|   15:07:40
דוקטור סלאח עודטללה   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"המשפט של המאה" ואכזבותיו

המהפכה המצרית המבורכת הינה אנושית ותרבותית במלוא מובן ומשמעות המילה, לא בגלל שהיא הכי קצרה מבין כל המהפכות הערביות שהתרחשו לאחרונה, אלא גם משום שהיא הסובלנית ביותר והצודקת ביותר. העם המצרי, למרות סבלו הארוך, הוכיח שהוא עם תרבותי ואינו צמא לנקמה, וכל מה שהוא ביקש שמנהיגו לשעבר יעמוד לדין הוגן וצודק
06/06/2012  |     |   מאמרים   |   הפיכה במצרים (2011)   |   תגובות
חוסני מובארק. זכה למשפט הוגן[צילום: אנונימי]

הופעתו של נשיא מצרים לשעבר חוסני מובארק מול בית המשפט על מיטה רפואית ומאחורי הסורגים כדי להעמיד אותו לדין בגין אשמות ברצח מפגינים ושחיתות נחשבת לאחד ההישגים הגדולים ביותר של המהפכה המצרית, ולאירוע המוביל מאז הפלת שלטונו של המלך המצרי פארוק. פסק הדין "מאסר עולם" שניתן, נחשב תקדים היסטורי מכובד וראוי להערכה ולא יכולים לראותו אך ורק במדינה הערבית הכי ותיקה.

לפי ההיסטוריה וקרוב לשמונה אלפים שנה, לא קראנו כי שליט או פרעה הועמד לדין בבית משפט הוגן, כשהוא מוקף בעוזריו ובניו ועורכי דין כדי להגן עליו. מה שהיה מתרחש הוא בדיוק ההפך, כלומר, היינו רואים את יריביו של השליט מופיעים בפני בתי משפט מזויפים או צבאיים המוציאים פסקי דין לא הגונים ומסוכמים מראש.

הנס הגדול ביותר

זה אחד הניסים של המהפכה המצרית, ולדעתי זה הנס הגדול ביותר לאחר הנס שהביא להדחתו והפלתו של משטר מושחת אשר שלט בבני עמו ביד מברזל והשפיל אותם במשך שלושה עשורים. המנהיג הזה חשב אפילו והאמין שהוא ימשיך להיות מונצח וישלוט בבני עמו גם אחרי מותו "מהקבר שלו".

המהפכה המצרית המבורכת הינה אנושית ותרבותית במלוא מובן ומשמעות המילה, לא בגלל שהיא הכי קצרה מבין כל המהפכות הערביות שהתרחשו לאחרונה, ולא בגלל כמות הדמים שנשפכה בה, אלא גם משום שהיא הסובלנית ביותר והצודקת ביותר.

העם המצרי, ולמרות סבלו הארוך, הוכיח שהוא עם תרבותי ואינו צמא לנקמה, וכל מה שהוא ביקש שמנהיגו לשעבר יעמוד לדין הוגן וצודק למרות מעשי הפשע והשליטה הדיקטטורית והדיכוי אשר סבל ממנו במשך שנים רבות..זה מצב נדיר ביותר באזורנו.

מצד שני, עלינו להכיר כי הנשיא מובארק, שלא הסכמנו ועדיין לא מסכימים איתו, לא ברח כמו מנהיגים אחרים לא פחות מושחתים או פושעים ממנו, הוא נותר עם משפחתו והעדיף שיועמד לדין יחד איתם, ושיתנו אותו ולהתמודד עם הגורל שמגיע להם כענישה על פשעיהם.."אני רוצה למות ולהיקבר באדמת ארצי", זה מה שהיה אומר נשיאה לשעבר של מצרים חוסני מובארק.

