|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הזהב דיבר; העגל מלך; הלוחות נשברו

האלוהים לא יכול היה שלא לסלוח. הוא עצמו בחר לגאול עם שלא רצה להיגאל, ולא היה בשל להיגאל, ולא היה עמיד בפני הבל עגלים ושאר מיני מסכה. הוא נתן ביד עמו את הזהב ממנו עשו את "הכאילו" הלא ייאמן. החטא היה כבד. המחילה הייתה כבדה אפילו ממנו. הלוחות השניים, היא מעתה עול שאי-אפשר להסירו עוד
08/03/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
משה שובר את לוחות הברית. עול שאי אפשר להסירו עוד

וַיִּתְפָּרְקוּ כָּל הָעָם אֶת נִזְמֵי הַזָּהָב ... וַיָּבִיאוּ אֶל אַהֲרֹן. וַיִּקַּח מִיָּדָם וַיָּצַר אֹתוֹ בַּחֶרֶט וַיַּעֲשֵׂהוּ עֵגֶל מַסֵּכָה וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם... וַיַּשְׁכִּימוּ מִמָּחֳרָת וַיַּעֲלוּ עֹלֹת וַיַּגִּשׁוּ שְׁלָמִים וַיֵּשֶׁב הָעָם לֶאֱכֹל וְשָׁתוֹ וַיָּקֻמוּ לְצַחֵק. וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ ... סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה... (שמות ל"ב, כ'-ח').

המסע הגורלי של עם העבדים היהודי ממצרים, דרך הים שהיה לחרבה, המדבר הלוהט בחמה חסרת רחמים, אל ההר בו ניתנו לו הלוחות עליהן הייתה חרותה חירותו, מתחיל באורח פלאי במקום מסתורי, אחר המדבר, לרגלי ההר אליו הגיע. "וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה אֶת צֹאן יִתְרוֹ חֹתְנוֹ כֹּהֵן מִדְיָן וַיִּנְהַג אֶת הַצֹּאן אַחַר הַמִּדְבָּר וַיָּבֹא אֶל הַר הָאֱלֹהִים חֹרֵבָה" (שמות פרק ג', פסוק א'). שם, במקום שהיינו מכנים אותו אולי כמקום שכוח אל, נתגלה לו למשה הרועה האל.

על צלעו של הר הנקרא בסיפור ראשית המסע על שם העתיד לבוא בסוף המסע, 'חורב', שמו השני של סיני, בער ולא בער סנה, נשרף ולא נשרף, עלה בלהבות ולא אוכל. כזאת לא הייתה מעולם. הסוד לכד את הרועה הבודד. "אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל הַזֶּה מַדּוּעַ לֹא יִבְעַר הַסְּנֶה" (שם, פסוק ג') אמר האיש המשתאה בליבו. "וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת וַיִּקְרָא אֵלָיו אֱלֹהִים מִתּוֹךְ הַסְּנֶה וַיֹּאמֶר, מֹשֶׁה, מֹשֶׁה, וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי" (שם,פסוק ד') ואז ושם שמע ראשונה, כהד שגיא הוד לתיבת "הִנֵּנִי", את התיבה "אָנֹכִי", ששמעו לימים, באותו מקום, מתוך אותה אש באותו ההר, הוא ובני ישראל כולם בקולות ובברקים שפתחו את עשרת הדברים.

דיאלוג האמונה האלמוותי בין האדם האברהמי - "הִנֵּנִי", לבין האלוהים - "אָנֹכִי",נולד בהר המוריה אך יצא לדרך 'אחר המדבר'. שם מושח האלוהים את רועה צאן יתרו לרועה עם צאנו ישראל, "וְעַתָּה לְכָה וְאֶשְׁלָחֲךָ אֶל פַּרְעֹה וְהוֹצֵא אֶת עַמִּי בְנֵי יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם" ( שם,פסוק י') ומטיל עליו את העול הכבד מנשוא של חילוץ המון צאצאי אבותיו השבויים משעבוד מדכא גוף ונפש לגדולה במעצמות תבל של אותם ימים. השליחות לסיני מתחילה בסיני. הגאולה הולכת לעולם אל המקום בו נצתה כבשורה. אין דרמטי יותר ממסלול המסע בין הגרעין לאילן, בין חורב שיהיה סיני לבין סיני שהיה חורב. אבל גדולה אפילו ממנו היא הדרמה המתרחשת תמיד בסוף המסע.

