|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
אחד מי יודע? [צילום: פלאש 90]

"מה" סולל את הדרך ל"אני יודע"

ההגדה כולה היא דו-שיח מופלא בין "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר" לבין "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר". לא לחינם החליטה המסורת לסיים את סדר ליל הפסח בשיר העם הידוע "אחד מי יודע? אחד אני יודע!". שלשלת של שאלות 'מי' נענית בשלשלת של תשובות 'אני'. ה'מָה' שכיכב לכל אורכו של ליל השימורים סלל את הדרך ל'אני יודע' וינייטה לפסח התשע"ב
22/03/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות

השאלה היא אם-החוכמה. יכול אדם לחצות כל נהרות ימיו ונחלי חייו אל אשר שם יטה אותו ליבו ללכת, בלי לראות יותר מפיסת הקרקע עליו יניח את צעדו הבא. דבר לא יפתה אותו להביט מעלה, מזרחה, מערבה. הוא רואה ומסתכל, כי בלי זה אי-אפשר, אולם דבר לא דוחק בו להתבונן, כי מה מעלה ומה מורידה ומה מועילה התבוננות. כפי שבא לו אל מה שיש, כך הוא חוצה אותו. הוא אינו יודע חידות של מה שהיה ולא בשורות של מה שיהיה. טווח הזמן היחיד המוכר לו הוא משך השנים החולפות בין יום הגיעו לעולם ליום בו יצא הימנו. מה שמקיף אותו אינו מטריד אותו יותר ממטר המרטיב את מלבושיו או משקה את גינותיו או בושש לבוא בעיתו, או יותר מן השמש שאין לה תכלית אלא לזרוח עם שחר ולשקוע עם לילה. התהייה מאין באה הרוח מעסיקה עלה הנושר מעצו בין הסתיו לבין החורף יותר משהיא מעסיקה אותו.

אין "מָה" בעולמו, לא "מָה רַבּוּ מַעֲשֶׂיךָ ה'..." ובלי ה "מָה" הזה, אין דבר ואין מניע שיעורר אותו להתפעל "...כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" [תהלים ק"ד, כ"ד]. כיוצא בזה, בלי "מָה" אין הוא יכול להשתאות "מַה גָּדְלוּ מַעֲשֶׂיךָ ה' מְאֹד עָמְקוּ מַחְשְׁבֹתֶיךָ...", כי "אִישׁ בַּעַר לֹא יֵדָע וּכְסִיל לֹא יָבִין אֶת זֹאת" [תהלים צ"ב, ו'-ז'].

"שְׁאַל אָבִיךָ"

ייתכן על כן, כי "שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ זְקֵנֶיךָ וְיֹאמְרוּ לָךְ..." [דברים ל"ב, ז'], הוא המרשם החינוכי היותר חשוב בכתובים. "שְׁאַל", מאיץ הכתוב, "שְׁאַל" וחכם! יש מן החכמים שראו בפסוק ניסוח הקרוב למצוות עשה לאלה מן המצוות שלא פורשו בתורה, כגון הדלקת נר חנוכה. הנה כי כן שואל התלמוד "אשר קדשנו במצוותיו וציוונו להדליק נר של חנוכה, היכן ציוונו? רב נחמיה אמר, שְׁאַל אָבִיךָ וְיַגֵּדְךָ" [שבת דף כ"ג עמוד א']. אילולא לימדונו אבותינו לשאול ולא שאלנו, לא היינו מדליקים נרות על אדני חלונותינו אפילו הייתה תורת משה בידינו.

"שְׁאַל אָבִיךָ" מכניס לתוך התורה גם מה שאירע אחרי שנחתמה. בלי "שְׁאַל אָבִיךָ" היה ההווה בודד בזמנים. העבר היה אובד. העתיד היה מסתכם ב"לא איכפת" ואם הייתה תקווה היא לא הייתה מאריכה ימים יותר מהרף עין.

