|   15:07:40
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

פתולוגיה ירושלמית בניו-יורק <br>

הניו-יורק טיימס של משפחת זולצברגר שהתנגד נמרצות להתערבות אמריקנית באירופה בשנות ה-40', על-אף הידיעות הברורות אודות שואת יהודי אירופה נראה כי אין ממש חדש תחת השמש
04/12/2011  |   יובל ברנדשטטר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עקום האף [צילום: פלאש 90]

מסתבר כי מה שחשוב הוא המיקום האידיאולוגי ולא הגיאוגרפי. אם זהו כפר יהודי המבקש להישאר יהודי, הרי שבזאת הפך למעשה להתנחלות גם בגבולות 48', ל"סטלמנט" משוקץ.

הניו-יורק טיימס, העיתון המוכר ביותר של העיר היהודית הגדולה בעולם, אינו חובב ישראל. אין בזה חדש. אבל הנטייה של העיתון - המעיד על עצמו ש"כל הראוי לדפוס" מצוי בו - לחבוט בישראל, ביהודי ישראל, עוברת תהליך של ממאירות הולכת וגוברת.

גרשום גורנברג כותב מירושלים אודות המלחמה על ארץ ישראל כפי שהיא משתקפת בעכו, שבה נערך פוגרום ביהודים ביום כיפור לפני שלוש שנים, שאותו אין הוא מזכיר. בן שיחו אינו סתם יהודי מעכו, אלא תלמיד ישיבה, וקוראי העיתון רואים ודאי בעיני רוחם את ארוך הקפוטה עקום האף המחבק את העולם בזרועותיו ובאצבעותיו הארוכות. המקום שממנו הוא בא הוא סֶטלמֶנט (התנחלות), לא עיר, לא כפר, לא מושב ולא קיבוץ. סטלמנט היא מילת צופן למקום אפל ומסוכן, מעין מאורה, שממנה יוצאים יהודים מסוכנים המשחרים לטרפם - פלשתינים תמימים וענוגי נפש. הפעם יצאו-חרגו הזאבים היהודים מן הגבעות וחדרו אל המישור, כדי לתור אחר טרף נוסף - הפלשתינים של עכו, שעד עכשיו לא נפגשו ביהודים מסוג אפל ומסוכן זה.

כדי להגביר את הרושם של סרט אימה, ממשיך הכותב - יהודי טוב כמובן, מן הסוג הנכון והתקין פוליטית - ומתאר את היהודים המסוכנים כסֶטלֶרס (מתנחלים) קיצוניים מן הווסט-באנק (הגדה המערבית) שכבר שנים מנהלים מסע טרור נרחב נגד הפלשתינים שביתם הוא אותו ווסט-באנק, המצוי תחת כיבוש של עושי דברם של אותם קיצוניים. פעולותיהם, הקרויות בשפת המסוכנים "תג-מחיר", כוללות פגיעה ברכוש, חבלה במסגדים, ולעיתים גם פגיעה בגוף האנשים. ערבים הם "אנשים". נראה כי מתנחלים הם זן אחר של יצורים.

הסרטן היהודי שולח גרורות
הייתכן שפלשתינים הם לא ערבים, אלא למעשה יהודים, ואילו הערבים הם פולשים זרים שחדרו למנדט הבריטי שעצם חוקיותו הייתה מותנית בהקמת בית לאומי לעם היהודי?
▪ ▪ ▪

וכאן חוצה היהודי את הגבול הדק של הביקורת ומתאר את הפוגעים ברכוש ערבי, כמו המסגד של טובא-זנגרייה - קהילה ערבית שלווה, המצויה בארץ ישראל הישנה והטובה של מאי 1949 - כגרורות של הסרטן היהודי שגופו בווסט-באנק, המתפשטות עכשיו בכל רחבי ישראל, מסכנות את הדמוקרטיה, ופורמות את החברה. הגרורות הללו מתעקשות לפלוש לחלקי הגוף הערבי-יהודי המצוי בתוך הקו הירוק, ושלוחיהן הם פוליטיקאים היוצרים נחשול תחיקתי שנועד לדחוק את רגליהם של האזרחים הערבים. ראוי לשים לב לאמצעים ה"ספרותיים": היהודים הם שלוחים וגרורות, הערבים הם אזרחים. היהודים מגיחים מהתנחלות, הערבים חיים בקהילות. לאזרחים יש כמובן זכויות מובנות. גרורות הן כמובן חלק מסרטן, והדעת נותנת שאותו יש לכרות.

