|   15:07:40
  אורן קאשי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
שריפתם חיים של ששת בני משפחת שאער - אסון לכל הדעות [צילום: פלאש 90]

מדוע האסון ברחובות הפך לוויכוח דתי?

איך, מה, כמה ולמה צריך להגיב, לבקר, להביע "דעה" - על אישה שחרב עליה כל עולמה ברגע? מביקורת על אלוהים, על דתיים, על חרדים ועל אמונה, ועד לביקורת אישית על אישה שעברה אסון בלתי נתפש "האבל העביר את האימא על דעתה" זעקה באטימותה תגובה אחת והבהירה את המתח הדתי-החברתי שהעביר אנשים על דעתם, גם מבלי לחוות אסון כזה התגובות לאסון ברחובות שימשו אבן בוחן לחברה חסרת סובלנות בעלת מתחים דתיים
20/04/2012  |   אורן קאשי   |   מאמרים   |   תגובות
שופטים ובזים
הגענו למצב בלתי נתפש שאנחנו שופטים, מגחכים, בזים ומבקרים אישה שאיבדה את כל עולמה ברגע, ששכלה את כל ילדיה, את בעלה, שעוברת "הזדעזעות פסיכית", שלא יודעת את נפשה - בגלל שהיא דתייה

עופר וולפסון
ששת בני משפחת שאער הובאו למנוחות

לפני כשלושה שבועות אירע אסון ברחובות. ששת בני משפחת שאער נספו בשריפה. נותרה אישה לבד, מצטמררת, מזדעזעת, מבכה, המומה, בוחרת לומר מילות אמונה: "הכל לטובה".

"אין לה מוח", "פנאטית", "אמונה מטופשת", "למה את בוכה אם זה לטובה", "קורבנות אדם", "שטיפת מוח". נדמה שאלו תגובות על אישה ששלחה את בניה למות "מות קדושים", והיה אחד שהשווה אותם לשאהידים, רק בגלל שאביבית שאער אמרה את המילים "הכל לטובה". קשה להאמין, אבל אלו השתלחויות באישה שאין מילה אחת לומר לה, או לנחם אותה. אישה שאיבדה את עולמה ברגע, שכל ילדיה, ובעלה, נשרפו חיים.

לא יכול להיות שאנחנו נשפוט אישה שאיבדה את כל עולמה ברגע, לא יכול להיות שנאמר לה איך להתנהג, מה לחשוב, מה לומר, איך להאמין, איך לבכות, איך להתמודד עם רעידת-אדמה שכזו. האסון לא נתפש, אולם גם התגובות לאסון לא נתפשות. שיטוט קצרצר בתגובות לאסון באתרי האינטרנט פותח חלון למצב החברה. אזרחים מצאו את האסון כ"סיבה" להפרות את המתח הדתי, של עצמם, של החברה.

זה נראה כמו אי-סובלנות, לכאורה דתית, אולם אי-אפשר להסתתר מאחורי פרגוד המתח הדתי. מה גרם לחלקנו להפוך אטומים עד כדי השתלחות באישה שהפכה ברגע אלמנה ואיבדה חמישה ילדים? אם נבחר לדבר רק על אטימות, לא נבין את שורש העניין. הרי אם אחד הטוקבקיסטים, או מישהו בעל "דעה" היה מאבד רכב, או סמארטפון, הוא היה מאבד את שלוותו שישפטו ויפשטו על "צערו".

הגענו למצב בלתי נתפש שאנחנו שופטים, מגחכים, בזים ומבקרים אישה שאיבדה את כל עולמה ברגע, ששכלה את כל ילדיה, את בעלה, שעוברת "הזדעזעות פסיכית"1, שלא יודעת את נפשה - בגלל שהיא דתייה. הפכנו חברה שופטת המסתתרת מאחורי צידוק "מוסרי" להתערבות בצערה, בגלל שצרור מילותיה לא עולה בקנה אחד עם אחרים. ההינתקות האנושית מוסברת "בחסות" תפישה דתית.

זכותה של האם לומר ש"הכל לטובה", או שהכל לרעה, זכותה להאמין באלוהים, או בעציץ, זכותה להפוך מוסלמית, נוצרייה, או להפוך רבנית. מי אנחנו שנבקר את הנפש שלה? לא יכול להיות שתהיה לנו דעה על הרגשה של אדם שנהרסו חייו ברגע, שכל מי שיצא מבטנה, מי שהיה לה כל חייה, עלו באש, ונשרף ביתה עליה.

האסון ברחובות יכול להעביר אדם על דעתו, אבל הוא העביר אנשים על דעתם, אם הייתה כזו, גם מבלי לחוות אסון מחריד. אתרי האינטרנט מוצפים בתגובות בלתי נתפשות שגלשו מחוצפה ישראלית ידועה ועד לאכזריות פחדנית של גיבורי מקלדת. זוהי איננה אכזריות מולדת, אלא תוצאה של סכסוך עצמי-חברתי על-רקע דתי. זהו מאבק תרבותי שלם.