"מה נשתנה" חובה

הפסח כפי שאנו חוגגים אותו לדורות, הוא חג של "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר..." [שמות י"ג, י"ד]. אילולי היה הבן שואל כתקוות הכתוב, לא היה חג. הוא היה תם בחצות ליל מצרים האחרון, טובע בים סוף בין חומות הגלים שהתנפצו לסגור את המים אחרי שבני ישראל עברו בחרבה. לא היה "אָז" ולא היה "יָשִׁיר". מרים הנביאה לא הייתה עונה שירתה לשירה ולא הייתה לוקחת את התוף בידה וכל הנשים לא היו יוצאות אחריה בתופים ובמחולות [על-פי שמות פרק ט"ו].

החג חוגג את השאלה, אבל לא פחות מזה הוא מקדש את החינוך לשאול. אחרי שמזגו כוס ראשון של קידוש, "מזגו לו כוס שני וכאן הבן שואל" אומרת המשנה בפסחים פרק י', וה"מה נשתנה" הופך למרכז המרכזים החווייתי של ליל הסדר. רבי צדקיה בן הרב אברהם הרופא, מגדולי רבני רומא במאה השלוש-עשרה, כותב בספרו "שבולי הלקט", כי תפקידו היותר חשוב של עורך הסדר הוא לעורר את סקרנותם של הילדים, לעודד אותם בכל דרך מאתגרת לשאול. "ומה שמגביהין הקערה כדי שיראו התינוקת את השינוי וישאלו לפי שמצוה לפתוח להם פתח לשאלה כדכתיב 'והגדת לבנך' וכו' ובכל לשון ובכל ענין ששואל ואומר מה זה, נפטרין מלומר מה נשתנה".

ה"מה נשתנה" המסורתי, איננו רשות. הוא חובה. הוא עיקר בעיקרי מהותו של החג. אולם אם ארכיטקטורת ה'סדר' הניעה את הילדים לשאול, "מצה על שום מה", "מרור על שום מה", "חרוסת על שום מה", וביצה וזרוע וכרפס "על שום מה", ו"בהילו" כמנהג הספרדים שהיו נותנים מצה עטופה במפה צבעונית על שכמם לשחזר את הנאמר בשמות י"ב, ל"ד, "וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם", "על שום מה" - הושגה מטרת חג החינוך לשאלה, וכל שואלי ה מָה היו פטורים לומר "מה נשתנה" כלשונו.

"וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ"

ההגדה נקראת הגדה מפני שהיא כולה דו-שיח מופלא בין "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר..." לבין "וְהִגַּדְתָּ לְבִנְךָ בַּיּוֹם הַהוּא לֵאמֹר..." [שמות י"ג, ח']. לא על חינם החליטה המסורת הוותיקה לסיים את סדר ליל הפסח בשיר העם הידוע "אחד מי יודע? אחד אני יודע!". זהו שיר סיכום בו כל שלשלת של שאלות 'מי' נענית בשלשלת של תשובות 'אני'. ה'מָה' שכיכב לכל אורכו של ליל השימורים סלל את הדרך ל'אני יודע'.

המשנה החינוכית המבוססת על עידוד הסקרנות, על טיפוח יצר השאלה, על הענקת חוכמה באמצעות וְהִגַּדְתָּ כמענה לכִּי יִשְׁאָלְךָ, איננה מכוונת רק להקניית דעת. היא מכוונת ליותר מזה. היא מטפחת אדם שאיננו מסתפק רק בחווית יום-יומו. היא מרחיבה את מקומו בעולמו. באמצעות המָה הוא יכול "לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". וְהִגַּדְתָּ פותח לפניו פתח להכיר הכרה קרובה מה שאירע רחוק בזמן לפניו.

הוא מאריך גם את המחר. למי שאין מָה בעולמו יש "מחר של עכשיו", מחר שבא כסדר אחרי כל יום ויום. במכילתא דרבי ישמעאל בפרשה העוסקת בפסח, נאמר "יש מחר לאחר זמן", מחר אחרי מחר, עתיד רחוק. "וְהָיָה כִּי יִשְׁאָלְךָ בִנְךָ מָחָר..." אין משמעו יום אחר יציאת מצרים, אלא לעתיד לבוא, בכל מחר. מה שהיה איננו נעצר לא בהווה המיידי ולא במחר המיידי. הוא הולך אל המחר שלאחר מחר, אל אותו נצח שאדם יכול להגיע עדיו. כל עוד יהיה בעולם מחר בו ילמדו ילדינו לשאול "מה נשתנה", תישאר יציאה מעבדות לחירות בעולם. ביום בו חלילה לא ייוותר מי שישאל מָה, יגזור ההווה תוחלת של עבדות על כל באי-עולם.

