|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת

אחרַי המבול

מה הקשר בין המבול למפלס הכינרת? על אקולוגיה רוחנית ומסרים נוספים בפרשה ולקינוח - הולדת אברהם אבינו לפרשת נח
28/10/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

'אדם אחד משתעל, וכל העולם חוטף שפעת'. זהו למעשה המֶסֶר שמשקף המבול. ביסוד התפרצות המבול מונח העיקרון שעליו הצביע רבי משה חיים לוצאטו (רמח"ל) בספרו "מסילת ישרים", כי לכל מעשה של אדם השפעה רחבת טווח על העולם כולו (כן, קראתם נכון!). חוק האקולוגיה הרוחנית מלמד על הזיקה הרוחנית–פיסית שקיימת בין כל מערכות הבריאה. ההידרדרות המוסרית החמורה של דור המבול משפיעה כענישה טבעית על קריסת מערכות היקום כולו – החל מהדומם, דרך הצומח והחי, שהיה שותף לעיוות המוסרי, ועד לחיסול האנושות כולה מחוץ לתיבה.

העצם החי

תורת הקבלה מצביעה על קיומה של נפש בכל עצם. בניגוד לתנועת היצורים הביולוגיים והתפתחותם, הנפש של הדומם היא ברמה סטטית ובלתי מתפתחת. מבחינה פיסיקלית הכוונה היא ככל הנראה לתנועת האלקטרונים סביב גרעין התא, המאפשרת את קיום עולם החומר. אולם תנועה זו מתאפשרת הודות לזרימת אנרגיה מתמדת מהמקור הרוחני של הבורא, שהיא הכוח המפעיל את היקום ומניע אותו. ללא התחדשות זרימה אנרגטית זו מדי רגע, ללא הפסקה, תושבת חלילה פעילות היקום.

אותה נפש שהטביע הבורא בכל עצם בבריאה היא המסבירה את השפעת מעשיו של האדם על העולם הפיסי ועל איכות הסביבה. כבר התנאים למדו מאיכות הצמחים על המצב הרוחני של הדור. כאשר ראו דלעת גדולה ויפה, עד כי פרד יכול היה לדור בה, ידעו כי הדור במצב רוחני טוב, וכי היהודים מקיימים מצוות התורה כהלכתה. לעומת זאת, כעבור שנה ראו דלעת קטנה ונבולה יחסית, והסיקו מכאן על הירידה הרוחנית של הדור.

מייבשים את הכינרת

השפעת המעשים ניכרת אפילו על מאגר המים בכינרת (לא, זו לא טעות דפוס). לפי חוק האנרגיה האוניברסלי מסתבר שהבצורת היא פונקציה ישירה של אי-קיום מצוות התורה. על זיקה מפורשת זו מצביעה התורה בפרשת שמע השנייה: "והיה אם שמוע תשמעו אל מצוותי אשר אנוכי מצווה אתכם היום...ונתתי מטר ארצכם בעיתו יורה ומלקוש, ואספת דגניך ותירושך ויצהריך...ואכלת ושבעת". אולם "הישמרו לכם פן יפתה לבבכם וסרתם ועבדתם אלהים אחרים...ועצר (ה') את השמים, ולא יהיה מטר, והאדמה לא תיתן את יבולה...". אז אולי, מֵעֵבֶר להתפָלה ופתרונות טכנולוגיים אחרים, מפלס המים במאגר הלאומי שלנו צריך להדליק נורה אדומה למעשינו? כדאי שקובעי ההחלטות שם למעלה יחשבו גם על זה.

על הענישה הטבעית והזיקה האורגנית בין מעשי הדור לחורבן הבית הצביע גם הנביא ישעיהו בפסוק הנודע "מהרסייך ומחריבייך ממך יצאו". לאור העובדה שהארץ בתקופת המבול מלאה חמס ומעשי שחיתות נוראים, התוצאה הייתה אפוא קריסת מערכות טוטאלית בכל היקום שהושמד כולו.

שמורת טבע

רק התיבה שבנה נח הייתה שמורת הטבע היחידה מפני הרס המבול. נח היה, כפי שמעיד המקרא, צדיק בדורו. המונח 'צדיק' דומני נזכר בספר בראשית (בניגוד לנביאים) שלוש פעמים בלבד. פעם אחת כאמור לגבי נח, פעם שנייה לגבי צדיקים בסדום (שלא היו) בתפילת אברהם, ופעם שלישית לגבי יוסף הצדיק במצרים. נראה כי המכנה המשותף ביניהם, שלא הושפעו מסביבתם הרעה.