יכול להיות שנשיא ממצרים המודח טעה בחישובים שלו, והו כפי שידוע לנו בעל היסטוריה מלאה בביצוע טעויות, ואני חושב כי המועצה הצבאית העליונה אשר החליפה את שלטונו של מובארק, לא הייתה באפשרותה להעמידו לדין, ולא יבצע נגדו מהלכי מאסר, מכוח היותו מחוסן מבחינה צבאית מפני העמדה לדין, בדיוק כמו מה שחשב, הקולונל שליט לוב, מועמר קדאפי, אשר ביקש משוביו לא להרוג אותו, ופנה אליהם ואמר: "ילדים קטנים שלי, אל תהרגו אותי", עם הבדל גדול בין תנאי המעצר של שני הגברים ונפילתם המשפילה מהשלטון.

רגע האמת של מצרים

רודנים אינם קוראים את ההיסטוריה כדי ללמוד משיעוריה, ומאמינים כי הם בעצם ההיסטוריה וכי הם המדינה, והמדינה היא למעשה הם, ומתנהגים כי הם כאילו מעל הצדק, מכיוון שהם הצדק עצמו, ויש להם זכות אלוהית להשפיל ולדכות את בני עמם.

מצרים עומדת היום בפני רגע האמת..רגע שהעם המצרי כולו חיכה והמתין לו שנים על גבי שנים, היום נפל הרודן הגדול ויחד איתו נפלו רודנים קטנים, והפכו להיות לא סתם אנשים, אלא לפושעים ושלמו ביוקר על הפשעים שלהם נגד בני עמם.

אנחנו לא יכולים לחזות את אופי הממשל, כי אין לנו תקדימים מצריים או ערביים להשוואה, אבל אנחנו יודעים את מהות ההאשמות נגד הנשיא, כולל הסתה להרוג מפגינים, וניצול מעמדו כדי להשיג עושר עצום, הנאמד על-ידי אנשי כלכלה כחמישים מיליארד דולר, בנוסף לנדל"ן ווילות בשארם אלשיך בהיקף של מיליוני לירות מצריות.

זה כואב, כי בית המשפט לא התייחס לפשעיו הפוליטיים של מובארק, שהם הרבה יותר רציניים מאשר פשעיו הפליליים, משום שמצרים בזמן שלטונו הפסידה את מעמדה הלאומי הערבי אשר הייתה מנהיגת העם הערבי כולו, וכתוצאה מכך מקומה ירד באופן משמעותי, ולא לשכוח כי ארבעים מיליון בני אדם מבני העם המצרי הטוב חיים מתחת לקו העוני, בנוסף לכך מצרים איבדה את ריבונותה הלאומית, וביטחונה הלאומי נחלש בצורה ניכרת. מצרים "המעצמה" הפכה לשומר הגדול לגבולותיה של מדינת ישראל.

לכן אנו מבינים את תגובתו של חבר הכנסת והשר לשעבר בנימין בן-אליעזר, שהיה מקורב מאוד לנשיא מצרים המודח, אשר פרסם בתגובה זמן קצר לאחר הקראת גזר הדין בקהיר: "אני חש צער אישי עמוק על החלטת בית הדין המצרי. מובארק הוא פטריוט מצרי, שהנהיג את עמו במשך שלושים שנה ודאג לאומה המצרית, למעמדה המדיני וכלכלתה".

בן-אליעזר התייחס גם לקשריו של מובארק עם ישראל. "תרומתו של מובארק ליציבות במזרח התיכון בשלושים השנים האחרונות הייתה תרומה משמעותית, שלא נבעה רק מכוח תפקידו כנשיא מצרים, אלא בעיקר בזכות חוכמתו, אישיותו והבנתו את המזרח התיכון. כל מי שמכיר את מובראק מקרוב, יודע כי המזרח התיכון לאחר שלטונו אינו אותו מזרח תיכון, ולצערי השינוי - הוא לא לטובה".

