|
נמל אילת. הגשר לרווחה ולשלום [צילום: איתמר לוין]
|
|
|
|
|
|
|
|
אף לא אחד יכול להבטיח כיום, מעבר חופשי של אוניות וסחורות ישראליות דרך תעלת סואץ. חיזוק והידוק הקשרים הכלכליים עם נמל עקבה הוא צו השעה כיום וגם לירדנים ולחברות ענק אסייתיות יש אינטרס מובהק בזה. | |
|
|
|
|
לפני כמה ימים ערכנו בנמל אילת כנס ללקוחות החברה, עם האורחים הרבים נמנו גם שני מנהלי הפיתוח העסקי של נמל עקבה. בעצם הגעתם ונוכחותם לא הייתה כל הפתעה. מזה זמן רב מתנהל בינינו דיאלוג פורה, אנחנו שומרים על קשר כמעט על בסיס יומיומי ובונים תוכנית משותפת שמטרתה הגברה והעצמת הסחר בין שני הנמלים - עקבה ואילת.
נמל עקבה הוא הנמל היחיד של ממלכת ירדן, הוא גדול הרבה יותר מנמל אילת ויכולת הטעינה והפריקה שלו נאמדת כיום בלמעלה מ-30 מיליון טון בשנה. אין כל סיבה שאנחנו, כנמל קטן ששוכן לצידו של נמל גדול, לא נוכל לסייע לו ולהעניק לו שירותי נמל נלווים ולצד זה גם ליהנות מהיתרונות ומהיכולות שיש לנמל גדול, וכך ביחד ותוך שיתוף פעולה, נוכל להציע למפעילים ימיים רבים שירות משופר, יעיל וזול יותר, מזה הניתן כיום.
איננו מתעלמים מהמגבלות השונות ובראשן החרם הערבי, שלא מאפשר לאוניות סחר רבות לעגון בנמל ישראלי, וכן מההיבטים הפוליטיים שמערימים קשיים נוספים. מפעילי ומנהלי נמל עקבה הם אנשי חברה בינלאומית שפועלת תחת זיכיון של ממלכת ירדן, ומטרותיהם חופפות למטרותינו - הגדלת נפח הפעילות הנמלית והפיכת מפרץ אילת/עקבה, לגורם התעבורתי המרכזי ביותר בסחר המתנהל בין אסיה לאירופה ולהפך.
זה לא סוד שכמות המכולות שמשונעות כיום דרך נמל אילת היא מינימלית. מספר גורמים 'תורמים' את חלקם לכך: א. אוניות מכולות גדולות מאוד אינן יכול לעגון אצלנו בשל רציף ועומק נמל שאינם מספיקים. ב. עלות ההובלה היבשתית הגבוהה מאילת למרכז הארץ ולהפך. ג. המעבר דרך תעלת סואץ.
להיות חלק מהשוק בימי הגלובאלי
כדי להתאים את עצמנו למציאות הכלכלית המשתנה, הכינונו תוכניות, גויסו תקציבים וכבר בזמן הקרוב יחלו עבודות של הארכת הרציף והעמקת הנמל. בנוסף, במהלך השיחות עם מנהלי נמל עקבה, עלה הרעיון של העמסת מכולות לישראל על אוניות הענק שפוקדות את עקבה ושינוען לאילת מעקבה, באמצעות אוניית מעבר (שאטל) קטנה יותר. ככל שקיבולת האונייה גדולה יותר, העלות למכולה קטן יותר ואפילו השינוע ה'שאטלי' הנוסף, לא מייקר אותו. עובדה זו עשויה להוזיל משמעותית את עלות ההובלה ליבואנים והיצואנים הישראלים, ואפילו לאירופאים שמשנעים סחורות במעבר דרך תעלת סואץ. כיום, בשל המגבלות, אוניות מכולה גדולות אינן פוקדות את נמל אילת ו'תפיסת טרמפ' על אוניית מכולות גדולה, יכולה להפוך את נמל אילת לאטרקטיבי ביותר, כלכלית, ליבואנים והיצואנים.
כאנשי עסקים ישראלים, אנחנו שואפים להיות חלק מהשוק הכלכלי/ימי הגלובלי, יחד עם זאת אסור לנו להתעלם מהנעשה באזורנו. אף לא אחד יכול להבטיח כיום, מעבר חופשי של אוניות וסחורות ישראליות דרך תעלת סואץ. חיזוק והידוק הקשרים הכלכליים עם נמל עקבה הוא צו השעה כיום וגם לירדנים ולחברות ענק אסייתיות יש אינטרס מובהק בזה.
שר התחבורה, ישראל כץ, שהוא 'בולדוזר' לא קטן, מדבר בריש גלי ומעל כל במה, על חיבור אילת לקו הרכבת של מדינת ישראל ומדבר על מעורבות של גורמים מרכזיים בסין, שרוצים להיות שותפים לפרויקט.
אינטרסים כלכליים בינלאומיים + שת"פ אזורי בין מדינות + שימוש הדדי באמצעים תעבורתיים = גשר לרווחה ולשלום.