הפועל "סור" סופג את עוצמת הדראמה. הוא" "אָסֻרָה נָּא וְאֶרְאֶה אֶת הַמַּרְאֶה הַגָּדֹל" בפי משה, הוא "וַיַּרְא ה' כִּי סָר לִרְאוֹת" בזוית ראיית האלוהים, אולם הוא מתהפך ונהיה "סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל מַסֵּכָה", משמעו 'להתקרב' בראשית הדרך, הוא 'לסטות ולהתרחק' בסופה. אותו "סור", אבל כדרכו של הפועל הסורר הזה, פעמים הוא "...הִנֶּה נָּא אֲדֹנַי סוּרוּ נָא אֶל בֵּית עַבְדְּכֶם..."(בראשית י"ט,ב') של אברהם המזמין את המלאכים לבא אליו, ו "סוּרָה אֲדֹנִי, סוּרָה אֵלַי אַל תִּירָא" (שופטים פרק ד פסוק יח) בפי יעל המפתה את סיסרא לבוא באוהלה, ופעמים הוא "סוּרוּ מִמֶּנִּי כָּל פֹּעֲלֵי אָוֶן"( תהלים ו',ט'), כלומר התרחקו מעלי רשעים, או "סוּר מֵרָע וַעֲשֵׂה טוֹב... "(תהלים ל"ז, כ"ז).

בין "סָר לִרְאוֹת" לבין "סָרוּ מַהֵר" לן המרחק הנורא בין "... תַּעַבְדוּן אֶת הָאֱלֹהִים עַל הָהָר הַזֶּה"( שמות ג',י"ב) לבין "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל...". אכן, סָרוּ מַהֵר! "אמר הקדוש ברוך: אתמול אמרתם "כל אשר דבר ה' נעשה ונשמע", והיום "אלה אלהיך ישראל"?!.( שמות רבה פרשה מ"ב). באותו מדרש אומר רבי מאיר כי סרו מהר יותר, בו ביום סרו, אפילו לפני בו ביום, "אף לא יום אחד היה אלא היו עומדים בסיני ואמרו בפיהם 'נעשה ונשמע' ולבם היה מכוון לעבודת כוכבים"!

העם התפרק והיה להמון פרוע

לא ייאמן. מה היה טיבו של העם הזה שראה בעיניו איך מביסות עשר מכות משמים את "חיל פרעה וכל זרעו" איך "ירדו כאבן במצולה", איך ניתבו לו ניסים דרכו במדבר, ואיך כרע נפל באחת כשמשה האיש בושש לרדת מהר סיני ואיך התפרק והיה להמון פרוע ששתה לשוכרה, וזלל לשובע, וקם לצחק, ויצא לרקד בטירוף את המחול משולח הרסן של "אלה אלוהיך ישראל"?

העליצות הריקנית סחפה את כל העם כולו. לא קמו מתוך ההמון מתנגדים נחושים לעובדי העגל שיצא כמו באקראי מן האש הזרה "וַיִּשְׁמַע יְהוֹשֻׁעַ אֶת קוֹל הָעָם בְּרֵעֹה וַיֹּאמֶר אֶל מֹשֶׁה קוֹל מִלְחָמָה בַּמַּחֲנֶה"(שמות ל"ב,י"ז). התרועה הייתה רעה, אך יהושוע בתמימותו חשב כי הקולות הם קול המלחמה בין פלגי העם שסר מהר מדרך ה' לבין הנאמנים לאלוהים שהוציאם ממצרים. אבל לא. משה אומר לו כי הוא טועה ומהרהורי ליבו הוא שומע, כי האמת קשה יותר. "אֵין קוֹל עֲנוֹת גְּבוּרָה וְאֵין קוֹל עֲנוֹת חֲלוּשָׁה, קוֹל עַנּוֹת אָנֹכִי שֹׁמֵעַ"(שם,י"ח). אין מאבקים. אין תרועות מנצחים. אין אנחת עינויי המובסים. יש סתם "קוֹל עַנּוֹת". אונקלוס מפרש קול צחוק. חולין המתגלגל בהדים מתפוצצים של חושניות חלולה בתוך חלל סתמי שאין בו לא טוב ולא רע ולא כלום.

איך זה קרה?

הפתרון מונח בדברים שנאמרו 'אחר המדבר', בשולי בשורת הסנה הבוער. האלוהים מבטיח שם למשה "וְנָתַתִּי אֶת חֵן הָעָם הַזֶּה בְּעֵינֵי מִצְרָיִם....וְשָׁאֲלָה אִשָּׁה מִשְּׁכֶנְתָּהּ וּמִגָּרַת בֵּיתָהּ כְּלֵי כֶסֶף וּכְלֵי זָהָב וּשְׂמָלֹת ... וְנִצַּלְתֶּם אֶת מִצְרָיִם" ( שמות ג',כ"א-כ"ב). היו עבדים בשכונות הדיכוי והעינוי. אבל היו כבר עבדים זריזי יוזמה שנעו מעלה, תחילה לשכונות העוני של עשירונים מצרים נמוכים אבל מעט מעט גם לשכונות יוקרה של עשירונים רמים. אמה מעבריה הייתה שכנתה של מצרית אמידה. הן גרו בסמיכות. תהליך ההתערות בשל והלך. אין אישה בעולם שהייתה משאילה זהב וכסף ובגדי חמודות לשפחה עלובה ובלתי מוכרת.

