|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

כַּלֵך מלשון הרע הזה

אקטואליה בפרשת השבוע
14/11/2004  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

השיח הציבורי אצלנו משופע בהתייחסויות לגופם של אישים; תוקפים אישית את השר פלוני ואת הממונה אלמוני, בגלל מעשים שעשו או לא עשו בתחום אחריותם. תופעה זו אינה חדשה אצלנו למרבה הצער, אבל דומה כי היא מחריפה והולכת.

אולי זו הרגישות שפיתח הח"מ, ואלוי באמת ישנה החרפה של התופעה; מה שבטוח, מאד לא נעים לראות את אותם שלטי חוצות הנושאים תמונות של אישים, בליווי טקסט שנון ובלתי מחמיא בעליל.

נדמה כאילו הנחת היסוד היא שלא ניתן לנהל מאבק רעיוני, בלא לתקוף את מייצגיו של הרעיון אישית; האמנם לא ניתן?

פעמים רבות הסברנו כאן, כי שורש הבעיות אצלנו - שורש תהליכי החורבן - נעוץ בהנחות היסוד שעליהן הושתתה מדינה זו. לא פעם נכתבו, בתגובה לדברינו, דברים קשים ביחס לאישים כאלה ואחרים.

ואנחנו תוהים, האמנם זו הדרך ואין בִּלְתָּהּ? לפעמים אנחנו מרגישים אי נעימות בעמדת החריג בנוף של השיח הציבורי; נראה כאילו ההימנעות שלנו מכל התקפה אישית, מציבה אותנו בעמדת ה-"ילד טוב ירושלים". זה שלא מועיל לא מזיק.

כדרכנו, אנחנו משתדלים להיות צמודים להוראות התורה, וגם בנושא זה כמובן, יש הוראות ברורות בתורה.

פרשת השבוע מספרת לנו אודות חיי יצחק אבינו; זה שלא עזב את הארץ אפילו ליום אחד, כי היה קדוש מדי בשביל חוץ לארץ.
(בראשית כז) א וַיְהִי כִּי-זָקֵן יִצְחָק וַתִּכְהֶיןָ עֵינָיו מֵרְאת וַיִּקְרָא אֶת-עֵשָׂו בְּנוֹ הַגָּדל וַיּאמֶר אֵלָיו בְּנִי וַיּאמֶר אֵלָיו הִנֵּנִי:

מדוע כהו עיניו של יצחק? באותה תקופה, בגילו עוד נחשבו צעירים, ודוקא הוא מזדקן מהר ומתעוור? והשאלה עוד מתחזקת אם זוכרים שיצחק זכה לברכה מפורשת מהקב"ה: (בראשית כה) יא וַיְהִי אַחֲרֵי מוֹת אַבְרָהָם וַיְבָרֶךְ אֱלֹקִים אֶת-יִצְחָק בְּנוֹ וַיֵּשֶׁב יִצְחָק עִם-בְּאֵר לַחַי ראִי: אמר הקדוש ברוך הוא, יכהו עיניו.

ברכה של הקב"ה, אמורה בין השאר גם למנוע מחלות וכל מיני תופעות לא נעימות של זיקנה, וביחוד זיקנה מוקדמת. אז למה בכל זאת מתעוור יצחק? הנה הסבר של חז"ל לתופעה:

(תנחומא) למה כהו עיניו? לפי שהיה צפוי לפני הקב"ה שיצחק יברך לעשו; אמר הקדוש ברוך הוא, יכהו עיניו ויבא יעקב ויטול את הברכות ולא יהא יודע יצחק למי הוא מברך.

ואכן, זהו המשך דבריו לעשו:

ב וַיּאמֶר הִנֵּה-נָא זָקַנְתִּי לֹא יָדַעְתִּי יוֹם מוֹתִי: ג וְעַתָּה שָׂא-נָא כֵלֶיךָ תֶּלְיְךָ וְקַשְׁתֶּךָ וְצֵא הַשָּׂדֶה וְצוּדָה לִּי צָיִד: ד וַעֲשֵׂה-לִי מַטְעַמִּים כַּאֲשֶׁר אָהַבְתִּי וְהָבִיאָה לִּי וְאכֵלָה בַּעֲבוּר תְּבָרֶכְךָ נַפְשִׁי בְּטֶרֶם אָמוּת: כלומר, כל עניין העיוורון של יצחק נועד לדבר אחד; למנוע את הברכות מעשו שאינו ראוי להן, ואף עלול להשתמש לרעה בכח שיעניקו לו אותן ברכות, ולאפשר ליעקב לקבל את הברכות המגיעות לו בדין.

אבל כאן נשאלת שאלה פשוטה: מדוע לא לספר ליצחק את האמת אודות בנו הבכור, ובכך למנוע מראש את הרצון השגוי שלו לברכו? הרי הקב"ה דיבר אתו כשרצה; מדוע לא אמר לו כלום אודות עשו?
ואותה שאלה ניתן לשאול ביחס לרבקה; לשם מה התרגיל המבריק הזה, עם גדיי העזים והעורות שהלבישה על ידיו של יעקב, הכל כדי להטעות את יצחק ולקבל את הברכות במרמה, תוך סיכון מודע לקבל קללה במקום ברכה ח"ו? הרי יכולה היתה לספר ליצחק את האמת אודות בנם, ולמנוע את כל המהלך מזמין הצרות.

