במשך כל שנותיה הגורליות של המלחמה הקרה, שרד העולם אך ורק הודות להבנתם של הצדדים, כי היות שלכל צד לעימות האידיאולוגי היה די נשק גרעיני להשמדת הצד שכנגד מספר רב של פעמים, והיות שכל צד, אם יותקף בהפתעה וייתפס בלתי מוכן, מסוגל לתת מכה שנייה, הרי שאף צד לא יהיה בלתי רציונלי דיו כדי לפתוח במתקפה גרעינית, ואף צד לא היה מוכן ליטול אחריות להשמדת העולם, למחיקת האנושות או אולי להשבתה של התרבות והציוויליזציה האנושיות לתקופת האבן. ואמנם, שיקולים אלה פעלו. ואף על-פי שמרבית הערים המרכזיות בעולם, הן במזרח והן במערב, היו תחת איום של החרבה, האנושות בכללה חיה בפחד של השמדה פתאומית ומוחלטת, וטילים אסטרטגיים, צוללות ומטוסי הפצצה היו בכוננות תמידית למניעת הגרוע ביותר, ההחרבה אכן נמנעה, עד שמלחמת הכוכבים התישה כלכלית צד אחד והביאה לקיצו של מאזן האימה.
מאזן אימה, המבוסס על הרס הדדי מובטח, נשען על ההנחה המוסכמת כי רק חוסר יציבות נפשית של מנהיגים, מן הסוג שבאותה תקופה לא נחזה, יכול להפר את המשוואה ולזעזע את שיווי המשקל הביטחוני העולמי. איש לא יכול היה לנבא מתי, היכן וכיצד עלולה לצוץ מנהיגות מסוג כזה, שתתריס נגד שתי היריבות של המלחמה הקרה. איש גם לא חזה שזו אכן תצוץ בקו התפר העקוב מדם של האיסלאם, כמו בסדר העולמי החדש שאחרי עידן המלחמה הקרה, שמתאר סמואל הנטינגטון. המהפכה האיסלאמית באירן בפברואר 1979 - אשר העלתה את חומייני לשלטון, שאילצה את השאה הפרו-מערבי והרציונלי לוותר על כסאו ושהביאה בכך לנפילתו של אחד המבצרים האיתנים ביותר של ארה"ב במזרח התיכון - יצרה את השינוי הפתאומי והמהפכני הזה.
משטר המולה של חומייני העניק לחברה האירנית את שלטון הדת, כי אנשיו היו מסוגלים להבין את מורכבויותיה טוב יותר מן הפוליטיקאים, לא רק בשל מלומדותם ובקיאותם בתיאולוגיה, אלא בשל יכולתם הנשגבת של האיותאללה לתקשר עם האימאם הנסתר, השליט האמיתי של היקום, ולהעביר למוסלמים ולעולם את רצונותיו, את כוונותיו ואת מזגו.
הדוקטרינה של האימאם הנסתר היא לב ליבה ותמציתה של האמונה השיעית. זו מושתתת על הציפייה לשובו של האימאם, השניים-עשר והאחרון בסדרה, שבילדותו במאה העשירית הלך למקום מסתור וישוב לשלוט על הארץ ויביא עליה שפע וצדק. מדובר בתוכנית קונקרטית מאוד לעתיד הקרוב, ולא הבטחה משיחית בלתי מוגדרת ועמומה לעתיד לא ודאי.
אחמדינג'אד הוא מאמין קנאי, שחונך על ברכיה של מסורת זו, למרות שהוא עצמו אינו כוהן דת מוערך. כששימש ראש עיריית טהרן, הרחיב את כבישי עירו, כך שיוכלו להכיל את ההמונים שיתגודדו ברחובות על-מנת לראות במו-עיניהם בשיבתו של האימאם, שראש העיר העריך כי תתרחש בקרוב. כנשיא, הוא גם סיפר לקהלו כיצד חש, בעת נאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם זמן לא רב אחרי כניסתו לתפקיד, שההילה של האימאם עוטפת אותו. כלומר לדידו, אין מדובר בחלום משיחי או בחיזיון מיסטי, כי אם בתוכנית לביצוע, שיש לתכנן את הוצאתה לפועל ולפעול לשם כך. לאחמדינג'אד עצמו יש בכך גם רווח נוסף: כשישוב האימאם, יתייתר תפקידו של המנהיג העליון, חמנאי, שלאחרונה היו לאחמדינג'אד חיכוכים עמו בעניינים של סמכות.
לפי האמונה השיעית, אחרית הימים תבוא עם שיבתו של האימאם, שיקדמו לה פרצי אלימות, אי-שקט, מלחמות, חוסר צדק ואומללות, וככל שאלה יתעצמו - יתקרבו פעמי שיבתו. כלומר, מנהיגים בלתי מאוזנים כמו אחמדינג'אד, שהם מלאי שנאה ולוחמנות, חדורים בלהט משיחי ואינם מושפעים מנסיבות או ממגבלות של המציאות הארצית, עלולים, כשיש ברשותם נשק גרעיני, להחליט לעשות בו שימוש, בלי להתחשב במחיר או בתוצאות, כל עוד יהיה בכך להחיש את שיבתו של האימאם. שכן אז, גם את הטעויות החמורות ביותר של מנהיגים בני תמותה יתקן האימאם הכל יכול בן-רגע, בעולם שאחרי האפוקליפסה.