|   15:07:40
אבישי אפרגון חוקר ופרשן לעניני צבא וביטחון   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

סוריה: קרב גורלי בחלב וחשש מנשק כימי

עם כל יום לחימה שעובר היכולת הצבאית הסורית הולכת ומצטמצמת. לדברי ראש אמ"ן נאלץ אסד בתקופה האחרונה לפנות יחידות רבות מחזית רמה"ג, ולשלוח אותן למאבק במורדים ברחבי סוריה. עובדה זו מצביעה על חוסר יכולתו המוחלט של אסד לדכא את המרד, ועל כך שהוא מוותר למעשה על האופציה הצבאית שלו מול ישראל
02/08/2012  |     |   מאמרים   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
המורדים בחלב, סוריה. היכולת הסורית מצטמצמת [צילום: AP]

מזה כשבוע מתנהל בעיר חלב שבסוריה קרב איתנים. צבא סוריה הזרים לאזור זה שתי דיוויזיות שריון ויחידות קומנדו, והוא מפעיל גם ארטילריה כבדה, מסוקי קרב ואפילו מטוסי קרב, ומפציץ בלא אבחנה את השכונות האזרחיות הרבות עליהן השתלטו המורדים. מנגד, הטילו המורדים למערכה אלפי לוחמים שזרמו לעיר מכל רחבי סוריה, מצוידים בעיקר בנשק קל, אך גם במטעני צד, רקטות וטילי נ"ט, וככל הנראה גם בכמות קטנה של טילי כתף נגד מטוסים.

עבור שני הצדדים זהו קרב מכריע. נראה כי עד עתה הצליחו המורדים להדוף את מתקפת הצבא הסורי ברוב הגזרות, והם ממשיכים להשתלט על שכונות נוספות, וכן על מתקני של ארגוני הביטחון והמשטרה. אם יצליחו המורדים במאבקם על העיר הענקית (2.5 מיליון תושבים), המהווה את הבירה המסחרית-כלכלית של סוריה, אזי ירשם לזכותם הישג מוראלי עצום, לצד פגיעה ממשית ביכולתו הכלכלית של המשטר.

עיר גדולה זו נחשבת, למעשה, מעין "עיר בירה שניה" של סוריה, ולפיכך שני הצדדים נאבקים עליה בחירוף נפש. בנוסף, זוהי עיר צפונית אשר תוכל לשמש את המורדים גם כמעין "אזור בטוח", בשל קרבתה לגבול הטורקי, ואף יתכן שעם השלמת ההשתלטות עליה תזכה העיר להגנה צבאית בינלאומית ולהקמת "מסדרון בטוח". זוהי הסיבה לכך שהצבא הסורי הטיל לקרב כוחות רבים, והוא מפעיל את כל כלי הנשק שברשותו, תוך כדי הפגזות ארטילריות עזות והפצצות מן האוויר של האוכלוסיה האזרחית.

החשש מהפעלת נשק כימי

הצלחתם של המורדים להשתלט על חלק גדול מהעיר החשובה חלב, והצלחותיהם גם בגזרות לחימה אחרות ברחבי סוריה - כולל חיסול צמרת ההנהגה הביטחונית הסורית בפיגוע התאבדות, והשתלטות על שדות תעופה, בסיסי מודיעין ונ"מ, ומחנות צבא רבים - מביאות את המשטר הסורי אל עברי פי פחת. על-אף השימוש המסיבי שהוא עושה בשריון ובחיל אוויר, נראה כי המורדים משתמשים יותר ויותר בנשק נ"ט המסב לשריון הסורי אבידות כבדות, ונראה כי גם נשק נ"מ נכנס בהדרגה לשימוש. קריסתו הקריבה והולכת של המשטר הסורי מעלה את האפשרות לכך שהוא יעשה שימוש בנשק כימי על-מנת להציל את עצמו.

