|   15:07:40
  יצחק מאיר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

על הטוב ועל הישר ועל האמת

הציות הוא עיוור. הוא אינו בוחן את הנוף בו פועל האדם, את הטופוגרפיה החברתית, את המשמעויות הסיסמיות של מעשי בני האדם. הוא מאיים להיהפך לציות הנשען על חולשת הקיצוניות שאינה משקיעה חשיבה במיקומה של המצווה במלכות אלוהים ואדם וינייטה לפרשת לך לך התשע"ג
25/10/2012  |   יצחק מאיר   |   מאמרים   |   תגובות
"שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ" [צילום: פלאש 90]

רבינו יונה גירונדי:
"כללו של דבר חייב אדם לשום עיניו ולבו על דרכיו ולשקול את כל מעשיו במאזני שכל. וכשרואה דבר שמביא לידי עבודת הבורא יתברך יעשנו ואם לאו יפרוש ממנו"

אדם מן הישוב יודע מה ישר בעיני חבריו ומה חשוב בעיניהם כרעה. אין יודע אם יש בו מצפן מולד המזהיר אותו להבדיל כבר מינקות בין הראוי לבלתי ראוי, או אם במציאות לתוכה נולד, למד באורח בלתי אמצעי מה מוצא חן בעיני הוריו או בעיני כל מי שסובב אותו והסיק באורח לא מודע כי מה שמבדיל בין יד לוטפת לבין עין מייסרת הוא הוא המוסר.

יש חכמים ואנשי מדע היודעים להוכיח כי עזרה לזולת או חלוקה צודקת של צרכי מזון וקיום, מובנות במודעות של תינוקות כמידות של יושר וכנגד אלה כי נטילת רכוש מן הזולת, עוינות ובוודאי פגיעה גופנית מזוהות מלידה כמידות של סטייה מן הישר. יש לעומתם חוקרים היודעים להוכיח כי תינוקות לומדים, אומנם כבר בגיל רך, להבדיל בין הישר למה שאינו ישר מניסיונם ומאמצים את המידות כאילו הן מולדות.

בין כך ובין כך, המצפן המולד או הנרכש בשחר חייו מורה לו לאדם איך מתהלכים בדרך הישר. הוא אינו מלמדו מה טוב. הוא מלמדו לא לגנוב ולא לשקר אבל לא מלמדו כיבוד אם ואב, הוא מלמדו "פרוש לרעב לחמך" אבל לא מלמדו "טובה תורה עם דרך ארץ", הוא מלמדו "לא תונה את הגר" אבל לא מלמדו שמירת שבת ואמונה באל בורא עולם.

תכלית הענקת התורה לבני האדם היא להבטיח כי אמנה עליה חתומים כביכול גם האדם וגם האלוהים היא הישר הברור מאליו והטוב המבורר, "שְׁמֹר וְשָׁמַעְתָּ אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּךָּ לְמַעַן יִיטַב לְךָ וּלְבָנֶיךָ אַחֲרֶיךָ עַד עוֹלָם כִּי תַעֲשֶׂה הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ" [דברים י"ב, כ"ח]. המדרש ב'ספרי' שואל, "מהו הטוב ומהו הישר"? ומשיב: "רבי עקיבא אומר, הטוב בעיני שמים - והישר בעיני אדם". גם הטוב וגם הישר נדרשים על-ידי האלוהים שאינו יכול להיות סובלן עם מי שטוב ואינו ישר או ישר ואיננו טוב, אולם מידות הטוב והישר יונקות גם משמיים ויונקות גם מן האדם עצמו ומשלימות זו את זו.

לפניו למראה, אחריו למהות

מיד אחרי ברית בין הבתרים, מתגלה ה' אל אברם בן תשעים ותשע השנים, ואומר לו את דבר האמנה, או הברית: "אֲנִי אֵל שַׁדַּי הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי וֶהְיֵה תָמִים" [בראשית י"ז, א']. לתוך המילים המעטות נדחסת כל התורה כולה. האלוהים שאמר לעולמו "די" עם בריאת האדם היודע את האלוהים, דורש מן האדם להיות אדם תמים, שלם, אדם של הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר.