נח מתברר, בניגוד לאברהם ולמשה רבינו, היה זקוק לתמיכה רוחנית מיוחדת כדי להתמודד עם הסביבה. בדומה לחנוך, גם על נח נאמר "התהלך עם האלוקים". הסיוע האלוקי עזר לנח, שהיה קטן אמונה כדברי חז"ל, לא להיות מושפע מדור המבול. מכאן גם שכוחו להשפיע על הדור מעמדת המנהיג הייתה מוגבלת מאוד. שכרותו המאוחרת בעקבות נטיעת הכרם מעידה אף היא על אופיו החלש. לתיבה גם משמעות סמלית להתבצרות מפני הרוחות הרעות המנשבות מסביב.

לא פחות חשובה הייתה השמירה על טוהר הלשון. התורה, הלקונית מטבעה וחסכנית בלשונה, האריכה בפרשתנו בשלוש מלים, ובשבע אותיות. כל זאת כדי להימנע מלומר 'הבהמה הטמאה' ובמקום זאת הצביעה על 'הבהמה הלא טהורה' במקביל לבהמה הטהורה. אומנם בהלכות כשרות בתורה מוזכרים הבהמות והעופות הטמאים, אך זאת ככל הנראה לצורך ההלכה, שחייבת להיות מדויקת, בהירה וחד-משמעית.

החסידות מוסיפה פירוש מקורי לתיבה. תיבה במובן מילה. "צוהר תעשה לתיבה", כשהכוונה היא להאיר את המילה באור התורה והתפילה ולהתחבר אל פנימיותן.

שלטון החי

פרשתנו מספרת על בריאת עולם חדש בעקבות הרס המבול, על תקומה לאחר חורבן. עובדה זו מלמדת כי יש חיים גם אחרי מפלה, וכדברי רבי נחמן אין ייאוש בעולם. במסגרת סדרי הבריאה החדשים נתקנו מחדש גבולות היום והלילה וכן נקבעו שש עונות השנה. כמו-כן הותר לאכול בשר. עוד הוחזר לקדמותו שלטון האדם על החיות, שהידרדר בעקבות דור המבול.

כזכור, הקב"ה ציווה בבריאת העולם את אדם וחווה "ורדו בדגת הים". המילה 'ורדו' היא בעלת משמעות כפולה. המשמעות האחת היא שלטון, מלשון לרדות, והשנייה היא בעלת משמעות הפוכה - לרדת. שתי האפשרויות המנוגדות, הגלומות במילה 'רדו', תלויות בבחירת האדם. זכה, כפי שאומר רש"י, רודה ומושל בחיות. לא זכה, נעשה ירוד לפניהם והחיה מושלת בו. זיקה כפולה זו משקפת כאמור את הזיקה האורגנית בין האדם לטבע והתגמול הטבעי במסגרת חוקי האקולוגיה הרוחנית.

יונה עם עלה זית

פרשת נח עשירה במסרים נוספים על ערך קדושת החיים, על – כמה אקטואלי - האיסור לרצוח ולהתאבד, כי בצלם אלקים עשה את האדם, על איסור אכילת אבר מן החי ועל ערך הכרת טובה שבא לידי ביטוי במזבח שבנה לה' נח ששרד את המבול. אנו גם למדים על ערך הביטחון בה' – ממי? מהיונה, לא פחות. כשנח שלח אותה לראות הקַלּוּ המים, חזרה ובפיה עלה זית. כן, לא רק סמל השלום המיתולוגי אחרי המבול. היונה ביטאה מסר מפורש כי השלום האמיתי ייתכן רק דרך האמונה. "יהיו מזונותי מרורים כזית בידי הקב"ה, ולא מתוקים כדבש בידי בשר ודם". בכך הפנתה רמז ברור כלפי נח שהזין במסירות רבה את החיות בתיבה.

ומי היא, על-פי המדרש, בת זוגו של השקר, שעימה נכנס לתיבה? פחתא כמובן, שפירושה בארמית נזק. מהשקר, איך לא, תמיד יוצא נזק ומפח נפש בלבד. היזהרו מחיקויים!

המורדים

לאדם הראשון, שאכל מעץ הדעת, כדי להידמות לאלוקים, מתברר, יש יורשים בפרשתנו. הלא הם המורדים בבורא בדמות נמרוד ובוני גורד השחקים 'מגדל בבל'. כשלונם מלמד גם על כשלון השלטון הטוטליטרי שהנהיגו בעולם, והעדר הקומוניקציה ביניהם מצביע על חשיבותה של התקשורת.

השפה, כך אנו למדים מהפרשה, היא אכן אחד היסודות החשובים בייסוד אומה. לא בישראל. עמנו, כפי שמוכיחה ההיסטוריה, כמו גם מעידים החיים בתפוצות ובקיבוץ גלויות, שרד שלושת אלפים שנה רק בזכות קיום התורה הקדושה.