תאריך:  22/03/2012   |   עודכן:  22/03/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"מה" סולל את הדרך ל"אני יודע"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
סקרי דעת קהל מאשרים את ההנחה שארה"ב היא החברה המערבית הדתית, המסורתית והפטריוטית ביותר, המאופיינת ע"י אוכלוסיית מרכז וימינה מבחינה רעיונית. הערים הקטנות הרבות של ארה"ב, רשת הטלוויזיה/רדיו פוקס, מאות תחנות הרדיו השמרניות, ה"וול סטריט ג'ורנל" (בעל התפוצה המובילה בארה"ב) והעיתונים בעיירות הקטנות משפיעים על המפה הפוליטית של ארה"ב, כמו הערים הגדולות המעטות בארה"ב, CNN, רשתות הטלוויזיה הגדולות, ה"ניו-יורק טיימס", ה"וושינגטון פוסט" ורדיו NPR.
22/03/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
עד למועד כתיבת שורות אלה עדיין לא התפרסמו לציבור הוראות האגף החקלאי להחלטה 979 (1155), אשר, כזכור, הוכרעה בבג"ץ בחודש יוני 2011 וקבעה סדר חדש בכל הקשור למכירת נחלות.
אין זה סוד שאחוז מרכיבי המשקפיים במגזר החרדי, הן אצל צעירים והן אצל מבוגרים, גדול בצורה משמעותית בהשוואה למגזר החילוני וגם בהשוואה למגזר הדתי-לאומי. מהי הסיבה לכך? האם נבדק העניין אי-פעם בצורה מחקרית ומקיפה? וכי אולי ניתן לצמצם את השיעור הגבוה של מרכיבי המשקפיים במגזר החרדי?
22/03/2012  |  אלי אלון  |   מאמרים
בכינוסים פוליטיים של מפלגת העבודה, הקהל רואה מאחורי המכובדים שני פוסטרים גדולים. מצד אחד בן-גוריון, ובצד השני יצחק רבין. הבחירה בין שתי הדמויות האלה איננה מקרית. יש כאן אמירה: הענקים האלה זה אנחנו. ענקים מנקודת מבטם. בכינוסים של הליכוד אותו דבר. בצד אחד ז'בוטיסקי, ובצד השני מנחם בגין. גם כאן יש את אותה אמירה: הענקים האלה זה אנחנו. וקדימה מה? בינתיים, רק פוסטר אחד: אריאל שרון.
22/03/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
המנהיגים במערב הם עקשנים או פוחדים להודות שאיסלאם הכריז מלחמה כנגד המערב. לכן, אנו העמים, חייבים לקחת את ההנהגה ולהציב את העובדות בפני כולם, כפי שהן צריכות להישמע: האיסלאמיסטים מתכוונים להרוג את כולנו. אנחנו בתשובה, צריכים להיות מוכנים, עם כוונה מלאה, להשמיד אסלמיסטים רבים ככל שנוכל.
22/03/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
שני אירועי ענק בחול המועד פסח  /  אלינור גליקמן
איך לעבור את ארוחת ליל הסדר בשלום?  /  מכון אברהמסון
85% תפוסה לפסח - בכנרת, בגליל ובגולן   /  יעל שביט
עבודה בתקופת הפסח: זכויות וחובות  /  עו"ד סיגל סודאי
שימו שמן  /  הרב אריה שטרן
גם כנגד ארבע בנות דיברה התורה  /  איתן קלינסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
יריב גוטמן
יריב גוטמן
דוח פיץ' רובו ככולו מזהיר שוב ושוב מפני תרחיש אפשרי של ירידת הדירוג של ישראל, זאת בעיקר בשל האפשרות של הארכות המלחמה ובד בבד רמיזה שעל מקבלי ההחלטות בממשלת ישראל לעשות את הנדרש כדי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il