היהודים, אומר גורנברג, כמו היה תצפיתן מן המאדים חסר דעות קדומות, החלו להתנחל בקרקעות הכבושות מייד לאחר מלחמת הכיבוש של 1967. האסטרטגיה של הכיבוש גם היא אינה חדשה, אלא חלק מן ההתגוששות אתנית - לא חלילה מאבק על ריבונות, ואת הציונות כמובן הס מלהזכיר - על פלשתינה בשלטון הבריטי, דונם ועוד דונם. המתנחלים של 1967 ואילך אינם מן הסוג הפושע, בעיניהם כמובן, אלא המשך של ההתנחלות בכלל של יהודים בפלשתינה - תופעה מכוערת של גירוש האזרח הערבי ממולדתו. שיטות הכיבוש של המתנחלים החדשים זולגות עכשיו חזרה לישראל הישנה והטובה, המסרבת לשרטט את הגבול הצודק על המפה, אל השטח הטהור שבו האזרחים הערביים מקיימים יחסי שלום ושיתוף עם הפולש היהודי. פלשתינה אינה ארץ ישראל, אלא מושבה בריטית מלאה פלשתינים, שהיהודים פלשו אליה.

כדי להדגיש את הממאירות של ה"פלישה" היהודית, משתמש גרשום גורנברג מאור הגולה בדוגמה של שני מרעין בישין, עוכרי שמה הטוב של היהדות, מרדכי ושמואל אליהו, רבני המזימה היהודית, ששלחו "צוותי ליבה" של הנוהים אחריהם לערים יהודיות נחשלות, לכאורה כדי להעמיק את לימוד התורה וגמילות חסדים, אך למעשה כדי לחזק את הנבלים של הימין המתנחלי. אחד מהם בא מן ההתנחלות שבעיר הפלשתינית חברון (שמעולם לא מלך בה דוד, שמעולם לא נרצחו בה עשרות בני ישיבות עוד לפני היות מדינת ישראל) ושמו נחשון כהן. גורנברג שם את נפשו בכפו ומשוחח עמו ולומד ממנו את שיא הזוועה: מדובר בבבוגר ישיבת הסדר - הכלאה בלתי קדושה של לימוד תורה ושירות צבאי - מחברון. מטרת "צוות הליבה" היא לשכנע את היהודים המתגוררים בעיר המעורבת עכו שלא לעזוב, וזאת לדברי כהן, באמצעות משיכת צעירים בעלי חוסן אידיאולוגי ורמה כלכלית-חברתית גבוהה לעיר המעורבת.

לכותב המאמר יש הסבר לכך שיהודים בשכונה בעכו שהייתה פעם מעורבת, עזבו - כי הם לא מאמינים בדו-קיום. אין הוא מטריד את קוראיו בשאלות כמו הייתכן כי שכניהם הערביים התעמרו בהם ולכן עזבו? הייתכן כי הכפר טובא-זנגרייה מהווה מוקד לשוד וגזל של כל סביבתו ולכן חוּבַּל? הייתכן כי ערביי הווסט-באנק הם מהגרים חדשים לשטח שהיה מצוי תחת שלטון קולוניאלי של הממלכה בריטית-האשמית? הייתכן שפלשתינים הם לא ערבים, אלא למעשה יהודים, ואילו הערבים הם פולשים זרים שחדרו למנדט הבריטי שעצם חוקיותו הייתה מותנית בהקמת בית לאומי לעם היהודי? ייתכן, אבל זה לא מעניין את הניו-יורק טיימס - העיתון של משפחת זולצברגר שהתנגד נמרצות להתערבות אמריקנית באירופה בשנות ה-40', על-אף הידיעות הברורות אודות שואת יהודי אירופה. נראה, כי אין חדש תחת השמש.