ויש להניח שיצחק לא היה מופתע אם היו באים ומספרים לו את האמת אודות בנו; הוא ידע באופן כללי שעשו אינו הולך בדרך הנכונה, אבל תלה זאת בנשותיו שעבדו אלילים. עם זאת, הוא היה מודע לכך ש"אין שם שמים שגור בפיו של עשו", ובהחלט סביר שאילו אמרו לו את האמת אודות עשו, הוא היה מברך את יעקב מיוזמתו. עובדה היא שלאחר מעשה, לאחר שיעקב זכה בברכות, יצחק אישרר אותן באומרו: גַּם-בָּרוּךְ יִהְיֶה, כי ידע שיעקב ראוי לאותן ברכות.

וכי דלטור אני?

הרבי מליובביץ' מסביר, כי הקב"ה נמנע מלספר ליצחק אודות רשעותו של עשו, מפני שהוא נזהר מלספר לשון הרע. איך יודעים שהקב"ה נזהר מלשון הרע? הרבי מזכיר את המסופר בספר יהושע:
(יהושע ז) י וַיּאמֶר ה' אֶל-יְהוֹשֻׁעַ קֻם לָךְ לָמָּה זֶּה אַתָּה נפֵל עַל-פָּנֶיךָ: יא חָטָא יִשְׂרָאֵל וְגַם עָבְרוּ אֶת-בְּרִיתִי אֲשֶׁר צִוִּיתִי אוֹתָם וְגַם לָקְחוּ מִן-הַחֵרֶם וְגַם גָּנְבוּ וְגַם כִּחֲשׁוּ וְגַם שָׂמוּ בִכְלֵיהֶם:

דברים אלו נאמרו ליהושע בתגובה לתפילתו לאחר המפלה בָּעַי; שם ניגפו ישראל לפני אנשי העי ויהושע מצר על כך ושואל את ה' אם בשביל זה יצאנו ממצרים וכו'. על כך באה תשובת ה' בפסוקים המצוטטים.

(תנחומא) כיון שאמר הקב"ה ליהושע חטא ישראל, אמר לו יהושע, מי חטא? א"ל, וכי דלטור (מלשין) אני? הטל גורלות ותדע.
יהושע מטיל גורלות עד שלבסוף נלכד עכן בן זרח משבט יהודה. כבר בתחילת הפרק, מסופר ברצף אחד על מעילתו של עכן ועל היציאה למלחמת העי. עם ישראל נענש על חטאו של עכן, אבל הקב"ה מסרב לגלות ליהושע את שמו של החוטא; הוא אינו מספר לשון הרע. יהושע צריך להתאמץ ולגלות בעצמו מי החוטא.

לכאורה, מה כבר הבעיה? הרי אצלנו אומרים את האמת ורק את האמת(???) אודות אנשי השררה שאותם תוקפים, אז איפה פה הבעיה? אבל גם מה שהקב"ה נמנע מלספר ליצחק וליהושע, היתה האמת. בכלל, צריכים לדעת שאיסור לשון הרע, לא מתייחס לדברי שקר; כאשר מדובר בשקרים, ההגדרה היא 'מוציא שם רע' שזה לכאורה חמור הרבה יותר.

והנה סיפור מן התלמוד (התרגום על אחריות הכותב) להמחשת הרעיון: בפני רבנו הקדוש הובא גט לאישור; עיין בו ואמר, חסר כאן תאריך אז הגט פסול; אמר לו ר' שמעון בנו, שמא הצפינו בתוכו את התאריך? בדק שוב ומצאו. הביט רבנו הקדוש בגט באי רצון על שהוא כזה מסובך, בעוד עליו להיות פשוט ומובן לכל אדם. אמר לו בנו, לא אני כתבתיו, ר' יהודה החייט כתבו; א"ל רבנו הקדוש, כלך מלשון הרע הזה.

וכי דלטור אני?

לכאורה, איזה לשון הרע יש כאן? הרי ר' שמעון אמר אמת. גם לא היתה כאן השמצה מכוונת; רק לנקות עצמו מחשד, ביקש. אבל אביו הקדוש רואה בכך לשון הרע, והגמרא מספרת לנו על כך כדי שנדע מהם גבולות המונח הזה 'לשון הרע'.

וכאילו לא די בכך, ממשיכה הגמרא באותו מקום ומביאה סיפור נוסף:
בהזדמנות אחרת, היה יושב לפניו וקורא בספר תהלים; אמר רבנו הקדוש, כמה מיושר כתב זה; אמר לו בנו, לא אני כתבתיו, יהודה החייט כתבו. אמר לו, כלך מלשון הרע הזה.

