|   15:07:40
  מנדי ספדי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

השכנים החדשים בפרלמנט המצרי <br>

ההערכה כי אם המשטר לא היה מזייף את תוצאות הבחירות היו האחים המוסלמים מצליחים לתפוס מספר גדול של מנדטים במועצות, ככל שהתמודדו למועצות אלה למרות שלא פעלו להיכנס בכל הכוח האלקטוראלי שלהם מחשש שהשלטון יכה בהם
10/04/2012  |   מנדי ספדי   |   מאמרים   |   הפיכה במצרים (2011)   |   תגובות
שורות האיסלאם [צילום: AP]


האחים המוסלמים במצרים

תנועת האחים המוסלמים במצרים, שנוסדה על-ידי חסן אלבנא בשנת 1928, היא ההתארגנות הוותיקה ביותר בתנועות האיסלאמיות המודרניות, חסן אלבנא ניסה לאחד זרמים אידיאלים איסלאמיים בתנועתו כדי לאחד שורות האיסלאם, מול האתגרים העומדים בפני האיסלאם, ולשם כך הכריז "אנחנו תנועת הטפה סלאפית עם מציאות סופית", אך הדגיש שהסופיות היא אמצעי ולא מטרה והיא מנהג תרבותי ולא שיח ציבורי. אך זה לא איחד את השורות, כך שלא הסלאפים נטשו את קבוצותיהם והצטרפו לאחים המוסלמים וגם לא הסופים נטשו את מנהגיהם והצטרפו לאחים, אך מה שקרה שבתוך תנועת האחים המוסלמים היו זרמים סלאפים וזרמים סופים.
חסן אלבנא תקף את הצד האידיאולוגי והערכי של המערב המנוגד לשריעה האיסלאמית, אך נהנה מחלק גדול במדע המערבי שלא בא בסתירה עם האיסלאם, ובעיקר מדעי הארגון, הניהול, העיתונות והתקשורת וכו...

עד היום מממשים תנועות האחים המוסלמים בעולם את עקרונותיו של חסן אלבנא, והוא כמו מנהיגי כל התנועות האיסלאמיות המודרניות רואים שהפרימיטיביות האיסלאמית בת ימינו נובעת מהתרחקות המוסלמים מהאיסלאם של מוחמד וחבר רעיו, ורואים כי הפתרון לכל בעיות המוסלמים היא חזרה למורשת האומה האיסלאמית וחזרה ומחויבות לאיסלאם כפי שהיה בימי "אלסחאבה" חבר רעיו של מוחמד.

תנועת האחים המוסלמים במצרים עברה הרבה שינויים מאז שהקים אותה חסן אלבנא והתאקלמה עם המציאות, כך שאחרי התחזקותה והגעתה לשיא כוחה הקים חסן אלבנא "התארגנות ייחודית" שרבים מהחוקרים חשבו שזו התארגנות צבאית חשאית בלבד, אך בעצם זו הייתה התארגנות אידיאולוגית איסלאמית וחמושה בה בעת, והחשאיות של ההתארגנות באה מהעובדה שאלבנא היה מודע לכך שלא האנגלים ולא ארמון המלך וגם אף כוח בינלאומי גדול, לא ירשה לקיומו של ארגון פוליטי איסלאמי גדול וחזק שחותר להחזרת עידן החליפות האיסלאמית, ולכן הכין את הכלים ליום הדין שיצטרך להתנגש בהם.

לאחר שהמשטר המצרי חיסל את חסן אלבנא, והנחיל מכה קשה על הארגון פעל מחליפו חסן אלהדיבי למראית עין שהוא מפרק את הארגון, אך בפועל פעל להקמת הארגון בתנאים חדשים שיתאימו לרוח המציאות בצל ניסיון העבר של האחים המוסלמים, כפי שבא בזיכרונותיו של סלאח שאדי, אחד המנהיגים הבכירים של התנועה. לאחר מכן נכנסו האחים המוסלמים למאבקים סדרתיים קשים עם משטרו של ג'מאל עבד אלנאצר אחרי המהפכה, שהסתיימה במאסר מתמשך של ראשי הארגון עד ששחרר אותם סאדאת באמצע שנות השבעים, וכך הפכה ההתארגנות המיוחדת להיסטוריה.

כך נכנסו האחים המוסלמים במצרים לעידן חדש, בו נטשו את המאבק המזוין כאמצעי לשינוי הפוליטי, ומיקדו את שיטות שינוי המשטר והחברה במאבק הפוליטי ובפעילות חברתית, תרבותית ותקשורתית, ומהר מאוד התמודדו בבחירות למועצת העם ולמועצה המייעצת ולמועצות המקומיות.