מגדלור הצדק של חושבי-נכון
רגע, האם גורנברג רוצה לומר לנו, כי ההתנחלות היהודית בלב הארץ היא כה עוצמתית מבחינה מספרית, עד כי היא יכולה לוותר על מאות משפחות לטובת יישוב הארץ שבתוך הקו הירוק?
▪ ▪ ▪

עכו היא רק דוגמה לאחת הערים המעורבות ששלוחי הסרטן הדתי-לאומני שמו להם למטרה "להציל". הגרשיים במקור. 110 משפחות מצויות בצוות הליבה, מספר שאינו משפיע על המשך גידול הסרטן הראשי המצוי בווסט-באנק.

רגע. האם גורנברג רוצה לומר לנו, כי ההתנחלות היהודית בלב הארץ היא כה עוצמתית מבחינה מספרית, עד כי היא יכולה לוותר על מאות משפחות לטובת יישוב הארץ שבתוך הקו הירוק? האין זה אומר שההתנחלות כבר אינו סרטן שולי שניתן לכרות ולהשמיד, אלא כבר לב ליבו של הגוף, שאי-אפשר לסלקו ללא השמדתו? ואולי הוא רומז לנו שזו נבלה וזו טריפה ולו בידו הדבר, היה מאייד את שניהם? הייתכן כי האורגניזם כולו הוא סרטן בגוף האומה הערבית, כמאמר החמאס?

המסר לערבים, אומר גורנברג, הוא שהם זרים ואינם חלק מן היצור הפוליטי הקרוי ישראל. זוהי כמובן מסקנה שהדעת אינה סובלת. בידוד היא מניעת זכויות, קובע גורנברג. הגליל מלא בישובים יהודיים שבהם אין לערבים דריסת רגל, וזה כמובן דבר נורא. אבל העובדה שכניסת ערבים לשכונות גורמת לבריחה של יהודים, אינה מדירה שינה מעיניו, כמו גם העובדה שישובים ערביים בכל הארץ נקיים מיהודים, אינה גורמת לו לעודד יהודים להתגורר בהם, למען הדו-קיום המבורך, שאין הוא מטיל ספק קל שבקלים בכך שערביי ישראל הם חסידיו המושבעים.

גורנברג מציין מגדלור אחד של צדק במדבר הסרטני של מדינת ישראל הימנית-דתית-יהודית - בית המשפט העליון. זה כפה על יהודי ההתנחלות קציר לקבל להתנחלות שלהם זוג ערבי שלכאורה מתאים להם חברתית וכלכלית. אלא ששומו שמיים, יהודי ההתנחלות התחכמו לו לבית המשפט העליון, ודאגו ששלוחיהם בכנסת יחזקו את החוקים המדירים את הערבים מלהתנחל בתוך הישובים היהודיים.

רגע, האין הישוב קציר מצוי בתוך הקו הירוק המקודש על גורנברג? מסתבר כי מה שחשוב הוא המיקום האידיאולוגי ולא הגיאוגרפי. אם זהו כפר יהודי המבקש להישאר יהודי, הרי שבזאת הפך רשמית להתנחלות, לסטלמנט. גורנברג גם החליט, כי הקונספט של ישובים בעלי רקע אידיאולוגי-חברתי הומוגני נולד רק לכבודם של מתנחלי הווסט-באנק בשנות ה-70'. אנו כנראה אמורים להבין מקביעה פנטסטית זו, כי המושבות, המושבים, הקיבוצים והקבוצות שהוקמו בארץ ישראל מסוף המאה ה-19 דגלו בעירוב "אתני" ובפלורליזם דתי בהשראת בית מדרשו של הניו-יורק טיימס.

