הביטוח הלאומי אוגר במחשביו מידע רב, כולל מידע רגיש ביותר על אודות מאות אלפי תושבים. בין השאר מצויים ברשותו של הביטוח מידע רפואי וכלכלי רגיש ביותר, מסמכים רפואיים, חוות דעת פסיכולוגיות, דוחות של עובדים סוציאליים, תלושי שכר מפורטים מכל השנים, דפי חשבון בנק וכדומה.
לביטוח הלאומי סמכויות נרחבות לקבלת מידע על אודות מאות אלפי תושבים מגורמים רבים כגון: משרדי ממשלה, רשויות מקומיות, רשויות המס, בתי חולים, משרד העבודה והרווחה, צה"ל ובעצם ממי לא?!
מתחקירים עיתונאיים ועל-פי משאלים וסקרים שנערכו על אודות תפקוד ורמת שביעות הרצון מהביטוח הלאומי עולה, כי הביטוח הלאומי מזלזל במבוטחיו, במיוחד ב"חלשים" שבהם, שאותם הוא מרבה לטרטר ולהתעמר בהם, לעיתים תוך אי-אכפתיות ואטימות נוראית.
נוכח יחס מזלזל זה מצד הביטוח הלאומי כפי שנחשף מדי פעם בתקשורת, ראוי לשאול ולבחון לעומק האם הביטוח הלאומי מגלה יחס של זלזול וחוסר אכפתיות גם בכל הנוגע לשמירת המידע הרב והרגיש שהוא אוגר על אודות מבוטחיו, שהם כידוע כלל תושבי מדינת ישראל. אחרי הכל, מדובר במידע רגיש ואישי ביותר שעלול לפגוע באנשים ובמשפחות בצורה קשה ואלי לחרוץ גורלות.
ההערכה של אנשי מקצוע היא שמידע אישי ואף רגיש ביותר אכן דולף מהביטוח הלאומי בדרכים שונות ומגיע או מועבר לגורמים בלתי-מורשים ובהם חוקרים פרטיים. השאלה היא, לא אם יש דליפת מידע אישי מהביטוח הלאומי, אלא מה היקף התופעה? דליפת המידע ופגיעה בצנעת הפרט יכולות להיעשות בצורות שונות: זו יכולה להיות פקידת ביטוח לאומי שמוסרת מידע לקרובת משפחה או לשכנה, וזו מעבירה את המידע הלאה; או שזה יכול להיות חמור מכך - כאשר תמורת בצע כסף אנשים בתוך המערכת מעבירים קבצי מידע או מסמכים לחוקרים פרטיים או למתעניינים אחרים; או שזה יכול להיעשות תוך חדירה חיצונית למחשבי הביטוח הלאומי ושליית מידע מהם; ומן הסתם יש שיטות נוספות להוציא מידע מהביטוח הלאומי.
האם הביטוח הלאומי נוקט באמצעים הנדרשים להגנת המידע האישי על המבוטחים? ראוי שאזרחי ישראל לא יהיו שאננים, וישאלו עצמם האם הביטוח הלאומי נוקט באמצעים הדרושים כדי שמידע אישי וחסוי עליהם אינו דולף ומועבר לגורמים בלתי-מורשים? האם הביטוח הלאומי מקפיד על שמירת צנעת הפרט והזכות לשמירה על פרטיות? מי מפקח על הביטוח הלאומי ומוודא שהוא נוקט ומקפיד על כל אמצעי הגנת המידע?
אם נפנה שאלות אלה לראשי הביטוח הלאומי, בוודאי נקבל תשובות מסוגננות ומנוסחות היטב בנוסח: הביטוח הלאומי נוקט בכל האמצעים לשמירת הפרטיות וההגנה על המידע על מבוטחיו. האומנם?
