|   15:07:40
  יעל ענתבי  
סגנית ראש העיר ירושלים עיריית ירושלים
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הרכבת הקלה בי-ם: הציבור מולעט במידע מוטעה

בראיון לתקשורת של שר התחבורה ישראל כץ שניתן השבוע, אמר השר, כי כל קווי האוטובוס בירושלים נשארו במקביל להפעלת הרכבת. מובן שהשר אמר דברים לא נכונים שהם עצם הבעיה. אני מניחה שהשר לא שולט בפרטים של כל פרויקט אבל לא להבין חלק מהותי ביותר במערך ההסעה שעלה מיליארדים ופקידי משרדו מתכננים לזרוק פה עוד מיליארדים - זה כבר חוסר אחריות
05/08/2012  |   יעל ענתבי   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
הרכבת הקלה. שירות ירוד וזמן מבוזבז [צילום: פלאש 90]

נציגי משרד התחבורה בדיונים בוועדות הכנסת ובתגובות הדובר לעיתונאים, חוזרים על מנטרה המנותקת מהמציאות, כי הרכבת הקלה בירושלים היא הצלחה גדולה וכי הנוסעים מגיעים ליעד בזמן קצר יותר. תשאלו, איך פקידי משרד התחבורה מטעים את הציבור?

בדיון בעירייה בו הוסקו מסקנות מהשינויים שבוצעו בקווי האוטובוסים (הפעימה הראשונה) שחלקם בוטלו כדי לחייב את הנוסעים להשתמש ברכבת, הוצג לנו סקר שכלל נסיעות שנערכו ע"י עובדי "צוות תוכנית אב לתחבורה בירושלים". גוף זה מאוגד כעמותה בה שולט משרד התחבורה, העמותה אחראית לתכנון תשתיות התחבורה המרכזיות בירושלים. ברור, כי לעמותה אינטרס מובהק להציג את הרכבת כהצלחה.

מסתמכים על 'עבודת מחקר' חובבנית

תוצאות נסיעות המבחן שנעשו במסגרת אותו סקר לא נראו לי הגיוניות בהשוואה למאות התלונות שקיבלתי מתושבי העיר הסותרות את תוצאות הסקר. מה שמתברר זה כך: נסיעות המבחן (20 נסיעות בלבד!) התקיימו ע"י עובדי העמותה ורק בשעות השיא, ברבע מהבדיקות זמן ההגעה היה ארוך יותר. לא נערכה בדיקה של זמן ההגעה של נוסעי הרכב הפרטי. לא נערכו נסיעות מבחן בשאר שעות היום, בקיצור, בקביעתו כי הרכבת הינה סיפור הצלחה משרד התחבורה מתבסס על "עבודת מחקר" חובבנית ואינטרסנטית.

דוגמאות למידע שקיבלתי מתושבים שמתלוננים על הארכת זמן ההגעה ליעד: בנסיעה בשעות הצהריים לוקחת נסיעה באוטובוס משכונת פסגת זאב לתחנה המרכזית 15-20 דקות לעומת 40 דקות ברכבת. תושב פסגת זאב שאינו גר בסמוך לתחנת רכבת וצריך להגיע אליה באוטובוס יוסיף לזמן זה עוד כ-20 דקות. כך שבסיכום ייקח לו שעה נסיעה ברכבת לעומת 20 דקות היום מתחנת האוטובוס ליד ביתו ובלי מעבר מאוטובוס לרכבת. דוגמה נוספת: בעבר הנסיעה מקרית מנחם עד התחנה המרכזית הייתה מתבצעת באמצעות קו 20 ואורכת 20-30 דקות, היום מקרית מנחם לוקחים את קו 20 שמגיע רק עד הר הרצל, שם מחליפים לרכבת, ההמתנה לרכבת אורכת זמן וכך לוקח כמעט שעה להגיע לתחנה המרכזית.

דוגמה נוספת: להגיע מבית הכרם לתיאטרון ירושלים אורך היום שעה במקום 40 דקות בעבר. להגיע מגבעת שאול לקטמון צריך היום לקחת אוטובוס מגבעת שאול לשד' הרצל, לעלות על הרכבת ולהחליף שוב לאוטובוס ברח' המלך ג'ורג'. עדיף כבר לצעוד ברגל.

מאז הפעלת הרכבת הקלה בירושלים, עיקר המידע שמגיע לידיעת הציבור נוגע להתנהגות הפקחים של הזכיין "סיטיפס", לליקויים בהפעלת המכונות למכירת כרטיסים ושאר קשיי הסתגלות.

ירידה באיכות השירות

הבעיה העיקרית עם הרכבת הקלה בירושלים היא שהשירות אותו מקבלים כלל תושבי העיר הוא ברמה נמוכה מאשר בעבר. במקרים רבים לוקח לנוסעים יותר זמן להגיע ליעד וגם צריך להחליף פעם או פעמיים אמצעי תחבורה בעקבות ביטול קווי אוטובוס בעיר שהגיעו לטווח רחב של יעדים ברחבי ירושלים.