פסק הדין הוא נכון ומכוון למרכז הפוליטי של מצרים

לא מסכים עם כמה מליצי היושר של הנשיא המודח המתנגדים למשפטו, בגלל מחלתו וגילו המתקדם, ואומרים כי ארצות הברית "מנהיגת העולם הדמוקרטי החופשי" לא היססה לרגע לענות לבקשתה של גרמניה למסור את דומיאניוק הגרמני המואשם כי הוא "איוואן האיום", שהיה שומר נאצי בתאי הגזים בזמן "השואה", והוא החולה הזקן המרותק למיטה וגילו היה קרוב לשמונים ושש שנים, ונלקח לבית המשפט על כיסא גלגלים, ומת אחרי מספר חודשים בכלא אחרי שנגזר עליו עונש מאסר עולם.

היו קיימים חילוקי דעות לגבי עונשו של מובארק "זכאות, מספר שנים, מאסר עולם והוצאה להורג".העדויות שהצילו את מובארק מהוצאה להורג נחשפות. לאחר ההחלטה ההיסטורית ששלחה את מובארק לכלות את ימיו מאחורי סורג ובריח, פרסמו כלי תקשורת במצרים את התמלילים המלאים של עדי המפתח במשפט, ובהם שר ההגנה בימי מובארק, הגנרל חוסיין טנטאווי, המכהן כראש המועצה הצבאית השולטת במדינה ושל עומר סולימאן, סגנו לשעבר של מובארק.

"איש לא ביקש ממני או מהמועצה הצבאית העליונה להשתמש בנשק נגד העם", סיכם טנטאווי את עדותו שבה התייצב לצד האיש שאיתו הלך שנים רבות. גם סולימאן טען שלא הייתה הנחייה מפורשת של מובארק לירות על מפגינים. פרשנים במצרים טוענים שאם השניים היו מעידים שמובארק הנחה לירות, הדבר היה עלול להוות עילה לגזר דין מוות.

במהלך הדיון סירב טנטאווי להטיל על המשטרה את האחריות לאירועים וציין כי לגורמים פורעי חוק הייתה יד באירועים. הוא התייצב לצד מובארק. "לא הייתה לי אינפורמציה ודאית על כך שמובארק ואל-עדלי נתנו הוראות להשתמש בכוח נגד המפגינים, אולם לדעתי זה לא קרה". טנטאווי גם אמר שאינו יודע אם מובארק היה מודע לעניין הפצועים וההרוגים. "גם אם הנשיא לשעבר היה מורה לירות על המפגינים אש חיה, הייתה אחריות משותפת על שאר האחראים".

ולמרות הכל, מה שאנחנו מקווים שהעונש שקיבל אותו מובארק היום יספק את משפחותיהם של השהידים שנורו למוות על ידיהם של חיילי מובארק ושר הפנים שלו..השהידים אשר הגינו על מצרים וביקשו להחזירה למעמדה הנכון, אחרת המפגינים בכיכר אל-תחריר ימשיכו להפגין ומספרם ילך ויגדל, מכיוון שאחראים אחרים שהיו מעורבים במעשי הפשע יצאו זכאים, לכן "משפט המאה" בגלל הסיבה הזאת וסיבות אחרות שהזכרתי, אינו צודק ותוצאותיו לא מספקות. "טנטאווי":"גם אם הנשיא לשעבר היה מורה לירות על המפגינים אש חיה, הייתה אחריות משותפת על שאר האחראים".

המהפכנים אולי קיוו לשינוי טוטאלי שיוציא את מצרים לדרך חדשה ודמוקרטית הרבה יותר, אך מצד שני האזרחים מבינים שהתעצמות האחים המוסלמים עלולה דווקא לעשות את ההיפך ולדרדר את מצרים למשטרים אפלים עוד יותר כמו באירן או במדינות קיצוניות אחרות, לכן פסק הדין הוא נכון ומכוון למרכז הפוליטי של מצרים. השופטים למעשה קבעו שמובארק היה שותף להחלטות, אך לא ניתן היה להוכיח שהוא זה שנתן את ההוראה ועל כן ניתן היה לגזור פסק דין ביניים שכזה.