האמנות בשירות התורה

ייחוד לאומי נוסף, שמשקפת פרשתנו, הוא: "יַפְתְּ אלקים ליֶפֶת, וישכון באהלי שם". לא, התורה אינה שוללת את האסתטיקה והאמנות היוונית, המגולמת בדמות יפת, בנו של נח. העיקרון המנחה את תורתנו הוא אמנות כהלכה. ולא עוד, אלא שיש לרתום את האמנות בשירות ההלכה, באהלי שם, אבי היהדות. האם מכאן התפתחו אומנות היודאיקה ועיצוב בתי הכנסת? אכן הפרשה מקנחת במאורע ההיסטורי המכריע של לידת אברהם אבינו ונישואיו לשרה. דף חדש נפתח בתולדות עם ישראל.

שבת שלום וחודש טוב!

תאריך:  28/10/2011   |   עודכן:  30/10/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נֹחַ עִם הַבִּרְיוֹת
28/10/2011  |  אברהם הללי  |   מאמרים
עם חזרתם של התלמידים מחופשת החגים אך טבעי היה שנושא שחרורו של גלעד שליט יעלה לדיון פתוח ומעמיק. משרד החינוך הודיע שעל המורים והמנהלים לדון עם תלמידיהם על הפרשה מתוך כוונה לנסות וללבן, אם בכלל ניתן, היבטים שונים של הנושא הכה חשוב זה. אף אחד לא התיימר להיות צודק, ברם דיון רציני, פתוח וגלוי הוא בהחלט הזדמנות נדירה במערכת החינוך הישראלית לתת לתלמידים חופש להביע את דעותיהם, לתת דרור למחשבותיהם, התלבטויותיהם וכולי. הרי תלמידי החטיבות העליונות יהיו מחר חיילים, ומותר בהחלט לשמוע מה יש להם לומר בנושא כה רגיש כמו חטיפת חייל וחובת החזרתו.
28/10/2011  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
בפי חכמינו ז"ל יש שלוש תקופות המכונות "דור" בתוספת משהו, זיהוי על-פי אירוע או מיקום; דור המבול, דור הַפַּלָגָה ודור המדבר. שני הראשונים בפרשת השבוע שלנו והשלישי "מככב" בארבעת החומשים הבאים, ספר שמות ואילך. היו עוד הרבה דורות, אבל או שאינם מזוהים במקורותינו בשם מסוים או שהם מזוהים בדרך של איזכור דמות בולטת שחיה בהם, כגון 'דור אנוש' וכדומה. רק שלושת הדורות הנ"ל זכו לשם שנגזר מהמאפיין הבולט של תקופתם, ושלושתם מרוכזים במשנה אחת שהיא, ככל הנראה המקור הראשון לכינוי הזה [סנהדרין י]: [ג] דּוֹר הַמַּבּוּל אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא וְאֵין עוֹמְדִין בַּדִּין, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית ו): לֹא יָדוֹן רוּחִי בָאָדָם לְעֹלָם. דּוֹר הַפַּלָגָה אֵין לָהֶם חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא, שֶׁנֶּאֱמַר [בראשית י"א]: וַיָּפֶץ ה' אֹתָם מִשָּׁם עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ. וַיָּפֶץ ה' אֹתָם, בָּעוֹלָם הַזֶּה. וּמִשָּׁם הֱפִיצָם ה', לָעוֹלָם הַבָּא.
28/10/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
"מדינת ישראל היא גן-עדן לנוכלים", אמרה לי לפני שנים רשמת בית משפט, כיום שופטת. כלומר, בישראל אתה יכול להיות נוכל, לעתים ברישיון. זה אם נתפסת בקלקלתך. ואם לא נתפסת, הרווחת.
28/10/2011  |  עמוס שריג  |   מאמרים
איך אפשר בכלל להשוות בין המפגינים כאן לבין המפגינים באמריקה? שם - ניצבים אנשים שפוטרו מעבודתם. וכתוצאה מכך - אין להם ביטוח רפואי, אין להם אפשרות לשלם את המשכנתאות, הדירות שלהם עוברות לידי הבנקים המלווים, אין כסף לאוכל ולהוצאות. הם באים כל בוקר לעמוד ולבקש עבודה לרגלי הוול סטריט, מרכז הכספים הניו-יורקי, צומת העצבים של אמריקה. כי שם מצויה הבעיה. עד לימים האחרונים של הקור החורפי שהגיע, הם או חזרו לישון בלילה אם היה להם לאן, או שישנו על קרטונים על הרצפה בגן שליד הוול סטריט. קרוב לגראונד זירו.
28/10/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם למרות הכל עסקת החטופים לא תצא לפועל - האם בני גנץ יפרוש?    האם ביבי יודח?    זה סוף שלטון הליכוד?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il