בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
הפנים החברתיות של סדר פסח
|
סיפור ההגדה, שהוא הנכס היקר בטקס ליל הסדר, פונה אלינו בבקשה, שנזין את הזיכרון ההיסטורי שלנו בכמיהה לחברה, המבוססת על אדנים של שוויון חברתי
|
"כְּנֶגֶד אַרְבַּע בָּנוֹת דִּבְּרָה תּוֹרָה"
|
|
|
|
|
סיפור ההגדה, שהוא הנכס היקר בטקס ליל הסדר, פונה אלינו בבקשה, שנזין את הזיכרון ההיסטורי שלנו בכמיהה לחברה, המבוססת על אדנים של שוויון חברתי. לכן את סדר פסח אנחנו פותחים בהצהרה חברתית, הנאמרת בלשון המדוברת בפי העם - השפה הארמית - כדי שההצהרה ומשמעותה החשובה יובנו לכל אדם . וזו לשון ההצהרה הפותחת את הסדר - "הָא לַחְמָא עַנְיָא דִּי אֲכַלוּ אֲבָהָתַנָא בְּאַרְעָא דְּמִצְרַיִם כָּל דִּיְכְפִין יֵיתֵי וְיֵכֻל (וְיֹאכַל) כָּל דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח " ההצהרה החברתית מלווה בקריאה מוקדמת של כל המסובים - "אֶתְמוֹל הָיִינוּ עֲבָדִים וְהַיּוֹם בְּנֵי חוֹרִין ", כשהעורך מוסיף את הקריאה "בִּבְהִילוּ (בִּבְהִילוּת) יָצָאנוּ מִמִּצְרַיִם". הכמיהה החזקה להיחלצות מעבדות ומימוש חיי חרות משתלבת בהצהרה בדבר כינונה של חברה, המושתתת אך ורק על בסיס של צדק חברתי . זו הצהרה מכוננת בדבר קיומה של חברה, בה לא ישרור עוני ומחסור, בה לא יהיה "לַחְמָא עַנְיָא". ואם קרה הגרוע מכל, שעוני ודלות הם חלק מחייו של אדם או משפחה בחברה, עלינו כחברה מוטלת חובה להתגייס - "שֶׁכָּל דִּכְפִין יֵיתֵי וְיֵכֻל (וְיֹאכַל) כָּל-דִּצְרִיךְ יֵיתֵי וְיִפְסַח". לדעת הרמב"ם, העדר פתיחות ורוחב לב כלפי הזולת, שנמצא במצב סוציאלי קשה, היא תעודת עניות לנו כחברה. לדבריו, סדר פסח ללא פתיחת דלתות ולבבות לנזקק הוא בבחינת - "שִׁמְחַת כְּרֵסוֹ", ואין לו דבר עם סדר פסח ושולחן הסדר. הפתיחות החברתית אינה נתחמת ב-ד' אמות של החברה הישראלית, אלא היא מחייבת אותנו להתייחס גם אל האחר החי בקרבנו, גם אם הוא לא מבני עמנו. בחג הזה מציין עם ישראל את היותו גֵּר בארץ מצרים. כשם שאנחנו בהיותנו גֵּרִים תבענו בכל מחיר לשמור על זהותנו הלאומית, כך עלינו להיות פתוחים כלפי הַגֵּר החי בתוכנו התובע לשמור את זהותו הלאומית. האזכור של עובדת היותנו גֵּר בארץ זרה, בארץ מצרים, מחייב אותנו כעם, שזכה לבנות את חייו במדינתו ליחס של אהבה לַגֵּר הַגָּר בתוכנו. מוטלת עלינו החובה ליישם בחיי היום יום את תמצית ההוויה של פרשת "קדושים" בספר ויקרא פרק י"ט, 34 - "כְּאֶזְרָח מִכֶּם יִהְיֶה לָכֶם הַגֵּר הַגָּר אִתְכֶם וְאָהַבְתָּ לוֹ כָּמוֹךָ, כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם , אֲנִי ה' אֱלוֹהֵיכֶם". גם השנה בסדר פסח אעלה על שולחן הסדר המשפחתי את הקריאה, שתודעת הגר - כִּי גֵּרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם - תנחה אותנו במעשה היום יומי החברתי שלנו. גם השנה בסדר פסח אדגיש את המופת של אברהם אבינו בדרך התנהלותו והתנהגותו עם בני הארץ החיים כאן בארץ, אליה הוא בא לבנות את חייו - "גֵּר וְתוֹשָב אֲנִי עִמָּכֶם " (בראשית כ"ג, 4) . אברהם בחייו מסמל דרך - דרך ויחס של מתן כבוד והערכה לכל אדם שחי בארץ הזו, אליה הוא בא לחיות עם בני משפחתו. גם השנה אדגיש בסדר פסח את הקול הנשי לצד הקול הגברי. אל מול "כְּנֶגֶד אַרְבָּעָה בָּנִים דִּבְּרָה תּוֹרָה" אדגיש את הקריאה "כְּנֶגֶד אַרְבַּע בָּנוֹת דִּבְּרָה תּוֹרָה".