נשק כימי - איזונים ובלמים

אל מול הסכנה שבהפעלת נשק כימי כנגד המורדים והאוכלוסיה האזרחית בסוריה, מתיצבות בימים אלו כל מעצמות העולם. רוסיה וארה"ב פנו ישירות לסוריה ודרשו ממנה שלא להשתמש בנשק זה בשום תסריט שהוא, וגם צרפת, בריטניה וגרמניה איימו על סוריה מהתוצאות הקשות שהיא תביא על עצמה אם תעשה בו שימוש. לאיום הרוסי משמעות עצומה עבור סוריה היות שרוסיה מהווה את משענתה העיקרית במועצת הביטחון של האו"ם, והיא חוסמת כל החלטה שיכולה להביא למעורבות צבאית בינ"ל כנגד סוריה, ולפיכך אין ספק שאסד יזהר מאוד שלא להשתמש בנשק זה. ברור לאסד כי אם ימרה את פיהן של המעצמות אזי הדרך סלולה להתערבות צבאית בינ"ל מהירה, שתביא לנפילתו הסופית ולהעמדתו לדין באשמת פשע מלחמה חמורים ואולי אף באשמת רצח-עם.

הנשק הכימי - נשק אסטרטגי

ככלל, וע"פ פרסומים זרים, הנשק הכימי בסוריה מוגדר כ"נשק אסטרטגי". משמעות הדבר היא, שבניגוד לשאר סוגי הנשק, אשר נמצאים באופן תמידי במחסני יחידות הצבא, הרי שהנשק הכימי שמור ומוגן באופן מיוחד, במספר אתרים מצומצם, ומחולק ליחידות הצבא רק במקרים מיוחדים, בהוראת הנשיא בלבד ובסמוך להפעלתו. עובדה זו מקלה על גופי המודיעין השונים במדינות המערב ובישראל, לעקוב אחר נשק זה ולוודא את מצבו בכל רגע נתון. הדיווחים האחרונים על "תנועות של הנשק הכימי" לא זכו לשום אישוש ממקורות צבאיים מוסמכים, וגם אם אכן היו תנועות כאלו, להערכתי מדובר אך ורק בשינויים טקטיים שנועדו לשמור את הנשק במקומות מוגנים יותר (מחשש להשתלטות צבא המורדים על מחסני נשק זה), ואין בזה שום רמז להפעלתו ח"ו. יתכן גם שאסד רואה בנשק זה גם מעין "קלף מיקוח" שיאפשר לו לעזוב את סוריה ללא פגע, תוך שהוא מבטיח מצידו שלא ייעשה בו שימוש.

יש לציין כי גורמים רבים מעוניינים בשמירה על מאגרי הנשק הכימי תחת פיקוח, וביניהם טורקיה, ירדן, מדינות המפרץ, וכן ארה"ב וכמובן גם ישראל. סביר מאוד להניח כי קיים שיתוף פעולה, ברמות שונות, בין ארגוני הביטחון והמודיעין של מדינות אלו, על-מנת לסכל כל אפשרות של הפעלת נשק זה או העברתו לידי ארגוני הטרור. גם המורדים עצמם הקימו כח מיוחד שתפקידו להשתלט ולשמור על מאגרי נשק זה. הכח מורכב מחיילים ששירתו בעבר ביחידות הנשק הכימי ונמצא תחת פיקודו של אחד מבכירי המפקדים בתחום, שערק לצבא המורדים.

היערכות בישראל

בישראל עצמה נשמעו מפי ראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון ברק אזהרות כי אם תהיה העברה של נשק זה לידי חיזבאללה יתכן שישראל תיאלץ לתקוף אותו. כפי שכבר ציינתי היכולת לפקח על מאגרי הנשק הינה גבוהה, ולפיכך תקיפה שכזו תוכל להיות מיושמת ביעילות רבה. יחד עם זאת, נראה כי גם חיזבאללה אינו מעוניין בקבלת נשק זה לידיו, ולו בשל העובדה הפשוטה שבכך יחשוף את עצמו להתמודדות מול עוצמתה המליאה של ישראל - אשר בראייתו, ובראיית כל מדינות ערב, מחזיקה אף היא בנשק כימי, ביולוגי וגרעיני.

