בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
'תיקונים' ו'חירות': הסיפור של כולנו
|
עוצמתם של הספרים בכך שהם מספרים סיפורים קטנים על אנשים פרטיים, אך בפועל, פורשים את חולייה של החברה האנושית בעידן השפע והכלכלה הגלובלית. יונתן פרנזן זורע שלטי דרכים מטפוריים - על הדרך שבה אנשים מבצעים "תיקונים" בחייהם, שהם כאדוות המשפיעות על סביבתם המשפחתית, הקהילתית ואף המדינית
שני ספריו האחרונים של יונתן פרנזן: "תיקונים" ו"חירות"- מספרים את סיפורן של משפחות אמריקניות מהמעמד הבינוני. משפחות שמעטפת חייהן נראית לכאורה מושלמת: בתים יפים ומטופחים בפרבר אמריקני, מוצרי צריכה ונוחות, מכוניות, טיסות, חגים משפחתיים. כל מה שמתמצת, למעשה, את החלום האמריקני המבוסס על חירויות הפרט, שפע כלכלי וחיי משפחה מאושרים. אך מאחורי המעטפת הסולידית והמוצקה של משפחה בורגנית טיפוסית, מסתתרים סודות, תככים, מועקות, חשבונות ישנים, צלקות וזיכרונות כואבים - שכל הדמויות 'סוחבות' איתן והן שמעצבות את זהותן והשקפת עולמן. אך זהו היופי שבסיפור, כי זהו הסיפור של כולנו: האנושיות, החולשות, תחושת ההצלחה, ולעתים הכישלון שמלווה אותנו. ועם זאת, החתירה האנושית קדימה: לתיקון, השלמה ושיפור, הנובעת מאופטימיות אנושית בסיסית ומיצר החיים. הספרים נדרשים לדילמות שכולנו מתחבטים בהם בחיי היום: כיצד לטפח זוגיות ואהבה ולשמור על יחסי כבוד בתוך המשפחה והזוגיות, נאמנות ומסירות למקום העבודה והגבולות שבין החיים הפרטיים למקור הפרנסה, מהם המסרים החשובים שנעניק לילדינו, והאיזון שבין חומר לרוח ולערכים הומניסטיים. בספרים עולות סוגיות כגון: באיזו מידה חברת השפע האמריקנית והמערבית מובילה את עצמה לעתיד טוב יותר מבחינה חברתית ומהי משמעותה של ערבות הדדית- חברתית ואף מדינית? האם היא בבחינת מטבע לשון חסרת משמעות, או שהיא עדיין קיימת וכיצד היא באה לידי ביטוי בחיי הקהילה, החברה, ואף בקשרי הגומלין בין מדינות? מובלעת בספרים ביקורת חברתית על חברת השפע והצריכה המוגברת ועל המלכוד הטמון בה. היא מסתמנת כמבטיחת האושר האולטימטיבי, אך זהו תעתוע כוזב. מכאן שיש בסיפורים הללו קריאה חתרנית לאורח חיים אחר, צרכני ובזבזני פחות, וערכי ומוסרי יותר. בחלקים מסוימים דומה שהמחבר מתריע על כך שהחברה המערבית דוהרת אל פי תהום מבחינה סביבתית -משום שהיא מחסלת את כל המשאבים המתכלים של כדור הארץ. מסר מוסרי מוצפן בתוך הסיפורים על יחסי הורים וילדיהם, וביקורת על כך שהורים מבוגרים נזנחים על-ידי ילדיהם בזקנתם. ההזנחה אינה ברוטלית ואלימה, והיא מעוגנת באלף ואחת סיבות 'לגיטימיות': מרחק פיזי, לחץ עבודה של הילדים הבוגרים, לעתים התנגדות בני הזוג לקשר קרוב ולביקורי חג - אך היא מהדהדת בסיפור ומעמתת את הקוראים עם הסוגיה הרגישה הזו בחייהם. ישנה גם ביקורת על אובדן הערכים והחמלה, בייחוד מצד המעמד העשיר, המפונק- אשר גדל ללא מצפן ערכי. הערכים החומריים בעידן המודרני נמצאים במאבק תמידי מול הערכים האנושיים והמוסריים, ובמקרים רבים הם מנצחים. הספרים אינם חפים מאירוניה דקה וציניות שרק מעצימים את המסר. על הכוונת של פרנזן נמצאים התאגידים הגדולים השולטים בכלכלה הגלובלית ושולטים על אמצעי התקשורת והמדיה. הוא יוצא חוצץ כנגד הניצול הציני של חלשים- אנשים ומדינות כאחד. פרנזן אינו עושה הנחות למונופולים הגדולים, לפוליטיקאים ולאילי ההון -שלנגד עיניהם עומדת מטרה אחת ויחידה- עשיית ההון, והמחיר החברתי, הסביבתי והאנושי שמשלמת החברה האנושית בגין התנהלות זו. בספר ישנה התייחסות ביקורתית לסטריאוטיפים, גזענות ודעות קדומות, שבגאונותו הוא מצליח להוכיח שכולנו נגועים בהם, במידה זו או אחרת. אך המסר החשוב שלו הוא: החתירה להיות אדם טוב יותר, והאמונה שכל עוד אדם חי ונושם- בכוחו ואחריותו לשנות את איכות חייו ולהיות אדם מוסרי יותר, תורם לחברה, ובכוחו לתקן חברה. עוצמתם של הספרים בכך שהם מספרים סיפורים קטנים על אנשים פרטיים, אך בפועל, פורשים את חולייה של החברה האנושית בעידן השפע והכלכלה הגלובלית. פרנזן זורע רמזים ושלטי דרכים מטפוריים - על הדרך שבה אנשים מבצעים "תיקונים" בחייהם, שהם כאדוות המשפיעות על סביבתם המשפחתית, הקהילתית ואף המדינית. ובכך טמון מסר של תקווה לעתיד טוב יותר מבחינה ערכית ומוסרית לחברת השפע המערבית.