|
תאריך:
|
23/03/2012
|
|
|
עודכן:
|
23/03/2012
|
|
איתן קלינסקי
|
הפנים החברתיות של סדר פסח
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
איש עצוב
|
24/03/12 02:35
|
|
2
|
|
אידאליזציה
|
24/03/12 10:01
|
|
|
|
איתן קלינסקי
|
24/03/12 12:33
|
|
|
|
פלא יועץ
|
26/03/12 08:09
|
|
3
|
|
שואלת
|
24/03/12 10:17
|
|
|
|
ההגדה רלוונטית
|
24/03/12 18:16
|
|
4
|
|
קורא מזדמן
|
25/03/12 15:08
|
|
5
|
|
אורי עמר
|
25/03/12 15:44
|
|
6
|
|
שמואל מ.
|
26/03/12 03:10
|
|
7
|
|
שמעון ממחוז שפוים
|
27/03/12 16:19
|
|
8
|
|
שמעון,מחוז שפוים
|
27/03/12 16:27
|
|
9
|
|
שמעון מחוז שפויים
|
27/03/12 16:34
|
|
נוסחת ז'בוטינסקי למיגור האנטישמיות הייתה פשוטה: להוכיח לעולם שהסתה נגד יהודים - זה עסק לא משתלם. את זה לא יכלו לעשות יהודים המפוזרים כמיעוטים חסרי כוח בעולם, אך זה מה שצריך לדרוש ממדינה יהודית ריבונית. כי ריבונות איננה רק פריווילגיה לזכות בכיבודים ממלכתיים אלא - גם חובה להגן עליה מפגיעות במעמדה מבחוץ ומבפנים. אי מילוי חובה זו מזמין פגיעות חמורות בביטחון הלאומי עצמו, ורק לאחרונה ראינו כיצד סלחנות לפגיעה בדגל ישראל במצרים הובילה תוך זמן קצר לסכנת חיים של צוות מאבטחי שגרירות ישראל בקהיר.
|
|
|
תכונותיה הייחודיות של האומה המוסלמית מצדיקות לתת לה מקום כבוד ברשימת פלאי תבל
|
|
|
ניר רוזן הוא ישראלי לשעבר, יליד 1977, החי בניו-יורק, עיר היהודית הגדולה בעולם, על חרבו העיתונאית וכורת בה את הדרקון רב הראשים של הזוועה העולמית. חרבו נוטפת הדם הווירטואלי משספת שוב ושוב את צוואר ההידרה, ומכיוון שזו אינה נכנעת בקלות, הוא מוסיף לה עוד ועוד רעל, בהצלחה הולכת וגוברת. עד כמה מוצלחת? עד כדי הבריחה האמריקנית מעירק ואפגניסטן לקול מצהלות האיסלאם הכובש.
|
|
|
ליאונל אנדרס מסי נולד ביום 26 ליוני 1987 בעיר רוסאריו שבארגנטינה לזוג הורים דל אמצעים ממוצא איטלקי. בגיל 11 אובחן כסובל מהפרעות גדילה. היש פתיח טוב מזה לדמות שתמקד אליה תשומת לב עולמית. צפייה בקלטות וידיאו בהן מסי מלהטט בכדור בגיל 11 מול ילדים בני גילו שכולם נראים כאחיו הגדולים, מותירה את הצופה פעור פה. הילד הזערער פשוט נוטל את הכדור מכדרר בין כל שחקני היריב עובר את כולם ומבקיע שער. כאילו כלום. הללו החסונים מנסים לתקלו ולהפילו אבל לכל היותר תופסים פיסת אוויר. מכאן ועד מגלה כישרונות קטלוני מקבוצת הכדורגל ברצלונה הדרך הייתה קצרה. הטיפולים היקרים בבעיות הגדילה נפלו על שכם המועדון העשיר שחפץ ביקרו של הילד. נכון שמסי לא צמח למימדים של אדם ולו בגובה בינוני, אך צמיחתו למימדיו הצנועים דהיום אף הם בגדר פלא.
|
|
|
למחאה שני פנים. הגלוי והסמוי. או אחד קצר טווח והשני ארוך טווח. אם הדימוי הזה נכון כי אז, בצד הנראה לעין לא זו בלבד שה"פיילוט" של המחאה לא כבה, אלא שהוא הבעיר להבות חדשות, נקודתיות, ואלה דולקות ומאירות פינות שונות חברתיות וכלכליות שעד כה לא הוארו ולכן הוזנחו. אבל, אם המחאה, מלבד היותה זרקור אמורה להביא לדינאמיקה בשטח, וחשוב שהתסיסה תמצא ביטוי מובהק בתחומי החיים היומיומיים, הרי ניתן לומר שהיא הולכת ומתפוגגת, היא מתאדה. הטקטיקה אינה הולמת את האסטרטגיה. האמצעים לא עונים על המטרה.
|
|
|
|