השתלטות או העברה של נשק כימי לחיזבאללה בעת הזו, שבה הפוקוס הבינ"ל מופנה כלפי סוריה, גם תפגע קשות בתדמית שחיזבאללה מנסה ליצור לעצמו, כארגון פוליטי פנים לבנוני, וייחשף פרצופו האמיתי כארגון טרור קטלני המחזיק בנשק להשמדה המונית. לאחר הפיגוע בבולגריה, נכשל נסיונו של שר החוץ ליברמן להביא להכרזה על החיזבאללה כארגון טרור ע"י אירופה - אולם השתלטות החיזבאללה על נשק כימי תשנה לחלוטין את התמונה, תביא לשלילת הלגיטימיות הבינ"ל שלו כגורם מרכזי בממשלת לבנון, ותגרום לפגיעה קשה ביכולתו לממש את רצונו להפוך לשליטה הבלעדי של לבנון.

היכולת הסורית לאיים על ישראל הולכת ומצטמצמת

עם כל יום לחימה שעובר היכולת הצבאית הסורית הולכת ומצטמצמת. לדברי ראש אמ"ן נאלץ אסד בתקופה האחרונה לפנות יחידות רבות מחזית רמה"ג, ולשלוח אותן למאבק במורדים ברחבי סוריה. עובדה זו מצביעה על חוסר יכולתו המוחלט של אסד לדכא את המרד, ועל כך שהוא מוותר למעשה על האופציה הצבאית שלו מול ישראל. אמנם, סביר להניח שחלק מהיחידות הושאר בחזית, אולם פינויין של יחידות רבות יוצר באופן אוטומטי פערים גדולים במערכי ההגנה הסורים, וגם שולל מהם את העדיפות הכמותית הגדולה שממנה הם נהנו באופן מסורתי. בתנאים אלו, ובהתחשב במצבו הקשה של צבא סוריה הנאבק בעשרות אלפי מורדים ועריקים הפזורים בכל רחבי סוריה (ונהנים מתמיכת הרוב הגדול של האוכלוסיה), אין ספק כלל כי היכולת הסורית לאיים על ישראל קטנה בהרבה, והיא מוסיפה להצטמצם מדי יום.

כמו-כן, נפלו בידי המורדים עשרות רבות של בסיסי צבא, חיל אוויר, שריון ומודיעין בכל רחבי סוריה, עיירות רבות נמצאות תחת שליטתם המליאה, קצב העריקות מהצבא הולך ומתגבר (גם של קצינים בכירים), וצירי התנועה והלוגיסטיקה מותקפים במטעני צד, ירי נ"ט ומארבים. תנאים אלו הופכים כל מתקפה יבשתית סורית לכמעט בלתי-אפשרית, ולמעשה כל מהלך שכזה נידון לכשלון חרוץ מראש. גם תקיפה אווירית הינה מהלך בלתי סביר בשל חולשתו הגדולה של חיל האוויר הסורי בהשוואה ליכולתו המצוינת של חיל האוויר הישראלי.

מתקפת טילים או רקטות

תקיפה בטילים או רקטות לטווח ארוך הינה תרחיש שסבירותו נמוכה, וגם אם תתממש הרי שהיא תהיה מוגבלת ומצומצמת, ותזכה למענה התקפי נחוש שיביא להשמדת משגרים רבים (עובדה ידועה היא כי במלחמת לבנון השניה כל משגר טילים של חיזבאללה ששיגר טיל או רקטה הושמד מיד לאחר השיגור, ולעיתים אף לפניו). אם אכן יצליחו מספר משגרי סקאד לחמוק ממטוסי הקרב הישראלים ולשגר, אזי הם יעמדו בפני המחסום האיכותי של 3 סוללות החץ, ביניהן הסוללה החדשה בעלת היכולות המשודרגות שהוכנסה לאחרונה לשירות והוצבה באזור המרכז, וכן מול סוללות טילי ה"פטריוט משופר" אשר שודרגו מאוד מאז מלחמת המפרץ הראשונה.

