של כל משרד שאין לו שר.
27/07/2011  |  עפר דרורי  |   מאמרים
במסגרת המחאה נשמעים גם קולות לפגוע במשכירי הדירות, החל בהגבלת גובה שכר הדירה, המשך במיסוי כבד עליהם, וכלה בהצעה של הפסקת תשלומי השכירות לחלוטין כחלק מהמחאה הכללית המוצדקת לכאורה, אך זו למעשה אנרכיה.
27/07/2011  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
א' אוהל
27/07/2011  |  מירי ארביב  |   מאמרים
מחאת הזוגות הצעירים מתרחבת לכל חלקי הארץ והממשלה נבוכה ואובדת עצות. הדרישה היא לפתרונות דיור מיידיים בעוד הממשלה מדברת על הסרת חסמים בשחרור קרקעות וזירוז בנייה של דירות לזוגות צעירים בין להשכרה ובין לרכישה.
27/07/2011  |  אורי גנני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il