על נטמעי הערב רב הזה כפה משה את הגאולה. מן הזהב שהביאו עימהם הם נתבעו לתרום למשכן ומאותו זהב הם נתבעו לעגל. היו לבטח מתנגדים. בפריפריה הכלכלית. כנועים. הם שיתפו פעולה. הזהב דיבר. הזהב מלך. העגל משל. הלוחות נשברו.

השמים זעמו. משה, שנפגע אפילו יותר מן האלוהים עצמו, אחז בו כביכול כאיש האוחז במעיל אדונו ולא הניח לו להשמיד את העם. הוא גבר על אדונו. הגדול בחטאים נמחל. האלוהים לא יכול היה שלא לסלוח. הוא עצמו בחר לגאול עם שלא רצה להיגאל, ולא היה בשל להיגאל, ולא היה עמיד בפני הבל עגלים ושאר מיני מסכה. הוא נתן ביד עמו את הזהב ממנו עשו את "הכאילו" הלא ייאמן. החטא היה כבד. המחילה הייתה כבדה אפילו ממנו. הלוחות השניים, היא מעתה עול שאי-אפשר להסירו עוד. אילולי נשברו הלוחות הראשונים, לא נותר בעולם מי ששומר בגבורה, דרך אלפי שנות ניסיון קשה משאול, על הלוחות השניים.

תאריך:  08/03/2012   |   עודכן:  08/03/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הזהב דיבר; העגל מלך; הלוחות נשברו
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בינואר 2012 התפרסם ברבים תקציר דוח ביקורת של מבקר המשרד לביטחון הפנים, על ביקורת שנעשה במהלך שנת 2009, בעניין סגירת תיקי חקירה במשטרת-ישראל. דוח הביקורת הוגש לשר ולמבוקרים באפריל 2010. פער הזמנים בין מועד הגשת הדוח ובין פרסומו לציבור אינו עיקר הדיון כאן.
08/03/2012  |  אבי דוידוביץ  |   מאמרים
אינני נביא ואפילו לא בן נביא, אבל ה' הטוב חנן אותי במעט חוש ודעת ל"הריח" עתידות הנתפסות על-פי השכל מבעוד זמן. רק לפני מספר שבועות בלבד - לאחר שנתניהו ניבחר ב"רוב גדול" מול משה פייגלין, פרסמתי מאמר (ה"נכס של נתניהו") ובו טענתי כי הניצחון כלל אינו כל כך "גדול" כמו שנתניהו וחבריו עושים ממנו. אז טענתי כי אילו עמד מול נתניהו מנהיג יותר כריזמטי, פחות דתי ובלי "קופת שרצים" של "הפרת הסדר הציבורי" או - אז התוצאות כבר לא היו "ניצחון סוחף" וזאת משום שאפילו עם פייגלין ה"אפור", הדתי וה"בעייתי" יותר הרי שיותר מרוב של רבע מחברי הליכוד נתנו ל"השקפה ההזויה" והקיצונית שלו לגיטימציה. משום כך הגעתי למסקנה שהליכוד קיצוני יותר מאשר הוא ניראה וביום שבמקום פייגלין יעמוד מועמד "נורמלי" יותר - אך עם ההשקפה ה"פייגלינית", מן הסתם הוא עלול לנצח ולהוביל את הליכוד לקו הפוליטי של פייגלין.
08/03/2012  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
הרבנים הראשיים פטורים מפורים לפי שהצטרפו לדורותיהם לחוסר אבחנה בין ארור המן לברוך מרדכי. כרוז השקר המתחדש תדיר, מאז תשכ"ז , שנת שחרור הר הבית בעניין איסור העליה להר הבית, בדרך כלל גם לפי דרישת חוגי שמעון פרס ומדברריו יוסי ביילין ורב הקוטל הרב הרבינוביץ הם מחייבי הכרת של עם ישראל ולא היהודים העולים בקדושה וטהרה שהם אנשי הגאולה. הצדיקים המקימים את מקדש ה' במקומו.
08/03/2012  |  הלל ויס  |   מאמרים
"בראשית ברא אלוקים את השמים ואת הארץ והארץ הייתה תוהו ובוהו וחושך על פני תהום" - בראשית פרק א.
08/03/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
יחסי ישראל-ארצות הברית על-רקע התגרענותה הנמשכת של אירן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
ביידן מחצין אינטליגנציה רגשית גדולה (אביגיל..), אך בגלל מחדלו גואה במשמרתו האנטישמיות בקמפוסים    כשיחזרו חטופים, נראה אנשים שבורים גופנית ונפשית; סינוואר ימשיך להחזיק חלק מהחטופים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il