במלחמת המפרץ הראשונה (בשנת 1991) נורו 39 טילים לעבר ישראל, בעוד שחיל האוויר האמריקני לא הצליח להשמיד אף לא משגר אחד, וגם טילי הפטריוט כשלו לחלוטין - אך מכל הטילים הנ"ל היה הרוג אחד הי"ד, בעוד שבסעודיה פגיעה של טיל הביאה להרג 28 חיילם אמריקנים ולפציעתם של 97 נוספים!

עובדות אלו מביאות אותנו לחיזוק האמונה והביטחון בה' יתברך, יחד עם הודאה על נסיו ונפלאותיו במיגור משטרי הרשע והדיכוי שסביבנו.

כל המידע בטור זה מבוסס אך ורק על מקורות גלויים (נתוני "המכון למחקרי ביטחון לאומי" בישראל, המכון ללימודים אסטרטגיים בלונדון, ו JANES בארצות הברית)
הכותב הוא חוקר ופרשן צבאי
תאריך:  02/08/2012   |   עודכן:  02/08/2012
אבישי אפרגון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוריה: קרב גורלי בחלב וחשש מנשק כימי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד ישי
2/08/12 14:06
2
גינגי654
6/08/12 11:52
3
אליהו. מהצפון
7/08/12 00:10
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
איש עברי שעשה ביקור עם פילגשו אצל אביה, ולאחר כמה ימים עשו דרכם חזרה מאזור בית לחם אל מרגלות הר אפרים שם גרו, הגיעו קרוב ליבוס (ירושלים בהמשך). האיש לא רצה ללון בלילה בעיר פאגאנית, והגיע לגבעה של בני שבט בנימין. אף אדם שראהו יושב ברחוב עם חמוריו, משרתו ובת זוגו - לא הציע לו לינה. רק זקן אחד נכמר ליבו והכניסם לביתו.
02/08/2012  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
אני אומרת לאחי האמריקנים (ואמריקנים-יהודים ...)
02/08/2012  |  נורית גרינגר  |   מאמרים
עשרה רעיונות לקברניטי המדינה כיצד "לסתום את הבור" שהם כרו...
01/08/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
"ואתחנן אל ה' בעת ההיא...". משה האיש, המנהיג, רעיא מהימנא, האיש אשר "עבדי משה בכל ביתי נאמן הוא" [במדבר י"ב, ז'], עומד למות. הוא ימות בטרם ייכנס העם לארץ ישראל. הוא עומד למות בלא לראות את הארץ הזאת.
01/08/2012  |  ציפורה בראבי  |   מאמרים
שאלה: מהי העונה האופטימאלית לטפל בתיקוני בדק-בית לקראת החורף?
01/08/2012  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי  
אסד: המאבק בטרוריסטים יכריע את גורל סוריה  /  איציק וולף
טנק בראש תהלוכת ניצחון בחלב  /  עידן יוסף
"לא ניתן לצפות מצבא סוריה לוותר"  /  איציק וולף
הרס טוטאלי  /  מרדכי קידר
הפעם סמ"ך שמח  /  פזית רבינא
חדירת האיסלאם הרדיקאלי לסכסוך הסורי  /  ג'ונתן רובינסון, טל פירסט, עינב יוגב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון  |  
כל עוד אנשים כמו יעלון, משת"פים נאמנים מיל' של נתניהו, הם מראשי מבקריו, כאשר ברור שהשנאה האישית שלהם לנתניהו היא המוטיב המרכזי ביסוד ביקורתם, נתניהו יכול לישון בשקט
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דרור אידר
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו    קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il