המידע המצוי בביטוח הלאומי נחשב כ"מידע טוב" ויש לו ביקוש מצד "מתעניינים" רבים למידע שנמצא ברשות הביטוח הלאומי יש ביקוש רב מצד חוקרים פרטיים, חברות ביטוח, בנקים, מקומות עבודה או סתם מצד שכנים סקרנים וחטטנים. המידע נחשב ל"מידע טוב" ויש להניח שחוקרים פרטיים ו"מתעניינים" אחרים מנסים, ואולי אף מצליחים בשיטות שונות ורצוי "חוקיות", לדלות מידע ממאגרי המידע של הביטוח הלאומי.
חשוב לזכור, היכן שיש רצון נחוש לאסוף מידע ומאידך-גיסא המידע לא מאובטח כראוי ובצורה קפדנית והרמטית - במקרה כזה המידע עלול לדלוף. הבעיה היא שאנשים, שהמידע האישי עליהם דולף לגורמים לא מורשים, לעולם לא ידעו זאת, וכשאין תלונות אז לא חוקרים, ולכן חובה על הנהלת הביטוח הלאומי לפקח ברמה קפדנית ובאמצעים משוכללים שיקלו על הביטוח הלאומי "לעלות" על כל הוצאת או דליפת מידע לגורמים בלתי-מורשים.
כאן המקום לשאול את הנהלת הביטוח הלאומי: האם התגלו בשנים האחרונות מקרים של עובדי הביטוח הלאומי שהעבירו מידע על מבוטחים לגורמים בלתי-מורשים? ואם כן, אלו צעדים ננקטו נגדם? ראוי לחייב את הנהלת הביטוח הלאומי לפרסם נתונים אלה ולו בשם שקיפות המידע.
אולי לא רבים יודעים, אבל מוקדני שירות המידע הטלפוני של הביטוח הלאומי, שתפקידם לברר ולמסור מידע למבוטחים, כולל מידע "רגיש", הם ברובם, אם אינני טועה, אינם עובדים מן המניין של הביטוח הלאומי, אלא עובדי חברה חיצונית שנשכרה על-ידי הביטוח הלאומי. מוקדנים אלה מחוברים ישירות למחשבי הביטוח הלאומי ונגישים למידע רגיש ועדכני. מדובר במוקדנים שהם למעשה עובדי כוח-אדם שמתחלפים מדי פעם. האם עובדים אלה נבדקים בצורה יסודית? האם יש פיקוח צמוד עליהם? אני מקווה שהתשובות לשאלות אלה חיוביות.
כמה עובדים מועסקים בביטוח הלאומי באבטחת מידע אישי על מבוטחים? מעניין לדעת כמה עובדים מועסקים בביטוח הלאומי בנושא שמירת ואבטחת מידע. ראוי שהביטוח הלאומי יפרסם נתון זה כדי לדעת באיזה סוג של עדיפות עומד נושא אבטחת המידע בקרב הנהלת הביטוח הלאומי. אני מעריך שמספרם של אלה לא גדול, וגם אם נצא מנקודת הנחה שהם בעלי רצון טוב לפקח על שמירת המידע, קשה לראות אותם מצליחים לפקח על המאות הרבות של עובדי הביטוח הלאומי ועל עשרות הסניפים הפזורים ברחבי הארץ.
וכאן אני מפנה קריאה לשר התקשורת, הרווחה והשירותים החברתיים,
משה כחלון, "אביר הצרכנים" והמופקד על הביטוח הלאומי: אדוני השר, בדוק את נושא אבטחת המידע בביטוח הלאומי לעומק, קבע כללים מחמירים לגבי שמירת והגנת מידע הנאגר בביטוח הלאומי. כולנו יודעים שאבטחת המידע ושמירת צנעת הפרט בביטוח הלאומי אינן מספקות בלשון המעטה. פונה אני אליך: נקוט פעולות דרסטיות לשיפור המצב בנושא זה. ולעיתונות הישראלית אני קורא: בדקו וכתבו על נושא זה, אל תרפו. נכון, הנושא הוא לא "רייטינגי" כמו החתונה המלכותית של נינט ויהודה לוי, אבל הוא בהחלט חשוב.