אנו מעריכים כי השופטים ביקשו להעביר לאזרחים מסר בסגנון "רציתם את הראש של מובארק, קיבלתם את מבוקשכם ועכשיו אפשר לחזור לשגרה". ולמרות הכל, קשה לדעת מה יהיו ההשלכות של גזר הדין על הסיבוב השני בבחירות לנשיאות שיתקיים החודש, אך מה שבטוח הוא שלשני הצדדים המתמודדים"שפיק ומורסי", יש אינטרס ברור להרגיע את ההמונים מחשש שהצבא ישתלט שוב על העניינים וייאלץ לדחות שוב את הבחירות.

לאורך כל דרכו של המשפט הארוך חזר מובארק על המשפט המפורסם:"ארצי, גם אם אינה צודקת, יקרה לי".ותגובתי למשפט הזה היא מה שאמר השופט שקרא את גזר דינו של מובארק וידידיו הפושעים:"תקופת שלטונו של מובארק כ"30 שנה של חושך עז - שחור, שחור, שחור. שחור כמו לילה חורפי קר" והוסיף כי מנהיגי המדינה "ביצעו את הפשעים הנוראיים מכל, פעלו בעריצות וחטאו בשחיתות בלי לקחת אחריות. המצפון שלהם מת, התחושות שלהם הפכו רדומות ולבם נאטם".

על מובארק להתפלל לאלוהים כל שנייה שלא חטף את גורלו של שכנו, מועמר קדאפי, למרות שפשעיו לא פחות מפשעיו של האחרון אם לא יותר. מצרים הייתה האחות הגדולה ותישאר כך, כולנו תקווה שהעם המצרי יבחר את המנהיג הנכון והטוב שישמור על מצרים והעם שלה, עם הידיעה שלנו שהדבר הזה אינו בכלל קל.

ראינו את סופו של הרודן, אבל הסיפור המצרי רחוק מלהסתיים גם אחרי מתן גזר הדין וגם אחרי סיבוב הבחירות השני בעוד כשבועיים.

תאריך:  06/06/2012   |   עודכן:  06/06/2012
ד"ר סלאח עודטללה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"המשפט של המאה" ואכזבותיו
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוקטור למה?
6/06/12 11:11
2
יואבחלב
6/06/12 11:22
3
אנה מירושלים
6/06/12 12:15
 
המוסלמי והאפריקני
6/06/12 13:22
4
אופטמיסט
14/06/12 21:28
 
הרבה ישראלים
21/06/12 07:54
5
בארצות ערב
27/06/12 00:03
פורום: הפיכה במצרים (2011) כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"מהו שקר? - אין זה אלא אמת במסכה" (לורד ביירון)
06/06/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
הסופרת אלונה קמחי חושפת את "הצדדים האפלים בחייה" (אמירה לם, ידיעות אחרונות): טיפולים נפשיים, כדורים פסיכיאטריים, יחסים גרועים עם אמא, בעיות עם הבעל ו... : "החשש ממה שבנה, העומד בפני גיוס, עלול לעשות בשטחים...".
06/06/2012  |  אליקים העצני  |   מאמרים
מזל טוב, אריאל שרון, הצמח המוטל בתרדמת בבית החולים שיבא, הצמיח יצור כלאיים שנקרא שמו בישראל שרוניהו.
06/06/2012  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
חלק ה-2 לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א - 1961 (להלן: "הפקודה") מעניק פטוֹר ממס (שמשמעותו דחיית אירוע המס) בעת ביצוע שינוי מבנה הכולל מיזוג, פיצול והעברת נכסים.
החודש מלאו 45 שנה למלחמת ששת הימים.
05/06/2012  |  אלכס נחומסון  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il