|   15:07:40
  רפי פוירשטיין  
חבר הנהלה ארגון צהר
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

חופשי זה לגמרי לבד?

מדרש מפתיע בתחילת פרשת השבוע קובע, כי בחטא העגל היה היבט חיובי - האחדות. את הלקח הזה צריך ללמוד כל מי שמדבר על ה"יחד", גם כאשר עיקרון זה לכאורה נראה סותר את עצמו
12/03/2012  |   רפי פוירשטיין   |   מאמרים   |   צהר לפרשה   |   תגובות
ביחד ובאחדות [צילום: פלאש 90]

לא מזמן העיר לי חבר, כי בכל פעם שאני כותב עד כמה חשוב להיות "יחד" בחברה הישראלית, ולא לפעול באופן סקטוריאלי, אני כביכול בעצמי יוצא כנגד מישהו (שפועל בצורה סקטוריאלית לטעמי). "אתה סותר את עצמך, כיוון שאתה עצמך פועל בצורה ביקורתית המנוגדת ל'יחד' לו אתה מטיף", הוא אמר.

הטיעון אולי מפותל, אבל יש בו הרבה מן הצדק. אני נופל לתוך מלכודת שרבים אחרים נופלים אליה בהקשרים אחרים, לדוגמה: מי שמטיף בקיצוניות רבה בעד פלורליזם, או מי שעושה פעולות אגרסיביות בעד השלום, או מי שמחלל את השבת על-ידי זריקת אבנים כדי להילחם על שמירת השבת, ועוד סתירות כיוצא בזה.

אז מה עושים כאשר עיקרון ה"ביחד" של החברה הישראלית ("כלל ישראל", בניסוח התורני) סותר את עצמו? מה גם, שעיקרון זה הוא המהותי ביותר בתקופתנו - תקופה שבה אנו מממשים את חלום הדורות של בניית מדינה יהודית בארץ ישראל. המדרש בפרשת השבוע שלנו, פרשת "ויקהל", מתייחס לשאלה פרשנית כבדת-משקל, שעשויה להטיל אור על הסוגייה בה פתחנו.

העם נקהל, משה מקהיל

מעשה המשכן המתואר בפרשתנו, כמו גם בפרשיות "תרומה" ו"תצווה" אותן קראנו לפני שבועיים ושלושה שבועות, נקטע בשבוע שעבר בקריאתה של פרשת "כי תשא" המתארת את הקרע הכמעט-מוחלט ביחסי ה' והעם על-רקע פרשת עגל הזהב. לא ברור מדוע המקרא יצר את הקטיעה המכוונת הזאת. מדוע לא להצמיד את כל פרשיות המשכן יחד, ואז לאחריהן (או לפניהן) לשים בנפרד את נושא העגל?

המדרש הפותח את פרשת השבוע עונה על כך באומרו, שיש קשר בין המשכן למעשה העגל, מאחר שמעשה המשכן מהווה סוג של כפרה לעגל. המדרש מדגיש זאת באמצעות שורה של מילות מפתח המופיעות הן בפרשת העגל, והן במעשה המשכן. אחת מאותן מילות מפתח היא זו הפותחת פרשת השבוע: "ויַקְהֶל". משה מקהיל את העם כדי לומר לו שעם כל הכבוד למלאכת המשכן החשובה מאוד, אין מלאכה זו דוחה את השבת. משה איננו מסתפק בהעברת ההודעה בידי שליחים. הוא רואה חשיבות לכך שהוא בעצמו יאמר להם את הדברים במעמד של "הקהל". על כך אומר המדרש, כי אותה מילה בדיוק, "ויקהל' (אם כי בניקוד שונה), מופיעה במעשה העגל: "ויִקָהֵל העם על אהרן ויאמרו אליו קום עשה לנו אלוהים אשר ילכו לפנינו". אומר המדרש: "יבוא 'ויקהל' של מעשה המשכן ויכפר על 'ויקהל' של מעשה העגל".

אולם מה פירושה של כפרה זו? ישנן שתי אפשרויות. הראשונה היא שה"ויקהל" של מעשה העגל היה שלילי, וה"ויקהל" החיובי של המשכן מכפר עליו. השנייה היא שמעשה העגל הוא השלילי, אולם האחדות של העם - ההתקהלות שלהם יחד - היה בה גרעין חיובי. העם היה מאוחד בעגל, מאוחד לרעה אמנם, אבל מאוחד. כך גם מסביר המדרש את ההבדל בין דור בוני מגדל בבל, שהיו מאוחדים לרעה, לדור המבול שהיה מפוזר ומפולג. המדרש אומר שדור בוני מגדל בבל לא נענש בכזאת חומרה כמו דור המבול, בגלל שהם היו מאוחדים.

