|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

תעודת שחרור - פרשת בא

מה לומדים משם הפרשה? החינוך - הנשק הסודי של העם היהודי מדוע קידוש החודש הוא המצווה הראשונה? ההתחדשות הלאומית, המשפחתית והאישית בעקבות יציאת מצרים ומה מסמלת מצוות תפילין? על כל אלה במאמר שלפניכם על הפרשה
27/01/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
הגלות - חלק בלתי נפרד מתהליך הגאולה [צילום: פלאש 90]

בפרשת בא אנו עדים לשלוש המכות האחרונות בסידרה הפוקדות את מצרים, מגיפת ארבה ומכת חושך, כששיאה של הדרמה המצרית - מכת בכורות - מבשרת את גאולת ישראל. יציאת מצרים במרכז הפרשה מתרחשת לא רק במישור הפיסי - שחרור היהודים מעבדות פרעה - אלא בעיקר במישור הרוחני. היציאה ממ"ט שערי טומאת המצרים, בצד הניסים הגלויים שאירעו לעמנו, סוללת את הדרך לקראת מתן תורה וקבלת מצוות המבשרות את החירות הרוחנית. ואומנם בפרשה מככבות מצוות שהן לראשונה זכר ליציאת מצרים: קידוש החודש, פסח, תפילין ומצוות 'והיגדת לבנך' המשקפת את חשיבות החינוך והעברת המורשת היהודית מדור לדור, שהיא סוד קיומנו.

הנשק הסודי - חֲנוֹך לנוער

החשיבות המרכזית של המורשת היהודית מודגשת כבר בעמידתו האיתנה והנחושה של משה לפני פרעה, ובדרישתו הבלתי מתפשרת, לשחרר את כל היהודים לעבודת ה', ולא רק את הגברים כדרישת פרעה. פרעה, שנכשל בהשמדה הפיסית של עמנו, גילה את הנשק הסודי של הקיום היהודי - החינוך ברוח ישראל סבא - ולכן ביקש לטרפד את שחרור הטף והנערים, שניצבים בחוד החנית של החזית החינוכית ונושאי דיגלה. התשובה של משה, שהפכה לסיסמה של כל הזמנים ולספינת הדגל הייחודית של המסורת היהודית היא "בנערינו ובזקננו נלך". הנוער, שהוא עתיד העם, צועד לאור מסורת אבותיו וסבותיו, המשמשים לו מודל התנהגות אולטימטיבית. בסמל דומה השתמש יהודה, כשאמר ליוסף: "איך אעלה והנער איננו איתי". בלי נוער אין עתיד לעם היהודי.

לאחר המכות המונחתות על אלילויות מצרים - הנילוס והבהמות - בא הלם המכה האחרונה וממוטט באחת את כל השקפת העולם הפטרנליסטית בדמות פרעה, שהיה בעצמו בכור. זכויות הבכורה האימפריאליסטיות שתבע לעצמו כאל יחיד, שליט העולם, ספגו מכה אנושה. דימויו האלוהי הובס בנוק- אאוט מזרועו הארוכה של הבורא. אין ספק כי במישור הפיסי מכת בכורות הייתה עונש נגד גזירת פרעה להמית את הבנים הילודים, ואילו הטבעת המצרים בים סוף- עונש על גזירת הטבעת התינוקות ביאור.

כבר בראשית הפרשה אנו מבחינים בקושי לשוני. מדוע הפסוק אומר "בוא אל פרעה", ולא כמצופה "לך אל פרעה"? המילה 'בוא' מרמזת על קירבה, בניגוד ליחס המנוכר של פרעה, וגם מבחינה עיניינית מתבקשת המילה 'לֵךְ'. אלא המילה בוא, שהפכה לשם הפרשה היא מילת מפתח. ה' אומר למשה שהוא לא לבד בשליחותו הלאומית אל פרעה, וכי הוא בא אליו עם הקב"ה, העומד מאחוריו. משה הוא ההתגלמות האנושית של שליחות ההשגחה העליונה, והכלי למימושה. מעבר לכך, זהו מסר לכל יהודי שהוא לא בודד במערכה התמידית מול היצר הרע, המגולם בדמות פרעה. ה' עימו תמיד לעזור לו במלחמה קריטית זו.