כתוצאה מכך, רוב הנוסעים צריכים לעבור מאוטובוס לרכבת ולפעמים לאוטובוס נוסף כדי להגיע ליעד, כל מעבר כזה גם כרוך בהמתנה, הליכה בגשם או בחום וקשה למבוגרים ולילדים. ההסכם שנחתם בין המדינה לזכיין מאפשר לזכיין להשתלט על המרחב הציבורי ולהביא לכך שהנוסעים יחויבו להשתמש בשירותי הרכבת תוך ביטול חופש הבחירה והתחרותיות.

השר כץ: התנהלת הגובלת בחוסר אחריות

בראיון לתקשורת של שר התחבורה ישראל כץ שניתן השבוע, אמר השר, כי כל קווי האוטובוס בירושלים נשארו במקביל להפעלת הרכבת. מובן שהשר אמר דברים לא נכונים שהם עצם הבעיה. אני מניחה שהשר לא שולט בפרטים של כל פרויקט אבל לא להבין חלק מהותי ביותר במערך ההסעה שעלה מיליארדים ופקידי משרדו מתכננים לזרוק פה עוד מיליארדים - זה כבר חוסר אחריות.

אני מניחה גם ששר התחבורה לא יודע שתכנון הרמזורים בצמתים לטובת הרכבת גרם לעומסי תנועה לבעלי הרכב הפרטי ולאוטובוסים שלפי התוכנית אמורים להביא את הנוסעים לתחנות רכבת. שלא לדבר על העלויות הבלתי נתפסות. לא רק הכסף שנשפך כבר אלא גם העתיד להישפך.

בחוזה בין המדינה לזכיין נקבעה רשת ביטחון של מספר משתמשים צפוי ברכבת בשנה הראשונה של 4.2 מיליון נוסעים בשנה (140 אלף נוסעים ליום בממוצע). כיום, לאחר שהרכבת פועלת כבר שנה ובדרום העיר מכריחים את התושבים לנסוע ברכבת, נוסעים בה בממוצע 80 אלף נוסעים ליום, המדינה אמורה להשלים 62% מהמחיר עבור 60 אלף נוסעים נוספים עד גובה רשת הביטחון, המשמעות היא כ-70 מיליון שקלים לשנה או 2.1 מיליארד לכל תקופת ההסכם.

אני מקווה ששר התחבורה לא ימשיך להלעיט את הציבור במידע מוטעה, יתעשת, יכנס לעומק הדברים ויקבל את ההחלטות המתבקשות שעיקרן שינוי במערך האוטובוסים כך שתתאפשר בחירה בין כלי התחבורה, החזרת השליטה ברמזורים לעיריית ירושלים וביטול הארכת קו הרכבת לצפון ולדרום. קיימים פתרונות ישימים וטובים יותר מהארכת הקו הנוכחי שגם יחסכו למדינה מאות מליוני שקלים!!!

הכותבת היא חברת הנהלת ומועצת העיר ירושלים (סיעת פז), מחזיקת תיק איכות השירות
תאריך:  05/08/2012   |   עודכן:  05/08/2012
יעל ענתבי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הרכבת הקלה בי-ם: הציבור מולעט במידע מוטעה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דוד311
5/08/12 13:49
2
אביתר אא
5/08/12 14:55
3
שמעונה הלל
6/08/12 01:00
4
ton
27/08/12 17:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רגע לפני שעת האפס, שככל הנראה כבר נקבעה, הבה נקשיב פעם נוספת לאזהרות של ראשי מערכת הביטחון השונים בישראל, בעבר ובהווה, כי מלחמה יזומה של ישראל נגד אירן עלולה להמיט אסון בקנה מידה של חורבן בית שלישי.
05/08/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
יֵשׁ סוֹף
05/08/2012  |  אברהם הללי  |   מאמרים
מוסף הארץ של השבוע שעבר מקדיש חלק ניכר מדפיו לדיון "רציני" בעניין נדוש מדי. נדוש כמעט כמו האדם עצמו. מובאים מספר ראיונות עם אנשים שאמורים להיות חכמים ויודעי "תורה", שכולם כאחד דנים באלוהות ובאמיתות קיומה, מתוך הנחה שהאלוהות היוצרת או הנוצרת, היא ערך קרדינאלי שחשוב להוכיח או לשלול את קיומו, בכלים חילוניים מדעיים, ולא היא!.
05/08/2012  |  גד גזית  |   מאמרים
הפעם הם הופיעו יחד:
05/08/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
אתם שטופי המוח, שמרוב תאוות בצע והכוח שכחתם מהו השונה וגם הזר, שכחתם מיהו מסכן וגם החלש, ותוך פחות מ-30 שנה יצרתם פערים וקרע בחברה שלא היו מביישים אף מדינה, המשתייכת לעולם אליו חשבו שאנו כבר לא שייכים כלל.
05/08/2012  |  איתי יהל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רון בריימן
רון בריימן
האשמת נתניהו כאילו הוא זה שמונע עסקה, היא עלילה מרושעת המופצת על-ידי מתנגדי נתניהו אשר שכחו מי האויב    אחת השגיאות החמורות ביותר של ממשלת ישראל: ההפרדה בין חטופים לחטופים, ואי-עמיד...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il