מה באמת גורם לאנשים להלאים את האבל של אביבית שאער ולהופכו למאבק דתי?

החברה הישראלית נמצאת במתח דתי. אם הצלחנו לבקר אישה כזו, במילים מנותקות מנפשה של האישה הזו, כגון: "אמונה טיפשית", "את לא שפויה", "איזה קשקוש", ואפילו היה "טוקבקיסט" אחד שהשווה בין קבלה של שאהיד לקבלה של האסון2, אחר ליגלג בציניות על זעקותיה של אביבית: "'תצילו אותם', האם המסכנה שכחה שהכל נעשה בדברו", אז נצטרך להפסיק להתפלא ולכעוס על תגובות כאלו - וננסה להבין: זוהי תוצאה של תחושת ניכור ודחייה כלפי הוויה דתית, לה אחראים "שני הצדדים". נדמה שלצד הדתי יש אחריות גדולה יותר, מכיוון שהוא ממוסד באמצעות כל מיני מוסדות, אולם לא כך.

"הדמוקרטיה הישראלית מצטיינת בעצבנות פנימית, בסכסוך הקבוע שבינה לבין המקורות הדתיים, וכתוצאה מכך בחוסר-יציבות מהותי", אומר ד"ר דניאל שליט3, במאמר העוסק בהתנגשות בין היהדות והדמוקרטיה, וטוען כי לא היה "צורך" בהתנגשות בין הערכים הדמוקרטיים-מערביים ליהודיים. הסיבה להתנגשות היא תוצאה של מסורת אומללה של החטאה - משני הצדדים: "היהדות לא התארגנה לתפוס מתוך עומק מקורותיה את הזמן החדש ולהתחדש בו, ואילו מי שהתארגנו להצטרף לזמן החדש נעשו ל'חילוניים' שאיבדו את הקשר ואת ההבנה אל מקורותיהם".

לדעתו של שליט, היהדות לא התארגנה לתגובה על הזמן החדש, והעולם המודרני הפתיע את היהדות. העולם המודרני בנה עולם טכני, כלכלי, פוליטי - שהאדם במרכזו, ושאין לו מעבר לאדם דבר. למילותיה של אביבית "הכל לטובה" יש תפישה שלמה ביהדות, והיא איננה קשורה במאבק דתי-ישראלי.

כיצד התארגנה תגובה חילונית תוך שלילת האמונה?

החיבור המיידי שעשו "חילוניים" בתגובות לאסונות, בין אמונה, כאילו הייתה תעודת ביטוח אלוקית, לבין תוצאה - היא תוצאה של ניתוק ממקורות יהודיים ומתח דתי הקיים בישראל. הקשר הגורדי שנעשה (על-ידי חילוניים) בין מקורות יהודיים למעשים דתיים, גרם בעצם לניתוק ההוויה העצמית, הסובייקטיבית - והיצמדות להוויה אובייקטיבית בלבד, נראית, גלויה, מוחשית, רגעית. התגובות המוחלטות, אם נתעלם מחוסר הרגישות האנושי, הן תוצאה של שלילה ולאו-דווקא בנייה. אלו "נחתו" אל תוך תשתית מוכנה:

"את השלילה והקטרוג לא היה צורך לחפש הרבה. הם היו מוכנים מסביב. התרבות המערבית, שבה ביקשו אותם יהודים להשתלב, הייתה מלאה ממילא בזלזול ובשלילה כלפי היהודי", אומר פרופ' שליט. למרבה האירוניה והצער אפשר למצוא את הזלזול הזה דווקא פה בתוך עצמנו כלפי עצמנו. התגובות לאסון מלאות הבוז-העצמי לא היו בעצם לאישה אומללה, אלא לעולם אותו היא "מייצגת", והיא הנותנת: אביבית שאער לא מייצגת כלום מלבד עצמה, האבל שלה פרטי, לא לאומי ולא דתי, ומי שהפך אותו לעימות דתי, כנראה מנותק מהחצי השני שלו, הסמוי, הלא-נודע, ולא יצר לעצמו שיווי-משקל פנימי: "כאשר מתערער שיווי-המשקל, נוצר סכסוך, שבו כל צד מאיים כביכול על עצם חיי חברו", אומר שליט, וטוען כי לא יחידים קובעים את שיווי-המשקל בין הקטבים אצל היחיד, אלא תרבויות שלמות, אולם נכון יותר לראות את הקטבים שבכל אדם.

מי שיפנה אל תוך היהדות ישירות, ללא מתווכים, יסיר מעליו את המתח המלאכותי, וימצא שם את האיזון. שליט מציע במקום לחלק את העניין ל"דתיים" ו"חילוניים", לחבר ולומר כי כולם דתיים וכולם "חילוניים". זה השילוב הנכון והקיים בתוך האדם, שאם יפסיק להילחם בעצמו, יפסיק להילחם בעמו.