באומץ, ללא מורא - ובמציאת הטוב

בהקשר הזה יוצא, שה"ויקהל" של המשכן מוציא החוצה את הטוב המסוים שהיה באקט של בניית העגל - האחדות. בין שתי הפרשנויות האפשריות, אני עצמי משתדל לנקוט באפשרות השנייה. כתיבה של "ביחד" אין משמעותה כתיבה מתקתקה, מעגלת פינות או מנסה לרצות את כולם. ממש לא. על החושב והכותב לבטא את דעתו באומץ וללא מורא. אבל דבר אחד הוא מנסה לעשות: הוא מנסה למצוא את הטוב והנכון שכן קיים בעמדה החולקת. הוא לא פופוליסט, הוא לא חד כתער, הוא תמיד יציג תמונה מורכבת.

לכן כתיבתו של כותב ה"יחד" תהיה לעולם מסורבלת יותר, קליטה פחות, פשוטה פחות, ואולי גם מובנת פחות. כי כולנו מאוד אוהבים לקטלג ולשים את עצמנו ואת החולקים עלינו בקופסאות. המדרש אומר לנו (לפי האפשרות השנייה), כי עם כל החומרה של מעשה העגל, היו בו נקודות מסוימות של זכות. והן אלה שיכפרו אל הרוע הגדול שבחטא. בתנאי שנדע לבודד אותן, לזקק אותן, ולברור אותן מהרוע העוטף אותן.

המאמר מובא באדיבות ארגון צהר.
הכותב הוא ראש מכון פוירשטיין וחבר בהנהלת ארגון רבני צהר.
תאריך:  12/03/2012   |   עודכן:  12/03/2012
הרב רפי פוירשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חופשי זה לגמרי לבד?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
12/03/12 23:50
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לאחרונה אנו קוראים בעיתונות הכללית והכלכלית מאמרי "מומחים", המבכים את הנטייה לירידה במדדים הכלכליים של המדינה וה"עריקה" של הון מהארץ לחו"ל עם בריחתם של ישראלים עשירים להשקיע יותר בשווקי חו"ל.
12/03/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
על מדינה סוברנית להחליט מתי וכיצד להילחם. אף מדינה אחרת לא השפיעה מעולם על החלטת מדינה או ממלכה לצאת למלחמה, אלא אם כן כרתה ברית שכל החתומים בה כיבדו את חתימתם. דבר שלא תמיד מומש כפי שלמדנו מההתנהלות במלחמת העולם השנייה, כשבעלות בריתה של צ'כיה, התעלמו מההסכם בינן לצ'כוסלובקיה, ונטשו אותה להיות לטרף למלתעות הנאצים. לעומת הסכמים שכרת המלך אחאב עם כל העמים שכניו כנגד ניסיון הפלישה של מלך אשור, והברית צלחה. האשורי חזר הביתה, וכיבוש ממלכת ישראל נדחה במאה שנים.
12/03/2012  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
לא רוחב הכביש, לא שיפועו, לא סוג מעקה הבטיחות ולא שולי הכביש. כל אלו משמשים "פרפראות" למקורות התנהגותיים של ערביי ישראל במרחב הציבורי ניכור כגורם סיכון מרכזי
12/03/2012  |  יחיאל (חיליק) רוזמן  |   מאמרים
בשבת האחרונה נפגשה קבוצת מכבי באר שבע בכדורגל עם יריבתה הפועל אום אל-פחם באצטדיון וסרמיל, במסגרת ליגת טוטו. השתיים אגב, משחקות בליגה הלאומית. בדקה ה-89 למשחק הובילו האורחים בתוצאה 0-1, אך זה לא עזר להם לנצח: אזעקה חדה שפילחה את האוויר, שלחה את שחקני שתי הקבוצות למצוא מסתור מפני טילי הגראד והקסאם שמשוגרים לבירת הנגב מזה כשבוע ימים. חצי שעה לאחר מכן, כאשר הסערה שככה, שבו שחקני אום אל-פחם למגרש, אך חוץ מאת השופט וקווניו הם לא ראו אף אחד אחר: המארחים נסו על נפשם ולא שבו למשחק.
12/03/2012  |  עמוס שריג  |   מאמרים
פרשת "מסמך הרפז" הפכה לתיבת פנדורה של גבי אשכנזי - גביגייט, על משקל ווטרגייט. "פוטש מודרני", בניסיון שכשל, לערער יסוד דמוקרטי המבוסס על כפיפות הצבא לדרג המדיני אזרחי של הממשלה. "פוטש מודרני" ללא טנקים והשתלטות על תחנת שידור.
12/03/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   צהר לפרשה  
סוף טוב הכל טוב   /  הרב יובל שרלו
סוף עידן התמימות  /  אבי רט
הרוע המוחלט  /  הרב רפי פוירשטיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il