הכנסת, אותו יצור מעוות של כאילו-דמוקרטיה, כיבה את הזרקור, אומר גורנברג. הדמוקרטיה (כל עוד אינה מחוקקת בקנה אחד עם דעותיו של גורנברג) אינה מנגנון לגיטימי, בייחוד כאשר איש מאוס כאביגדור ליברמן, העומד בראש מפלגה ימנית קיצונית יהודית, מוביל את החקיקה. בכלל, חקיקה המגינה על אזרחי הארץ היהודיים, הדורשת מאזרחי המדינה שבועת אמונים, המונעת חרמות על תוצרי ההתנחלויות, אינה אלא תיאטרון פוליטי שתפקידו לדחוק את רגלי המיעוט הערבי. הרעיון כי ערביי ישראל יחדלו להתנכל ליהודים, יחדלו מחרמות ונידויים, ויכריזו בריש גלי על נאמנותם למדינה היהודית, אינו עולה כמובן על דעתו. לטובת הערבים נלחמים בתי המשפט, ארגוני זכויות האדם, וחלקים חושבי-נכון של הציבור היהודי, וגם זה נכון וצודק, כי הערבים הם אנשים, ואילו היהודים הם כנראה... גרורות.

ואז, לאחר שהוכיח באותות ובמופתים כי לא ניתן להפריד בין הווסט-באנק לבין מדינת ישראל, וכי הבעיות זהות מכל צדדיו של הקו הירוק, כי התנחלויות ויהודים קיצוניים יש גם כאן וגם כאן, עושה גורנברג קפיצת צוקהרה של 180 מעלות, ואומר כי הבעיה העיקרית של ישראל קשורה לווסט-באנק ולמפעל ההתנחלויות.

כאשר תעזוב ישראל מאחוריה את הביצה הטובענית של הווסט-באנק (שהרי ידוע לקוראי הניו-יורק טיימס כי הווסט-באנק רחוק מישראל כמו שצ'צ'ניה רחוקה ממוסקבה, ואיי הפוקלנד רחוקים מבריטניה) תצוץ מחדש הבעיה, אומר גורנברג בצער רב. יהיה צורך להשיב את המתנחלים הבייתה, ואלה יביאו עמם את האידיאולוגיות שלהם מהווסט-באנק אל הגליל, מה שיחמיר עוד יותר את הבעיה. שכן נראה כי שיטתו, מטרת קיומה של מדינת ישראל אינה הקמת בית לאומי לעם היהודי (מטרה זו פסה מן העולם עם המנדט הבריטי) אלא שזו תישאר דמוקרטית עם רוב יהודי והבטחת שוויון למיעוט הערבי שבה. כיצד לשכנע את כל אותם יהודים מתנחלים שולחי גרורות להיות משהו אחר, לדוגמה גרשומים גורנברגים - את זה משאיר גורנברג ללא תשובה.

עלי להודות כי בכל פעם אני נפעם מחדש מעומק הפתולוגיה המחשבתית של יהודים מסוימים שדפי העיתון הניו-יורקי פתוחים בפניהם. הרי לנו מאמר השולל לחלוטין את זכות קיומה הריבוני של מדינתם כמדינה יהודית, ואף מכפיף אותה לרווחתם של אויביה המושבעים. לשם כך יוצר גורנברג צמדי מילים כבדי משמעות, כגון, מתנחלי-קיצוני, או מתנחלי-ימני, ולעתים אף ארבע מילים מאיימות, מתנחלי-קיצונים-ווסט-באנק, ובסופו של דבר גם גרורה-ווסט-באנק. שתי מילות גנאי צמודות זה לזו, ועל אחת כמה וכמה ארבע מילים מתועבות הבאות ברצף מעורר אימה, יוצרות אפקט סינרגיסטי, ומעוררות סיוטי זוועה אצל הקורא התמים של הניו-יורק טיימס. נראה כי על-פי גורנברג הערבים הם קורבנות פסיביים של זן מיוחד של טורפים שהם מוטציה של העם היהודי היושב לבטח בניו-יורק. על-פי גורנברג, הערבים מעולם לא ביצעו פיגועים רצחניים ביהודים. לכן על המדינה הישראלית לעשות משהו למוטציה הזו - אולי חינוך מחדש? ואולי יורשה לי להציע מחנות ריכוז או טיפול כמותרפי? - כדי שאפשר יהיה לשלב אותם מחדש בחברה ערבית-ישראלית שוחרת שלום קידמה שלווה. על-פי גורנברג, אין כלל אזכור לתוהו ובוהו של צמאון דמים חסר גבולות של חברה ערבית בכל מקום שאינו מדינת ישראל, מתימן ועד תוניסיה, כמו גם לקריאות של ארגונים פלשתינים להשמדת ישראל, והתמיכה שהם זוכים לה מצד נציגיהם של ערביי ישראל.

