|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

כן, תודה

מה היה הנשק הסודי של יעקב? כן, ניחשתם, התפילה וקדושת הארץ מה מסמל סולם יעקב וגם: מה מקור השם יהודי? על כל אלה ועוד בפרשה שלפנינו - פרשת ויצא
02/12/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב אבינו מברך את אפרים ומנשה. ציור של רמברנדט

הנשק הסודי

פרשת תולדות הסתיימה בדרישתה של רבקה אמנו להינתקות מוחלטת של דרכי יעקב מעשיו אחיו, לא רק בגלל הסכנה הפיסית שארבה לו, אלא לא פחות בגלל הסכנה הרוחנית הטמונה במעשיו הרעים של עשיו. זאת לאחר שבחושיה הנבואיים המחודדים עמדה על אופיו השלילי של עשיו, המייצג את אֱדוֹם ואשר הניח את היסודות לאנטישמיות המערבית, והתעקשה אפוא בתבונה ובנחישות למסירת הברכות ליעקב, כאביו מולידו של עם ישראל. ללידתה של האנטישמיות היינו עדים כבר בסתימת בארות יצחק על-ידי הפלשתים ללא כל מטרה, אלא מתוך שנאה תהומית בלבד. מכאן שם הבאר 'שִׂטְנָה'.

פרשת ויצא פותחת בציוּן מפת הדרכים של יעקב: "ויצא יעקב מבאר שבע וילך חרנה". רש"י, שנדרש לסוגיית הכפילות בפסוק, הצביע על כך, שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם ומותירה חלל רוחני גדול בקרב יושביו. נראה לי כי סיבה אפשרית אחרת היא לציין את החלל שמותיר בליבו של יעקב עצם העזיבה של ארץ ישראל והיציאה ממנה. מצד שני הוא הצטייד בקדושת הארץ כנשק סודי במלחמתו הרוחנית בשתי החזיתות: נגד עשיו, שממנו נמלט, ונגד לבן הרשע שעימו חי במשך 22 שנה בחרן. יציאתו מן הארץ, שהייתה לצורך שידוך, עמדה בדרישות ההלכה.

ייתכן כי ההליכה מרמזת גם על קפיצת הדרך שהייתה ליעקב, כפי שמצביעים חז"ל, מבאר שבע להר המורייה. יעקב זכה לא רק לקיצור דרך אלא גם לקיצור זמן, כאשר השמש הקדימה לשקוע, כדי שיוכל להתפלל ערבית. אבותינו הם אשר קבעו את דפוסי שְׁלוֹש התפילות. בעוד אברהם השכים בבוקר לתפילת שחרית, לפני ניסיון העקידה, יצחק קבע את תפילת מנחה, כאשר הלך לשוח בשדה. לא, אין מדובר בטיול רגיל של אחר-הצהריים כדי לתפוס אוויר. המילים נבחרו בקפידה. 'לשוח' מצביע על שיח התפילה בין האדם לקונו, ו'בשדה' דומני על מקום המקדש, כפי שמופיע במקומות אחרים במקרא. ואחרון אחרון יעקב, אשר כלשון הכתוב 'פגע במקום' - לשונות המצביעות אף הן על תפילה ומקום השכינה - טבע את תפילת ערבית. כדרכם הם התאפיינו בזריזות, כדי להקדים מתוך התלהבות למצווה.

סולם יעקב

לאחר 14 (!) שנים נטולות שינה, שבהן למד תורה בבית מדרשם של שֵׁם וָעֵבֶר, יעקב שוכב לראשונה לישון בהיכל ה'. לילותיו, כמו ימיו, רצופי קדושה ומשמעות לאומית. בחלומו הדרמטי, הטעון סמליות רבה, הוא רואה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע לשמיים. יעקב הוא מודל ליהדות, המשלבת ארציוּת הנטועה היטב באדמה, עִם שורשי אבות איתנים, ומונחית על-ידי הבורא. הסולם נתמך על-ידי מלאכים, אשר בניגוד לסדר ההגיוני, עולים ויורדים בו. המלאכים העולים, מפרשים רבותינו, הם הסניגורים הנולדים ממעשיו הטובים של האדם. יתרה מכך, מסומלים כאן העליות והמורדות הרוחניים בחייו. המודל היהודי ישמש מסכֶת הגנה פיסית ורוחנית ליעקב בעת שהותו בבית לבן הרשע.

הרב קוק, המשווה בין חלום פרעה לחלום יעקב, מצביע על כך כי החלום משקף את רמתו הרוחנית של החולם. פרעה, החי ברמה חומרית, רואה בחלומו פָּרות, וּמגלם בדמותו את הפסוק: "וּמוֹתַר האדם מן הבהמה - אַיִן". לעומת זאת, יעקב אבינו החי בקדושה, ברמתו הרוחנית הגבוהה דומה למלאכים שראה בחלום. בעקבות החלום יעקב משכים בבוקר ומקריב קורבן לה' ונודר נדר, המציג השקפת עולם הפוכה לזו של עשיו אחיו.

עשיו, שמכר את הבכורה ליעקב בעבור נזיד עדשים, וביקש "הלעיטני נא מן האדום האדום הזה", הצהרה הֶדוניסטית הנוטפת תאווה, גילם בדמותו את התפישה החילונית "אָכוֹל וְשָׁתה כי מחר נמות". לעומתו יעקב, מסתפק בצרכים קיומיים מינימליסטיים בלבד "לחם לאכול ובגד ללבוש", וגם הם כאמצעי לעבודת ה'. אך עיקר מעייניו נתונים לדאגה בלתי מתפשרת לחייו הרוחניים, לשוב אל בית אביו שלם מן החטא ומבְּלי שיהיה פסול בזרעו.