ההערכה כי אם המשטר לא היה מזייף את תוצאות הבחירות היו האחים המוסלמים מצליחים לתפוס מספר גדול של מנדטים במועצות, ככל שהתמודדו למועצות אלה למרות שלא פעלו להיכנס בכל הכוח האלקטוראלי שלהם מחשש שהשלטון יכה בהם, למרות שהתקווה שלהם לתפוס את השלטון גברה לאחר שמפלגת (ארדואן) תפסה את השלטון בטורקיה שהיא מפלגה עם שורשים איסלאמיים במידה מה, שמרו על פרופיל נמוך עד רמה שימנע מהמשטר לכלות בהם את זעמו, עד שהחל גל המהפכה שכונה "האביב הערבי" שפרץ בטוניסיה והצליח להפיל את המשטר. האחים המוסלמים הוציאו רבבות מפגינים לכיכר אלתחריר וקראו לשינוי המשטר, ולפי עדויות שלא זכו לסיקור תקשורתי המהלך תואם על פרטיו עם נציגי ראש ממשלת טורקיה ארדואן, שביקרו במצרים שבועות אחדים בטרם התפרצותם של הפגנות ההמונים.

האחים המוסלמים בעצה אחת עם הנציגים הטורקים עמדו בצללית ולא בראש המחאה, ולהעמיד אנשים שיש לגביהם קונצנזוס במערב דוגמת אלבראדעי ומה שהוגדר "צעירי הפייסבוק" בנוסף לאנשי רוח ואמנים, זו אסטרטגיה חכמה שהביאה אותם לניצחון על מובארק, שכן אם היו עומדי בפומבי בראש המחאה, הסיכויים קלושים שהמערב היה מתנער ממובארק, ומייד לאחר נפילת מובארק השתלטו על הכיכר והרחיקו ממנה את הזרם החילוני שהועמד בחזית המאבק בראשיתו.
לתנועת האחים המוסלמים במרוצת השנים נפתחו סניפים ברוב מדינות ערב, החל מירדן שקישרה אותם גם עם חסן יוסף ושייח' יאסין שייסדו את ארגון החמאס, כך גם התנועה האיסלאמית בישראל, ארגון האחים המוסלמים בסוריה, באפגאנסטאן, טוניסיה, קניה ועוד.

התנועה הסלאפית המסורתית

הזרם הסלאפי האופייני הוא זרם ותיק מתקופת הביניים האיסלאמית, ויוצג על-ידי ארגונים וקבוצות רבות מאז תחילת המאה העשרים, כמו ארגון "אלהדאיה" שהוביל מוחמד ח'דר חוסיין. אך ארגונים וקבוצות אלה קמו והתפרקו במהרה עם הזמן. ארגונים וקבוצות אלה התמקדו בטקסים ובתפילות האיסלאמיות השונות וטיהורן מהאלמנטים האסטטיים, ופעלו לקיומן לפי מה שהיה נהוג בתקופות הראשונות של האיסלאם בעידן מוחמד וחבר מרעיו ובתקופת החליפות הראשדים בעיקר, כמו-כן פעל זרם בלמה שהוגדר ההטפה לחיצוניות, ז"א לנהוג על-פי "סונת מוחמד" הנחיות מוחמד בכל הקשור לצורת המלבוש, שערות הראש, הזקן לגברים והחיג'אב והסתרת הקישוטים אצל נשים.

הארגון השרעי לשיתוף בין הנוהגים לפי הקוראן והסונה

השיח' מחמוד ח'טאב אלסבקי שהיה מבכירי אלאזהר הוא מייסד "הארגון השרעי לשיתוף בין הנוהגים לפי הקוראן והסונה" שנוסדה בשנות התשעים של המאה ה-19, וכאשר חוקק חוק העמותות והארגונים במצרים, רשם את הארגון בהתאם לחוק בשנת 1913 והיא ממשיכה לפעול עד עצם היום הזה בכל מחוזות מצרים, ובדרך כלל מנהיגיה הם מבכירי אלאזהר למרות שיש בה מטיפים שלמדו במוסדות חילוניים. התנאי לשילובם היה שיעברו הכשרה של שנתיים במכללה להכנת מטיפים השייכת לארגון, לפני שתכיר בהם כמטיפים ותרשה להם להטיף וללמד במוסדותיה.

תנועה זו אינה מעורבת בפוליטיקה כעיקרון, לא דנה בנושאים פוליטיים ולא נוקטת עמדה פוליטית, אך מסיבה זו או אחרת הוציאה לאור באמצעות החאג' עיסא עאשור עיתון בשם "אלאעתסאם" וסוכם שתהיה הביטאון הרשמי של הארגון. ביטאון זה כתב על הפוליטיקה כאילו שמדובר בביטאון אופוזיציה, דבר שהביא את הנשיא סאדאת להוציא את הביטאון מחוץ לחוק כפי שנהג עם כל כוחות האופוזיציה בספטמבר 1981 לאחר חיסול סאדאת חזר הביטאון לראות אור עד מותו של מייסדו עיסא עאשור.

בשנים האחרונות הוציא הארגון לאור ביטאון חדש בשם "אלתביאן" שנוקט בקו פוליטי דומה לזה של "אלאעתסאם" אך פחתה בו הגישה של האחים המוסלמים, למרות שעדיין רואים בו טביעת אצבעותיהם. עדיין בולט בה אותו קו של שני הבטאונות שלא מקפיד על היסוד של הארגון שלא לעסוק בפוליטיקה ומנוגד לעמדותיו של מייסד הארגון השיח' מחמוד אלבסקי. כמו-כן בולטת בו חדירת משמעותית של האחים המוסלמים לארגון חשוב וותיק שמונה עשרות אלפי חברים.