|
תאריך:
|
06/01/2013
|
|
|
עודכן:
|
06/01/2013
|
|
אורנה מרקוס בן-צבי
|
'תיקונים' ו'חירות': הסיפור של כולנו
|
|
בשבועות האחרונים של 2012 עסקה התקשורת במצבם הכספי הקשה של ערוצי הטלוויזיה השונים ובמיוחד ערוץ 2 ו-ערוץ 10. לא היינו נזקקים לנושא זה אלמלי דמעות התנין השופעות מעיניהם של הערוצים הללו. לגבי ערוץ 10 שעמד ממש על עברי פי פחת, נדרשה התערבות של הממשלה ברגע האחרון כדי להאריך את תקופת הזיכיון שלו ובכך לאפשר לו, על-ידי הנשמה מלאכותית, להמשיך ולקיים את עצמו.
|
|
|
לא רק הפלשתינים חולמים על זכות השיבה ליפו, חיפה, עכו, ושייח'-מוניס, גם השמאל הישראלי חולם על זכות השיבה לשלטון מימנו הודח במהפך 1977. מאז ועד עתה, למעט התקופה בה זכה השמאל לשוב לשלטון, נעשים מאמצים כבירים לחולל מהפך נגד.
|
|
|
בשביל מה הייתה צריכה שלי להצהיר שהיא לא תשב עם נתניהו? לצורך מה היא סינדלה את עצמה? מה יצא לה מזה? שום תועלת והמון (בלשון המעטה) נזק. ככל הנראה מדובר בהצטברות של עודף שתן בין האוזניים, יחד עם השתלטות הנבחרת השמאלנית קיצונית על המפלגה.
|
|
|
קשה ביותר לבנות מנהיגות ויותר קשה להצליח לרומם מפלגה פוליטית כושלת. למרבית הפליאה, שלי יחימוביץ' כמעט ועשתה זאת. היא הבינה מלכתחילה את מגבלותיה שלה, כחסרת ניסיון פוליטי מוכח. היא הפנימה גם את ניסיונה הקטן מבחינת הבנת נושאי כלכלה, מדיניות וביטחון ולכן חיפשה סיוע בנושאים אלו מאנשי המרכז הפוליטי שנטשו את ה"עבודה" ואף הצליחה להחזיר חלק מהם לשורותיה, ויצרה ברית עם ההסתדרות של עיני .
|
|
|
בעלי הון בארץ צריכים כיסים עמוקים במיוחד, כדי שיוכלו להכניס שם גם חברי כנסת...
|
|
|
|
|
|
מנחם רהט
הגאון היהודי בסדר גודל בלתי נתפס, שזכרו הלך ונשתכח מאז פטירתו, אשר חי ומת תחת מעטה סמיך של מסתורין, חוזר בימים אלה למודעות הציבור בזכות שני מפעלי מחקר וזכרון שנחשפים עכשיו: ספר חדש...
|
|
|
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
|
|
|
דרור אידר
השיח הרגשי על העסקה עם חמאס משחק לידי מנהיגיו, הששים לסכסך בינינו קובעי המדיניות חייבים להתעלם מהרעש ולהתמקד בעיקר: מניעת תמריץ לאויבינו לשחזר את 7 באוקטובר, כלומר: חיסולם
|
|
|
דרור גרין
ובאמת, אם נתבונן בהיסטוריה האנושית נגלה שחסרי האמפתיה שבחרו באנוכיות וברוע, הם פסיכופתים ששלטונם הוביל לאסונות גדולים ולהשתלטות הרוע, ומן הצד השני מי שבחר באמפתיה, בשיתוף, בסובלנות...
|
|
|
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|