|   15:07:40
  איתן קלינסקי  
משורר ומורה לתנ"ך
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה כדאי לעשות כאשר נתקעים עם הרכב?
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים

"נשות טרויה": טרגדית המנצחים

הבמה בתיאטרון הקאמרי זעקה בשפת תיאטרון מרגשת ומרטיטה לעבר כל ממשל, המטיל את כל יהבו רק על ניצחון צבאי ועל גייסות כוחניות, שעליו לדעת כי הוא למעשה מעלה את המדינה על שרטון החוויות הכואבות של טרגדיות המנצחים שיהפכו מהר למנוצחים
09/01/2013  |   איתן קלינסקי   |   מאמרים   |   תגובות
הנשים מטרויה. למנוע את סבל הנשים בעקבות המלחמות [צילום: קאטסו מיאוצ'י]

המחזה "נשות טרויה" של המחזאי היווני אוריפידס זכה לנגיעת ידיו של גדול הבמאים, הבמאי היפני הנודע, יוקי נינגאוואה, בהפקה משותפת של תיאטרון טוקיו מטרופולין ותיאטרון הקאמרי בתל אביב, המעלה על הבמה שמונה שחקנים יפאנים, שמונה שחקנים ישראלים ושמונה שחקנים פלשתינים.

הבמאי יוקי ניגאוואה הוא מקור השראה לתיאטרון המודרני בעולם כולו. בשנה האחרונה הוא זכה לאות הגבוה ביתר מקיסר יפאן על תרומתו לתרבות.

במשך חודשיים שהו בטוקיו השחקנים, אנשי במה והפקה מתיאטרון הקאמרי מתל אביב עם עמיתיהם מתיאטרון טוקיו מטרופולין. ביום שישי בצהרים חוויתי כצופה במשך שלוש שעות את עוצמת מלאכת הטוויה, שטוותה שפת תיאטרון משכנעת על הבמה. שפה שהצליחה להקים גשר עליו עלו זקופות קומה שפה ערבית עם ח' ו-ע' עוצמתיות, יפנית שורקת ומצלצלת עם עברית חמה ורכה לעתים. יחד במעלה הגשר התלכדו שלוש שפות לשפה אחת, שפת הבמה, שחדרה לעורקים ולוורידים של קהל מרותק להתרחשויות הכואבות על הבמה. אני לא שותף לביקורת, שהשימוש בשלוש שפות סרבל ועייף את הקהל. אני רואה את עצמי קהל.

ביום שישי בצהרים נגע בי סגנון ויזואלי מיוחד, סגנון בימוי מרתק ביופיו, סגנון חושני ביותר עם תוכן אינטלקטואלי. כבשה אותי שפת תיאטרון ויזואלית עמוקה ומיוחדת המביעה עולם של יצרים, פחדים ומעל לכל תקוות.

קל מאוד להעביר את המחזה מתקופה לתקופה, ממקום למקום. סארטר בפאריס עיבד את "נשות טרויה" בימי הכיבוש הצרפתי באלג'יר, כי רצה להעביר אמירה אנטי קולוניאלית. עיבודו של סארטר עלה גם בתיאטרון הישראלי. זכור העיבוד של פריטניג בתיאטרון הבימה אחרי מלחמת לבנון הראשונה ויותר מאוחר העיבוד של חנוך לווין בקאמרי "הנשים האבודות מטרויה".

בעיבוד של הבמאי היפני נשארנו עם עוצמת אמירה חודרת מעל קונקרטיות של מקום אחר כמו שעשה ז'אן פול סארטר. הבמה ביום שישי בתיאטרון הקאמרי זעקה בשפת תיאטרון מרגשת ומרטיטה לעבר כל ממשל, המטיל את כל יהבו רק על ניצחון צבאי ועל גייסות כוחניות, שעליו לדעת כי הוא למעשה מעלה את המדינה על שרטון החוויות הכואבות של טרגדיות המנצחים, שיהפכו מהר למנוצחים. המנצחים הם המנוצחים במלחמה.

אוריפדס כתב את המחזה בשנה, בה התרחשה מלחמת הפולופנס. אתונה כבשה את האי מילוס והרגה את כל הזכרים בני האי. קולו הבודד של המחזאי נגד המלחמה בעת התרחשותה נגנז. לא היה מי שישמע צעקה מוסרית נגד המלחמה . מלחמה שנמצאו לה מניעים היסטוריים מוצדקים בעיני מחולליה, מלחמה שסירסה בסופו של דבר את דמות המדינה בשם מפלצתיות של מלחמה הורגת וטובחת ומותירה אחריה שובל ארוך של אלמנות ושכול.

האור העולה ודמות ירח עגום הנשקף מעומק הבמה של תיאטרון הקאמרי הוא רגע בימתי יפהפה בתמונת הפתיחה. תמונה המעלה לנו מבין הגלים הסוערים את פוסידון האל, אותו מגלם שחקן פלשתיני. על כתפו מניחה את ראשה אתנה, אותה מגלמת שחקנית ישראלית. הדיאלוג בין פוסידון הדובר ערבית ובין אתנה הדוברת עברית שייט על פני מלים בשפה העברית ובשפה הערבית , שנלכדו באלומת אור חמה. אני חשתי בתמונת הפתיחה דיאלוג עברי-ערבי כן וכואב, שכה חסר לנו בחיינו כאן.