בעקבות התגלות ה' אליו בחלום, יעקב נעשה קל-רגליים בדרכו לבית לבן לפגוש את רחל אמנו, אשתו לעתיד. אך בעקבות הבשורה הטובה לא רק רגליו היו קלות, אלא גם ידיו, שיָכלו להיכנס לשיאי גינס, הצטיינו בקלילות יתרה ובכושר ריכוז מדהים. למראה רחל הוא גולל לבדו את האבן הכבדה מעל הבאר, בשעה שלהקת רועים הייתה נרתמת למשימה כבדת-משקל זו. אחד מרבני המוסר הצביע כי הדבר מלמד על העוצמות הרוחניות הגבוהות שאדם מסוגל להגיע אליהן בזכות התורה, אשר לעומתן כל הפונקציות הפיזיות נעשות חסרות משמעות.

תואר כבוד: יהודי

הידעתם מדוע זכה עמֵנו לתואר הנכסף יהודים? ניחשתם נכון, בזכות השבט יהודה. התואר הנצחי נולד בפרשתנו - הכל בגלל הכרת טובה.

בחישוב בסיסי שעשתה לאה אמנו, לאור הנבואה על הקמת שנים-עשר שבטי ישראל - ארבע אימהות האומה (לא המיתולוגיות של לבנון) האמורות להביא לעולם תריסר צאצאים - הרי נפלו בחלקה שלושה בנים בלבד. אולם לשמחת ליבה היא זכתה לבן נוסף, ועל המתנה החיה הנפלאה שהעניק לה הבורא הייתה אסירת תודה. בנה הרביעי יהודה נקרא אפוא על שם ההודיה לה'.

הדבר בא ללמדנו על החשיבות המהותית של הכרת טובה, שהיא יסוד האמונה היהודית. במבט שני אין ספק שמידה אצילה זו מקפלת בתוכה עוד מידות טובות: ענווה, ביטחון בה' והסתפקות במועט, המקנה לאדם אושר. כפי שמצביעה המשנה באבות 'איזהו מאושר? - השמח בחלקו'. האדם המשוחרר מהמרוץ הבלתי פוסק אחרי החיים הגשמיים, ומלחמוד את רכוש חברו, יכול להקדיש את חייו למצוות ולמעשים טובים.

אולי בהכרת טובה זו של לאה היה משום תיקון לחטא הקדמון של האנושות - בדמות אדם וחווה שאכלו מעץ הדעת - כפיות טובה, שהמיטה אסון על העולם וגזרה גזר דין מוות על המין האנושי.

בפרשה הבאה, פרשת וישלח, נולד השם הלאומי הנוסף - עם ישראל, שיסודו ביכולת התמודדות עם היצר ובשררה אלוקית.

שבת שלום!

תאריך:  02/12/2011   |   עודכן:  02/12/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאיר דגן, ראש המוסד היוצא, הוא בעל רזומה ורקורד מרשים ביותר, אבל עדיין לא הגיע לדרגת נביא בערו.
02/12/2011  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
עשרות שנים שיש בעיות ברשות השידור. בשנים הראשונות - (כמעט ש-) לא היה מי שידווח לציבור, ובשנים האחרונות הדיווחים נגועים באינטרסים של אנשים מבפנים ומבחוץ. גם ניהול הרשות היה תוצאה של אינטרסים. היו שניסו לשנות וזכו לתקשורת אוהדת, והיו אחרים שחטפו בראש. כמו שאמרנו - הכל אינטרסים.
02/12/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
פרשת השבוע שלנו מספרת על הליכת יעקב אבינו לחרן ועל קורותיו שם, אבל בפסוק הראשון כתובים שני פעלים, אחד עניינו היציאה שלו מארץ ישראל והשני עניינו ההליכה שלו לחרן. ובלשון הכתוב [בראשית כ"ח]: [י] וַיֵּצֵא יַעֲקֹב, מִבְּאֵר שָׁבַע; וַיֵּלֶךְ, חָרָנָה. בשביל מה שני הפעלים? רש"י שואל את השאלה הזאת, ובלשונו הקדוש: לא היה צריך לכתוב אלא וַיֵּלֶךְ יעקב חרנה, ולמה הזכיר יציאתו? והתשובה של רש"י היא: מגיד שיציאת צדיק מן המקום עושה רושם, שבזמן שהצדיק בעיר - הוא הודה, הוא זיוה, הוא הדרה. יצא משם - פנה הודה, פנה זיוה, פנה הדרה. רש"י אינו מתעכב על העובדה שהתורה מציינת במדויק את המקום ממנו יצא יעקב וגם את המקום אליו הלך, אבל מתוך דבריו, לא היה צריך לכתוב אלא וַיֵּלֶךְ יעקב חרנה, נראה שבדבריו רמוז גם ההסבר לאיזכור המקום שממנו יצא.
02/12/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
החשש מאובדן שליטה מביא לניסיונות הפיכתנו ממדינה דמוקרטית למדינה דיקטטורית "חוק דגן" השורה התחתונה בישרה כי בגיל פרישה מצפה לי סכום מכובד והבהרה לסיום
02/12/2011  |  גיל נתן  |   מאמרים
'להשחית'? תשאלו, הלא אין קשר בין עסקים קטנים לפוליטיקה ארצית ומוניציפלית.
02/12/2011  |  עידו עטרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
אלון קוחלני
אלון קוחלני
לראשונה בעולם פורסם מחקר המציע אמת מידה להטלת אחריות פלילית על קציני ציות    יש הכרח לנקוט בדרך אחרת כדי להגן על אינטרס הציבור
מנחם רהט
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il