הרמב"ן סוקר את שבע התיבות האלה ומתעכב על הִתְהַלֵּךְ לְפָנַי הנראות כסותרות את הפסוק "אַחֲרֵי אֱלֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ וְאֹתוֹ תִירָאוּ וְאֶת מִצְוֹתָיו תִּשְׁמֹרוּ וּבְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ וּבוֹ תִדְבָּקוּן" [דברים י"ג, ה']. לפני ה', אחרי ה', סגנון אין ספק, אולם סגנון התובע דרשה. הרמב"ן בפירושו על בראשית אומר, "כי המצווה לאחוז דרכו קודם שיורנו יאמר "התהלך לפני", והבא אחרי הצוואה (מתן תורה) יאמר "אחרי ה' תלכו".

בטרם ניתנה תורה הקדים מצפן יושרו של האדם את צפונות צווי האלוהים. הוא קבע את התוואי שנקבע לאחר מכן משמיים. אברהם התהלך לפני ה'. לא רק הוא. בני יעקב מתאספים סביב למיטת חוליו בו ימות לזכות בברכתו, "וַיְבָרֶךְ אֶת יוֹסֵף וַיֹּאמַר הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר הִתְהַלְּכוּ אֲבֹתַי לְפָנָיו אַבְרָהָם וְיִצְחָק, הָאֱלֹהִים הָרֹעֶה אֹתִי מֵעוֹדִי עַד הַיּוֹם הַזֶּה..." [בראשית מ"ח, ט"ו].

המדרש הער גם הוא לתיבה לְפָנָיו מבהיר: "אמר ר' יוחנן, למה היו האבות דומין לפני הקב"ה? לרועה שהוא מהלך וצאנו מהלכת לפניו. אמר לו ריש לקיש לנשיא שהוא מהלך וזקניו מהלכים לפניו, והזקנים מודיעין כבודו של נשיא, כך היו אבות העולם הולכים לפניו" [תנחומא, לך לך סימן כ"ו].

רבי יוחנן שואל מן העולם החקלאי את התמונה של הצאן המהלכים מעצמם כביכול בדרך שהרועה התווה להם, הם הולכים לפניו למראה, אחריו למהות. ריש לקיש שואל מעולם המלכות את התמונה של הכבוד שעושים האבות לקדוש ברוך. הם הולכים לפניו לבשר לעולם כולו שהוא בא, והלפניו שלהם אינו גם הוא אלא מהות האחריו. "והענין בשניהם ללכת אחרי השם, לירא ממנו לבדו, ולעשות מה שיצווה", מסכם הרמב"ן.

הציות לתורה הוא גם ציות למצפן היושר המולד או הנרכש, וגם לצפונות הטוב הנדרש. הוא תובע מן האדם לקבל הכרעה משלו על הישר אפילו לא הקדים החוק להשכיל אותו בצומת להורות לו מה הדרך ילך בה.

אנרגיה של יצירה

הכתוב משבח את יְחִזְקִיָּהוּ המלך אחר מותו ואומר: "וַיַּעַשׂ כָּזֹאת יְחִזְקִיָּהוּ בְּכָל יְהוּדָה וַיַּעַשׂ הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר וְהָאֱמֶת לִפְנֵי ה' אֱלֹהָיו" [דברי הימים ב', ל"א, כ']. על הַטּוֹב וְהַיָּשָׁר הוסיף גם וְהָאֱמֶת, וגם אמת זאת הלכה לפני ה', לרצונו, ולא רק אחריו.

הציות למצפן היושר הטוב והאמת המולדים או הנרכשים הוא בחינת דרישה של החוק עצמו. החוק אינו מסתפק במי ששומר אותו רק מפני שיראת המלכות או יראת השופטים או השוטרים או אפילו יראת האלוהים שאין עימה מאהבת האלוהים דורשים אותו. האנרגיה הצריכה לשמירה מעולה של החוק אינה אנרגיה של ציות בלבד. היא אנרגיה של יצירה. אדם ממונה על יצירת יושרו, על יצירת טובו, על יצירת אמיתו. מינוי זה הוא רצון עליון.

רבינו יונה גירונדי בפירושו על מסכת אבות פרק ב' אומר: "כללו של דבר חייב אדם לשום עיניו ולבו על דרכיו ולשקול את כל מעשיו במאזני שכל. וכשרואה דבר שמביא לידי עבודת הבורא יתברך יעשנו ואם לאו יפרוש ממנו". אקטיביזם מוסרי אינו תנאי ליושר, אולם הוא קובע את איכותו ואת משמעותו.