קבוצת הנשים היפניות במקהלה הייתה מאוד מלוכדת ובעלת נוכחות חזקה, שהעפילה על קבוצת הנשים הפלשתיניות וגם על קבוצת הנשים הישראליות, הגם שהיו בה סטאריות גדולות. למרות פער משמעותי בין הקבוצות, שלוש הקבוצות שהרכיבו את המקהלה הצליחו להרטיט את קהל הצופים במתן ביטוי לסבלן הקשה של הנשים בעקבות המלחמה, מלחמה שמחוללים גברים לצרכיהם.

תמונת הסיום של ההצגה זכתה לביצוע נדיר בעוצמתו, ביצוע השולח אותנו אל מחוץ לאולם עם צו 8 ביד, המגייס כל אחד מהצופים לצאת לרחוב, להיות פעיל נגד המלחמה כדי למנוע את סבלן של נשים בעקבות מלחמות, גם אם בימינו, ברקע אינם פועלים האלים. אך נגד מחולליה של כל מלחמה חובה לפעול!!!

אני מברך את תיאטרון הקאמרי על הפרויקט התלת לשוני. נותר להצטער, שלא יתאפשר לי לראות את ההצגה בבימויו של יוקי נינגאווה פעם שנייה ושלישית, ולו רק בשביל תמונת הסיום.

תאריך:  09/01/2013   |   עודכן:  09/01/2013
איתן קלינסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"נשות טרויה": טרגדית המנצחים
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אלטער קרקר
9/01/13 17:47
 
שוחרת תיאטרון
10/01/13 09:38
2
י.ש
9/01/13 20:06
 
רני ישראל
10/01/13 18:27
3
מגיב ותיק
9/01/13 20:29
4
טרגדיית מנצחים
10/01/13 08:41
 
מגיב ותיק
10/01/13 11:01
5
שוחרת תאטרון .
10/01/13 09:33
6
רני שראלי
10/01/13 18:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם אתם לא מרגישים ש"איבדתם את הצפון" שם למעלה - בקריית הממשלה?! אם אתם לא מרגישים - אז אנחנו ממש כן! מסתבר, שכשמנהיגים מרכזיים - כראש הממשלה וחברי ממשלתו - מצפצפים על רוב הציבור הישראלי, כשהציניות חוגגת במסדרונות בית משרד ראש הממשלה, כשהסיגרים והוויסקי הפכו לכור מחצבתם של המוליכים אותנו בכיפה (ראה עדות יובל דיסקין ראש השב"כ לשעבר ב”ידיעות אחרונות" 5.1.13), וכשהציבור מתנהג כמהמר בקזינו בכספו האחרון - הכל הופך לאפשרי!
09/01/2013  |  רן שורר  |   מאמרים
לפני מס' ימים ביום (7.1.13) ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון בעניין ע"א 3521/10 עיריית חיפה ואח' נ' אבנר גסר ואח' אשר ברוב קולות, קיבל את ערעורן של המערערות עיריית חיפה והוועדה המקומית לתו"ב חיפה על פסק דינו של ביהמ"ש המחוזי בחיפה אשר העניק למשיבים סעד הצהרתי שלפיו מוטל על המערערות לפצותם בגין הפרת זכות שהייתה מוקנית להם לרכוש בחזרה את חלקת המקרקעין שלהם שהופקעה.
לאורך אלפי שנים הצלחנו עם מיתוג יהודי שנוצר לאורך דורות כאן אצלנו בבית וכיכב בהצלחה ברחבי העולם על בסיס מרכיביו ההיסטוריים. התעלמות מהיכן באנו והתמקדות באסטרטגיה חדשה ויזמית לא בהכרח תראה לנו לאן אנו הולכים.
09/01/2013  |  איציק ירקוני  |   מאמרים
שוב ושוב מזכירים לנו את המפגש האגדי בין דוד בן-גוריון ובין החזון איש, שבו נאמר המשפט על העגלה הריקה והעגלה המלאה. כבר אז הייתה העגלה הציונית-חילונית-ישראלית מלאה יותר מהעגלה החרדית, ולו משום שהכילה את מרבית הכתבים ששימשו את הקהילה החרדית. אבל לא זה העניין כאן. העניין כאן הוא התחושה הכללית, המוצדקת, שדברים במדינה תקועים ושהדיון הערכי כאן הוא חלק מהתקיעות הזו.
09/01/2013  |  עמיר סגל  |   מאמרים
בשיח הציבורי כיום בארץ נפוץ העניין של שוויון בנטל בהקשר של המגזר החרדי. נשמעות טענות רבות כלפי ציבור זה, ורבות מהן בצדק, אך לדעתי יש כמה התפתחויות חיוביות בשנים האחרונות שהציבור הרחב אינו ער להן.
09/01/2013  |  הדר שליט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אני? בגילי? להגן על שבתאי? למה בדיוק? על ששמר על זכות השתיקה כאשר נוער הגבעות השתולל ביהודה ובשומרון נגד אוכלוסייה פלשתינית?
יהונתן דחוח הלוי
יהונתן דחוח הלוי
הרשות הפלשתינית לא תסכים לקבל את השלטון ברצועת עזה על כידוני צה"ל, אלא בנתיב המוביל להקמת מדינה פלשתינית    הטרור באיו"ש נגד ישראל משרת את הרשות הפלשתינית הנתפס בעינה כחיוני להמחשת ...
דרור אידר
דרור אידר
אחוז הפגיעה באזרחים בזמן שצבא ארה"ב תקף את מוסול היה 6 אזרחים על כל לוחם    המספרים המעודכנים של האו"ם על המתים בעזה מלמדים שמדובר ביחס שלא היה כמותו בהיסטוריה הצבאית: כמעט שווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il