|
הרב קוק: ''יש להוקיע זאת ולהתבייש בזה'' [צילום: AP]
|
|
|
|
|
אישי ציבור מחו ויצאו נמרצות נגד הפורעים היהודים, המכונים "תג מחיר", שנקמו בצבא על הריסת הבתים במגרון בהשחתת כלי רכב במחנה הצבאי. אני הזדעזעתי הרבה יותר מחילול המסגד והשחתת עצי הזית משום שעל הפגיעה בצה"ל חל דין מורד במלכות, ועל חילול המסגד חל דין רודף, כאן תג מחיר מסכן את העם היהודי כולו, האנטישמיות והשנאה כלפינו בכל העולם רק תגדל והשלום לו אנו כה מצפים אך ירחק.
בשנת תש"ך, בדרך לאילת, גנבו בני בליעל יהודים נעלי ערבי. מיד עם פרסום המעשה הנלוז בעיתונות תחת הכותרת "סכסוך נעליים בדרך לאילת", כתב הרב קוק מכתב למערכת בזו הלשון: "אם לצערנו קרה דבר מחפיר כזה של סידור עלבון וצער כזה, מתוך התלוצצות פרועה ומושחתת זו, על-ידי אנשים מתוכנו אל בן אדם ושכננו הגר, ויושב עמנו בתוכנו, הרי יש להוקיע זאת ולהתבייש בזה, ולחפש דרכים כיצד לפייס באמת את הנעלב שהזדמן לתומו בינינו. ולתקן המכשלה הזאת, לבל יישנו חלילה עוד מקרים נוראים כאלה אצלנו, ולסלק חילול ה' והעוון הזה מעלינו, ולא לפרסם את זה בעיתונות כ-'חכמה מעניינת'".
גם במלחמת ששת הימים, כשעלתה השאלה לפני הרב גורן, האם יש להרוס את מסגד אל-אקצה על-מנת לבנות את בית המקדש השלישי, פסק ללא היסוס שאסור לנו לעשות מעשה שכזה שיגרום לשפיכות דמים נוראה, שתבוא בעקבות התסיסה בקרב העולם המוסלמי, ועוד נאלץ לבנות להם מיד, מכספנו ועל חשבוננו, מסגד גדול יותר ויפה יותר. לא בכדי הבטיחו חכמים שבית המקדש השלישי ירד באש מן השמים על-ידי מלאכים ולא ייבנה על-ידי קבלנים, שנאמר "באש הצתה ובאש אתה עתיד לבנותה".
מערכת החינוך חייבת ללמד את הילדים מגיל אפס, לאהוב את הגויים החיים עמנו ולכבדם כראוי. האמורא רב כהנא אישרר דעת רב בר שבא [ברכות י"ט] הקובע שחכמים רשאים לבטל תקנה או גזירה משום כבוד הבריות ש"גדול כבוד הבריות שדוחה לא תעשה שבתורה" יען דרך ארץ קדמה לתורה באלף דור.
הרב הרצוג בבואו להזים שמועות שרוב יהודי בארץ ישראל, עתיד להתאכזר לבני המיעוטים, טען שמפיצי שמועות אלה, שכחו שכבר לפני שלושת אלפים ושבע מאות שנים ויותר ציווה המחוקק בשמים ליהודים מקבלי תורתו: לאהוב את הגר השוכן עמהם. זכרון הסבל שסבלנו בגולה גופא מחייב אותנו לשנוא את השנאה.