מצוות אנשים מלומדה יכולה להתקיים גם בלי אקטיביזם מוסרי, היא יכולה להיות חלק מהליכה בתלם מזדמן מקובל שאינו דורש מאמץ לבד ממאמץ הציות העיוור למהלך הנראה נכון בשעתו אפילו הוא נמצא עולה בקנה אחד עם מידות נדרשות. אין בו הליכה לא אחרי ולא לפני ה' אלוקיך. אין בו "בְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ וּבוֹ תִדְבָּקוּן", בעיקר וּבוֹ תִדְבָּקוּן, אין בו.

אך רע מכל, אין בציות שאינו נשען על האנרגיות היצירתיות של שיקול כל המעשים במאזני השכל כתביעת רבינו יונה מגירונדי, תשומה של חוש המידה. הציות הוא עיוור. הוא אינו בוחן את הנוף בו פועל האדם, את הטופוגרפיה החברתית, את המשמעויות הסיסמיות של מעשי בני האדם. הוא מאיים להיהפך לציות הנשען על חולשת הקיצוניות שאינה משקיעה חשיבה במיקומה של המצווה במלכות אלוהים ואדם.

באיגרת הקודש לרמב"ן פרק ג', אומר החכם מגרונה: "וחכמי האמת יודעים כי הרחקת האדם אל הקצוות אינו מדין הטוב והישר, אבל המידות הבינוניות הם המובחרות. ועל זה אמר שלמה כליו השלום בקהלת, אל תהי צדיק הרבה ואל תתחכם יותר אל תרשע הרבה ואל תהי סכל". המידות הבינוניות, הממוצעות, נוצרות מן האנרגיות האישיות המושכלות של ההולך בדרכי האלוהים, גם על-פי המצווה גם על-פי המצפן. המידה הממוצעת היא יצירה של האדם. מצפנו או מצפונו של האדם, הם עיניו וליבו של המאמין באמנה שכרת אל שדי עם אברם שלמד להתהלך תמים לפני אלוהיו. התמים הזה, השלם הזה, הוא ניצחון הטוב והישר והאמת בעיני אלוהים ואדם.

תאריך:  25/10/2012   |   עודכן:  25/10/2012
יצחק מאיר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המצב הנולד טומן בחובו אפשרות אמיתית להסדר .שיחלק את המדינה הפלשתינית העתידית לשתי ישויות נפרדות. ממש כפי שהן כיום וממש כפי שהן היו עד 1967. ביקור האמיר מקטר בעזה תוך שהוא פוסח על אבו מאזן "הראיס" מוכיח כי כך גם העולם הערבי רואה את המצב.
25/10/2012  |  ארז מזרחי  |   מאמרים
למחוק את החיוך. אני רציני! כן, אני עומד מאחורי הכותרת! התקשורת אשמה שאין עימות טלוויזיוני בין המועמדים לראשות הממשלה. ולפני שאני ממשיך, הערה חשובה: עקרונית - אני חושב שבדמוקרטיה, עימות בין מועמדים המבקשים להנהיג את הציבור, חשוב ברמה קריטית. מגיע לנו האזרחים (להלן בעלי הבית!) להתרשם ולקבל תשובות על שאלות שמטרידות אותנו, ממי שאמורים לנהל ולהשפיע על חיינו.
25/10/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בשנת 2007 פירסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את חלוקת תלמידי ישראל לארבעת מגזרי החינוך הקיימים: ממלכתי כללי (35 אחוז), מוסדות חרדיים (25 אחוז), ממלכתי דתי (15 אחוז) וממלכתי ערבי (25 אחוז).
25/10/2012  |  ירון ידען  |   מאמרים
בימים אלו אנו מציינים 17 לרצח הנורא של ראש הממשלה ושר הביטחון, יצחק רבין. רבין ידע לשלב בכהונתו כראש ממשלה בין נחישות ביטחונית, תבונה מדינית ורגישות חברתית.
25/10/2012  |  יורם דורי  |   מאמרים
מכל עבר רצים ומסתערים פוליטיקאים, חדשים כישנים, על המונח המשומש "מרכז". כולם שם. בעיקר השמאל. להיכן נעלמו מפלגות העבודה, קדימה ומפלגתו של יאיר לפיד? הן נבלעו ב"מרכז", מין חור קוסמי שחור הבולע כל רעיון שאינו בתחום הקונצנזוס המדומיין. כולם נזהרים כמו מאש מתיוגם בשמאל. גם אהוד ברק והעצמאות חברו למרכז. הקול קול ה"מרכז", גם אם הידיים שמאליות.
25/10/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il