זה לא אלוהים - זה אנחנו

התגובות הציניות לתגובת האם לאסון הן תוצאה של תגובה "חילונית" שצריכה לבדוק את עצמה, מדוע הביאה את המאבק הרעיוני אל תוך חצרה של אישה אומללה. ואם החילוניות מצטיינת בשלילת האמונה, וזוהי זכותה, מדוע לא שמענו "תגובה חילונית" בולטת שמדברת על הצורך הפיזי לבדוק את עצמך - את ביתך, את מערכת החשמל - שממילא נמצא ביהדות, ולהפסיק לגחך על אישה אומללה שזכותה להיאחז בכל דבר, בצורת תגובה מלגלגת על האימא שאמרה הכל לטובה: "אלוהים לא היה שם"? אלוהים כן היה שם, הוא שלח לנו ציווי לשמור על עצמנו, "ועשית מעקה לגגך": יש איסור להסתכן, אז למה לחפש את אלוהים, הוא גם בתוכך, ואנו בצלמו - אבל הוא לא יחגור לנו חגורה ברכב, הוא לא יוריד לנו את הרגל מהגז, ולא יבדוק לנו את מערכת החשמל והגז בבית.

החילוניות המצטיינת בלגלוג על הבורות החרדית, מוכיחה בורות בעצמה, וחוסר בגרות בדרך המחפשת צידוקים לבורות יהודית על-ידי אנטי, צודק או לא. התורה היא תורת-חיים, ואין בה שום "תמורה" לאמונה, היא איננה תעודת-ביטוח למאמינים, אין לחרדים בעלות עליה, ואין לחילוניים אי-בעלות עליה: "תורה צוה לנו משה, מורשה קהִלת יעקב": לא ירושה - מורשה, לא קהילת פוניבז', ולא בני עקיבא, אלא קהילת יעקב - היא ישראל.

הערות

1. כך מתאר הרב י.ד סולוביצ'יק את התהליך שעובר על אדם העובר יסורים בספרו "איש האמונה", עמ' 67.
2. ynet ,28.3.12.
3. "פנים", בהוצאת הסתדרות המורים, ד"ר ד.שליט.

תאריך:  20/04/2012   |   עודכן:  20/04/2012
אורן קאשי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מדוע האסון ברחובות הפך לוויכוח דתי?
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
טניה 1
20/04/12 21:58
2
רחובותי
21/04/12 07:16
 
רחובותי חילוני
22/04/12 12:13
 
היהודי
22/04/12 16:49
3
יפיתוש
23/04/12 16:13
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבת זו קוראים בתורה שתי פרשות, תַּזְרִיעַ ומְצֹרָע, שבמרבית השנים הן נקראות יחד. אגב, בחו"ל קוראים השבת את הפרשה הקודמת, פרשת שמיני, שאנחנו קראנו בשבת שעברה. וזאת כי אצלם, באותה שבת, חל היום האחרון של פסח שכן כידוע, הם חוגגים יומיים כל חג. על כל פנים, בפשט, פרשת תַּזְרִיעַ פותחת בנושא שלכאורה אין שום קשר בינו ובין התוכן הכללי של שתי הפרשות - דיני נגע צרעת. [ויקרא י"ב]: [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, לֵאמֹר, אִשָּׁה כִּי תַזְרִיעַ, וְיָלְדָה זָכָר (...). הנושא הזה תופס שמונה פסוקים בתחילת הפרשה ומיד עוברת התורה לנושא שהיא דנה בו עד סוף פרשת מְצֹרָע [פרק י"ג]: [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. [ב] אָדָם, כִּי-יִהְיֶה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ-סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת, וְהָיָה בְעוֹר-בְּשָׂרוֹ, לְנֶגַע צָרָעַת--וְהוּבָא אֶל-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן, אוֹ אֶל-אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים.
20/04/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
לא נסלח לגרמנים גם על שהם הפקידו בידי ממשלת ישראל הרשעה והזדונית, את כספי הפיצויים עבור ניצולי השואה.
20/04/2012  |  עו"ד יוסי דר  |   מאמרים
כאשר קוראי טור זה, יאמרו ביום העצמאות הבא עלינו לטובה את התפילה לשלום המדינה ואת פרקי ההלל שיש לאומרם על-פי החלטת הרבנות הראשית כבר בשנתה הראשונה של המדינה, יהיו שישאלו עצמם האם בדיוק לילד הזה פיללנו.
19/04/2012  |  מנחם רהט  |   מאמרים
יש לא מעט טעויות עובדתיות ותפישות שגויות לגבי השואה אשר השתרשו בציבור. חלקן גורמות עוול כבד לקורבנות, חלק עלולות להוביל להפקת לקחים שגויים. בסופו של השבוע בו חל יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הנה דיון בשש מהן
19/04/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בשולי הכותרות: מה בין ברק הירשזון לשי קלדרון? בין אייזנר לאלוף שטרן? בין אירן לקוריאה הצפונית ובין הרשות השופטת לרשות המחוקקת? והאם העיריות הפכו לכספומטים של כוכבי הזמר העברי? וגם - על מורשת רמב"ם, פולארד כסמל של אחדות, חשמל מדורג ועוד על כל אלה ברשימה שלפניכם
19/04/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il