ובכל זאת, אפשר להוציא מתוק מעז. המסקנה ההגיונית היחידה שהכותב מגיע אליה היא שלמעשה, לא ניתן להפריד בין הווסט-באנק לווסט באנק. כל דבר המצוי מן הירדן ומערבה הוא הווסט-באנק, וכולו מצוי בפועל בשליטה של המדינה היהודית, על אפו ועל חמתו של גורנברג. יבוא גם היום שבו ייאלץ גורנברג להודות כי הפתרון הטוב ביותר להתנגשות בין היהודים ובין הערבים על השטח הוא הפרדה, על-פי הקו הירוק העובר במרכז השקע הסורי-אפריקני: היהודים לווסט-באנק, והערבים לאיסט-באנק.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא רופא ילדים, תושב הנגב, פובליציסט ומחבר הספר "Joe's trial".
תאריך:  04/12/2011   |   עודכן:  04/12/2011
יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פתולוגיה ירושלמית בניו-יורק
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אז נלין על NY ??!
4/12/11 13:07
2
צנחן
4/12/11 13:54
 
מיליונים קוראים!!
4/12/11 16:34
3
הניה
4/12/11 16:37
4
אלון פלג
4/12/11 18:50
5
קורא בעיון
5/12/11 10:39
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
למי היה אומץ לעשות את מה שעשתה נערה מצרית אחת בת עשרים, שצילמה את עצמה בעירום מלא ופרסמה את תמונתה באינטרנט המצרי כאות מחאה כנגד השתלטות האיסלאם הרדיקאלי על קהיר?
04/12/2011  |  אוהד אזרחי  |   מאמרים
ב-23 בנובמבר 2011 הגיע נשיא תימן עלי עבדאללה סאלח במפתיע לסעודיה, שם חתם על הסכם במסגרתו יעביר את סמכויותיו לסגנו בתמורה לחסינות מפני העמדה לדין. הציפייה של האמריקנים והסעודים שהיו שושביני ההסכם, היא, כי עזיבתו של סאלח תאפשר לסיים את "המהפכה התימנית". זו החלה בחודש ינואר 2011 בהשפעת אירועי "האביב הערבי" וכתגובה למצב הקשה ממילא בו שרויה תימן. הצפייה כעת היא כי ירידתו מהבמה תעצור את ההידרדרות של המדינה למלחמת אזרחים מלאה. עם זאת, ספק אם בכך תגיע היציבות המיוחלת: תימן היא כבר כעת מדינה כושלת ואחת המסוכנות שבהן.
היחס לחולה אינו שייך לתחום יחסי הציבור, שלגביו ישנן הלכות פסוקות ומדריכים, אלא לתחום יחסי האנוש, שבו החולה אינו אוביקט אלא סוביקט ואין מדריך textbook להנחיות לטיפול בחולים שונים.
04/12/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
אל: מרת הילארי רודהאם-קלינטון, מחלקת המדינה, וושינגטון
04/12/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
לאחרונה עלה לכותרות "חוק לשון הרע" שעשוי לעבור אחרי שינויים כאלו ואחרים. מתנגדיו רואים בו סתימת פיות והתומכים בו מקווים לצמצום ההסתה נגד הימין. אני הייתי רוצה להתייחס לחוק זה גם מזוויות אחרות.
04/12/2011  |  עמוס שנער  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
יין הגיבורים נמזג בטיולי טבע, בחניוני לילה, על גשרים תלויים, בתוככי הכותל המערבי, בסמטאות ובשבילי צפת העתיקה, בשערי ירושלים על רובעיה, בשביל ישראל, בפסגת הר מירון ובמרומי המצדה
יגאל יששכרוב
יגאל יששכרוב
מרק אברג'ל, גמלאי של צה"ל, רב נגד בצנחנים וחבר ממשפחתו הקימו בחודש שעבר אנדרטה לזכרו של אלירן הי"ד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il