כאן החמיא רבנו הקדוש למעתיק על כתיבתו הנאה; הבן חשש שאביו ייחס לו כתב נאה זה שלא בצדק, והצביע על הכותב כדי להימנע ממחמאה שאינה מגיעה לו. גם על כך מעיר האבא, כלך מלשון הרע הזה.

שואלת על כך הגמרא: אמנם במקרה הראשון יש לשון הרע; אבל כאן, איזה לשון הרע יש? הרי מדובר במחמאה. ומביאים תשובה בשמו של רב דימי; דתני רב דימי אחיו של רב ספרא, לעולם אל יספר אדם בטובתו של חבירו, שמתוך טובתו בא לידי רעתו.

מכירים את התופעה שמישהו חולק מחמאה לזולתו, ומיד נמצא מי שקופץ עם השמצה, סתם לאיזון? אז מוטב להימנע גם ממחמאות.
והמסקנה למעשה, אומר הרבי, אם על עשו הרשע נמנע הקב"ה מלספר לשון הרע, קל וחומר שאנחנו צריכים להזהר מכך כלפי יהודים השייכים לממלכת כוהנים וגוי קדוש. וגם אם נדמה שמישהו חטא, הרי כבר לימדה אשתו של ר' מאיר בעת שרשעים הציקו לו והוא התפלל שיעלמו: נאמר "יִתַּמוּ חטאים מן הארץ" ולא חוטאים.

אז צריכים לתקוף את החטאים ולעשות זאת הכי יסודי והכי חריף שמצליחים. אבל לתקוף את מי שלדעתנו הם חוטאים - זה סתם לשון הרע. וכידוע, לשון הרע זה מהעברות החמורות ביותר, ואין להאריך עוד בעניינים שליליים.

אז נקשיב לעצמנו בכל בוקר בעת שמבקשים מה' שיצילנו מלשון הרע, וה' יקשיב לתפילתנו וישלח לנו את משיח צדקנו מיד ממש.
ואז יהיה רק טוב ליהודים.

תאריך:  14/11/2004   |   עודכן:  14/11/2004
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
רוצח, רב מרצחים, שפל, מושחת, רמאי, נבל. זוהי רשימה חלקית ומזערית משמות התואר שאפשר להדביק לראיס מטוניס שהגיע לשערי הגהינום. את נשמתו הקוצנית מקבלים במחיאות כפיים סוערות מאות רוצחים, מחבלים מתאבדים וסתם מיידי אבנים אשר הראיס עודד אותם בדרכם. ערפאת היה רע ואכזר לכולם. רע לישראל, רע לשלום ובעיקר מנהיג גרוע ומושחת לחברה הערבית אותה הוא ייצג.
13/11/2004  |  תומר בורשטיין  |   מאמרים
החשיפה. בחודש שעבר חשפנו כאן (ראו קישור), כי המועצות האזוריות ביש"ע - ואין מדובר רק בישובים הספורים המיועדים לפינוי בהתאם לתוכנית ההינתקות - החלו להשתמש בכספיהן כדי לממן את ההתנגדות להינתקות. ציינו, כי בעוד גורמים שונים, ובהם גופי השמאל, ממומנים על-ידי גורמים פרטיים כמו אנשי עסקים, ובהם דב לאוטמן, הרי שהמתנחלים כמעט שאינם נזקקים לתרומות. פשוט - לרשותם עומדים חלק מכספי הרשויות/המועצות לשם מימון קמפיין.
13/11/2004  |  יואב יצחק  |   מאמרים
לפני כשבועיים עצרה המשטרה הצבאית את מפקד הפלוגה המסייעת מגדוד שקד בגבעתי, בחשד שביצע ביום 5.10.04 'וידוא הריגה' בגופה של ילדה פלשתינית בת 13, אימאן אל-מסר, באזור רפיח. המעצר בוצע ימים ספורים לאחר שהרמטכ"ל עצמו, משה (בוגי) יעלון, נקלע למבוכה, וזאת לאחר שנתן אמון בגירסת המ"פ, ויצא בהצהרה/הודעה לעיתונות, לפיה הירי מצד המ"פ בוצע לעבר הקרקע ולא לעבר הילדה.
13/11/2004  |  יואב יצחק  |   מאמרים
בית המשפט העליון קבע לאחרונה, בפסק דינו מיום 27.10.04, כי מנהל עבודה בחברה בע"מ חב באחריות ישירה כלפי עובד החברה בגין נזקים שנגרמו לעובד בעת ביצוע עבודתו, זאת לאחר שלא סופקו לעובד אמצעי בטיחות נאותים בנסיבות העניין.
12/11/2004  |  עו"ד מיכל צחורי  |   מאמרים
מיד עם מותו של הארכי טרוריסט יאסר ערפאת, נשאל רה"מ שרון, האם לאור שינוי הנסיבות יש מקום לחדש את התהליך המדיני עם הרשות הפלשתינית ולהתקדם ב"מפת הדרכים", וכך השיב שרון לשאלה זו: "לא יהיו שום ויתורים מדיניים או מחוות כלשהם לפלשתינים עד להפסקת הטרור, האלימות וההסתה".
12/11/2004  |  עו"ד יוסי פוקס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il