התחדשות לאומית

שאלה אחרת היא, מדוע מצוות קידוש החודש נקבעה כמצווה הראשונה, בעקבות יציאת מצרים, ולא מצוות שבת השקולה כנגד כל המצוות ומשמשת ברית נצחית בין ה' לישראל. אומנם מצווה זו, המושתתת על מולד הלבנה והתחדשותה, באה במישור הטכני להסדיר את המועדים בעונתם, ובראש ובראשונה שחג הפסח יחול תמיד באביב (ומכאן כינויו חג האביב). אך אין ספק שהיא בעלת משמעות סמלית מרכזית.

במאמר מוסגר ראוי להעיר, כי בניגוד ללוח הנוצרי המבוסס על שנת החמה (ומכאן תחולת החדשים בעונות שונות של השנה), 365 יום בשנה, ובניגוד ללוח המוסלמי המבוסס על שנת הלבנה, 354 ימים, הלוח היהודי הוא שילוב של השתיים. החודשים מבוססים על הלבנה, ואילו העונות על החמה. מכאן הצורך בעיבור השנה אחת לשלוש שנים, באמצעות הוספת חודש אדר ב', כדי להדביק את הפער ביניהן (שלוש כפול אחד עשר יום), תוך סידור מתכונת של חודשים מלאים וחסרים.ׂ

חודש, כפי ששמו מעיד עליו, מצביע על התחדשות. בעוד בראש השנה נולד אדם הראשון בסיום בריאת העולם, ולכן הלוח הקלנדרי נקבע על פיו, בראש חודש ניסן נולד העם היהודי, המסמל התחדשות לאומית. ההתחדשות הרוחנית בעקבות יציאת מצרים וקבלת המצוות, המקיפות את כל תחומי החיים, שמטרתן להפוך את היהודי לבן-חורין ולשחרר אותו מן השעבוד הנצחי ליצריו. היהודי מתחדש, בעזרת הוראות ההפעלה של התורה, מדי יום, עם התחדשות מחזור הטבע, מדי שבוע בשבת מנוחה, ומדי חודש עם התחדשות הלבנה. מאידך-גיסא ההתחדשות היא הבסיס לקבלת התורה. ולכן קידוש החודש היא המצווה הראשונה.

ההתחדשות היא כאמור תוצאה של יציאה מעבדות מצרים אל חירות רוחנית.

האמונה היהודית מושתתת על שני יסודות: על בריאת העולם ועל יציאת מצרים. בעוד בריאת העולם היא הבסיס לאמונה האוניברסלית, המשותפת לכל הדתות, הרי יציאת מצרים, הייחודית לעם ישראל, שחזה בניסי ה' ובנפלאות ההשגחה העליונה, היא הבסיס המוחשי לקיום המצוות. לעומת זאת, בקידוש של שבת, שבה שבת ה' מבריאת העולם, ושהיא זכר ליציאת מצרים, מוזכרים שני האלמנטים.

יציאת מצרים הביאה גם להתחדשות התא המשפחתי - אכילת השה לפי בית אב - תוך גזירת מוות על סמלה הפגאני כאלילת מצרים.

המצוות הן אפוא זכר ליציאת מצרים, החוזר כמוטיב מנחה בפרשה זו ובפרשות הבאות. מוטיב חוזר אחר הוא "היום הזה", המסמל את ההתחדשות היומיומית במצוות, כאילו קיבלנו היום את התורה. כאן ועכשיו. הוא הדין להתחדשות הלאומית, כשהזהות היהודית הופכת לחלק בלתי נפרד מהזהות האישית. החירות הלאומית מתורגמת לחירות אינדיבידואלית שהיא כאמור הבסיס לקבלת המצוות, כפי שמצביע הפסוק "בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים".

התפילין של ראש - כנגד המוח - ושל יד שמאל (הזרוע הביצועית, המסמלת את חיי המעשה הכפופים לתורה) המייצג במוח את ההיגיון, מסמלים את השלטת תודעת המצוות על היצרים ועל הרגשות. כמו-כן הם סמל להכפפת השכל האנושי המוגבל להיגיון האלוקי המוחלט.

החושך שקדם לגאולת ישראל ממצרים, בעקבות מכת בכורות, מעצים את תחושת אור הגאולה ותודעתה. השלילה מביאה להכרה בערך הטוב.

הגלות היא אפוא חלק בלתי נפרד מתהליך הגאולה.