ארגון זה לא התעמק בסוגיה הפוליטית שכן תקף את החסרונות של המשטר אך לא הציג פטרונות וחלופות. ההתמקדות העיקרית שלו היא טיהור הדת מהאלמנטים האסטטיים, מסיפורי הבדיות ובמאבק בקבלת הברכות וההשתטחות על קברי צדיקים, בנדרים ובתפילות בקברי הצדיקים. למרות שאינם מטיפים לזרם דתי ספציפי חלק מחכמי הדת של הארגון היו נוטים לזרם מסוים בהשפעת לימודיהם באלאזהר. המטיפים המרכזיים של הארגון היו מתבססים כמקור על ספרו של השיח' מחמוד ח'טאב אלסבקי "הדת הטהורה" והוא אנציקלופדיה גדולה שנותנת מענה לכל הרעיונות הדתיים באיסלאם.

"הארגון השרעי לשיתוף בין הנוהגים לפי הקוראן והסונה" רואה שבעיית האומה האיסלאמית טמונה באלמנטים האסטטיים, בסיפורי הבדיות, בקבלת הברכות, ובההשתטחות על קברי צדיקים שחדרו לדת האיסלאם, וכן בטקסים סופיים, ואם תטוהר הדת מכל אלה האיסלאם יחזור לעוצמת כוחו וגאוותו. אך עמדתם מהסופים לא הייתה שזה זרם נפרד בשל הסביבה הסופית בה התחנך אלסבקי באלאזהר, אם כי שני זרמים, המתון שמחויב לחוקי הסונה וזרם קיצוני שיש בו את הסטיות הדתיות והערכיות מהאיסלאם.

תאריך:  10/04/2012   |   עודכן:  10/04/2012
מנדי ספדי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השכנים החדשים בפרלמנט המצרי
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
זה גם לא האמון או המחסור שלו שקיים בין ראשי שתי המדינות. היחס האמריקני לכל נושא פולארד, שהוא קונצנזוס ישראלי מובהק, מביע זלזול. זו גם לא הגישה של המפלגה הדמוקרטית בניגוד לזו של הרפובליקנים. אין הבדל ביניהם.
10/04/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
הגעלת כלים, ביעור חמץ, אליהו הנביא ואושפיזין. הלכות הפסח וסוכות - מה המשותף? אנו מנסים לסלק, להרחיק ובחלקן אנו שואפים לקרב ולו לרגע קצר. אליהו הנביא בא למספר רגעים וכך גם האושפיזין בסוכה. אורחים לרגע. כך גם אורחים - מתארחים והולכים. יושבים בסלון, אוכלים פרוסת עוגה עם כוס קפה, בודקים את נקיון הבית והשירותים...והולכים. אורחים. הכנסת אורחים היא מצווה. אבותינו היו כאלה וכך גם אנו. אולם, אורחים הם אורחים, זמניים, ואם אותם אורחים משתלטים על הבית, דוחקים את דייריו, מה יהא על דייריו?!
10/04/2012  |  גיל נתן  |   מאמרים
שתי התפתחויות משמעותיות ביותר קרו בזמן האחרון: ראשית, התחייבות ארה"ב, בקולו של הנשיא אובמה, שהיא תסכל כל ניסיון להשיג יכולת גרעינית-צבאית מאירן. שנית, הסנקציות היעילות מאוד אשר גורמות נזקים כלכליים כבדים ביותר לאירן, בהובלתן של ארה"ב ואירופה המערבית. מי שהיה מעלה אפשרויות אלה לפני שנה כאפשרויות ריאליות, ודאי היה נחשב להוזה. והנה, בכל זאת הכיוון הוא נכון.
10/04/2012  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
הצהרותיו האחרונות של יו"ר האופוזיציה הנכנס, ח"כ שאול מופז, מהוות את השיא במסע שהחל מלב הקונצנזוס אל מחוזות השמאל הקיצוני. העובדה שגם אחרי טרגדיית ההינתקות ותוצאותיה קובע רמטכ"ל ושר ביטחון לשעבר כי יש לשאוף לפינוי של מאה אחוז משטחי יהודה ושומרון, מראה כי האיש בחר במודע לשבור שמאלה.
10/04/2012  |  אסף גולן  |   מאמרים
ההגדה מספרת על היציאה של עם ישראל מעבדות לחירות, כאשר המסר המרכזי הוא שעלינו לזכור ולדבר על יציאת מצרים. לא משנה כמה אנחנו "חכמים... וכמה אנחנו יודעים את התורה", ההגדה של פסח מזכירה לנו את ההיסטוריה שלנו כעבדים במצרים, כדי שלא ניקלע שוב למצב של עבדות או נאפשר שיתרחש עוול דומה למישהו אחר. כנראה שההידרדרות לעבדות היא מהירה מאוד ובלתי צפויה, ולכן ישנה חשיבות כל כך גדולה לספר את הסיפור של בני ישראל במצרים, "וכל המרבה לספר ביציאת מצרים הרי זה משובח".
10/04/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il