שבת שלום!

תאריך:  27/01/2012   |   עודכן:  27/01/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הטכנולוגיה פתחה בפנינו אפשרויות רבות לקידום האנושות, ובאותה עת פתחה גם את הצוהר האפל. הטכנולוגיה, ככל התגלמות "חומר", היא כלי ביד היוצר וגם ביד הצורר. אנשי הרוח יפתחו באמצעותה רפואה, ואנשי האגו יפתחו באמצעותה מלחמה וצרכני רפואה. האקרים הם חיילים בשירות (הטוב או הרע, או שניהם), אך הטרור האינטרנטי יהווה איום מתמיד מכאן והלאה. הדרך לסיכולו עוברת דרך הצורך האזרחי, ההכרח הממלכתי ויכולת הביצוע של תאגידים טכנולוגיים
27/01/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
בפרשת השבוע בֹּא אנחנו מגיעים, סוף-סוף, לרגע הנכסף, היציאה ממצרים. היציאה הזאת היא אירוע מכונן בתולדות עם ישראל, עד כדי כך שעלינו לזכור אותה בכל יום. ואנחנו אומנם עושים זאת לפחות פעמיים ביום, בסוף קריאת שמע שקוראים בערב ובבוקר; שם, בפרשת ציצית שחז"ל קבעו לקרותה לאחר שתי הפרשיות של קריאת שמע המקורית, כתוב ואנחנו כמובן קוראים [במדבר ט"ו]: [מא] אֲנִי ה' אֱלֹקֵיכֶם, אֲשֶׁר הוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם, לִהְיוֹת לָכֶם, לֵאלֹקִים: אֲנִי, ה' אֱלֹקֵיכֶם ומיד מצרפים לזה את המילה "אמת". החיוב לזכור את יציאת מצרים בכל יום נובע מהעובדה שהסיפור של היציאה הזאת אינו סיפור היסטורי גרידא ח"ו, אלא תזכורת לכך שעלינו לצאת ממצרים, ממצרי החשיבה המוגבלת שלנו, שוב ושוב, לפחות פעם אחת בכל יום. המְצָרים האלה שעלינו לצאת מהם, לפרוץ אותם, הם הם גבולות הגלות שלנו, גם במימד האישי וגם במימד הלאומי.
27/01/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
"גאלת אותי מהגועל", כך סיכם יוסף פריצקי את הראיון עם איילה חסון וחנן קריסטל ב"הכל דיבורים" ברשת ב'. סיפורו של ח"כ לשעבר משינוי הוצג על-ידי המרואיין בנימה של עונשם של בוגדים או מעורבותם הבזויה של טייקונים. ולא, לא היה זה ראיון של תוכחה או האשמה אלא בחזקת לא לומדים אצלנו מההיסטוריה או איך מייצרים היסטריה מכלום. יוסי פריצקי ציין כי במקום להתקדם אנו עסוקים באיך היה פעם, תוגה לעבר. זה חשוב לדעת מה היה, אבל להתגעגע עד כדי מחיקת ההווה והעתיד? וכן, למר פריצקי יש חיים אחרי הפוליטיקה, אליה הצהיר בתקיפות "לא אחזור".
27/01/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
הרעיונות הסוציאליסטים אותם שאפו אבות תנועת העבודה להשריש בישראל חלפו-קרסו להם לבלי שוב. הקריסה של רעיונות אלו מאפשרת כיום חשיבה רעננה על רעיונות ותפישות כלכליות שונות ונועזות. תפישה חברתית נועזת ומקורית שכזו הייתה לזאב ז'בוטינסקי, האב הרוחני של תנועת החרות, אשר לימים ממנה צמח הליכוד דהיום.
27/01/2012  |  יואב בלום  |   מאמרים
על זכות הציבור לדעת שפכו הרבה מילים, כי יש מי שרוצה שהציבור לא יידע ואלה מתדלקים את הדיון הציבורי. על מחללי קודש אלה, אינני רוצה לדבר. אבל מה רוצה הציבור לדעת? רכילות.
27/01/2012  |  יאיר דקל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
דן מרגלית
דן מרגלית
יתכן כי בימים אלה אתם נושכים את השפתיים ומשלימים עם החלטות הנראות לכם בלתי נכונות    לא, זה כבר לא זה, הממשלה בדרך להחלטות פליליות
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il